×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

دیالیز - گیلان ۱۳۶۰ بیمار دیالیزی دارد/ کاهش اهدای عضو در دوران کرونا - بیمار

دکتر انوش دهنادی مقدم، با بیان اینکه در استان گیلان ۲۶۷ تخت دیالیز با ۲۶۷ دستگاه دیالیز به بیماران دیالیزی ارائه خدمت می کند، گفت: ۱۳۶۰ بیمار دیالیزی در گیلان داریم.

وی با اشاره به وارداتی بودن دستگاه های دیالیز و مشکلات تامین آن، افزود: طی سال های اخیر با کمک شرکت های دانش بنیان موفق به ساخت دستکاه دیالیز شدیم؛ البته اشکالات آن رفع شده و توسط اداره امور بیماری های خاص وزارت بهداشت توزیع می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، نسبت تعداد بیماران دیالیزی استان به تعداد دستگاه های دیالیز موجود را ۵.۲ دانست و تصریح کرد: نسبت استاندارد ۴.۲ بوده که کمبود استان در این حوزه را نشان می دهد؛ البته در حال رایزنی با وزارت بهداشت و خیریه ها جهت رفع مشکل هستیم.

دهنادی مقدم، با بیان اینکه به زودی ۳۰ تخت دیالیز در شهرستان لاهیجان به مجموعه تخت های دیالیز استان افزوده می شود، گفت: به کمک ارتش اقدام به تهیه این تخت ها کردیم.

وی با اشاره به ارائه خدمات دیالیز در همه شهرستان های گیلان، یادآور شد: دستگاه های دیالیز ساعتی کار می کنند و بعد از کارکرد ۱۰ هزار ساعت نیاز به تعمیر و بازنگری دارند؛ این در حالی است که هر بیمار دیالیزی به طور متوسط بین سه تا چهار ساعت تحت دیالیز قرار می گیرد.

معاون علوم پزشکی گیلان، در پاسخ به این سوال که «وضعیت پیوند کلیه زنده در استان چگونه است؟»، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان از لحاظ تکنیکی هیچ کمبودی در پیوند کلیه ندارد و این عمل جراحی سالیان سال در بیمارستان رازی رشت انجام می شود، اما برای پیوند کلیه از فرد زنده مسائل مهمی مطرح است.

وی با بیان اینکه کشورهای معدودی اجازه پیوند کلیه از فرد زنده را می دهند، گفت: این نوع پیوند بسیار کم بوده و در اخلاق پزشکی نکوهیده است، زیرا ممکن است زمینه خرید و فروش کلیه را فراهم کند.

دهنادی مقدم، با اشاره به راه اندازی سامانه پیوند توسط وزارت بهداشت جهت مدیریت اختصاص کلیه، عنوان کرد: این سامانه مشخصات افراد اهداکننده و گیرنده را ثبت می کند و اهداکنندگان ناشناس خواهند بود و لذا دانشگاه علوم پزشکی اهدای داوطلبانه به عضو خانواده را تسهیل می کند.

معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه واحد فراهم آوری اعضای پیوندی استان از سال ۹۳ راه اندازی شده است، اضافه کرد: شاهد افزایش چشمگیری در تعداد کلیه های اهدایی از افراد مرگ مغزی شده بودیم، اما شیوع بیماری کووید۱۹ از سال گذشته موجب کاهش ۴۴ درصدی اهدا در کشور و استان شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.