×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

حقوق - افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان باعث نارضایتی شدید خواهد شد/ تورم 40 درصدی با افزایش حقوق 10 درصدی ناسازگار است - افزایش حقوق

غلامرضا سلامی، اقتصاددان گفت: این‌که آقای میرکاظمی گفته است بودجه را بدون کسری می‌بندیم، حرفی است که هر سال دولت‌ها مطرح می‌کنند.ما در ایران بودجه را با رقم‌ها و درآمدهای غیرواقعی تدوین می‌کنیم و بعد می‌گوییم کسری نداریم.

در کشوری که تورم بالای ۵۰ درصد است، چطور می‌شود حقوق کارمندان ۱۰ درصد افزایش یابد و انتظار هم داشته باشیم که صدای کسی هم در نیاید.

اگر قرار باشد طبقه حقوق‌بگیر تورم ۵۰ درصدی را تحمل کنند و فقط ۱۰ درصد به حقوقشان اضافه شود، یعنی ۴۰ درصد از قدرت خرید آنها برای مصارف روزمره کم می‌شود و این باعث نارضایتی شدید خواهد شد.

این که دولت می‌گوید از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم، حرف صحیحی نیست. بانک مرکزی هفته گذشته ۲۴ هزار میلیاردها از بانک‌ها اوراق خرید و به آنها پول داد. طلب بانک‌ها از دولت تبدیل به طلب بانک مرکزی از دولت شد و این، همان افزایش پایه پولی است. این ۲۴ هزار میلیارد تومان، پول تازه‌ای است که به سیستم بانکی منتقل شد.

نقدینگی به شدت در یکی دو سال اخیر افزایش یافته و این باعث افزایش تورم می‌شود. انتظار رشد اقتصادی ۸ درصدی در این تورم، دور از انتظار است.

متاسفانه دولت در دو دهه اخیر تلاشی برای رهایی بودجه از نفت نکرده و وابستگی ما به نفت همچنان پابرجاست.

اگر ما پول نفت نداشته باشیم، واردات نداریم، پس حقوق گمرکی کمتری می‌گیریم. شرکت‌ها کمتر واردات انجام می‌دهند و تولید کاهش می‌یابد. صنایع ما وابسته به دلار و ارز است و ما نمی‌توانیم مالیات بگیریم.

روی فروش دارایی‌ها خیلی حساب باز کرده‌اند، اما طرح‌های نیمه‌تمام ما ارزش چندانی ندارد که مردم بخرند و سرمایه‌گذاری کنند. در خصوص سهام شرکت‌های دولتی نیز مردم دیگر به بورس اعتماد ندارد. کار بسیار سخت است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.