جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نحوه قیمت گذاری فرش دستباف
    25 اسفند 1400 - 10:56
    شناسه : 195333
    0

    قیمت گذاری فرش دستباف بر اساس همه گزینه های فرش و نگاهی به مجموعه ای از چیزها به طور جمعی تعیین می شود و داشتن تعدادی گزینه سازنده اساساً به معنای ارزش فرش نیست. . از برخی جهات، فرش می‌تواند رتبه آسیب‌رسانی زیادی داشته باشد که بر ارزش‌گذاری نهایی آن تأثیر می‌گذارد.

    پ
    پ

    11 1 - نحوه قیمت گذاری فرش دستباف -

    هنگامی که قصد خرید فرش دستباف را دارید با انواع قیمت فرش دستباف مواجه خواهید شد. این انتخاب به قدری زیاد است که وقتی وارد بازار فرش می شوید، ممکن است روزی فرش هایی را ببینید که ارزش آنها در هر متر مربع 200 برابر یا خیلی بیشتر تغییر می کند! این مقدار تمایز در ارزش یک محصول ممکن است برای افرادی که ایده کافی در مورد آن ندارند پیچیده باشد. در این مقاله سعی شده است به برخی از عناصر تاثیرگذار در ارزش گذاری و ارزش فرش دستباف نگاهی بیاندازیم.

    قیمت گذاری فرش دستباف بر اساس همه گزینه های فرش و نگاهی به مجموعه ای از چیزها به طور جمعی تعیین می شود و داشتن تعدادی گزینه سازنده اساساً به معنای ارزش فرش نیست. . از برخی جهات، فرش می‌تواند رتبه آسیب‌رسانی زیادی داشته باشد که بر ارزش‌گذاری نهایی آن تأثیر می‌گذارد.

    قیمت گذاری فرش

    به عبارت ساده، قیمت گذاری فرش با نگاهی به ویژگی های متعدد آن و امتیازدهی به این ویژگی ها (سازنده یا آسیب رسان یا غیر سازنده) تکمیل می شود. واضح است که بار هر یک از این استانداردها ممکن است کاملاً متفاوت و متغیر باشد. به عنوان مثال، یک فرش می‌تواند از جهات مختلفی دارای ویژگی‌های آسیب‌رسان باشد، اما مطمئناً به دلیل عملکرد منحصربه‌فرد و ضروری، ارزش بیش از حدی دارد یا برعکس. برآمده از این ظرافت ها و ویژگی های متعدد، تحلیل استاندارد و ارزش گذاری فرش نیازمند سال ها تخصص و اطلاعات کافی از محصول و طبیعتاً بازار آن است.

    شهر بافنده

    بدون شک یکی از ضروری ترین شاخص هایی است که در هنگام تحلیل فرش می توان به آن فکر کرد. به طور سنتی، برخی از شهرها یا مناطقی شبیه به تبریز، فرش دستباف اصفهان و قم، گذشته تاریخی بسیار خوبی در زمینه تولید فرش دستباف دارند. استاندارد بافندگی و دستمزد بافنده معمولاً در اینها بیشتر است.

    22 1 - نحوه قیمت گذاری فرش دستباف -

    نو، کارکرده، قدیمی

    یکی از بسیاری از ویژگی هایی که بلافاصله در قیمت گذاری فرش تأثیر می گذارد، جدید بودن یا قدیمی بودن آن است. به طور معمول در فرش های جدید ارزش بالاتری نسبت به فرش های کهنه دارند. اما زمانی که فرش از 70 تا 80 سال قبل بیشتر باشد و فاکتورهایی را برای طبقه بندی وینتج بودن، معادل خاص بودن داشته باشد، باید ارزش فرش نسبت به فرش نو افزایش یابد.

    سلامت فرش

    در فرش های قدیمی، وضعیت مناسب فرش ممکن است در قیمت گذاری بسیار کارآمد باشد. واضح است که هرچه فرش قدیمی سالم تر باشد، احتمالاً ارزشمندتر خواهد بود. بررسی آسیب و پارگی فرش به عنوان دو عنصر ضروری در سلامت فرش های کهنه ممکن است در ارزش گذاری آن بسیار کارآمد باشد. داشتن یا نداشتن برجستگی، سلامت ریشه، داشتن ریشه های اصیل و بدون تغییر و… از جمله مواردی است که در ارزیابی این فرش ها مورد توجه قرار می گیرد. با گران ترین فرش های دستباف آشنا شوید.

