×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

قلمه زدن به منظور رشد قسمت هایی از گیاه می باشد و به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای تکثیر بکار می رود.هدف در این روش این است که برخی از قسمت هایی که قطع شده از پایه اصلی رشد کند.

قلمه زنی یک روش اقتصادی و بصرفه برای تکثیر گیاهان است.می تواند از ریشه-برگ و یا ساقه آن را انجام داد.در این مقاله قصد داریم به نحوه قلمه زنی – زمان قلمه زدن و یکسری نکات مهم بپردازیم.

1 1 - قلمه زدن درخت گردو - آموزش کاشت نهال

می توانید لیست خرید نهال گردو را مشاهده کنید و به آدرس سایت (www.gerdo.pro)مراجعه کنید.

نحوه قلمه زد ن

قلمه زنی در چند مرحله انجام می شود که نیازمند توجه و دقت است.

مرحله گرفتن قلمه

در قلمه زدن بایستی از شاخه های سالم استفاده کنیم. یک شاخه ای را انتخاب کنیم که از ضخامت خوبی برخوردار باشد مثلا عرض آن حداقل به اندازه یک مداد باشد.بهتر است شاخه هایی را انتخاب کنید که نرم نبوده و جوان نباشد معمولا پیشنهاد ما شاخه های سخت است.

بعد از اینکه شاخه مورد نظر که چوب مناسبی داشت را انتخاب کردید بایستی با کمی فاصله از جوانه ها (چند سانتی متر) برش زدن را شروع کنیم.شاخه ای که قلمه زده شد بایستی یک لایه نازک از آن نیز برش بخورد این باعث می شود تا ریشه بخوبی بوجود آمده و رشد کند و در خاک قرار بگیرد.

حالا دیگر قلمه آماده است تا به مرحله کاشت آن برسیم.

مرحله کاشت قلمه

حالا که قلمه آماده شد بایستی یک گلدان که پر از خاک های متوسط و درشت بوده و به همراه کمپوست می باشد را آماده کنید حالا قلمه را در خاک برده و ۲.۳ آن را در خاک فرو می بریم.به این نکته توجه کنید که جوانه ها بایستی بالای خاک باشند.

بلافاصله بعد از کاشت قلمه آنرا آبیاری کنید و سطح خاک را مرطوب نمایید.

زمان مناسب قلمه زنی

بهترین زمان برای قلمه زنی اواخر فصل زمستان می باشد و بهار توصیه نمی شود چرا که شاخه ها در حال شروع جوانه زدن هستند.

کاشت قلمه در زمین

وقتی تا حدی قلمه رشد کرد و زمان انتقال آن به باغ رسید می توانید چاله یا گودالی با اندازه مناسب حفر کنید و در مکان مورد نظر چال نمایید.

2 1 - قلمه زدن درخت گردو - آموزش کاشت نهال

بهتر است برای انتقال به خاک خیلی عجله نداشته باشید تا استرسی به گیاه وارد نشود.از طرفی خاک مناسب و حاصلخیز و لومی را برای کاشت قلمه انتخاب کنید.

بعد از کاشت آنرا آبیاری کنید.بایستی رطوبت لازم برای قلمه و شرایط مناسب برای رشد فراهم شود و بتوانید بستر لازم را محیا کنید.

قلمه زدن یک راه معمولی است که بصورت گسترده توسط کشاورزان صورت می گیرد.

نکات مهم در قلمه زنی

از شاخه های سخت و چوبی برای قلمه زدن استفاده کنید.

بهتر است قطر آن به اندازه حداقل یک مداد باشد و البته از ۵ سانتی متر بیشتر نباشد.

به دنبال قلمه هایی با جوانه های برگ متعدد باشید زیرا نشان دهنده سلامت و پتانسیل رشد قوی هستند.

امروزه انواع نهال گردو در نهالستان ها توزیع می شود که با توجه به شرایط اقلیمی و ارتفاع از سطح دریا مناسب کاشت در هر منطقه ای می باشند.قصد داریم سه نمونه از بهترین ارقام نهال گردو که پربازده و بی نظیر در باردهی و کیفیت هستند را به شما معرفی کنیم.

