شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • امیکرون چیست ؟
    19 دی 1400 - 12:03
    شناسه : 192221
    1

    این روزها دغدغه مردم دنیا گونه جدید ویروس کرونا می باشد و سوالات زیادی را در ذهن آن ها ایجاد کرده است. سوالاتی مانند کرونای امیکرون چیست و چقدر نگران‌ کننده است؟ شدت بیماری وعلائم آن چگونه است؟ واکسن ها تا چه اندازه موثر هستند؟ مرگ و میر ناشی از آن چقدر است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

    پ
    پ

    این روزها دغدغه مردم دنیا گونه جدید ویروس کرونا می باشد و سوالات زیادی را در ذهن آن ها ایجاد کرده است. سوالاتی مانند کرونای امیکرون چیست و چقدر نگران‌ کننده است؟ شدت بیماری وعلائم آن چگونه است؟ واکسن ها تا چه اندازه موثر هستند؟ مرگ و میر ناشی از آن چقدر است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

     

    امیکرون چیست ؟

    گونه جدیدی از ویروس کرونا که باعث کووید-19 می شود در آفریقای جنوبی شناسایی شده است. محققان آفریقای جنوبی ویروس کرونای جدید و چند جهشی را کشف کردند که ممکن است بسیار مسری باشد و باعث وحشت در جهان شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه جهش یافته جدیدی از کرونا را به نام امیکرون به عنوان یک نگرانی معرفی کرد. دانشمندان به طور شبانه روزی در حال کار برای تجزیه و تحلیل و درک رفتار آن هستند. سویه جدید که ابتداB.1.1.529  نامیده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت نوع Omicron نام گرفت. مانند واریانت‌های قبلی کرونا این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد و احتمالا ایمنی واکسن ها را خنثی کند.

    اومیکرون 1 - امیکرون چیست ؟ - اُمیکرون

    گونه امیکرون چه تفاوتی دارد؟

    دانشمندان می گویند که نوع Omicron دارای تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک خود است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. این همان چیزی است که توسط واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد. محققان هنوز در حال تلاش برای تعیین این هستند که آیا این بیماری نسبت به سویه‌های قبلی بیشتر کشنده است یا خیر ؟ این نوع گونه دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران کننده هستند. شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با این نوع در مقایسه با سایر گونه ها است. تشخیص فعلیSARS-CoV-2  با آزمایش PCR برای شناسایی این گونه کاربرد دارد اما تحقیقات بیشتر در حال انجام می باشد.

     

    علائم کرونای امیکرون چیست ؟

    این سوالی است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است. سویه جهش یافته جدید به تازگی کشف شده و هنوز صحبت برای تعیین شدت علائم بالینی موارد Omicron زود است. به افراد یادآوری می شود که اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به COVID-19 انجام دهند، از جمله اقدامات اثبات شده بهداشت عمومی و اجتماعی مانند استفاده از ماسک های مناسب، بهداشت دست، فاصله گذاری فیزیکی، بهبود تهویه فضاهای داخلی، اجتناب از فضاهای شلوغ و واکسیناسیون.

    اومیکرون 2 - امیکرون چیست ؟ - اُمیکرون

    امیکرون چقدر نگران‌ کننده است؟

    ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند و با تغییراتی که می یابند گاهی ضعیف ‌تر می‌شوند و یا گاهی در فرار از آنتی‌بادی‌ها و قدرت بیماری زایی ماهرتر می‌شوند. واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند. به گفته WHO ممکن است ارزیابی میزان انتقال ‌پذیری واریانت جدید ویروس کرونا، مرگ و میر و اثربخشی واکسن‌ها و درمان‌های موجود علیه آن چند هفته طول بکشد. بر اساس موارد جدید ابتلا، ممکن است اثربخشی واکسن‌ها را تا حدی کاهش دهد که هنوز دقیق مشخص نشده است.

    چه چیزی دانشمندان را نگران کرده است؟

    آن چه متخصصان را در سراسر دنیا نگران کرده است تعداد بسیار بالای جهش‌های رخ داده در سویه‌ی امیکرون است. تنها ۳۰ مورد از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده‌اند. ۱۰ مورد از این جهش‌ها نیز در بخش اتصال ویروس رخ داده که از جهش‌های نوع دلتا که قدرت شیوع بسیاری بالایی دارد، به مراتب بیشتر است. با توجه به آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا، نوع Omicron با حدود 30 تغییر، سه حذف کوچک و یک درج کوچک در پروتئین اسپایک مشخص می شود. نیمی از تغییرات در حوزه اتصال گیرنده می باشد. اسپایک یکی از چهار پروتئین ساختاری است که لایه‌ی خارجی ویروس عامل کووید-۱۹ را شکل می‌دهند. اکثر واکسن‌ها و داروهای واکسن کرونا نیز با تمرکز بر همین پروتئین اسپایک طراحی شده‌اند. از این رو تغییرات و جهش‌های گسترده در آن می‌تواند اثرگذاری واکسن در ایجاد ایمنی را کاهش داده و آمار مرگ و میر و بستری را بالاتر ببرد. بیشتر موارد ابتلای تایید شده به امیکرون در آفریقای جنوبی بوده و مواردی هم در هنگ کنگ، بلژیک، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، جمهوری چک و هلند مشاهده شده است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تحقیقات اولیه نشان می دهد این سویه جدید ویروس کرونا، در مقایسه با موارد قبلی خطر انتقال بیشتری دارد و شیوع آن نگران کننده است.

