×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر

ارسال چای به جای 251 میلیون دلار بدهی نفتی - سریلانکا: ۲۵۱ میلیون دلار بدهی نفتی خود به ایران را با چای پرداخت می کنیم؛ هر ماه ۵ میلیون دلار چای - چای

به گزارش راشاتودی، سریلانکا اعلام کرده است که قصد دارد ۲۵۱ میلیون دلار چای به ایران ارسال کند تا بدهی واردات نفت خود از ۴ سال گذشته را تسویه کند.

بر اساس این گزارش، این مبادله به سریلانکا کمک می کند تا از تحریم های ایالات متحده به دلیل تجارت با تهران اجتناب کند و ذخایر ارزی رو به کاهش خود را نجات دهد.

رامش پاتیرانا، وزیر کشت و زرع سریلانکا اعلام کرد که نمایندگان دو کشور تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که در آن مقرر شد سریلانکا ۲۵۱ میلیون دلار بدهی مربوط به واردات نفت خود از ایران را با صادرات چای تسویه کند.

رویترز به نقل از این وزیر گفت: امیدواریم هر ماه ۵ میلیون دلار چای برای بازپرداخت بدهی‌های معوق بابت خریدهای نفتی ایران از چهار سال گذشته ارسال کنیم.

بر اساس بیانیه وزارت کشت و زرع سریلانکا، این مبادلات پایاپای “نقض هیچ تحریمی از سوی سازمان ملل یا آمریکا نخواهد بود، زیرا چای به دلایل بشردوستانه به عنوان یک ماده غذایی طبقه بندی شده است، در حالی که هیچ یک از بانک های ایرانی در لیست سیاه در این معادله دخالت نخواهند کرد”.

در این بیانیه همچنین آمده است: این طرح پیشنهادی باعث صرفه جویی در ارزهای مورد نیاز سریلانکا نیز می شود چرا که تسویه حساب با ایران به روپیه سریلانکا و از طریق فروش چای سیلان انجام می شود.

بنا بر این گزارش، تحریم‌های شدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران در دوران دولت دونالد ترامپ به عنوان بخشی از “کارزار فشار حداکثری” علیه این کشور اعمال شد. واشنگتن هر کشوری را که از ایران نفت می‌خرید با تحریم های ثانویه تهدید کرد.

این قرارداد مبادله‌ای در بحبوحه چالش های مالی جدی که سریلانکا با آن مواجه است انجام می شود.

این کشور باید در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۵ میلیارد دلار بازپرداخت بدهی داشته باشد که با ۵۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه دولتی بین‌المللی با سررسید ژانویه آغاز می‌شود.

با این حال، طبق آخرین اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی سریلانکا، دارایی های خارجی این کشور تا پایان نوامبر به ۱.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.