جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چه شرایط و ضوابطی برای زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند در نظر گرفته می‌شود؟
    23 آذر 1400 - 8:28
    شناسه : 191350
    0

    طلاق توافقی مسئله ‌ای است که به دلیل توافق کردن زوج و زوجه و یا همان زن و شوهر در بسیاری از مسائل خود، وقت کمتری را از آن ‌ها در دادگاه تلف خواهد کرد.

    پ
    پ

    طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آن ها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به عنوان مثال زوجین توافق می‌کنند زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد یا کل آن را دریافت کند و یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابلیت اجرا دارد. همچنین همه ما می‌دانیم که طی کردن پروسه های مربوط به طلاق و هر نوع دعاوی دیگر در دادگاه ‌ها، مسئله ‌ای زمان‌بر است و باید با صبر و حوصله زیادی انجام شود. اما طلاق توافقی مسئله ‌ای است که به دلیل توافق کردن زوج و زوجه و یا همان زن و شوهر در بسیاری از مسائل خود، وقت کمتری را از آن ‌ها در دادگاه تلف خواهد کرد.

    1111111111 - چه شرایط و ضوابطی برای زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند در نظر گرفته می‌شود؟ - طلاق

    طلاق توافقی چه شرایطی دارد؟

    همانند سایر انواع طلاق، طلاق توافقی مستلزم تقدیم دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه دادرسی مربوطه می‌باشد.  تنها تفاوت طلاق توافقی با طلاق از طرف مرد یا طلاق از جانب زن، آن است که در طلاق توافقی لازم است که هر دو زوجین، در دفتر خدمات حاضر شده و اقدام به تقدیم و امضا دادخواست طلاق توافقی نمایند، در حالی که در سایر انواع طلاق، زوج یا زوجه ای که خواهان طلاق می‌باشد، به تنهایی دادخواست طلاق را تقدیم و امضا می‌نماید. همانطور که گفته شد بر خلاف سایر انواع طلاق، در طلاق توافقی شرط ارجاع به داوری وجود نداشته و به جای این شرط، زوجینی که قصد دریافت رای طلاق توافقی را دارند، باید پیش از تقدیم دادخواست، جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه نمایند.

    بیشتر بخوانید: با در نظر گرفتن چه شرایطی می‌توان نسبت به ارائه دادخواست طلاق توافقی اقدام کرد؟

    حضانت فرزندان در طلاق توافقی

    در مورد حضانت می‌توان گفت که فرزندانی که دختر هستند و بالای سن 9 سال می باشند  و نیز فرزندان پسر از 15 سال کامل نیز، از سن حضانت قانونی خارج هستند و دادگاه هم هیچ تکلیفی در مورد آن ها نخواهد داشت تا که موضوع حضانت را در داخل رای مشخص نماید. عده ای از زنان به شکل غلط اعلام می‌نمایند که مهریه خودشان را در ازای گرفتن حضانت فرزندان نیز می‌بخشند که البته این موضوع هیچ وجاهت قانونی نخواهد داشت و باید بدانید که این دو موضوع ارتباطی با هم نخواهند داشت. همچنین مقدار ملاقات طرف دیگر و این می‌باشد که پرداخت نمودن نفقه نیز بر عهده چه شخصی می‌باشد و مقدار آن در یک ماه چه میزان است که این موضوع نیز بر عهده زوجین است که درباره آن توافق نمایند.

    شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

    اگر توافق زوجین بر این باشد که خانم مهریه اش را دریافت کند و طلاق توافقی نیز صورت بگیرد، طبق توافق و قرارها باید مهریه به خانم داده شود. اما موقعیت بخشیدن تمام یا قسمتی از مهریه و انجام طلاق توافقی که روشی معمول تر و متداول تری در طلاق توافقی است. در این حالت خانم تمام یا قسمتی از مهریه اش را بخشیده و طلاق توافقی هم صورت گرفته. اما بعد از مدتی خانم تقاضای مهریه می‌کند؛ در این حالت برخلاف ذات طلاق توافقی که طلاقی غیرقابل رجوع است، برای مرد حق رجوع ایجاد می‌شود. اگر در طلاق توافقی شرط شود که بدون رجوع زن به مهریه یا مالی که در ازای طلاق توافقی بخشیده است شوهر حق رجوع داشته باشد، این شرط به دلیل مخالفت با مقتضای ذات طلاق توافقی باطل و مبطل است.

    22222 - چه شرایط و ضوابطی برای زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند در نظر گرفته می‌شود؟ - طلاق

    پرداخت نفقه در طلاق توافقی

    نفقه نیز همانند مهریه از حقوق مالی خانم می‌باشد که در ماده 1107 قانون مدنی بیان شده است که عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. برای طلاق توافقی، تعیین و تکلیف نفقه باید میان زوجین مشخص و حل و فصل شود و در توافقنامه طلاق توافقی نیز ذکر گردد. اگر خلاف این باشد، یعنی زوجین در مورد نفقه به توافق نرسند در این صورت گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه صادر نمی‌شود، که با صادر نشدن این گواهی طلاق توافقی هم اتفاق نمی‌افتد. چنانچه زوجین در مورد نفقه به توافق نرسند، در این صورت گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه صادر نمی‌شود، که با صادر نشدن این گواهی طلاق توافقی هم اتفاق نمی‌افتد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.