×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

انحصار وراثت - انحصار وراثت - انحصار وراثت

انحصار وراثت چیست؟

  وکیل  انحصار وراثت توضیح می دهد، اخذ گواهی انحصار وراثت که از طرف شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی صادر می شود و مشخص می کند وراث قانونی متوفی چه کسانی هستند و میزان سهم الارث ایشان از ما ترک چه مقدار خواهد بود .

 بهترین وکیل گواهی انحصار وراثت  :

 

بهترین وکیل  انحصار وراثت کسی است که با آگاهی کامل از قوانین بتواند بهترین و سریع ترین راه را برای رسیدن به هدف موکل خویش انتخاب کند ، بهترین بودن وکیل دفتر وکالت و مشاوره حقوقی فانوس ازکسی پوشیده نیست حتی رقبای ما هم به این امر واقف هستند.

اخذ  انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟

 اخذ انحصار وراثت محدود ۷روز و انحصار وراثت نامحدود ۴۰روز زمان می برد.

نحوه اخذ گواهی انحصار  وراثت :

وکیل انحصار وراثت توضیح می دهد،برای اخذ گواهی انحصار وراثت باید ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه شود پس از ثبت  نام در سامانه ثنا کدی به شما داده می شود   سپس ارجاع داده می شوید به شورای حل اختلاف صالح در این امر که شورای حل اختلاف محل اقامت متوفی است.

نکته:در خصوص حصر وراثت نگران عدم همکاری سایر وراث و ناقص بودن مدارک نباشید.

بیش تر بدانید: مستثنیات دین چیست؟

آیا در صورت جدایی زن و شوهر از یکدیگر ارث می برند؟

 وکیل انحصار وراثت بیان می دارد که فقط در صورتی زن و شوهر از یکدیگر ارث می برند که طلاق رجعی باشد و فوت یکی از طرفین در عده طلاق رجعی باشد در این صورت از یکدیگر ارث می برند.

چه کسانی می توانند درخواست گواهی حصر وراثت کنند؟

هریک از وراث و هم چنین هر شخص دیگری که بتواند ثابت کند در ماترک متوفی ذینفع است می تواند صدور گواهی انحصار وراثت را درخواست کند.

چه کسانی ورثه محسوب و یا از متوفی ارث می برند؟

وکیل انحصار ورثه توضیح می دهد، مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی وراث به ۳طبقه تقسیم شده است که با بودن حتی یک نفر از طبقه اول یا بالاتر هیچ ارثی به طبقات دیگر نمی رسد و فقط همسر متوفی زن یا شوهر شخص فوت شده است که نسبت به سهم خود در همه طبقات با دیگران ارث خواهد برد.

آیا امکان اعتراض به گواهی حصر وراثت وجود دارد ؟

بله هر یک از وراث اگر به گواهی حصر وراثت  اعتراضی داشته باشند می توانند آن را مطرح کنند و این گواهی قابل اعتراض است .

تاخیر در اخذ گواهی حصر وراثت و یا دیر کردن در پرداخت مالیات بر ارث مشمول جریمه می شود؟

خیر باید بگوییم که تاخیر در پرداخت مالیات و اخذ گواهی حصر وراثت مقید به مدت نیست و هر زمان که بخواهید می توانید اقدام کنید و مشمول جریمه نمی شود مشروط به اینکه متوفی بعد از ۹۵/۱/۱ فوت کرده باشد .

علت اخذ گواهی انحصار وراثت چیست؟

پس از فوت فرد اموال قهری به وراث منتقل می شود اما اگر وراث می خواهند سهم الارث خود را مطالبه و در آن تصرف ویا هر اقدام  حقوقی در مراجع قضایی و یا ادارات دولتی و دفاتر اسناد رسمی و بانک ها انجام دهند .

در مرحله نخست و قبل از هر اقدامی میبایست انحصار وراثت اخذ شود .

مدت زمان لازم برای اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت چقدر است؟

برخی از کاربران سوال می کنند مدت زمان برای اخذ گواهی انحصار وراثت چقدر است ؟ باید به این عزیزان بگوییم تا الان قانون مدت زمان خاصی را مشخص نکرده است و شما هر وقت بخواهید می توانید اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت بفرمایید و کاملا در دست خودتان است.

برگه استشهادیه محضری   چیست؟

یکی از مدارک لازم برای اخذ گواهی حصر وراثت استشهادیه محضری است به این صورت که ۳نفر از کسانی که وراث متوفی را می شناسند در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه که معمولا دفاتر اسناد رسمی به صورت آماده دارند گواهی می کنند.

آیا استشهادیه برای حصر وراثت  توسط شما انجام می شود؟

بله

حصر وراثت چقدر طول می کشد؟

وکیل گواهی انحصار وراثت توضیح می دهد، برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نامحدود ۴۰روز کاری و برای گرفتن گواهی انحصار وراثت محدود ۷روز کاری زمان لازم است که دریافت گردد. توصیه می شود نکات مهم انحصار وراثت را هم مطالعه بفرمایید.

انواع گواهی انحصار وراثت:

حصر وراثت نامحدود:در صورتی که ارزش ماترک متوفی بیش از پانصد میلیون ریال باشد شورای حل اختلاف گواهی حصر وراثت نامحدود صادر می کند که در این مورد میبایست نشر آگهی صورت بگیرد و از زمان نشر آگهی ۳۲روز باید بگذرد.

