×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

بدافزار گوشی - نحوه حذف نرم افزارهای جاسوسی از روی گوشی - جاسوسی

به گزارش «بامردم» به نقل از ایسنا: در حالی که تلفن‌های اندرویدی می‌توانند دارای نرم‌افزار جاسوسی باشند و امکان دسترسی به تقویم، گزارش تماس‌ها، دوربین، مخاطبین و مکان کاربران را فراهم می‌کنند، گوگل‌پلی پروتکت، یکی از بهترین محافظ‌ها برای محافظت در برابر برنامه‌های مخرب اندروید است.

آسیب‌پذیری امنیتی در یکی از بزرگترین عملیات‌های جاسوس‌افزار، داده‌های تلفن همراه حدود ۴۰۰ هزار نفر را به خطر می‌اندازد و این تعداد روزانه در حال افزایش است. در این مورد این فقط یک برنامه جاسوس‌افزار مشکل‌ساز نیست،‌ مجموعه کاملی از برنامه‌هایی مانند – Copy9، MxSpy، TheTruthSpy، iSpyoo، SecondClone، TheSpyApp، ExactSpy، FoneTracker و GuestSpy است که آسیب‌پذیری امنیتی یکسانی دارند.

برنامه‌های نرم‌افزار جاسوسی اغلب تحت پوشش نرم‌افزار ردیابی کودک فروخته می‌شوند، اما به دلیل توانایی آنها در ردیابی و نظارت روی گوشی بدون رضایت کاربر، به عنوان “stalkerware” نیز شناخته می‌شوند. وب‌سایت تک‌کرانچ، به راه‌هایی اشاره می‌کند که می‌توان با کمک آنها، برنامه‌های جاسوسی را از گوشی اندرویدی حذف کرد.

این برنامه‌ها از خارج از فروشگاه آنلاین گوگل‌پلی دانلود می‌شوند، بدون اجازه شخص روی تلفن نصب می‌شوند و طوری طراحی شده‌اند که از صفحه اصلی محو شوند تا شناسایی نشوند. ممکن است متوجه عملکرد غیرعادی گوشی خود شوید، یا حتی زمانی که به‌طور فعال از آن استفاده نمی‌کنید، گرمتر یا کندتر از حد معمول کار کند.

تنظیمات گوگل‌پلی پروتکت خود را از طریق برنامه گوگل‌پلی بررسی کنید و مطمئن شوید که فعال است. استاک‌ور به دسترسی عمیق به دستگاه شما و داده‌های آن متکی است و اغلب از ویژگی دسترسی در اندروید سوء‌استفاده می‌کند. بسیاری از برنامه‌های بدافزار به عنوان برنامه‌های ساده با نام «Accessibility» یا «Device Health» پنهان می‌شوند. بنابراین اگر یک برنامه دانلودشده را در گزینه‌های Accessibility تشخیص نمی‌دهید، ممکن است بخواهید آن را حذف کنید.

گزینه‌های مدیریت دستگاه به عنوان ویژگی‌های دسترسی، دسترسی مشابه اما حتی گسترده‌تری به اندروید دارند. این گزینه‌های مدیریت دستگاه طوری طراحی شده‌اند که توسط شرکت‌ها برای مدیریت از راه دور تلفن‌های کارمندان، غیرفعال کردن ویژگی‌ها و پاک کردن داده‌ها برای جلوگیری از از دست رفتن داده‌ها، استفاده می‌شوند. اما آن‌ها همچنین به برنامه‌های جاسوسی اجازه می‌دهند تا صفحه نمایش را ضبط کنند و صاحب دستگاه را زیر نظر بگیرند.

گوگل‌پلی پروتکت، یکی از بهترین محافظ‌ها برای محافظت در برابر برنامه‌های مخرب اندروید، چه شخص ثالث و چه در فروشگاه برنامه است. اما هنگامی که خاموش می‌شود، این محافظت‌ها متوقف می‌شوند و نرم‌افزارهای مخرب یا بدافزار می‌توانند خارج از گوگل‌پلی روی دستگاه نصب شوند. به همین دلیل است که stalkerware از شخصی که جاسوس‌افزار را نصب می‌کند می‌خواهد Google Play Protect را قبل از اینکه کار کند غیرفعال کند.

به تنظیمات گوشی اندروید خود بروید، سپس برنامه‌های خود را مشاهده کنید. برنامه‌های جاسوس‌افزار اغلب آیکون‌هایی با ظاهر عمومی دارند. به دنبال برنامه‌هایی با نام‌هایی مانند «Device Health» یا «System Service» با نمادهای عمومی باشید. این برنامه‌ها دسترسی گسترده‌ای به تقویم، گزارش تماس‌ها، دوربین، مخاطبین و مکان شما خواهند داشت. اگر برنامه‌ای را می‌بینید که نمی‌شناسید یا نصب نکرده‌اید، می‌توانید Uninstall را بزنید.

اگر نرم‌افزارهای جاسوسی روی گوشی شما کار گذاشته شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که قفل گوشی شما به‌آسانی قابل حدس شود. بنابراین یک رمز عبور قفل صفحه نمایش قوی‌تر می‌تواند برای محافظت از تلفن شما در برابر هجوم، مفید باشد. همچنین باید از ایمیل و سایر حساب‌های آنلاین با استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای تا جایی که ممکن است محافظت کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.