شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی
    11 فروردین 1401 - 14:18
    شناسه : 195851
    0

    تقسیم بندی اصلی چیلر­ها بر اساس سیکل کاری آنها می­باشد که بر همین مبنا نیز چیلر ­ها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می شوند.

    پ
    پ

    اکثر ما کولر گازی را می شناسیم و با نحوه عملکرد این دستگاه آشنایی داریم. دستگاهی که فضای خانه را خنک تر می کند و تابستان را برایمان قابل تحمل تر می کند. با این حال، بسیاری از مردم با چیلر (Chiller) و نحوه عملکرد آن آشنایی ندارند. چیلر نیز همانند کولر های گازی فضا را خنک می کند، اما با روش های کمی متفاوت تر. هر دو این دستگاه های واحد های خنک کننده ای هستند و هر کدام در جایگاه خود کارایی دارند. اما دانستن این موضوع اهمیت دارد که چرا چیلر ها در بیشتر ساختمان ها استفاده می شوند. برای بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی از این وبلاگ این سایت تخصصی در حوزه سیستم های تهویه مطبوع داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل کمک گرفته ایم.

    تقسیم بندی اصلی چیلر­ها بر اساس سیکل کاری آنها می­باشد که بر همین مبنا نیز چیلر ­ها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می شوند.

    1 - بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی - انواع چیلر

    چیلر جذبی و چیلر تراکمی

    خوشبختانه امروزه و در صنعت تهویه مطبوع، تجهیزات متفاوت و متنوعی برای انتخاب افراد وجود دارد. یکی از متداول­ترین آنها که مخصوصا در ساختمان ­های بزرگ هم بیشتر استفاده می­شود دستگاهی با نام چیلر است. چیلر نوعی تهویه مطبوع که در دسته سیستم­های تهویه مطبوع آبی قرار می­گیرد.

    2 - بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی - انواع چیلر

    چیلر به ماشینی گفته می­شود که گرما را از یک محیط می­گیرد و به محیط دیگری انتقال می­دهد. اگر بخواهیم ساده­ تر بگوییم، چیلر با تولید آب سرد که 7 درجه سانتی گراد است و انتقال دادن آن به داخل هواساز و یا فن کویل، به ایجاد سرمایش محیط داخل یک ساختمان منجر می­ گردد. در ضمن از چیلر در فرایند­های صنعتی که به آب سرد نیاز دارند هم استفاده می ­شود.

    در این مقاله کوتاه قصد داریم تا شما عزیزان را با تفاوت­های موجود در چیلر جذبی و تراکمی آشنا کنیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که اساسا به لحاظ مصرف انرژی، کارکرد و قیمت کدام یک از این دو نوع چیلر مناسب­تر هستند. همچنین برای خرید چیلر می توانید از این سایت اقدام نمایید.

    تقسیم بندی اصلی چیلر­ها بر اساس سیکل کاری آنها می­باشد که بر همین مبنا نیز چیلر­ها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می شوند.

    مبنای کار چیلر تراکمی چیست؟

    سیکل تبرید تراکمی بخار، مبنا و اساس کار چیلر تراکمی است و تعریف آن گردش جریان سیالی به نام مبرد در سیکلی با نام کارنو می­باشد و از 4 مولفه اصلی نیز تشکیل شده است که عبارتند از:  کمپرسور، شیر انبساط، کندانسور و اواپراتور.

    انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور کدامند

    بر اساس شرایط اقلیمی، ظرفیت برودتی مورد نیاز، هزینه­ های مصرف انرژی، سرویس و نگهداری دستگاه و سایر عوامل، نوع چیلر تراکمی بر اساس چگونگی فرایند دفع حرارت در کندانسور انتخاب می­شود که انواع آن­ها به شرح زیر می­باشند:

    • تبخیری
    • آب خنک
    • هوا خنک

    3 - بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی - انواع چیلر

    مبنای کار چیلر جذبی چیست؟

    سیکل تبرید جذبی مبنای کار این نوع از چیلر است که بر اساس جذب مبرد بوسیله ماده جاذب عمل می­کند. مبرد و ماده جاذب به واسطه دفع حرارت در ابزوربر یا محفظه جاذب محلول مایعی را شکل می­دهند که از راه پمپ به سمت ژنراتور جریان پیدا می­کند.

    با جذب شدن گرما در ژنراتور محلول موجود به حالتی رقیق در می­ آید. این یعنی مبرد تبخیر شده و از ماده جاذب جدا می­شود. بنابراین ازیک طرف بخار مبرد راهی کندانسور می­شود و ازسوی دیگر ماده جاذب که باقی مانده است در ژنراتور به ابزوربر بر می­گردد.

