×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

باقری - طرح «ب» ایران برای مذاکرات وین از زبان مذاکره کننده ارشد - مذاکرات وین

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی در مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام در گفت‌وگو با بخش انگلیسی شبکه «الجزیره» از«طرح ب» ایران در مذاکرات وین رونمایی کرد

مجری الجزیره در سؤالی درباره «طرح ب» ایران سؤال پرسید و گفت: «ما در واقع به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی اتکا خواهیم داشت و تعامل و ارتباط با کشورهایی را توسعه می‌دهیم که برای تعامل با ما جدیت دارند. ما با جدیت مسیر پیشرفت اقتصادی را دنبال می‌کنیم».

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ادامه داد: «اما این به مفهوم آن نیست که آمریکا به اقتصاد و مردم ایران خسارت وارد نکرده است و بنابراین یکی از موضوعاتی که در مذاکرات به دنبال آن هستیم، جبران خساراتی است که ایالات متحده به مردم ما وارد کرده است و این موضوعی است که در سند سوم به آن پرداخته شده است».

به محض دریافت پاسخ طرف‌های مقابل، کار بر روی سند سوم ادامه می‌یابد

باقری سپس در ارتباط با سند سومی که ایران قرار است به طرف مقابل ارائه کند، توضیح داد: «طرف مقابل در حال حاضر در حال بررسی سندهایی هستند که به آن‌ها ارائه کردیم و ما منتظر پاسخ آن‌ها هستیم و به محض مشاهده پاسخ آن‌ها، کار بر روی سند سوم را ادامه می‌دهیم».

«تصمیم‌»؛ عنوان سند سوم ایران برای طرف‌های مقابل

وی در ارتباط با عنوان سند سوم گفت: «عنوان سند سوم، «تصمیم‌» است».

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که آیا درخواست‌های ایران، واقع‌گرایانه است؟ گفت: «در مذاکرات ما با طرف‌های مقابل، لزوم دریافت تضمین و لزوم ایجاد مکانیسم راستی‌آزمایی مورد تأیید قرار گرفت. هم چین، هم روسیه و حتی طرف‌های اروپایی نیز آن را تأیید کردند و در اصل، آمریکا نیز باید این درخواست‌ها را بپذیرد».

علی باقری در ادامه در پاسخ به سؤالی که ایران در قبال این خواست‌های خود چه چیزی ارائه می‌کند، گفت: «بده و بستان در چارچوب توافق ۲۰۱۵ انجام گرفته است. دو طرف که منظورم ایران و گروه ۱+۴ است، با توافق موافقت کردند و ایالات متحده که زمانی از برجام خارج شد، خواهان بازگشت به آن است و مفهوم بده و بستان در چارچوب توافق ۲۰۱۵ محقق شده است و هم‌اکنون باید، اشتباهات کشوری که از این توافق خارج شده، ترمیم شود و سپس آن کشور می‌تواند احراز صلاحیت برای بازگشت به توافق را خواستار شود. بده و بستان زمانی صورت می‌گیرد که دو طرف توافقی را نقض کرده است، ما چیزی را نقض نکردیم و آمریکایی‌ها بودند که توافق را نقض کردند.».

صهیونیست‌ها باید خواب حمله به ایران را ببینند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با لفاظی‌ مقام‌های رژیم صهیونیستی در ارتباط با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: «صهیونیست‌ها باید خواب حمله به ایران را ببینند و اگر چنین خوابی ببینند، دیگر از چنین خوابی بلند نخواهند شد».

خبرنگار الجزیره در سؤال بعدی پرسید که اگر چنین کنند، چه هزینه‌ای باید بپردازند که باقری با صراحت گفت: «وقتی می‌گوییم که فردی از این خواب بیدار نخواهد شد، منظورمان چیست؟ منظورمان این است که دیگر وجود نخواهد داشت و دیگر از خواب بیدار نخواهد شد».

ایران به موفقیت مذاکرات خوش‌بین است اما زودباور نیست

علی باقری در پاسخ به آخرین سؤال خبرنگار الجزیره درباره میزان خوش‌بینی ایران درباره رسیدن به توافق گفت: «ما به واسطه عزم جدی خود به واسطه رویه منطقی که در مذاکرات در پیش گرفته‌ایم درباره آینده و موفقیت مذاکرات خوش‌بین هستیم اما زودباور نیستیم زیرا به طرف مقابل اعتماد نداریم».

وی گفت: «واضح است که مذاکرات و توافق برای آن‌هایی است که با یکدیگر اختلاف نظر دارند و این طور نیست که تمامی اختلافات رفع خواهد شد و واضح است که هرکس بر اساس منافع خود وارد میز مذاکره می‌شود».

دور جدید مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام از روز دوشنبه (29 نوامبر و هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و ایران دو سند درباره رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و طرف‌های اروپایی از ایران درخواست کردند که برای رایزنی با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند و مجدداً به زودی برای ادامه این مذاکرات به وین بازگردند که هنوز زمان دقیق بازگشت به مذاکرات نامشخص است.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه الجزیره در پاسخ به لفاظی‌های صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی هشدار داد که صهیونیست‌ها باید خواب حمله به ایران را ببینند و هرگز از چنین خوابی بیدار نخواهند شد.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی در مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام در گفت‌وگو با بخش انگلیسی شبکه «الجزیره» در پاسخ به سؤالی درباره دو سند ارائه شده ایران به طرف‌های برجام گفت: «همانطور که می‌دانید این گفت‌وگوها شش دور در وین در سال جاری در بهار و تابستان برگزار شد و در نهایت پیش‌نویس‌های اسناد ارائه شد. ما به عنوان نمایندگان دولت ایران و مذاکره‌کنندگان جدید ایران، نظرات خود را درباره پیش‌نویس‌ها را به خصوص پیش‌نویس‌هایی که درباره رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود، گسترش دادیم و پیش‌نویس این اسناد را به طرف مقابل ارائه کردیم».

