×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

علیرضا رئیسی - شرایط برگزاری راهپیمایی اربعین/ لغو ممنوعیت تردد شبانه در صورت واکسیناسیون شبانه روزی کرونا -

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی گفت: با توجه به روند خوب واردات واکسن نیاز است مراکز تجمیعی را افزایش دهیم. الان میزان واکسیناسیون افزایش یافته است و حتی امروز تا الان حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار دُز واکسن تزریق شده است و باید به تزریق دو میلیون دُز واکسن در روز برسیم. دو موضوع در مورد تامین واکسن مهم است، اول این‌که واکسن به اندازه کافی باشد و دوم این‌که روند واردات با ثبات باشد. اگر مطمئن باشیم واکسن‌هایی که دُز اول و دوم یکی است به وفور باشد دیگر محموله‌ها برای دُز یک و دو سهم‌بندی نمی‌شود و همه واکسن کامل تزریق می‌شود.

وی افزود: جلسات مفصلی داشتیم و آقای وزیر هم بر گسترش واکسیناسیون تاکید داشتند و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به کمک ما آمدند. الان ۱۰۰۸ مرکز تجمیعی در کشور داریم که سهم استان تهران تقریبا ۱۲۷ مرکز است. برنامه دو برابر کردن این مراکز را داریم و از طرفی همه مراکز باید دو شیفت شوند. این‌که مراکز شبانه‌روزی باشند به عهده ریاست دانشگاه‌ها است که مراکز تجمیعی شیفت شب داشته باشند البته؛ الان هم در برخی استان‌ها مراکز شبانه‌روزی داریم. اگر در شهری مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون تاسیس شود ما منع تردد شبانه را برمی‌داریم.

رئیسی تاکید کرد: الان در کشور سیر نزولی بیماری آغاز شده است اما با توجه به ارتفاع قله این پیک، این‌گونه نیست که دیگر شهر قرمز نداشته باشیم یا خیالمان خیلی راحت باشد ولی با توجه به روندی که می‌بینیم در ۲۸ استان روند نزولی شده است. در آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و زنجان هم امیدواریم سیر نزولی آغاز شود. امیدواریم تا ۳ هفته آینده میزان مرگ و میز هم به طور قابل توجهی کاهش یابد؛ البته هنوز برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است و نباید سهل‌انگاری کنیم.

وی درباره منع تردد شبانه، اظهار کرد: این محدودیت‌ها در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه ‌روزی شود برداشته می‌شود. ما خیلی دوست داریم همه محدودیت‌ها حذف شود اما علت برقراری این محدودیت جلوگیری از مهمانی‌های شبانه بود.

رئیسی ادامه داد: امروز هم در صحبت‌های آقای رئیس جمهور استراتژی‌های مختلفی مطرح شد که اصلی‌ترین آن واردات حداکثری واکسن بود. واردات واکسن کار تیمی است و الان همه شامل بانک مرکزی، هلال‌احمر و… در راس همه معاون اول رئیس جمهور دست به دست هم داده‌اند تا در جلسات قاطع و با کیفیت تصمیم‌گیری شود و واردات واکسن انجام شود.

وی افزود: ما با رفتار ویروس آشنا هستیم و افرادی که هنوز ایمن نیستند و ماسک نمی‌زنند در خطر خواهند بود. دقت کنید که حتی با تزریق واکسن هم باید ماسک استفاده کرد. کسی که واکسن زده است خودش ایمن است اما می‌تواند ناقل بدون علامت باشد. واکسن به هیچ عنوان سبب ورود ویروس به بدن نمی‌شود چون واکسن‌ها از اجزایی از ویروس ساخته می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تحریک‌ کنند و آنتی‌بادی تولید کنند ولی فردی که واکسن زده است هم ممکن است بیمار شود اما بدون علامت باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: ویروس مثل یک ابر حرکت می‌کند و گاهی منطقه یا محله‌ای که مراسم یا تجمعی برگزار کرده است دچار گر گرفتگی می‌شود و این‌گونه است که شرایط شهرهای یک استان یا حتی کشورهای همسایه می‌تواند متفاوت باشد.

