جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • راهنمای داروهای گیاهی که در مسافرت لازم تان می شود
    29 اسفند 1400 - 15:45
    شناسه : 195465
    0

    در سفرها ممکن است به علت تغییرهای شرایط آب و هوایی، غذایی، به هم خوردن ساعت‌های خواب یا استراحت، نوع وسیله نقلیه و طول سفر ناراحتی‌هایی برای مسافران پیش آید. بسیاری از این مشکلات موقتی و گذرا هستند ولی ممکن است مزاحمت‌هایی برای سفر ایجاد کنند و باعث کاهش و جلوگیری از گذران ایام خوش در این دوره شوند…

    پ
    پ

    گیاهی - راهنمای داروهای گیاهی که در مسافرت لازم تان می شود - داروهای گیاهی

    مهم‌ترین مشکلاتی که در سفرها ایجاد می‌شود خستگی، سردرد، سرماخوردگی، اسهال، یبوست، نفخ و دل‌درد، دردهای اسکلتی مانند دست، پا، کمر و گردن درد و از همه مهم‌تر تهوع و استفراغ است. با توجه به اینکه این ناراحتی‌ها ممکن است در هر لحظه از سفر پیش آید و در تعطیلات یا نواحی دورافتاده داروهای مورد لزوم در دسترس نباشند، چند داروهای گیاهی موثر معرفی می‌شوند تا در طول سفر بتوانید از آنها به خوبی استفاده کنید. تهیه این داروها به نسخه نیاز ندارد و می‌توان قبل از سفر آنها را از هر داروخانه‌ای تهیه کرد و در جعبه داروها قرار داد.

    زنجبیل؛

    درمان تهوع و استفراغ

    برخی از افراد پس از نشستن در ماشین یا وسایل نقلیه دیگر مانند کشتی، قطار یا هواپیما دچار تهوع و استفراغ می‌شوند که به این حالت «ماشینی‌شدن» می‌گویند. این مشکل درمان‌ نمی شود و افراد دارای این وضعیت باید برای هربار مسافرت از دارو استفاده کنند. یکی از داروهای طبیعی و بدون ضرر ریشه زنجبیل است که موثرترین دارو برای این حالت است. به تازگی از ریشه زنجبیل قطره‌ای به شکل صنعتی به نام «آرومین» تهیه شده که در داروخانه‌ها بدون نسخه به فروش می‌رسد. این قطره خواص متعددی دارد که یکی از آنها ضدتهوع و استفراغ است و برای جلوگیری از این حالت در افراد ماشینی، ویار خانم‌های باردار و تهوع زمان شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. برای این منظور لازم است ۴۰ قطره از آن در مقدار کمی آب و ۴۵-۳۰ دقیقه قبل از مسافرت میل شود. از دیگر خواص این قطره ضدنفخ و درد و اسپاسم، درمان‌ دردهای اسکلتی (دست، پا، کمر و گردن) و برطرف کردن عوارض سرماخوردگی است. این قطره عارضه جانبی ندارد و می‌توان آن را با غذاها یا نوشیدنی‌ها و به دفعات در روز استفاده کرد. راهنمای کامل مصرف دارو در بسته‌بندی آن وجود دارد.

    آویشن و عسل؛

    درمان سرماخوردگی و ضدسرفه

    یکی از مشکلاتی که به‌خصوص در مناطق سرد به‌وفور شایع می‌شود سرماخوردگی و عوارض آن است درحالی که خستگی سفر نیز زمینه‌ساز آن است. آویشن، گیاهی است که از قدیم به عنوان ضدسرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شده. تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده آویشن علاوه بر خاصیت ضدسرفه دارای خواص خلط‌آور، ضدتب، ضددرد، ضدحساسیت و افزایش قدرت ایمنی بدن است. یکی از ویژگی‌های اویشن خاصیت ضدمیکروبی قوی‌ به‌خصوص میکروب‌های تنفسی آن است. به همین دلیل با چند اثر به‌طور یکجا می‌تواند در درمان سرماخوردگی بسیار موثر باشد. از طرف دیگر عسل یکی از بهترین فراورده‌های طبیعی است که خواصی شبیه آویشن درخصوص سرماخوردگی دارد. عسل نرم‌کننده مجاری تنفسی و دارای خاصیت ضدسرفه است. با دارا بودن خواص ضدمیکروبی و بالابرنده ایمنی بدن می‌تواند به‌تنهایی یا با شیر و مواد دیگر استفاده شود، اما به تازگی شربتی به صورت صنعتی در ایران تهیه شده که مخلوطی از آویشن و عسل است. این فراورده که به نام «هانی‌تیم» است در داروخانه‌ها بدون نسخه در دسترس افراد قرار می‌گیرد. این شربت بدون هیچ‌گونه ماده شیمیایی و صددرصد طبیعی و برای تمام سنین قابل استفاده است. مخلوط شدن این دو ماده باعث شده شربت «هانی‌تیم» اثر بسیار قوی ضدسرفه و درمان سریع سرماخوردگی را داشته باشد. مقدار و نحوه مصرف در راهنمای همراه دارو ذکر شده است.

    کارمنیت؛

    رفع نفخ، درد و اسپاسم

    در مسافرت‌ها و مخصوصا تعطیلات عید نوروز بیشتر شاهد بروز نفخ و دل‌درد هستیم. البته سوءهاضمه به طور طبیعی در بسیاری از افراد وجود دارد و مربوط به تغییرات غذایی، بی‌تحرکی، افراط در خوردن و تغییرات آب و هوایی نیست.