حصر وراثت محدود:حصر وراثت محدود برای کسانی است که دارایی آنان کم تر از ۵۰میلیون تومان است بعد از تعیین این موضوع هریک از وراث خودشان یا با اعطای وکالت به وکیل خوب دادگستری مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نموده و نسبت به ثبت دادخواست اقدام می نمایند.

کاربرد گواهی انحصار وراثت :

وکیل گواهی انحصار وراثت توضیح می دهد،با فوت هر شخصی رابطه آن شخص با اموالش قطع می گردد و اداره آن اموال به طور غیر ارادی به وراث متوفی می رسد و وراث برای اینکه بتوانند دخل و تصرفی در اموال داشته باشند ابتدا باید گواهی حصر وراثت دریافت کنند اولین کاربرد گواهی انحصار وراثت اختیار یافتن وراث در اداره اموال متوفی است .

مدارک لازم برای درخواست حصر وراثت چیست؟

استشهادیه محضری

شناسنامه متوفی

شناسنامه وراث

عقدنامه

وصیت نامه ، در صورتی که نوشته شده باشد

مراحل گام به گام حصر وراثت:

برای اخذ  انحصار وراثت قبل از هر چیزی وراث باید استشهادیه تهیه کنند که ۳نفر در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و فرم مخصوص استشهادیه را تکمیل می نمایند و سپس باید مشخص کنند انحصار وراثت محدود می خواهند یا نامحدود

آیا اخذ انحصار  وراثت اجباری است؟

اگر متوفی اموالی نداشته باشد یا ورثه ای نداشته باشد که بخواهند در اموال متوفی تصرفی کنند یا حتی اگر ورثه ای باشد اما قصد دخل و تصرفی در اموال متوفی را نداشته باشند نیازی به اخذ حصر وراثت نیست اما برای انجام هریک از امور نام برده وراث باید اقدام به اخذ انحصار وراثت نمایند.

دادگاه حکم - انحصار وراثت - انحصار وراثت

برای حصر وراثت دولت هزینه ای دریافت خواهد کرد؟

فقط مبلغ ۲۰۰هزار تومان در دفتر خدمات الکترونیک  قضایی پرداخت می شود.

وراث متوفی شامل چه کسانی می شوند؟

۱.طبقه اول

همسر متوفی

پدر و مادر

فرزندان متوفی پدر نبود آنها نوه ها

۲.طبقه دوم

پدربزرگ و مادربزرگ

همسر متوفی

برادران و خواهران متوفی

۳.طبقه سوم

همسر متوفی

عمو ،عمه،خاله،دایی متوفی پدر صورت نبود آنها فرزندان آنها

کسانی که به موجب نسب ارث میبرند؟

۱) پدر و مادر ، اولاد ، اولاد اولاد

۲) اجداد و برادر و خواهر و اولاد آن ها

۳) اعمام و عمان و اخوال و حالات و اولاد آن ها

کسانی که به موجب سبب ارث می برند؟

۱) زوجه

۲) زوج

طبقه اول از وراث نسبی عبارتند از :

 (پدر و مادر ، فرزندان ، نوه ها )

اگر برای متوفی اولاد یا اولاد اولاد نباشد هر یک از پدر و مادر در صورت انفرادی تمام ارث را می برند ، اگر پدر و مادر متوفی هر دو زنده باشند مادر یک سوم و پدر دو سوم می برد اگر برای متوفی اولاد یا نوه از هر درجه که باشد موجود نباشد اگر پدر و مادر هر دو زنده باشند ولی مادر حاجب داشته باشد یک ششم از ترکه متعلق به مادر است ، منظور از حاجب یعنی شخصی از طبقات دیگر که میزان سهم الارث مادر را کمتر می نماید.

میزان سهم الارث دختر :

اگر دختر فرزند منحصر باشد به همراه پدر و مادر متوفی نصف ترکه را خواهد برد و مابقی با توجه به میزان سهم الارث پدر و مادر متوفی بین آنها تقسیم می شود ، اگر متوفی دو دختر یا بیش تر داشته باشد دختران دو سوم ترکه را به ارث می برند.

میزان سهم الارث پسر :

اگر فرزند متوفی پسر باشد چنانچه پسر منحصر یا متعدد باشد به همراه پدر و مادر متوفی همگی در طبقه اول قرار دارند ارث می برند به این صورت که سهم پدر و مادر متوفی یک سوم و مابقی به قرابت به فرزند پسر می رسد که به تساوی بین خودشان تقسیم می کنند در صورتی که متوفی هم فرزند پسر و هم دختر به همراه پدر و مادر داشته باشد سهم پدر و مادر یک سوم است و مابقی بین فرزند پسر دو برابر سهم دختر تقسیم می شود .

میزان سهم الارث نوه :

آنچه مسلم است این است که نوه در طبقه اول قرار دارد ولی در صورتی ارث میبرد که متوفی فرزندی نداشته باشد در این صورت نوه قائم مقام اولاد می شود و با هریک از اولین که زنده باشد ارث می برد ، اولاد پسر یعنی فرزندان پسری متوفی دو برابر اولاد فرزندان دختری متوفی ارث می برند حتی اگر اولاد متوفی پسر باشد اگر به واسطه مادر با متوفی قرابت پیدا کرده نصف نوه ای که از پدر با متوفی قرابت پیدا کرده ارث می برد.

آدرس سایت حقوقی وکیل پایه یک دادگستری  : fanooslawyer.com

222 - انحصار وراثت - انحصار وراثت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.