×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

11 2 - نحوه یادگیری مهارت های جدید با روش های DiSCS و CaFE - CaFE

این جمله از تام بیلیو یکی از موارد مورد علاقه من است: «عزت نفس خود را به یک یادگیرنده گره بزنید. عزت نفس خود را به خوب بودن گره نزنید. این یک فرمول باخت است. چیزی که شما را به خود افتخار می کند، باید تمایل و توانایی شما برای خیره شدن برهنه به نارسایی های خود باشد.»

اما چگونه چیزهای جدید یاد می گیرید مثلا غذای مقوی بخورید یا موارد دیگر؟

در این مقاله، نحوه یادگیری موفقیت آمیز هر مهارت جدید را با استفاده از چارچوب های یادگیری به نام روش DiSSS و روش CaFE خواهیم فهمید. بعلاوه، ما نکات بیشتری را در مورد چگونگی تسلط بر مهارت های جدید ارائه خواهیم داد.

روش DiSSS چیست؟

روش DiSSS چارچوبی است که توسط تیم فریس ایجاد شده است و برای کمک به افراد در تسلط بر موضوعات جدید مبتنی بر اطلاعات ابداع شده است.

DiSSS مخفف Deconstruction، Selection، Sequencing و Stakes است (من اینجا هستم تا مخفف را راحت تر به خاطر بسپارم). بیایید با جزئیات بیشتری در مورد معنای هر یک از آن حروف آشنا شویم و به سؤالاتی پاسخ دهیم.

D: چگونه یک مهارت را تجزیه می کنید؟

D در DiSSS مخفف Deconstruction است. شما با یافتن کوچکترین واحدهای مفید دانش، یک مهارت را تجزیه می کنید. برای یادگیری یک زبان، یک کلمه است. برای نواختن ساز، یک نت است.

همچنین می توانید مهارتی را که می خواهید یاد بگیرید مثل رشد سریع مو در یک هفته به مهارت های فرعی تقسیم کنید. اگر می‌خواهید یک سخنران عمومی خوب شوید، مهارت‌های فرعی که می‌خواهید یاد بگیرید می‌تواند زبان بدن مطمئن، کنترل صدا، ارتباط مؤثر، لفاظی و ارائه باشد.

S: چگونه تعیین کنیم که روی کدام واحدها بیشتر تمرکز کنیم؟

مرحله بعدی انتخاب است. این بدان معنی است که شما باید ۲۰٪ از حداقل واحدهایی را تعیین کنید که ۸۰٪ نتیجه را ایجاد می کنند. هنگام تعریف چارچوب DiSSS، تیم فریس این نسبت را در عمل آزمایش کرد.

به عبارت دیگر، زمانی که به طور اتفاقی با پوستری برخورد کرد که شامل تمام ۱۹۴۵ شخصیت جویو کانجی (شخصیت‌ها و خوانش‌های آنها) بود که برای سواد اولیه توسط وزارت آموزش ژاپن تعیین شده بود، با زبان ژاپنی‌اش پیشرفت زیادی کرد.

اگر در حال مطالعه مطلبی با نام بهترین صابون برای صورت چرب هستید، چند آکورد پیشروی وجود دارد که در صدها آهنگ استفاده می شود – آنها ۲۰٪ هستند.

اگر به دنبال عضله سازی هستید، ۲۰ درصد شما می تواند تمرینات ترکیبی باشد، زیرا آنها چندین گروه عضلانی را به طور همزمان فعال می کنند (همیشه در مورد تمرینات مناسب با یک مربی حرفه ای مشورت کنید).

آیا «۲۰ درصدی که ۸۰ درصد نتایج را ایجاد می کند» آشنا به نظر می رسد؟ حق با شماست، این اصل پارتو است. مشاهده‌ی ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی، نشان می‌دهد که ۸۰ درصد پیامدها از ۲۰ درصد علل ناشی می‌شوند.

S: بهترین ترتیب یادگیری واحدها چیست؟

پس از آن،  Sequencing یا ترتیب دهی را داریم. بسیاری از مردم تسلیم می شوند زیرا با چیزی بسیار پیشرفته برای یک مبتدی شروع می کنند و دلسرد می شوند.

