×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

دیجیتال - آیا ارز دیجیتال از بین رفتنی است؟ / ارز دیجیتال تحریم‌پذیر است؟ / کشورهای تحریم برای حفظ دارایی‌هایشان چه کنند؟ - ارز دیجیتال

در هفته گذشته خبری منتشر شد که دولت آمریکا صرافی‌های رمز ارزها را مجبور به پیروی از رژیم تحریم‌ها کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه به‌وقت محلی در بیانیه‌ای مدعی شد تمهیدات بیشتری برای کمک به صنعت ارزهای مجازی جهت جلوگیری از سوءاستفاده افراد تحریم شده و دیگر عاملان غیرقانونی اعلام کرده و این اقدامات بخشی از تلاش متمرکز و یکپارچه دولت جو بایدن برای مقابله با تهدید باج‌افزار است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعاشده است: بخش خصوصی با اعمال تحریم‌های مناسب و مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد تحریم شده و دیگر بازیگران غیرقانونی از ارزهای دیجیتالی و تضعیف سیاست خارجی آمریکا و منافع امنیت ملی، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

بر اساس این بیانیه، الزامات تابعیت از تحریم‌ها در صنعت ارزهای دیجیتالی مانند مؤسسات مالی سنتی اعمال می‌شود و برای عدم رعایت آن‌ها مجازات‌های مدنی و کیفری در نظر گرفته‌شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود: دستورالعمل‌های صادرشده امروز نمایی کلی از الزامات تحریم‌ها و نمونه‌هایی از بهترین شیوه‌های انطباق برای فعالان این زمینه ازجمله شرکت‌های فناوری، صرافی‌ها، مدیران، استخراج‌کنندگان و ارائه‌دهندگان کیف پول دیجیتالی و همچنین مؤسسات مالی سنتی‌تر که ممکن است با رمز ارزها سروکار داشته باشند، ارائه می‌دهد.

در این رابطه خبرنگار «بامردم» با مهندس سینا امیرعسکری و مهندس سجاد محمدپور از متخصصان حوزه بلاکچین و ارزدیجیتال به گفت و گو پرداخته است.

سینا امیرعسکری و مهندس سجاد محمدپور - آیا ارز دیجیتال از بین رفتنی است؟ / ارز دیجیتال تحریم‌پذیر است؟ / کشورهای تحریم برای حفظ دارایی‌هایشان چه کنند؟ - ارز دیجیتال

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

آیا ارز دیجیتال از بین رفتنی است؟

ارز دیجیتال یا همان رمزارزها درواقع از یک تکنولوژی به نام بلاکچین بهره می‌برند و میدانیم که تکنولوژی از بین رفتنی نیست مانند تکنولوژی اینترنت و یا رمزنگاری.

به‌طور خاص تکنولوژی بلاکچین یک مزیت بسیار مهم میان سایر تکنولوژی‌ها دارد که باعث قدرتمندتر شدن آن می‌شود که آن غیرمتمرکز (decentralize) بودن آن است. این بدان معنی است که در این تکنولوژی دیگر قدرت جایی متمرکز نیست و به دست افراد یا یک جامعه خاص نمی‌افتد.

می‌توانیم ارز دیجیتال را به‌عنوان یک دارایی حساب کنیم؟

این سؤال بسیار بنیادی و کلیدی است. اینجا قصد نداریم مباحث تخصصی مطرح کنیم اما برای روشن سازی پاسخ سؤال باید بدانیم که ارز دیجیتال چیست و اساساً چرا به وجود آمد؟

سال 2008 مؤسسات مالی و بانک‌های آمریکایی دچار بحران اقتصادی و بسیاری از آنها ورشکست شدند و پول‌های سرمایه‌گذاران هرگز به آنها برنگشت. این موضوع سبب شد تا فردی یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اولین رمز ارز را اختراع کنند تا دیگر عامل واسطی به نام بانک برای مبادلات پولی وجود نداشته باشد. با این حساب اگر قرار باشد تراکنشی بین من و شما انجام شود دیگر نیازی به وجود بانک نیست و کافی است تا آن رمزارز را ما از کیف پول خودمان به کیف پول شما بفرستیم.