    در ادامه مسیر مبرد مانند سیکل تراکمی بخار به حالت مایع از کندانسور خارج می­شود و بعد از کاهش فشار و دما در اثر فرایند اختناق وارد اواپراتور می­شود. در اواپراتور به دلیل جذب گرمای آب در گردش در کنار سرد شدن آب مبرد کاملا تبخیر می­شود و مجددا به سمت ابزوربر بر­می­گردد تا در ماده جاذب حل گردد.

    4 - بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی - انواع چیلر

    انواع چیلر جذبی بر اساس مکانیزم کدامند

    مقایسه دو نوع چیلر جذبی تک اثره و دو اثره؛ در این نوع مقایسه به نحوه علملکرد آنها می پردازیم. در نهایت مقایسه و تفاوت چیلرهای جذبی را به شما می سپاریم.

    تک اثره

    چیلر جذبی که فقط دارای یک ژنراتور در سیکل برودتی خود می­باشد.

    دو اثره

    نوعی از چیلر جذبی است که از لحاظ فرایند و چرخه سرمایش مانند چیلر تک اثره است. اما با این تفاوت که فرایند رقیق کردن محلول مبرد و جاذب در دو مرحله صورت می­ گیرد. مرحله اول رقیق کردن در ژنراتور دما بالا و مرحله دوم نیز در ژنراتور دما پایین صورت می ­گیرد.

    مقایسه چیلر تراکمی و جذبی

    معیار­های متفاوتی برای کسب آگاهی از تفاوت این دو نوع چیلر وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده و بررسی آنها را انجام خواهیم داد:

    مصرف آب در چیلر­های جذبی و تراکمی

    با توجه به اینکه در چیلر­های جذبی به اضافه کندانسور آب خنک در جهت دفع حرارت در ابزوربر هم از آب خنک تولیدی در کولینگ تاور و یا برج خنک کننده استفاده می­ شود. به گردش آب خنک بیشتری هم نیازاست یعنی چیزی حدود 50 درصد بیشتر از چیلر تراکمی آب خنک.

    پس بنابراین سایز و ابعاد پمپ­ های سیرکولاسیون، برج خنک کننده، خطوط انتقال آب، دستگاه­های سختی­گیر در چیلرهای جذبی حدودا 50 درصد بیشتر از چیلرهای تراکمی آب خنک است. همچنین شخصا میزان مصرف آب در چیلر­های جذبی حدودا 50 درصد بیشتر از چیلر­های تراکمی آب خنک است.

    5 - بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی - انواع چیلر

    ضریب عملکرد و یا COP چیلر تراکمی و جذبی

    ضریب عملکرد چیلر که نشان دهنده راندمان مصرف انرژی آن می ­باشد. از مهمترین معیار­ها در ارزیابی کارایی به شمار می­ آید. نسبت گرمای دریافتی از آب در اواپراتور به مجموع انرژی مصرفی در مصرف کننده­ها مانند کمپرسور، برج خنک کننده، الکتروفن­های کندانسور هوا خنک، ژنراتور و پمپ، تعریف ضریب عملکرد چیلر است.

     اندازه ­گیری­ ها بر اساس شرایط یکسان نشان می­دهد که حداکثر ضریب عملکرد در چیلر­های تراکمی هوا خنک با کمپرسور اسکرو و در چیلر­های تراکمی آب خنک با کمپرسور سانتریفیوژ است. این در حالی است که حداکثر ضریب عملکرد چیلر­های جذبی تک اثره 8/0 و چیلر­های جذبی دو اثره 4/1 است.

    مصرف انرژی در چیلر­های جذبی و تراکمی

    مطالعات در اقلیم­های مختلف نشان می­دهد مجموع انرژی مورد نیاز برای تولید سرمایش در چیلر­های جذبی همیشه در مقایسه با چیلر­های تراکمی بیشتر و بالاتر است. علت اصلی مصرف انرژی بالا ضریب عملکرد پایین چیلر­های جذبی است.

    با توجه به اینکه جنس انرژی مصرفی در چیلر­های جذبی و تراکمی با هم متفاوت هستند. باید ظرفیتی به عنوان نمونه در نظر گرفت تا بتوانیم اختلاف هزینه ­های مصرف انرژی را در چیلر­های تراکمی و جذبی مقاسیه کرد.

    6 - بررسی و مقایسه چیلر جذبی و چیلر تراکمی - انواع چیلر

    خرید چیلر

    برای خرید انواع چیلر و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید جهت آشنایی با قیمت چیلر و انواع چیلر ها می توانید با مشاورین آرتانسیم گروه تولیدی انواع سیستم های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت، چیلر، فن کویل، هواساز و تجهیزات سردخانه ای ارتباط برقرار کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.