چهارشنبه, ۲۲ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 10 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41245 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چرا مصرف ماهی برای سلامتی بدن انسان اهمیت دارد؟
    25 آذر 1400 - 22:29
    شناسه : 191422
    0

    متخصصان تغذیه بگویند: “مصرف حداقل دو نوبت ماهی های چرب در هفته می تواند سلامت و طول عمر افراد را تضمین کند”.

    پ
    پ

    ماهی 1 - چرا مصرف ماهی برای سلامتی بدن انسان اهمیت دارد؟ - تغذیه

    اهمیت مصرف ماهی بر سلامتی از دیدگاه پزشکان چیست؟ همیشه حضور و جا افتادن یک فرهنگ در جامعه ای خاص دلیل بر درستی آن نیست. انسان و جامعه خردمند و آگاه، برای گام برداشتن در مسیر رشد و تعالی باید ذهنی انعطاف پذیر داشته باشد.

    ذهنی باز که با دیدن فرهنگ های سایر جوامع، نقاط قوت و مثبت آنها را گلچین کرده و درون خود جا بیندازد. یکی از این فرهنگها، فرهنگ غذایی است. گنجاندن ماهی به عنوان یک غذای عالی در برنامه هفتگی یکی از آن فرهتگ های خوب غذایی است.

    پزشکان و متخصصان تغذیه اغلب تکرار می کنند: “ما باید ماهی بیشتری در وعده های غذاییمان بگنجانیم”. بعنوان مثال ژاپنی ها و مردم کشورهای ساحلی، بطور میانگین، طول عمر بیشتری داشته و در زمینه سرطان و بیماریهای قلبی عروقی با مشکلات کمتری مواجه می شوند. زیرا در آنجا مصرف ماهی شکل یک عادت غذایی را به خود گرفته است!

    وضعیت مصرف ماهی در کشور ایران چگونه است؟

    متاسفانه با وجود تاکید بسیار محققان و متخصصان حوزۀ بهداشت و سلامت، در اکثر نواحی ایران، هنوز فرهنگ مصرف غذاهای دریایی بخصوص ماهی های چرب (روغنی) گسترش پیدا نکرده است. این مسئولیت بر دوش من، شما و تک تک افراد جامعه است که با روی آوردن به عادتی نو، این فرهنگ غذایی را بصورت یک عادت مثبت در خود، خانواده و جامعه ای که عضوی از آن هستیم بسط و گسترش دهیم.

    ماهی 3 - چرا مصرف ماهی برای سلامتی بدن انسان اهمیت دارد؟ - تغذیه

    چرا تا این اندازه به خورن ماهی تاکید شده است؟

    علاوه بر اینکه گوشت ماهی یک منبع غنی پروتئین با کیفیت بالاست، ماهی های چرب مثل سالمون (آزاد)، قزل آلا، ساردین و… تنها منبع دارای اسیدهای چرب DHA و EPA طبیعت اند. این ۲ اسید چرب جزء خانوادۀ چربی های امگا ۳ محسوب می شوند که برای رشد و نمو طبیعی ضروری اند.

    ضروری به معنای اینکه، بدن شما قادر به تولید کافی آنها نیست و شما تنها از راه غذایی که می خورید می توانید آنها را به بدن خود برسانید. با توجه به اینکه این عاملان سلامتی تنها در ماهی های چرب نهفته اند، دیگر باید متوجه شده باشید که دلیل این همه تاکید بر مصرف ماهی های چرب چیست.

    وجود ویتامین های گروه B و D، املاح معدنی مثل آهن، روی، ید، مس، پتاسیم، کلسیم، سدیم، سلنیوم و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFA) باعث شده، همانطور که پیش تر گفته شد، متخصصان تغذیه بگویند: “مصرف حداقل دو نوبت ماهی های چرب در هفته می تواند سلامت و طول عمر افراد را تضمین کند”.

    ۶ فایده مصرف ماهی و امگا ۳ بر بدن انسان

    ۱. مصرف ماهی و پیشگیری و کنترل بیماری ها:

    مثل بیماری های قلبی، بی نظمی ضربان قلب، فشار خون بالا، دیابت، بیماریهای خود ایمنی، سرطان، کاهش فرایند پیری و افزایش ایمنی بدن

    ۲. مصرف ماهی برای تقویت استخوان:

    حفاظت از استخوانها و پیشگیری از بیماری پوکی استخوان بخاطر وجود ویتامین D در ماهی

    ۳. مصرف ماهی و تقویت مغز:

    سلامت مغز و اعصاب، جلوگیری از آلزایمر، افسردگی و اضطراب

    ۴. تناسب اندام با مصرف ماهی:

    تحقیقات بسیاری با مطالعه تاثیر مصرف روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ به این نتیجه رسیده اند که امگا ۳ (چربی خوب) می تواند از طریق افزایش سوختن چربی ها، باعث کاهش بافت چربی بدن و به دنبال آن کاهش چاقی و افزایش تناسب اندام شود. مصرف روغن ماهی اثر ورزش را در کاهش وزن و تناسب اندام تقویت می کند. مطالعات نشان داده اند داوطلبانی که در کنار ورزش از امگا ۳ که در روغن ماهی وجود دارد استفاده کرده اند، بدنشان چربی بیشتری را از دست داده است.

    ۵. سلامت پوست و زیبایی با ماهی:

    رشد و عملکرد طبیعی پوست، رفع خشکی پوست و شفاف شدن آن

    ۶. مصرف ماهی و داشتن مویی سالم:

    ترکیب پروتئین و روغن های خوب ماهی، یک غذای عالی برای موهای شماست. موها برای رشد به پروتئین نیاز دارند و از آنجا که ماهی های مختلف سرشار از پروتئین هستند نیاز مو به پروتئین را رفع می کنند. همچنین امگا ۳ موجود در روغن ماهی با تقویت فولیکول مو، از خشکی و ریزش موها جلوگیری می کند و موهایی درخشان برای شما به ارمغان می آورد.

    ماهی 2 - چرا مصرف ماهی برای سلامتی بدن انسان اهمیت دارد؟ - تغذیه

    با وجود فواید بی شمار ماهی، متاسفانه بعضی افراد نسبت به آن حساسیت دارند و باید از مصرف آن پرهیز کنند. این افراد و همچنین افرادی که به هر دلیلی قادر به مصرف غذاهای دریایی نیستند، بایستی با پزشک خود مشورت کنند تا طبق توصیه و تجویز پزشک، از طریق مصرف مکمل هایی مانند مکمل روغن ماهی و مکمل ویتامین D کمبود مواد مغذی بدن خود را جبران کنند.

    طبع ماهی در طب سنتی چیست؟

    • مزاج ماهی به طور کلی سرد و تر است.
    • ماهی دریا و آب شور، سردی و تری کمتری دارد و بعضی نسبت به بعضی گرم تر می‌باشند.
    • میزان سردی ماهی‌های بزرگتری که در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند و فعالیت کمتری دارند، بیشتر است.
    • ماهی اگر به شیوه مناسب پخته و مصرف شود، زودهضم است.

    نتیجه گیری:

    به نظرم با توجه به فواید این غذای طبیعی و فوق العاده، برای اتمام این مطلب تنها یک جمله کافیست: ماهی بخورید تا سالم و زیبا بمانید.

    منبع: بلدشیم

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.