    اومیکرون 3 - امیکرون چیست ؟ - اُمیکرون

    امیکرون و واکسن‌های کرونا

    آیا واکسن‌های کرونا بروزرسانی می‌شوند؟ بررسی‌های آزمایشگاهی ویروس امیکرون به سرعت در برخی شرکت‌های واکسن سازی آغاز شده و محققان هم چنین در حال بررسی این موضوع هستند که واکسن‌های قبلی تا چه حد بر روی امیکرون مؤثر هستند. از زمان تایید این واریانت توسط سازمان بهداشت جهانی، بررسی‌های علمی در سطح دنیا آغاز شد. البته دانشمندان معتقدند که برای گرفتن نتایج دقیق چند هفته زمان مورد نیاز می باشد. تاثیرگذاری واکسن‌ها یکی دیگر از نگرانی‌های جهانی گونه Omicron می‌باشد. اکنون مطالعات زیادی برای سنجش میزان تاثیرگذاری واکسن‌های رایج و تولید واکسن جدید در جریان می باشد.

     

    درباره ما بیشتر بدانید

    گروه پاتوبیولوژی رهسا در راستای ارزش نهادن به بیماران و همچنین صحت و دقت در انجام آزمایشات و اعتماد پزشکان تاسیس شد. پزشکان و متخصصین به منظور نیل به اهداف مقدس خود که همانا تامین سلامتی بیماران می باشد، بعضا نیازمند به کارگیری ابزاری مناسب و استفاده از داده های پاراکلینیکی دقیق می باشند ،آزمایشگاه های تخصصی با رویکرد به این نیاز همواره می کوشند که با بهره گیری از ابزار و تجهیزات مدرن و تکنولوژی های نوین وهمگام با پیشرفت سایر رشته های تخصصی پزشکی ارائه دهنده خدما ت مناسب، دقیق و سریع به اساتید و پزشکان باشند.

    ما بر آنیم که با استفاده از تجارب گران بهای بزرگان و رهروان این رشته با نگاهی بدیع و با بهره گیری از کارشناسان متخصص و کارآمد، هم زمان با استفاده از مدرن ترین تجهیزات آزمایشگاهی، پنجره ای نوین در زمینه ارائه خدمات بالینی ، پاتولوژی و ژنتیک گشوده و با همراهی و راهنمایی اساتید گران قدر پزشکی به افقی نو در این رشته دست یابیم. گروه پاتوبیولوژی رهسا با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و نرم افزارهای روز دنیا و با کنترل کیفی مستمر داخلی و خارجی توسط مراکز بین المللی آزمایشگاهی، آماده ارائه خدمات به همکاران و اساتید محترم پزشکی و هم چنین بیماران عزیز می باشد.

     با اعتقاد به اینکه اخلاق حرفه ای و متعهدانه در آزمایشگاه مانند تخصص تاثیر گذار است، همواره می کوشیم تا با دمیدن روح تعهد در تمامی بخش ها و کارکنان آزمایشگاه، نسبت به شهر و مردمانی که در آن زندگی می کنیم وفاداری و تعهد خود را به اثبات برسانیم . ما اعتقاد داریم که بدون شک ارتقاء دانش و آگاهی کارکنان ما موجبات رشد و تعالی روند درمان و پیشگیری از بیماریی مراجعین را حاصل نموده و باعث سلامتی خانواده ها و در پی آن جامعه می گردد . درعین حال با ایجاد وبسایت و شبکه های اجتماعی و تولید محتوا و مقالات گوناگون برای ارتقای سطح علمی و دانش جامعه گام برداشته ایم.

    شما عزیزان میتوانید برترین مقالات پزشکی و آزمایشگاهی را در وب سایت گروه پاتوبیولوژی رهسا مطالعه کنید.برای مطالعه این مقالات بزن روی لینک روبرو: مقالات پزشکی و آزمایشگاه

    تماس با ما:
    تلفن 79227-021

    آدرس:تهران-پاسداران-نگارستان هشتم-خیابان کشوری-پلاک 49

    image 1641639330 - امیکرون چیست ؟ - اُمیکرون

    منبع:گروه پاتوبیولوژی رهسا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.