شما باید دریابید که موثرترین ترتیب یادگیری واحدها چیست. از آنجایی که بسیار به مهارتی که می‌خواهید توسعه دهید بستگی دارد، بهتر است از کسی بپرسید که قبلاً به آن مهارت تسلط دارد.

S: چگونه با انگیزه و منظم بمانیم؟

سومین S مخفف Stakes یا سهام است. برای حفظ انگیزه و (حتی مهمتر از آن) نظم و انضباط، مکانیسم های روانی و اجتماعی را تنظیم کنید. در اینجا برخی از کارهایی است که می توانید برای تنظیم سهام انجام دهید.

به دوستانت بگو:

به دوستان خود بگویید چه کار می کنید تا بتوانند شما را پاسخگو نگه دارند. اگر مهلتی وجود دارد، مهلت را نیز اعلام کنید. وقتی هدفتان را به همه بگویید به همین راحتی تسلیم نخواهید شد – آن را به عنوان فشار مثبت همسالان در نظر بگیرید. علاوه بر این، اگر مجبور باشید برای رسیدن به هدف خود از یک گردهمایی صرف نظر کنید، دوستان شما درک بیشتری خواهند داشت، زیرا آنها می دانند که چقدر برای شما مهم است.

22 1 - نحوه یادگیری مهارت های جدید با روش های DiSCS و CaFE - CaFE

با این حال، طبق یک سخنرانی TEDx توسط درک سیورز (که بر اساس چندین مطالعه است)، این عمل ممکن است در برخی موارد معکوس باشد. این ذهن شما را فریب می دهد تا فکر کند هدف قبلاً محقق شده است، بنابراین انگیزه شما را کاهش می دهد. سیورز پیشنهاد می کند هدف خود را طوری بیان کنید که چنین رضایتی به شما ندهد، به عنوان مثال. من واقعاً می خواهم یک ماراتن بدوم، بنابراین باید پنج بار در هفته تمرین کنم. اگر این کار را نکنم، لگد بزن، باشه؟»

اهداف هفتگی را تعیین کنید

یک هفته به اندازه کافی طولانی است تا پیشرفتی حاصل شود و آنقدر کوتاه است که انگیزه خود را از دست ندهید. شکستن یک هدف بزرگ به اهداف کوچکتر آن را کمتر ترسناک می کند و در طول مسیر به شما احساس موفقیت می دهد.

یک یادآوری تنظیم کنید

طبق مطالعه ای که در مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی منتشر شده است، حدود ۶۶ روز طول می کشد تا یک عادت شکل بگیرد. تا آن زمان، هیچ شرمی در تنظیم یک یادآوری وجود ندارد تا مطمئن شوید که کار روی مهارت خود را فراموش نکنید.

یک ردیاب عادت درست کنید

می‌توانید خودتان یک ردیاب عادت بسازید، یک الگو دریافت کنید یا به سادگی از هر تقویمی که در اطراف دارید استفاده کنید. هر روزی را که برای رسیدن به هدف خود تلاش کردید کنار بگذارید. هر چه رگه طولانی تر باشد، رد کردن یک روز و شکستن آن بدتر است. این تکنیک را «زنجیره را نشکن» یا «روش ساینفلد» می‌گویند.

علاوه بر این، خط زدن یک روز به شما همان رضایتی را می دهد که حذف یک کار تکمیل شده از لیست کارهایتان.

یک سیستم پاداش تنظیم کنید

همانطور که جک تورنس از The Shining بارها و بارها با تب و تاب تایپ می کرد، “همه کار و هیچ بازی باعث می شود جک پسری کسل کننده باشد”. برای اینکه انگیزه خود را حفظ کنید، یک سیستم پاداش ایجاد کنید که به شما کمک می کند کارهایتان را انجام دهید. برای اهداف کوچکتر، می تواند چیزی به سادگی شکلات تخته ای مورد علاقه شما باشد، در حالی که برای رسیدن به یک هدف مهم، سزاوار آن هستید که با چیزی بزرگتر از خود رفتار کنید.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.