پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آخرین اخبار کرونا
    08 بهمن 1400 - 13:23
    شناسه : 193063
    0

    معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آمار فوت درحال حاضر گول زننده است و سه تا چهار هفته بعد از شروع پیک بالا خواهد رفت.

    پ
    پ

    کرونا - آخرین اخبار کرونا - کرونا

    افزایش ابتلای کودکان به کرونا طی دو هفته اخیر

    «محمد طباطبایی جبلی»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: علی‌رغم اینکه تعداد فوتی های ناشی از کرونا هنوز پایین است، آمار موارد ابتلا روند بسیار افزایشی دارد و تعداد موارد سرپایی ها و بستری ها روند تصاعدی را طی می کند. از این رو یکی از پیش بینی ها این است که در اواخر بهمن ماه با تعداد بسیار زیادی از بیماران روبرو شویم.

    او در ادامه با اشاره به وضعیت کادر درمان گفت: کادر درمان هم مانند مردم هم از بیماری و هم از حجم کار خسته اند. در حال حاضر تقریباً دو هفته‌ای است که آی سی یوها که برای مدتی خالی شده بودند به سمت افزایش موارد بستری می‌روند. به نظر می‌رسد باتوجه به سرعت انتقال سویه امیکرون، میزان مراجعین کرونا نسبت به پیک قبلی که مربوط به دلتا بود، در زمان کوتاه تری شدیدتر خواهد شد و مبتلایان بیشتری را خواهیم داشت. این یعنی اینکه در زمان کمتر کادر درمان با درگیری بیشتری مواجه می‌شوند و هم از جهت امکانات و هم نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

    او با بیان اینکه اصلی ترین کاری که درحال حاضر برای مقابله با اومیکرون کمک کننده است، همان توصیه های اولیه برای مقابله با ویروس کروناست، تصریح کرد: متاسفانه در مدتی که از پیک چنجم عبور کرده بودیم، کمی از حساسیت‌های مردم نسبت به پیشگیری از کرونا کاسته شده است. به ویژه وقتی آمار فوت ناشی از کرونا را می‌بینند که به این میزان کاهش پیدا کرده است، خوشحال می‌شوند که جای خوشحالی هم دارد اما واقعیت این است که آمار فوت در حال حاضر گول زننده است و آمار فوت سه تا چهار هفته بعد از شروع پیک بالا خواهد رفت. درحال حاضر علایم افزایش تعداد بیماری را می‌بینیم. پس هرچه بیشتر بتوانیم رعایت ها را انجام دهیم کمک می‌کند این پیک را با هزینه و عوارض کمتر و حتی مرگ و میر کمتر بگذرانیم.

    طباطبایی گفت: هرچند از نظر مرگ و میر بعید است اومیکرون رکوردهای پیک پنجم را بشکند. در دنیا دیده شده  است که علی رغم سرعت بالای انتشار اومیکرون؛، تعداد مرگ و میر آن کمتر است. مشکلی که این سویه ایجاد می‌کند این است که در زمان کوتاه تری تعداد بیشتری از مردم مبتلا می شوند. زمانی که تعداد بیشتری از مردم مبتلا شدند به همان میزان جمعیت در معرض خطر که برای مثال نقص سیستم ایمنی یا مشکلات زمینه ای دارند و بیماری می‌تواند اثر بیشتری برروی آنها بگذارد، بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند. به طبع تعداد فوت می تواند در روزهایی افزایش قابل توجه پیدا کند اما در مقایسه با دلتا کمتر خواهد بود.

    او در ادامه گفت: مسلما با باز بودن مدارس و هر نوع تجمع دیگر شدت انتقال بیماری افزایش پیدا می‌کند. یکی از گروه‌های پرریسک ما درحال حاضر اطفال هستند و مخصوصا در گروه زیر 12 سال هنوز تزریق واکسن نیز نداشته ایم. پس بیماری در آنها می تواند با سرعت بیشتری انتقال پیدا کند. مدارس می‌تواند یکی از کانون هایی باشد که سرعت انتقال کرونا را بیشتر کند. در این دو هفته اخیر نیز ابتلای کودکان به کروتا افزایش پیدا کرده است.

    طباطبایی درارتباط با عوارض طولانی مدت ناشی از کرونا گفت: درارتباط با کرونا هنوز مطالعات به صورت گسترده درحال انجام است. بحث های بسیار متعددی درباره عوارض کووید مطرح شده که نیاز به مطالعه بیشتر دارد. اما به طور کلی شواهدی مبنی بر احتمال بروز عوارض دیررسی مانند بیماری های قلبی و اختلالات سایکولوژیک پس از ابتلا به کرونا وجود دارد که البته هنوز نمی‌توان به صورت قطعی درارتباط با آن صحبت کرد.

    معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درانتها در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون در مراکز زیرمجموعه این دانشگاه گفت: در دز اول و دز دوم همانند کل کشور شرایط بسیار خوبی را داریم و هنوز هم جمعیت کشور از ایمنی ناشی از دز دوم به مقدار مناسبی برخوردار هستند، اما در دز سوم به دلایل مختلف چندان به پوشش خوبی دست پیدا نکرده ایم و استقبال مردم از دز سوم از نوبت دوم کمتر است. در فرصت باقی مانده که هنوز در آستانه پیک ششم هستیم خواهشی که از مردم داریم این است که هرچه زودتر برای تکمیل واکسیناسیون مراجعه کنند زیرا هم کمک خوبی به خودشان و هم اطرافیانشان می‌کنند و هم سرعت انتقال بیماری کاهش پیدا می کند. اما زمانی که وارد پیک شویم و پیک شروع شود دیگر واکسیناسیون چندان کمکی به ما نخواهد کرد.

    وزیر بهداشت: عملا وارد پیک ششم شده‌ایم

    توصیه اکید و حتی خواهش ما رعایت همان راهکارهای ساده اما مهم و حیاتی است؛ استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن بویژه دز سوم.”

    وزیر بهداشت اعلام کرد که عملا وارد پیک ششم شده ایم. توصیه اکید استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن بویژه دز سوم است.

    به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در صفحه توییترش نوشت:”متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده ایم! توصیه اکید و حتی خواهش ما رعایت همان راهکارهای ساده اما مهم و حیاتی است؛ استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن بویژه دز سوم.”

    شبیخون اومیکرون به مازندران؛ افزایش ۱۰۰ درصدی بستری‌شدگان جدید

    ساری – ایرنا – تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته پس از ۴۵ روز یک بار دیگر سه رقمی شد و بعد از ۱۳۶ روز نیز به ۱۵۰ نفر رسید که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به روز قبل را نشان می‌دهد و مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران را طی ۲۴ ساعت از ۳۰۷ نفر به ۳۹۸ نفر رساند.

    به گزارش ایرنا، آمارهای منتشر شده توسط دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل از وضعیت کرونایی بیمارستان‌های استان در ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که روند افزایشی ابتلا به کرونا-اومیکرون در مازندران شتاب بیشتری گرفته است. به طوری که طی یک شبانه‌روز به اندازه ۵۰ درصد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در بیمارستان‌های این استان بستری شدند.

    در حالی که تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران طی هر شبانه‌روز مدت‌ها بود روی اعداد دو رقمی ثبات محسوسی داشت و حتی به کمتر از ۴۰ نفر در شبانه‌روز نیز رسیده بود، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنجشنبه ۷ بهمن، پس از ۴۵ روز این آمار یک بار دیگر سه رقمی شد و به ۱۵۰ نفر رسید.

    پس از ۲۱ آذر امسال که تعداد بستری‌شدگان جدید کرونایی در بیمارستان‌های مازندران ۱۱۱ نفر ثبت شده بود تا روز گذشته همواره تعداد بستری‌شدگان جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی مازندران دو رقمی بود. به طوری که کمترین میزان آن ۳۶ نفر در روز سوم دی و بیشترین هم ۹۴ نفر در روز پنجم بهمن ثبت شد. روز چهارشنبه ۶ بهمن نیز تعداد بستری‌شدگان جدید کرونایی ۷۱ نفر بود. اما در شبانه‌روز گذشته با رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی، ۱۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند.

    به استناد آمارهای رسمی، آخرین باری که بیش از ۱۵۰ نفر طی یک شبانه‌روز در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند ۲۱ شهریور امسال بود که ۱۶۷ نفر در یک ۲۴ ساعت به جمع بستری‌شدگان کرونایی مازندران افزوده شد. اما از ۲۲ شهریور تا امروز، یعنی طی ۱۳۶ روز همواره تعداد مجموع بستری‌شدگان کمتر از ۱۵۰ نفر بود.

    فوت 30 بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته/ شناسایی ۱۴۲۸۵ بیمار جدید

    متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۳۳۳ نفر رسید.

    به گزارش خبرگزاری فارس، تا کنون ۶۰ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۹۵۷ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۷۸ نفر دُز دوم و ۱۵ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۸۵۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۰ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۸۷ دُز رسید.

    در شبانه روز گذشته ۴۹۹ هزار و ۶۰۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

    از دیروز تا امروز ۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۲۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۳۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.

    متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۳۳۳ نفر رسید.

    خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۹۱ هزار و ۸۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و یک هزار و ۲۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

    تا کنون ۴۴ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۹۶۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

    در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت قرمز، ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.