وی درباره ابتلا به قارچ سیاه، تاکید کرد: قارچ‌ها عمدتا زمانی بر بدن غالب می‌شوند که سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شده باشد. کرونا و داروهای کورتون در دوز بالا سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. قارچ سیاه در بیمارانی رخ می‌دهد که در مدت طولانی‌تر بستری هستند و یا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند اما داروهای آن تامین است. با خالی شدن تخت‌ها روند بستری آن دسته از بیماران بستری موقت به بستری کامل رسیده است و اگر سیر نزولی بیماری در نمودار با سرعت، کم نمی‌شود به همین خاطر است. در مورد کرونا کمبود دارویی نداریم اما نکته مهم این است که الا در سیر نزولی بیماری هستیم اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در آبان ممکن است پیک جدیدی تجربه کنیم و اگر در این فرصت طلایی تا آبان بتوانیم سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم با خیال راحت می‌توانیم به مقابله با آن پیک برویم. باید به واکسیناسیون ۷۰ تا ۸۰ درصد برسیم که مرگ و میر کرونایی بسیار کاهش یابد.

وی افزود: با توجه به واردات واکسن و با توجه به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسنی که امروز به دستمان رسید، تا الان حدود ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن به دستمان رسیده است که ۵ میلیون آن داخلی بوده است. پنجشنبه همین هفته هم ۵ میلیون دیگر به دستمان می‌رسد و تا آخر شهریور پیش‌بینی می‌کنیم بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن به دستمان برسد. افراد گروه هدف بالای ۱۸ سال برای یک دُز واکسن ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند. در مهر ۳۲ میلیون واکسن به دستمان می‌رسد و همچنین تقریبا ۳۰ میلیون هم با احتمال خیلی بالا با تلاشی که شد به جای آبان، مهر به دستمان برسد.

رئیسی تاکید کرد: بر اساس دستور آقای وزیر در روستاها سن بالای ۱۸ سال را واکسن می‌زنیم. جمعیت بالای ۱۸ سال در روستاها که هنوز واکسن نزده‌اند حدود ۶ میلیون نفر است که برای ۲ دُز ۱۲ میلیون دُز می‌خواهند. این روزها مرتبا واکسن به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود. ما ۳۱ استان داریم که هر استان ظرفیت تزریق ۱۰۰ هزار دُز روزانه را دارد که اگر تقلیل دهیم و حتی ۶۰ هزار دُز واکسن بزنند ظرفیت روزانه ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز در کل کشور خواهیم داشت.

وی درباره ادامه واردات واکسن اسپوتنیک، بیان کرد: محموله‌ای از دوز دوم این واکسن هفته دیگر به دستمان می‌رسد و جای نگرانی نیست. ضمن این‌که ابلاغ کردیم کسانی که بیش از ۳ ماه است که دُز اول اسپوتنیک را گرفته‌اند می‌توانند از واکسن آسترازنیکا برای دُز دوم استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که مطالعات زیادی در دنیا برای واکسیناسیون سنین ۱۲ تا ۱۸ سال و پایین‌تر از آن انجام شده است، تصریح کرد: زیر سه سال هم به هیچ وجه نیاز به واکسیناسیون کرونا نیست. یک موفقیت بسیار خوب در کشور کوبا اتفاق افتاده است. خبر خوب هم این‌که حدود ۲ میلیون دوز واکسن پاستوکووک به دست ما می‌رسد. از طرفی مطالعات انجام شده روی واکسن سینوفارم نیز نشان می‌دهد که از این واکسن برای کودکان استفاده شده و نتایج خوبی داده است. در داخل کشور نیز کارآزمایی بالینی توسط واکسن برکت در حال انجام است و فکر می‌کنم اگر سینوفارم جواب داده باشد چون پلتفرم برکت هم با آن یکسان است می‌تواند استفاده شود.