صاحبان تمام کیف پول‌ها ناشناس هستند و فقط یک آدرس از آنها نمایش داده می‌شود. این موضوع از همان ابتدا اصلاً برای بانک‌ها و دولت‌ها خوشایند نبود چراکه سیستم مالی آنها نقشی در این تبادلات ندارد و علاوه بر آن، آنها دیگر از هویت و دارایی شهروندانشان مطلع نمی‌شدند و به طبع آن دیگر خبری از دست‌درازی و سرک کشیدن به دارایی مردم نبود. پس از گذشت سال‌ها که اولین رمزارز یعنی بیت کوین بسیار خوش درخشید و جای خود را در بازارهای مهم مالی باز کرد و در آستانه پذیرش همگانی قرار دارد، دولت‌ها دیگر به‌جای مخالفت با آنها قصد دارند آنها را محدود کنند و برای آنها قانون گزاری کنند.

آیا ارز دیجیتال تحریم پذیر است؟

حالا می‌دانیم که ارز دیجیتال یک تکنولوژی غیرمتمرکز است، این بدان معناست که در این تکنولوژی قدرت جایی متمرکز نیست. مثلاً در بانک‌ها تمام دارایی ها در بانک وجود دارد و اگر هر اتفاق طبیعی یا غیرطبیعی برای آن اتفاق بیافتاد کل مجموعه آسیب جدی می‌بیند مانند اتفاق 2008 که به آن اشاره کردیم یا هزاران مورد سرقت از بانک یا حملات سایبری هکرها. در این تکنولوژی به خاطر غیرمتمرکز بودن هک شدن آن غیرممکن می‌باشد. بنابراین بیشتر ارزهای دیجیتالی که غیرمتمرکزند، دست شخص، گروه یا دولتی نیستند که مدعی تحریم کردن این تکنولوژی شود. آنها تنها می‌توانند شرکت‌های فناوری، صرافی‌ها، مدیران، استخراج‌کنندگان و ارائه‌دهندگان کیف پول دیجیتالی متمرکز را مجبور به تبعیت از رژیم تحریم‌ها بکنند.

کشورهایی که تحریم هستند برای حفظ دارایی‌هایشان چه باید کنند؟

ما با دانستن ویژگی غیرمتمرکز بودن و راه‌های استفاده از آن، دارایی‌های دیجیتالی خود را در بستر غیرمتمرکز خرید و فروش و نگهداری کنیم و می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که آسیبی به دارایی‌هایمان نمی‌رسد و کسی هم به آنها دسترسی نخواهد داشت.

برای ما که در جزو کشورهای تحریم شده هستیم چطور باید از بستر غیرمتمرکز استفاده کنیم؟

می‌توانیم از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ، پنکیک سواپ و امثال آن برای خریدوفروش و از کیف پول‌های غیرمتمرکز مانند تراست ولت، سیف پَل و امثال آن استفاده کنیم و این نکته را خاطرنشان کنید که استفاده از این ابزارها نیاز به تخصص دارد و اگر تخصص لازم را ندارید حتماً از یک متخصص مشاوره بگیرید تا متضرر نشوید.


رسانه «بامردم» به طور دوره‌ای گفت‌و‌گو‌های تخصصی در رابطه با ارزهای دیجیتال را ادامه خواهد داد

شما مخاطبین فرهیخته می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح، تا از کارشناسان این حوزه در مصاحبه های بعدی پرسیده و پاسخ آن منتشر شود.

  1. مهدی محبی

    تشکر از مقاله خوبتون. بنده هم شروع به یادگیری ارزهای دیجیتال کردم . چون خیلی از پیشرفت های دنیا وابسته به ارز دیجیتال هست. باتشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.