سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دو نوع مهم قرارداد مشارکت: قرارداد مشارکت خودرو و قرارداد شراکت کامیون
    27 دی 1400 - 1:06
    شناسه : 192565
    0

    قرارداد مشارکت مدنی یکی از انواع قرارداد سرمایه گذاری است. نمی‌توان گفت تنها حقوق‌دانان با این قرارداد ارتباط دارند. امروزه بسیاری از کسانی که می‌خواهند شروع به هرنوع از مشارکت کنند با انواع قرارداد مشارکت سر و کار خواهند داشت.

    پ
    پ

    قرارداد مشارکت مدنی - دو نوع مهم قرارداد مشارکت: قرارداد مشارکت خودرو و قرارداد شراکت کامیون -

    قرارداد مشارکت مدنی یکی از انواع قرارداد سرمایه گذاری است. نمی‌توان گفت تنها حقوق‌دانان با این قرارداد ارتباط دارند. امروزه بسیاری از کسانی که می‌خواهند شروع به هرنوع از مشارکت کنند با انواع قرارداد مشارکت سر و کار خواهند داشت. ممکن است شما سرمایه‌دار باشید و بخواهید با استفاده از ایده شخصی دیگر به سود مالی بیشتری برسید. یا اینکه یک دانشجوی خلاق و پر ایده باشید درحالی که سرمایه‌ای برای عملی کردن ایده ندارید. یا قصد دارید گروهی را تشکیل دهید، سرمایه های خود را در کنار سرمایه همکاران بگذارید و با آن‌ها مشارکت کنید. در تمامی این مشارکت‌ها و البته سایر مشارکت‌های تجاری و اقتصادی می‌توانید از قرارداد مشارکت مدنی استفاده کنید. در ادامه، این قرارداد و انواع آن بررسی می‌شود. ضمن این که تفاوت قرارداد مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی را با هم مرور می‌کنیم.

    قانون مشارکت مدنی و مبنای قرارداد مشارکت مدنی

    قانون مشارکت مدنی، قانون مدنی است که از ماده ۵۷۱ تا ۶۰۶، در‌مورد مشارکت مدنی و شرکت‌های حقوقی صحبت کرده است. تمامی مشارکت‌هایی که بر اساس این قانون آغاز می‌شود، موجب تشکیل شرکت حقوقی می‌شود و در مقابل آن، شرکت‌های تجاری است که شخصیت حقوقی آن، مجزا از شخصیت شرکا است و شرکت‌هایی مثل شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی و… را شامل می‌شود.

    به زبان ساده‌تر قرارداد مشارکت مدنی باعث تاسیس شرکت مدنی می‌شود. بحث مربوط به احکام شرکت و تقسیم اموال شرکت، در فصل هشتم قانون مدنی از ماده ۵۷۱ تا ۶۰۶ موجود است. با توجه به مفاد این مواد قانون مشارکت مدنی شرکت‌ها به دو دسته شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های تجاری بلافاصله بعد از به ثبت رسیدن، دارای شخصیت حقوقی خواهند شد و تابع قانون تجارت است. اما قانون مدنی، شرکت‌های مدنی را فاقد شخصیت حقوقی دانسته و آن را تابع قانون مدنی می‌داند. سرمایه شرکت مدنی نیز می‌تواند از اموال مختلف (اعم از منقول و غیرمنقول که راجع به آنها از مواد ۱۱ تا ۲۲ بحث شده است) حاصل شود.

    نمونه قرارداد مشارکت خودرو چیست؟

    نمونه قرارداد مشارکت خودرو قرارداد مشارکتی است که به واسطه آن، راننده و صاحب ماشین، تصمیم به همکاری و شراکت می‌گیرند. سود و درآمد حاصل از قرارداد شراکت ماشین میان طرفین قرارداد تقسیم می‌شود و اگر خسارت یا زیانی برسد، شامل هر دو طرف می‌شود. برای این کار نیاز به نمونه قرارداد شراکت خودرو یا قرارداد شراکت ماشین سنگین است. در متن شراکت نامه خودرو ، موضوع مشارکت مشخص و معلوم است و هر دو طرف قرارداد، هدف واحدی را دنبال می‌کنند که همان کسب در آمد است. برای برقراری این شراکت، طرفین سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم ریخته و به قصد رسیدن به درآمد، همکاری می‌کنند.