    در گذشته بیشترین داروهای ضددرد، نفخ و اسپاسم از گیاهان حاوی رایحه تهیه می‌شده است. گیاهانی از جمله نعناع، زیره، رازیانه، انیسون، دارچین، هل، جوزهندی و… که حاوی رایحه و دارای آثار ضدنفخ و دل‌درد، هضم‌کننده غذا، اشتهاآور، مقوی معده، ضدمیکروب و اثرات دیگر هستند. این گیاهان که به علت خوراکی بودن قرن‌ها استفاده می‌شده عارضه جانبی ندارند به همین دلیل در سال‌های اخیر اکثر داروهای رفع سوءهاضمه از آنها تهیه می‌شود. یکی از محصولات ضدنفخ و درد و اسپاسم صددرصد گیاهی که در سال‌های اخیر به بازار ارائه شده قطره‌ای به نام کارمینت است که از ۳ گیاه نعناع، گشنیز و بادرنجبویه تهیه شده است. این ۳ گیاه از معروف‌ترین گیاهان حاوی اسانس ضددرد و نفخ و اسپاسم هستند که مخلوط عصاره آنها اثر بسیار قوی و سریع دارد به‌طوری که قطره کارمینت که از آنها تهیه شده، می‌تواند نفخ و دل‌دردهای حتی شدید را در عرض ۱۵ دقیقه تسکین دهد. این قطره همچنین برای دل‌دردها و کرمپ‌های قبل از قاعدگی خانم‌ها بسیار موثر است. با توجه به خوراکی بودن هر ۳ گیاه به کار رفته در آن هیچ محدودیتی در مصرف آن وجود ندارد. قطره کارمینت برای نفخ و دل‌درد کودکان نیز دارای تاثیر فوری و ایده‌آل است. با توجه به مصرف زیاد این قطره لازم است همیشه در منزل و مسافرت در دسترس باشد. نحوه و میزان مصرف برای شرایط مختلف به طور کامل در راهنمای همراه دارو ذکر شده است. قطره کارمینت برای افرادی با معده ضعیف که قادر به هضم خوب غذا نیستند و افرادی که روده تحریک‌پذیر (IBS) دارند، مفید است.

    قطره منتول؛

    رفع کوفتگی، خستگی و دردهای اسکلتی

    برای رفع هر نوع درد موضعی، کوفتگی و خستگی ناشی از کار یا سفر می‌توان چند قطره از منتول را روی موضع موردنظر مالید و کمی ماساژ داد. این کار را می‌توان روزی ۱ تا ۳ نوبت یا چند شب ادامه داد تا درد برطرف شود. برای رفع خستگی و کوفتگی حاصل از سفر می‌توان چند قطره آن را در وان حمام، سطح حمام یا سونا و جکوزی ریخت. بخارات حاصل از طریق پوست و تنفس جذب می‌شود و احساس سرحالی و راحتی خاصی ایجاد می‌کند.

    قطره منتول را می‌توان به عنوان بخور با یا بدون دستگاه بخور به کار برد. حتی می‌توان این قطره را برای ضدعفونی کردن فضاهای سربسته در دستگاه بخور ریخت یا بدون این وسیله قطراتی از آن را در جاهای گرم مانند مسیر لوله شوفاژ یا پشت دریچه‌هایی که آفتاب می‌تابد ریخت تا باعث بخار رایحه شود و در فضا بپیچد. این نوع استفاده برای اماکن عمومی، فضاهای سربسته و مناطق مسکونی است.

    این فراورده بوی بسیار مطبوع نعناع دارد و به دلیل خوراکی بودن آن هیچ‌گونه عارضه جانبی‌ای ندارد. همچنین استفاده آن به طور مکرر در شبانه‌روز بدون اشکال و برای تمام سنین قابل استفاده است.

    نعناع؛

    رفع خستگی، کوفتگی و سردرد

    نعناع، گیاهی آشنا و یکی از پرمصرف‌ترین سبزی‌های خوراکی دنیاست. این گیاه ضمن خوراکی بودن از گیاهان مهم دارویی محسوب می‌شود. خواص دارویی آن مربوط به رایحه برگ‌های آن است که حاوی ماده‌ای به نام منتول است و خاصیت ضددرد و ضداحتقان بینی دارد. این رایحه می‌تواند به صورت خوراکی، موضعی یا تنفسی جذب بدن شود و آثار ضددرد خوبی ایجاد کند. ضمن اینکه تنفس این رایحه به سرعت باعث بازشدن بینی و راه‌های تنفسی می‌شود. در صنعت داروسازی از گیاه نعناع محصولی به نام قطره منتول تهیه شده که در تمام داروخانه‌های ایران موجود است و بدون نسخه ارائه می‌شود. این محصول چندکاره و برای موارد زیر به خوبی قابل استفاده است.

    سردرد: چند قطره از آن را روی پیشانی بزنید به‌طوری که تمام پیشانی را در برگیرد (از داخل شدن به چشم جلوگیری شود). ترکیب‌های موجود در این فراورده‌ در عرض چند دقیقه جذب رگ‌های خونی پوست و بعد از ۲۰-۱۵ دقیقه باعث کاهش یا از بین رفتن درد می‌شود.

    گرفتگی بینی: برای نوزادان و کودکان می‌توان هنگام خواب در هر طرف بالش آنها چند قطره چکاند و برای افراد بزرگسال می‌توان چند قطره جلوی بینی مالید. بعد از چند ثانیه یا چند نوبت تنفس راه بینی باز می‌شود. این محصول به‌خصوص برای افرادی که دچار آسم یا تنگی نفس هستند بسیار موثر و مفید است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.