نهال گردو چندلر پیوندی

یکی از ارقام بسیار پربار و محبوب نهال گردو چندلر پیوندی می باشد.این رقم در شرایط آب و هوایی معتدل و سرد رشد خوبی داشته و میزان باردهی آن به ارتفاعات و میزان بارندگی و شرایط اقلیمی سرد و گرم بستگی دارد.

برای ارتفاعات ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مناسب کاشت بوده و بازدهی خوبی را در این شرایط دارد.از سال اول باردهی را آغاز کرده و در سال ششم – از سن بالغ شدن تا ۶ – ۷  تن بار مرغوب میدهد.

بهتر است نیاز سرمایی این رقم که از ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساعت است تامین شود تا درخت باردهی خود را آغاز کند.

برای باردهی بهتر و بیشتر بایستی از گرده افشات فرانکوت استفاده کرد که در میان هر چند اصله قرار می گیرد.

فاصله کاشت ۷*۵ رقم خورده تا ۱۰۰ سال می توانید گردو برداشت کنید.از ارقام تجاری بوده که طعم عالی دارد.پوست آن کاغذی بوده و مغز گردو روشن است.

نهال گردو فرنور پیوندی

خرید نهال گردو مقاوم به سرما یکی از مهم ترین فاکتورها برای کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر است.نهال گردو فرنور پیوندی با بازدهی عالی و کیفیت بالای محصولات یکی از ارقام مقاوم به بیماری و سرما است.

گردو فرنور پیوندی را در ارتفاعات ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر می توان مورد کاشت قرار داد و بازدهی عالی را از آن مشاهده کرد.

3 1 - قلمه زدن درخت گردو - آموزش کاشت نهال

این نهال گردو تا ۶ تن بار مرغوب از سن بالغ شدن میدهد.برای مناطق سردسیر-نیمه سردسیر و معتدل مناسب کاشت می باشد.

پوستی کاغذی و مغزی سفید دارد.۵۷ درصد چربی داشته که در بین هر چند اصله بهتر است یک رقم گرده افشان فرانکت یا فرنت کاشته شود.

نهال گردو ژنوتیپ برتر نوین گردو

یکی از نهال گردوهای بسیار پربار و پرفروش که بیشترین میزان باردهی را در میان ارقام نهال گردو دارد و می توان تا ۷ تن و بیشتر بازدهی خوبی را از آن مشاهده کرد نهال گردو ژنوتیپ برتر می باشد.

این رقم نهال می تواند در شرایط معتدل – سردسیر – نیمه سردسیر – نیمه خشک مورد کاشت قرار بگیرد.

از ویژگی آن می توان پوست کاغذی بودن گردو – مغز روشن – چربی بالا اشاره کرد.از طرفی از ارقام دیرگل و زودبازده می باشد که به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

جمع بندی

 قلمه زدن درخت گردو یکی از راه های بسیار مهم در ثکثیر درختان و گیاهان می باشد.کار دشواری نیست فقط کمی دقت لازم است.

خرید نهال گردو از نهالستان نوین گردو بزرگترین و معتبرترین مرکز فروش نهال صورت می گیرد.تمامی ارقام دارای تضمین قیمت و کیفیت بوده که کارت بهداشت و قرنطینه استانی به ازای خرید نهال به مشتریان عزیز داده می شود که می توانید با خیالی آسوده خرید خود را ثبت نمایید.کشاورزان می توانند با توجه به شرایط اقلیمی منطقه خود ارقام نهال گردو را انتخاب کرده و مورد کاشت قرار بدهند و بازدهی خوب و تجاری را از آن مشاهده کنند.

جهت اطلاع از لیست انواع نهال گردو و اطلاعات کافی می توانید به سایت (www.gerdo.pro)مراجعه کرده و یا با شماره زیر تماس بگیرید.

شماره تماس : ۰۹۱۲۱۲۴۳۵۹۷

آدرس : کرج – گلدشت –یازدهم شرقی

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.