    مواد اولیه و جنس فرش

    یکی از مهمترین نکات در قیمت فرش دستباف مهم است جنس مواد ستفاده شده در آن است. از عناصری که بر قیمت و ارزش فرش دستباف تأثیر می گذارد، مواد اولیه نشده ای است که در ساخت آن استفاده می شود. مواد اولیه مورد استفاده در ساخت فرش دستباف؛ پشم، ابریشم، نخ پنبه (کتانی) و رنگ (برای رنگرزی) است. این لوازم دارای درجه های کیفیت بالا کاملاً متفاوت و هزینه های کاملاً متفاوت هستند. جهت مشاوره در خصوص مشاوره و خرید فرش دستباف اصفهان با سایت اصفهان فرش در ارتباط باشید.

    33 1 - نحوه قیمت گذاری فرش دستباف -

    واضح است که پشم یا ابریشم درجه یک از نظر ارزش با پشم یا ابریشم درجه 3 متفاوت است. لوازم باکیفیت فوق‌العاده در ساخت فرش دستباف، هزینه بالاتر و همچنین قیمت خواب سرمایه بیشتری دارد. بلافاصله ارزش فرش را تحت تأثیر قرار می دهد.

    علاوه بر این، بهترین روشی که مواد اولیه تولید می شوند، بر ارزش آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر پشم (با هر کیفیت بالا) توسط ماشین ریسیده شود، کارمزد نخ پشم باید کاهش یابد و چه با دست تولید شود، ارزش کارمزد آن افزایش می یابد.

    در رابطه با رنگها باید گفت که رنگهای خالص ارزش بسیار زیادی نسبت به رنگهای شیمیایی دارند. روش های رنگرزی با رنگ های خالص که معمولا به صورت دستی و تاریخی تکمیل می شود. این نیاز به تخصص و تجربه اضافی و در نتیجه پرداخت اضافه دارد.

    نام تجاری

    برخی از هنرمندان، طراحان و تولیدکنندگان فرش دستباف از محبوبیت قابل توجه و پرونده خوبی برخوردار هستند. وجود نام آن افراد بر روی فرش، درست مانند امضای نقاشان سرشناس، ارزش و ارزش اختراعی فرش را افزایش می دهد. این جنبه از ارزش گذاری، که در زیر عنوان “مدل” حیاتی است، حتی ممکن است برای تعیین ارزش فرش های دستباف ضروری باشد. نحوه فروش فرش فرش دستباف را هم میتوانید در سایت اصفهان فرش مطالعه فرمایید.

    شهر، روستایی، عشایری

    معمولا فرش های شهری به دلیل ساخت منسجم در داخل کارگاه و زیر نظر سرمایه گذار با دقت و ظرافت فوق العاده ای تولید می شوند و متعاقباً کیفیت بالایی دارند. در فرش های روستایی و عشایری در نتیجه ساخت نامنسجم و به ندرت بدون نظارت و یا نظارت کم، امکان ایجاد رگه در رنگ، بافت، کجی و … زیاد است. با توجه به این واقعیت، فرش های شهری معمولاً گرانتر هستند.

    نوع بافت و بافت با کیفیت بالا

    یکی از ویژگی های بسیار تاثیرگذار در قیمت گذاری فرش دستباف، نوع و کیفیت بافت آن است. برای کسانی که نگاهی به پشت فرش های مختلف دارند، متوجه می شوند که نوع بافت و نوع گره مورد استفاده در ساخت فرش ها کاملاً متفاوت است. در مجموع انواع بافت و گره وجود دارد که اصل آن عبارتند از: گره ترکی، گره ایرانی و گره جفت. برخی از بافت‌ها بادوام‌تر و وقت‌گیرتر هستند و برخی از بافت‌ها پیچیدگی کمتر و زودتر دارند.

    در کنار نوع گره، استاندارد احساس که یکنواختی و تمیزی گره ها را در بر می گیرد، در تحلیل فرش تأثیرگذار است. تشخیص اینکه فرش با چه گرهی بافته می شود و اینکه آیا توسط یک بافنده تازه کار بافته شده است یا نه، نیاز به تجربه و تخصص دارد.

