×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

کرونا بازار اصناف - اُفت قابل ملاحظه ابتلای روزانه به کرونا در ایران / اُمیکرون فرجام کرونا نیست - اُمیکرون

به گزارش «بامردم»  به نقل از ایسنا؛ دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور در هفته‌ پایانی سال ۱۴۰۰، گفت: انتظار من این بود که با آغاز این هفته تعداد مرگ‌هایمان دو رقمی شود، اما این اتفاق رخ نداد که مقداری عجیب بود؛ زیرا در حال حاضر بیماران مبتلا به سوش دلتا یا از بیمارستان‌ها مرخص شده یا متاسفانه فوت کرده‌اند و انتظار داریم بیمارانی که بستری هستند، مبتلا به اُمیکرون باشند.

کاهش ابتلای روزانه کرونا در کشور
وی افزود: همچنین با توجه به افت قابل ملاحظه موارد جدید ابتلا به کرونا در کشور انتظار داشتم که تعداد مرگ‌ها دو رقمی شود، اما فعلا این اتفاق نیفتاده است. به هر حال همیشه منحنی مرگ‌های کرونایی، دو تا چهار هفته بعد از منحنی ابتلا، کاهش می‌یابد. در حال حاضر ابتلای روزانه بسیار کاهش یافته است. البته قطعا تعداد ابتلا بیش از میزانی است که اعلام می‌شود، اما نسبت به دو هفته پیش کاهش یافته است. تعداد موارد مبتلایی که در بیمارستان بستری می‌شوند و ممکن است کارشان به آی‌سی‌یو برسد نیز کاهش یافته است. در همه کشورها هم در سویه اُمیکرون این اتفاق افتاد که بیماری سریع بالا رفته و به سرعت هم پایین آمد.

بخش عمده‌ای از مبتلایان امیکرون؛ بدون علامت
یونسیان ادامه داد: تعداد موارد آلودگی ما در موج ششم بسیار زیاد بود و حتی ممکن است روزانه در حد میلیون هم رسیده باشد.  البته برآوردها این است که بسیاری از کشورها بیش از ۵۰ درصد جمعیت‌شان در موج اُمیکرون آلوده شدند. اگر در سویه‌های قبلی بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد مبتلایان بدون علامت بودند، شاید در این سویه ۸۰ درصد از مبتلایان بدون علامت بودند. بنابراین بخش عمده‌ای از افرادی که آلوده شدند، هیچ علامتی نداشتند. بخش عمده‌ای هم علائم خفیفی داشتند؛ هم به دلیل ذات سویه اُمیکرون که بیماری خفیف‌تری می‌دهد و هم به این دلیل که افراد واکسینه بودند و در افراد واکسینه بیماری خفیف‌تر ظاهر می‌شود. در عین حال درصد قابل ملاحظه‌ای از جمعیت با ابتلا به اُمیکرون، گویی که یک دز واکسن تزریق کرده‌اند. بر اساس این دلایل انتظار ندارم که طی چهار پنج ماه آینده، اتفاقی بیفتد، مگر اینکه یک واریانت جدیدی که از نظر آنتی‌ژنیک با واریانت‌های قبلی به شدت متفاوت باشد، ایجاد شود. البته اُمیکرون هم که بیش از ۳۰ جهش داشت، آنقدر متفاوت نبود که اثربخشی واکسن‌ها را در پیشگیری از بستری و مرگ خنثی کند. البته در برابر ابتلا با فرم خفیف کارایی واکسن‌ها ممکن است در برابر اُمیکرون کاهش یافته باشد، اما فرم خفیفی که مرگ و بستری نداشته باشد، ما را نگران نمی‌کند. نگرانی ما از افزایش مرگ‌ها، بستری و پر شدن بیمارستان‌ها و … است.

اُمیکرون فرجام کرونا نیست
وی با بیان اینکه بنابراین اُمیکرون فرجام کرونا نیست، اما ان‌شاءالله بعد از اُمیکرون واریانت شدیدی پیش‌بینی نمی‌شود، مگر اینکه اتفاقات دیگری رخ دهد، در عین حال به تعطیلات نوروزی اشاره کرد و خطاب به مردم گفت: توصیه من این است که در این شرایط فقط همه سعی کنیم اگر می‌خواهیم بزرگترها و پدر بزرگ و مادربزرگ‌هایمان را ببینیم، به گونه‌ای باشد که سال آینده هم آنها را ببینیم. دید و بازدید و دیده بوسی به گونه ای نباشد که بعد بگوییم کاش بزرگترها را از دور می‌دیدیم اما سال آینده هم آنها را می‌دیدیم. معمولا در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها افراد به تدریج ماسک‌ها را برداشته و در نهایت هم با هم دست داده و دیده بوسی می‌کنند و می‌روند.

یونسیان گفت: بنابراین بهترین کار این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری یکدیگر را ببینیم. باید توجه کرد که تک تک و با فاصله زمانی به دیدن بزرگترها برویم و اینطور نباشد که تعداد زیادی از افراد خانواده دور هم جمع شوند. باید توجه کرد که هر خانواده یک حباب است، اما وقتی با یک جمع دیگر داخل یک محیط بسته می‌رویم، یک حباب جدید شروع می‌شود و هرچقدر این حباب بزرگتر شود، آدم‌های بیشتر و متنوع‌تری باهم ارتباط داشته و احتمال انتقال بیشتر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.