جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • موزه نان ایران
    30 بهمن 1400 - 20:04
    شناسه : 194210
    0

    موزه نان مشهد در سال 1390 توسط بخش خصوصی، برای اولین بار در کشور، در شهر مشهد افتتاح شده است. نان سنتی هر کشور یکی از بخش های فرهنگ آن کشور محسوب می شود.

    پ
    پ

    شهر مشهد یکی از شهر های سنتی و مذهبی در کشور ایران می باشد. جاذبه های گردشگری این شهر باعث شده سالانه افراد بسیاری از سر تا سر ایران و دیگر کشورها برای بازدید از آن، به این شهر سفر می کنند. در شهر مشهد موزه های بسیاری وجود دارد، یکی از موزه هایی که به تازگی مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است، موزه نان مشهد می باشد. در این بخش ازآس چارترقصد داریم اطلاعاتی در رابطه با موزه نان مشهد در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای سفر به مشهد وبازدید از این موزه کافی است از سایت آس چارتر بلیط هواپیما خود را تهیه کنید و سپس سفر کنید.

    تاریخچه موزه نان مشهد

    برای اولین بار موزه نان در سال 1955 در آلمان احداث گردید، که بعد از آن 12 موزه نان دیگردر کشورهای دیگر تاسیس شدند، که از جمله آنها می توان موزه نان برزیل، موزه نان سنپترزبورگ، موزه نان اسپانیا، موزه نان لیتوانی، موزه نان سوئیس و… را نام برد. هدف از احداث موزه نان این است که نسل های جدید با نان های سنتی و مراحل پختن آنها در زمان های قدیم آشنا شوند، نان های سنتی را در تنور می پختند که از سلامت بسیار بالایی برخورداربودند. موزه نان مشهد برای  اولین بار در سال 1390 در خاورمیانه احداث گردید که اولین موزه تخصصی پخت نان در ایران است و تمامی مراحل پخت نان را با استفاده از ماکت در این موزه نشان می دهند. علاوه برموزه نان، موزه های دیگری مثل: موزه مردم شناسی مشهد، موزه بزرگ خراسان، موزه آئین های پهلوی، موزه توس، موزه آب و… را نام برد.

    1 20 - موزه نان ایران -

    معرفی موزه نان مشهد

    موزه نان مشهد در سال 1390 توسط بخش خصوصی، برای اولین بار در کشور، در شهر مشهد افتتاح شده است. نان سنتی هر کشور یکی از بخش های فرهنگ آن کشور محسوب می شود. این موزه به منظور آشنایی افراد مختلف با نان سنتی ایرانی و مراحل پخت آن احداث شده است. در موزه نان مشهد بازدیدکنندگان با ابزار تهیه نان مانند دستاس، آسیاب بادی، آسیاب آبی و مراحل تهیه آرد مانند بذر افشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، چک زدن و شیوه پخت انواع نان سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال توسط تنور سنگی، انواع تنور سفال (تنور مال، تنور عشایری، تنور حیاطی یا ایستاده، تنور ساج) نیز در این موزه موجود است. در موزه نان مشهد یکی از رقص‌های آیینی خراسان که به نام رقص اپر شناخته شده انجام می شود که منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه است. در ساخت موزه نان اساس معماری سنتی  ایرانی در نظر گرفته شده که توسط ساده ترین مصالح (آجر ایرانی، کاهگل، گچ و چوب) به اجرا درآمده است. در موزه نان مانکن‌ها و المان مختلف برای زیبایی و درک بهتر مخاطب وجود دارند. مسافران مشهد جالب است بدانند که در این موزه مجسمه هایی از افراد مختلف در مراحل گوناگون پخت نان وجود دارد. در این موزه بخش گالری عکس نان های سنتی ایرانی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. با تهیه بلیط چارتر تهران مشهد ازسایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

    سبک معماری موزه نان مشهد

    موزه نان به سبک معماری سنتی ساخته شده و در ساخت آن از مصالح ساده ای همچون آجر ایرانی، کاهگل، چوب و گچ استفاده شده است. هنگامی که از این موزه دیدن کنید، متوجه هنر خلق شده توسط استادکاران حاذق خواهید شد.