    تراکم بافت (بافت عظیم یا درشت)

    انواع گره های بافته شده در ابعاد مطمئن فرش معروف به تراکم مواد. هر چه نخ بافته شده نازک تر و ریزتر باشد، تراکم بالایی دارد و در عبارات مختلف، احساس ریزتر است. هر فضای قالی بافی در طول تاریخ رسم شخصی خود را برای پی بردن به تراکم مواد داشته است و «رج» که معمولاً در تبریز و مناطق دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بی‌تردید یکی از رایج‌ترین آن‌هاست.

    «تنوع گره در 7 سانتی متر از عرض فرش» معروف به شمارش که به سادگی از پشت فرش قابل شمارش است. مثلاً فرش 40 رج فرشی است که در هر 7 سانتی متر عرض خود حدود 40 گره دارد. شاخص های مختلفی به خوبی وجود دارد، به عنوان مثال تنوع گره ها در هر متر مربع یا بر حسب دسی متر مربع یک شاخص جهانی و صحیح برای تشخیص ریزبافت فرش است. هرچه فرش بافته شده ظریف تر باشد، تلاش و زمان ساخت بالاتر است، دستمزد بافنده، ارزش لوازم اولیه و ارزش اختراعی آن و در نتیجه ارزش فرش بالاتر است.

    ایرادات شبیه رگه، کجی، بافندگی، سر، ترنج و…

    همچنین ممکن است در بافت فرش ایراداتی وجود داشته باشد که نتایج نامطلوبی در ارزش گذاری آن داشته باشد. برخی از این مسائل، که شبیه کج بودن هستند، می‌توانند با ارائه‌دهندگان پس از بافندگی (در این مثال: با بافندگی) برطرف شوند و برخی دیگر ممکن است برطرف نشوند و به نمره نامطلوب در ارزش‌گذاری فرش ختم شوند.

    تعدادی از این ایرادات عبارتند از: رگه ها: دو یا رنگ اضافی یکی از رنگ های متعدد فرش. معمولاً اگر این عیب در محتوای متنی فرش باشد، بیشتر دیده می شود. شیب: تمایز در ابعاد در اجزای متقارن که باید از نظر دستور برابر باشند. بافندگی: عدم پیروی از نقشه یا احساس نقشه به اشتباه. ترنج: انحراف وسط طرح فرش، برای اینکه مثلاً ترنج فرش پس از بافت دقیقاً در دل فرش قرار نگیرد.

    نقص خدمات

    گاهی اوقات فرش پس از بافتن، در سراسر ارائه دهندگان مانند شستشو و صنوبر کردن، اشکالی دارد که تأثیر نامطلوبی بر ارزش گذاری آن دارد. به عنوان مثال، در نتیجه شستشوی نامناسب، رنگ ها با هم ترکیب می شوند و رنگ های تیره به رنگ های آفتابی نفوذ می کنند.

    یا اینکه صنوبر شدن فرش (که به معنای از بین بردن قسمت کوچکی از فرش با تیغ یا دستگاه صنوبر است) یکنواخت نخواهد بود و در برخی از اجزاء ممکن است مالیخولیا در کف فرش ایجاد شود. این ایرادات در تجزیه و تحلیل علاوه بر این منجر به نمرات نامطلوب می شود.

    ارائه و تقاضا

    یکی از دلایل آشکار و مهم برای ارزش بیش از حد یا پایین هر محصول، نسبت عرضه و تقاضا است. برخی از فرش‌ها در زمان نامشخصی در آینده در زمان مورد نیاز برای نوع یا طرح و نمونه یا مخلوط رنگ‌ها، تقاضای بیشتری دارند. افزایش تقاضا برای یک نوع فرش منتخب ممکن است به دلایلی شبیه به سبک آن نوع فرش یا تغییر در توان خرید مردم مرتبط باشد. کاملاً واضح است که وقتی ممکن است تقاضای اضافی برای نوعی فرش وجود داشته باشد، احتمال خرید و تبلیغ و در نتیجه ارزش چنین فرش‌هایی افزایش می‌یابد.

    ابعاد و اندازه

    در فرش دستباف، هر چه ابعاد فرش بزرگتر باشد، ارزش هر متر مربع بالاتر است. دو دلیل مهم برای این امر عبارتند از: 1- زمان ساخت فرش های عظیم طولانی تر و خواب سرمایه در آن اضافی است. 2- عرضه فرش های عظیم بسیار کمتر است در نتیجه هر تولیدکننده ای نمی تواند فرش های بزرگ تولید کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.