    نمونه قرارداد مشارکت خودرو از نظر قانونی نیز، همانطور که در ماده ۵۷۱ قانون مدنی آمده، موجه است و ایرادی در آن نیست. قانون مدنی شراکت یا مشارکت را در ماده ۵۷۱ اینگونه تعریف می‌کند:

    قرارداد شراکت یا مشارکت یعنی: «درآمیختن سهم‌‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد»

    البته قرارداد شراکت ماشین دارای حالت‌های مختلفی است.

    2 11 - دو نوع مهم قرارداد مشارکت: قرارداد مشارکت خودرو و قرارداد شراکت کامیون -

    انواع قرارداد شراکت ماشین

    شراکت در ماشین و کار با ماشین به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به چند نوع از آن اشاره می‌کنیم:

    1. مالکیت مشاع: در این نمونه از نمونه شراکت نامه ماشین ، یک ماشین واحد و مشخص به صورت شراکتی خریداری شده است. هر دو طرف حق مالکیت دارند و بنا به قانون می‌توانند از حقوق مالکیت خود استفاده کنند. از آنجایی که ماشین مانند زمین یا چیز دیگری نیست که بشود آن را تقسیم کرد، این مالکیت به شکل مشاع باقی می‌ماند و هر دو طرف قرارداد، درباره آن حقی دارند. این شراکت زمانی اتفاق می‌افتد که شرکا برای خرید ماشین و خودرو مورد نظر سرمایه و مبلغ کافی در اختیار نداشته باشند. در این زمان با توافق و شراکت یک دیگر و با روی هم ریختن سرمایه‌شان، اقدام به خرید یک ماشین می‌کند. در اینجا باید از نمونه قولنامه ماشین ستفاده شود.
    2. نوع دیگری نمونه شراکت نامه خودرو به این گونه است که شما خودرو سواری در اختیار دارید، که توانایی کار با آن را ندارید، در این زمان شما با شخصی قرارداد مشارکت می‌نویسید. او روی ماشین کار می‌کند و درآمد حاصل میان شما تقسیم می‌شود. در این قرارداد، هزینه های جاری ماشین از درآمد مشترک تامین می‌شود.

    نمونه قرارداد شراکت کامیون چیست؟

    شراکت نامه کامیون  قراردادی است که میان دو یا چند شخص به قصد همکاری در کار با کامیون تنظیم و امضا می‌شود. طرفین قرارداد می‌توانند دو شخص یا بیشتر باشند. قرارداد براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. در در ماده ۵۷۱ قانون مدنی به طور مستقیم به شراکت اشاره شده است. در این قانون آمده است که شرکت یا مشارکت یعنی ”درآمیختن سهم‎الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد.”

    براساس این تعریف، دو یا چند شخص با روی هم ریختن سرمایه نقدی یا غیر نقدی و به صورت شراکتی، برای منافع مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. سود حاصل از کار با کامیون و ضرر و خسارت احتمالی میان شرکا تقسیم خواهد شد.

    می‌خواهیم به صورت شریکی، کامیون بخریم!

    در مورد شما، قرارداد شراکت کامیون مناسب نیست. شما باید بین خودتان یک مبایعه نامه (قولنامه) تنظیم کنید و مالک مشاع کامیون شوید. در حقیقت اگر دو یا چند نفر به صورت مشارکتی اقدام به خرید یک کامیون کنند، عقدی که تنظیم می‌شود بیع نامه است، زیرا عقد بیع صورت گرفته و خرید و فروش اتفاق افتاده است. البته چون به صورت شراکتی خریداری شده است، مال مشاع محسوب می‌شود و شرکا در زیان و سود آن مال سهیم هستند.

    در ادامه، اگر قرار باشد با کامیون خریداری شده کار کنید، برای رسیدگی بهتر و بیشتر به امور، می‌توانید از قرارداد شراکت کاری کامیون استفاده کنید.

    متن نمونه قرارداد شراکت کامیون متن مکتوبی است که درباره وظایف و تعهدات و حقوق طرفین صحبت می‌کند. قرارداد مشارکت کامیون ، یک سند معتبر قانونی است که در زمان بروز اختلاف یا شکایت، در دادگاه قابل استناد است. این مساله، در مورد قرارداد مشارکت خودرو نیز، صادق است.

    منابع:

    قرارداد شراکت کامیون

    قرارداد مشارکت خودرو

    قرارداد مشارکت مدنی

     

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “دو نوع مهم قرارداد مشارکت: قرارداد مشارکت خودرو و قرارداد شراکت کامیون”
    1. ممنونم از این مطلب خوبتون. درباره نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه کامیون هم مطلب بزارید.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.