    2 14 - موزه نان ایران -

    فضای داخلی موزه نان مشهد

    هنگامی که وارد موزه نان شوید، در ابتدا فضای خاک، آتش و گالری عکس نان را مشاهده می کنید که شما را مجذوب خود خواهید کرد. در تمام قسمت های این موزه علاوه بر تجهیزات کشاورزی، مانکن هایی قرار داده شده که کار کردن و زحمت کشیدن افراد برای زندگی را نشان می دهند. مساحت محیط سالن این موزه حدود 27 متر می باشد.

    قسمت های مختلف موزه نان مشهد

    موزه نان تمام مراحل تهیه نان را نشان داده که شامل بخش های زیر می باشد:

    غرفه کشاورزی: در غرفه کشاورزی تمام مراحلی که کشاورزان از جمله بذر کاشت، خرمن کوبی و برداشت گندم روی زمین های کشاورزی برای تهیه آرد نان را انجام می دهند، نشان داده شده است.

    آسیاب بانی: این بخش از وسایلی که شامل دستاس، آسیاب و آسیاب بادی (آسباد) می باشد، تشکیل  شده است. بخش آسیاب بانی نشان دهنده زحمات زنان و مردانی است که دانه های گندم را به وسیله دستگاه دستاس به آرد تبدیل می کنند. این فضا، زمان گذشته را برای بیننده تداعی می کند.

    آتش: غرفه آتش آخرین مرحله تهیه نان را نشان می دهد که انواع مختلفی از تنورها در آن وجود دارد. تنورها شامل : انوع مختلفی از تنورهای سفالی، تنور ساج، تنور سنگکی، تنور مال، تنور عشایری و تنور ایستاده می شوند.

    رقص اپر: بخش رقص اپر که به آن آفر یا افر نیز گفته می شود، جذاب ترین بخش این موزه را از آن خود کرده است. رقص اپر مربوط به زمان اشکانیان در جنوب استان خراسان مانند گناباد، خواف و تایباد می شود. رقص اپر نشان دهنده آیین اهالی خراسان بوده که باورهای مردم در هنگام کاشت، داشت و برداشت را نمایش می دهد. این رقص شامل هجده حرکت اصلی و هشت حرکت حاشیه است. حرکات حاشیه نیز شامل حرکات بذرافشانی، نگهبانی مزرعه، خرمن کوبی، درو، دعای باران و پخت نان می شود. در آخرین مرحله افراد، دعای شکرگزاری و شادی برداشت محصول را انجام می دهند.

    3 11 - موزه نان ایران -

    اماکن دیدنی اطراف موزه نان مشهد

    اماکن دیدنی و جذابی در اطراف و نزدیکی موزه نان قرار دارد که علاقه مندان می توانند علاوه بر بازدید از این موزه، از اماکن دیگر نظیر بقعه هارونیه، بقایای مسجد جامع، موزه فردوسی، خانه فردوسی، آرامگاه فردوسی و … دیدن کنند. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا با کمتر از سه دقیقه به صورت آنلاین بلیط لحظه آخری کیش مشهد را از سایت تهیه و دریافت نمایید.

    زمان بازدید از موزه نان

    موزه نان مشهد در تمام ایام هفته به جز روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 7 صبح الی 14:30 بعدازظهر آماده بازدید عموم می باشد. لازم به ذکر است که مدت زمان بازدید از این موزه 1 الی 2 ساعت می باشد. همچنین برای بازدید نیازی به پرداخت هزینه و خرید بلیط نیست.

    آدرس: مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد

    تلفن: ۰۵۱۳۵۴۲۵۰۰۶ – ۰۵۱۳۵۴۲۵۰۱۲

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.