رییسی ادامه داد: موضوع بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست. معلمان و کادر مدارس واکسینه شده‌اند. برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار ۲۰ میلیون دُز واکسن است. البته امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف است، اما از اواخر پاییز می‌توان این کار را انجام داد. یعنی اگر شروط محقق شود، می‌توان این کار را انجام داد. اگر از اول مهر هم واکسن برای دانش آموزان به دست ما برسد، حداقل به دو ماه وقت برای واکسیناسیون نیاز داریم. تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که سلامت حفظ می‌شود، بعد سراغ بازگشایی مدارس می‌رویم. با این حال، بسته بودن مدارس عوارض بسیار زیاد تربیتی و آموزشی دارد که به نظر من غیر قابل جبران است. در مورد دانشگاه‌ها هم کار را آغاز کرده‌ایم و از دانشجویان می‌خواهیم در سامانه ثبت‌نام کنند. ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که ضرب در دو یعنی ۲۶ میلیون دوز واکسن لازم است.

وی با اشاره به تبلیغات ضد واکسن، اظهار کرد: افراد بالای ۷۰ سال، ۸۸ درصد واکسیناسیون شده‌اند و ۱۲ درصد واکسن نزده‌اند و ۷۴ درصد مرگ و میر کرونایی بالای ۷۰ سال مربوط به این ۱۲ درصد است. الان ۴۸۰ هزار معلول را در منزل واکسینه کرده‌ایم و با کمک بسیج و طرح شهید سلیمانی برای واکسیناسیون سالمندان در منزل هم اعلام آمادگی کردیم اما دلیل عمده ناتوانی در مراجعه به مراکز نیست و عده‌ای از تزریق واکسن می‌ترسند و باید این عزیزان برای واکسیناسیون تشویق شوند.

معاون وزیر بهداشت، ادامه داد: بعد از این‌که به میزان قابل توجهی واکسیناسیون انجام دادیم برای بازگشایی هوشمند مشاغل هم اقدام می‌کنیم. که مثلا اگر کسی دو دُز واکسن زد رستوران و سینما و …. بروند.

او درباره واکسن‌های ایرانی کرونا، بیان کرد: اولین واکسن داخلی که در سبد واکسیناسیون عمومی قرار گرفت واکسن کووایران برکت بود که تاکنون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز تحویل شده و حدود ۹ میلیون دوز دیگر آماده دارند. سایر واکسن‌های داخلی نیز وارد سبد واکسیناسیون می‌شوند. خوشبختانه پلتفرم‌های مختلف واکسن در کشور در حال تولید است و دولت آمادگی پیش خرید واکسن‌ها را دارد. نکته کلیدی این‌ که معاون اول رئیس جمهور تاکید دارد که استراتژی اول برای واردات واکسن باید با قدرت انجام شود، در واقع دغدغه اصلی تامین واکسن است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ادامه داد: دُز سوم هنوز از طرف سازمان جهانی بهداشت توصیه نشده است، اما برای کادر بهداشت و درمان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، پس از گذشت مدتی از تزریق دُز دوم می‌توان دُز سوم را تزریق کرد. ولی هدف اول، واکسیناسیون افرادی است که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند.

وی درخصوص واکسیناسیون سربازها، بیان کرد: واکسیناسیون سربازها از همین هفته آغاز می‌شود و سربازها هم در برنامه واکسیناسیون قرار دارند و تا ۱۰ مهر حدود ۵۰۰ هزار دُز واکسن برای سربازها اختصاص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای واکسن برکت بالاست، گفت: سعی می‌کنیم توزیع این واکسن افزایش یابد.

رئیسی که در یک‌ برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره راهپیمایی اربعین، گفت: مهمترین نکته تصمیم کشور عراق است که اعلام کرده است زائران با سهمیه از طریق پرواز بیایند و ما هم بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کنیم. افرادی که واکسن زده‌اند در اولویت هستند اما خود کشور عراق شرط PCR منفی را گذاشته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.