باقری در سؤالی در خصوص جزئیات پیش‌نویس جدید ارائه شده ایران گفت:‌«در خصوص پیش‌نویس ارائه شده درباره تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای، نکته مهم این است که دو طرف در خصوص اساس مذاکرات که همان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است و آن چه که ما ارائه کردیم،توافق داشتند. یکسری اشکالات و اشتباهاتی بود که در متن (برجام) وجود داشت و ما یکسری اصلاحات ارائه کردیم».

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به تقاضاهای ایران از طرف مقابل گفت: «تأکید ما این است که در چارچوب برجام که در سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت، تمامی موضوعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ما باید تداوم داشته باشد».

تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام باید فوراً رفع شود

باقری بار دیگر بر لزوم رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «این مسئله درباره تحریم‌ها هم صدق می‌کند، تمامی تحریم‌هایی که در تناقض یا ناسازگاری با مفاد برجام وضع شده است، باید فوراً رفع شود. تمامی تحریم‌های هسته‌ای و تمامی تحریم‌هایی که از طریق کارزار باصطلاح “فشار حداکثری” اعمال شده، باید فوراً لغو شود».

مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره ضمانت‌هایی که ایران درخواست داده تا طرف‌های مقابل به منظور تضمین پایبندی طرف‌های مقابل به مفاد برجام ارائه کند، گفت: «مسائل مربوط به راستی‌آزمایی و ضمانت‌هایی که باید ارائه شود، مسائل و مباحث بسیار جدی است که در سند سوم وجود دارد که ارائه می‌شود».

اسناد ارائه شده ایران بر اساس توافق ۲۰۱۵ بوده است

باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر طرف مقابل حاضر به توافق با ایران نشود، چه رخ خواهد داد، گفت: «پیشنهادات ارائه شده ایران قابل رد شدن نیست زیرا بر اساس مفاد توافق ۲۰۱۵ تنظیم شده است و حتی کشوری که از این توافق خارج شده است نیز قصد بازگشت به این توافق را دارد و طرف‌های برجام نیز خواهان از بین بردن این توافق نیستند».

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که دلیلی که تیم جدید مذاکره‌کننده را ترغیب به حضور در مذاکرات فعلی وین کرد، گفت: «یکی از تفاوت‌هایی که با دورهای قبلی مذاکرات وجود دارد این بود که در دورهای قبل بازیگران خارجی تلاش در ایجاد مانع در مذاکرات بودند و هم‌اکنون نیز طبیعی است که آن‌ها تلاش می‌کنند در مسیر مذاکرات ایجاد مانع کنند اما نکته مهم این است که اقدامات ایران در چارچوب قوانین بین‌الملل، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و  توافقات پادمانی بوده است و تمامی این‌ها زمینه خوبی را برای ایران برای رسیدن به توافق ایجاد می‌کند».

احیای برجام به رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بستگی دارد

باقری ادامه داد: «هزینه احیا و نگهداری از برجام بر اساس اقداماتی بوده که ایران انجام داده است زیرا ایالات متحده از برجام خارج شد و کاملاً این توافق را نقض کرد و طرف‌های اروپایی نیز عملاً نتوانستند به طور کامل به تعهداتشان ذیل این توافق هسته‌ای پایبند باشند و همه‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد و اگر طرف‌های اروپایی به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند و طرف آمریکایی به این توافق بازگردد، توافق احیا می‌شود».

علی باقری در پاسخ به سؤالی درباره امکان احیای توافق گفت: «دو طرف برای بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ مصمم هستند».

«علی الهاشم» خبرنگار شبکه الجزیره در ادامه این سؤال را مطرح کرد که آیا چارچوب زمانی برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات وین وجود دارد که باقری در این خصوص پاسخ داد: «فکر می‌کنم که پاسخ طرف‌های مقابل به پیشنهادات منطقی جمهوری اسلامی ایران قطعاً پاسخ سؤال شما را می‌دهد».

مذاکره کننده ارشد ایران در پاسخ به سؤالی درباره عدم احیای برجام گفت: «حضور ما در اینجا نشان می‌دهد که ما برای رسیدن به توافق مصمم هستیم و ما ارزیابی‌های جدی از اراده و عزم و رفتار طرف‌ مقابل انجام داده‌ایم تا بفهمیم که آیا آن‌ها آماده بازگشت کامل به تعهدات برجامی اشان و کنار گذاشتن نقض این توافق هستند یا خیر».

ایران ثابت کرده که تحریم‌ها نمی‌تواند کارآمد باشد

باقری در ارتباط با تأثیرگذاری تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی گفت: «اقتصاد ایران در سال‌های گذشته که تحت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا و همپیمانان این کشور بوده، پیشرفت و رشد داشته است. این واقعیت وجود دارد که تحریم‌ها قطعاً تأثیراتی داشته است اما جمهوری اسلامی ثابت کرده است که تحریم‌ها نمی‌تواند کارآمد باشد».

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.