سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41412 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مینرال کود، معجزه سرخ کشاورزی ارگانیک
    11 اردیبهشت 1401 - 9:32
    شناسه : 197475
    0

    صحبت ما این بود که افزایش جمعیت بشریت، نیاز به غذا و مواد غذایی را بیشتر کرده است. برای تامین و برطرف کردن این نیاز شما چه پیشنهادی دارید؟ 
    فرض میکنیم یک کشاورز روی یک هکتار زمین کار می کند. و سالانه مقدار مشخصی محصول را تولید و روانه بازار مصرف می نماید. حالا ما می‌خواهیم به او کمک کنیم که محصول خود را افزایش دهد. چه می تواند بکند؟

    پ
    پ

    صنعت کشاورزی از آن دسته صنایعی است که هرگز از رونق نخواهد افتاد. این صنعت هر روز با در آمیختن بیشتر با تکنولوژی سرحال تر از گذشته و با قدرت بیشتر به سمت آینده ای پر رونق تر گام برمی دارد. آینده ای که در بردارنده اهداف بزرگی برای صنعت کشاورزی است. اهداف مهمی از جمله سیر کردن میلیارد ها نفر انسان در سراسر دنیا. جمعیتی که هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. همین افزایش سرسام آور جمعیت نشانه هایی از نیاز های جدید بشریت را به دنبال دارد. نشانه هایی از قبیل نیاز بیشتر به غذای باکیفیت تر و در عین حال سالم تر.

    ولی اگر شما تجربه ای در کشاورزی داشته باشید به خوبی متوجه می شوید که این موضوع به این سادگی ها در دسترس نیست. رفع نیاز بشر به غذای بیشتر و با کیفیت تر دشوار است. مخصوصا اینکه بیشتر مردم امروزه خواهان غذا و خوراکی های سالم هستند. اینجاست که پدیده ای به نام مینرال کود یا همان کود معدنی که در ایران بیشتر با برند معجزه سرخ شناخته شده است، به عنوان پاسخی محکم و دقیق به این نیاز بشریت به کمک صنعت کشاورزی ما می آید. در ادامه بیشتر به معرفی این پدیده ی جدید در صنعت کشاورزی و باغداری خواهیم پرداخت.
    صحبت ما این بود که افزایش جمعیت بشریت، نیاز به غذا و مواد غذایی را بیشتر کرده است. برای تامین و برطرف کردن این نیاز شما چه پیشنهادی دارید؟
    فرض میکنیم یک کشاورز روی یک هکتار زمین کار می کند. و سالانه مقدار مشخصی محصول را تولید و روانه بازار مصرف می نماید. حالا ما می‌خواهیم به او کمک کنیم که محصول خود را افزایش دهد. چه می تواند بکند؟

    در گام اول می تواند به جای کار بر روی یک هکتار زمین، روی دو هکتار زمین کار کند. در این صورت، توانسته این میزان تولید این کشاورز را دو برابر کنیم. (البته بر روی کاغذ) ولی اگر باز هم نیاز به غذای بیشتر بود چه؟ تا چه زمان میتوان زمین های کشاورزی را وسعت داد تا نیاز به غذای بشریت را تامین کرد. مگر کره زمین چقدر مساحت دارد. گذشته از مساحت، ۷۰ درصد آن آب است‌. از این هم بگذریم، تمام زمین ها قابل کشت نیستند. آب همه جا در دسترس نیست و نهایتا انسان به زمین برای زندگی و کار های دیگر هم احتیاج دارد و نمی تواند فقط به کاربرد کشاورزی زمین توجه کند!

    image 1651346677 - مینرال کود، معجزه سرخ کشاورزی ارگانیک -

    خب پس باید راهی بیابیم که بازده زمین کشاورزی را افزایش دهیم.
    بازده زمین کشاورزی یا به قول اهل فن زور زمین کشاورزی، موضوع مهمی در میزان ثمر دهی آن زمین است. زمین های کشاورزی ای که در اطراف رودخانه ها قرار دارند، بسیار حاصلخیز تر از زمین های دیگر هستند. نه به خاطر آب رودخانه که البته آب اهمیت بالایی دارد. بلکه قدرت خود زمین مطرح است.‌ رود خانه ها از  کوها جریان میگیرند و همراه خود مواد مغذی را حمل می کنند. همین طور که به پایین و به سمت دریا یا اقیانوس پیش میروند، زمین های بیشتری را در سر راه خود با مواد مغذی ای که همراه دارند، تقویت و تغذیه می‌کنند. به همین دلیل است که زمین هایی که در انتهای رود ها و نزدیک دلتای رود و درواقع نزدیک دریا یا اقیانوس ها هستند، قدرت بیشتری دارد و در فرایند کشاورزی پر ثمرتر خواهند بود. ولی این همه کشت و برداشت برای تامین نیاز بشر، قدرت قوی ترین زمین های کشاورزی را هم تحلیل برده. پس باید برای این موضوع اندیشه کنیم. چه می شود کرد؟
    حتما همه جواب را میدانید. بله کود، می تواند پاسخ این مشکل باشد.‌ کود های حیوانی، انسانی یا شیمیایی. کود های حیوانی همان مواد مغذی که از زمین گرفته شده را به زمین بر می گرداند. جدا از موضوع بوی بد این کود که مدتی ساکنان محیط اطراف زمین کشاورزی را مورد آزار و اذیت قرار می دهد، زور زیادی ندارد. البته این کود می تواند زمین های کاملا بی انرژی را دوباره زنده کند و به ثمر بنشاند ولی آنچنان که باید باشد نیست.
    قدرت بیشتر را در کود های شیمیایی می توان پیدا کرد. کود هایی که به صورت شیمیایی ساخته می شوند و می توانند چندین برابر کود های طبیعی حیوانی، زمین های کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهند. میوه ها و مواد غذایی که از این زمین های تغذیه شده توسط کود های شیمیایی به دست آمده اند، خوش آب رنگ تر و حجیم تر اند. ولی سالم تر هم هستند؟

    بعد از این قضایا بود که صحبت از محصولات کشاورزی ارگانیک به میان آمد و سراسر جهان را در بر گرفت. بشریت پس از دیدن ضرر هایی که این محصولات ممکن است به بدن انسان وارد کند، به دنبال مواد غذایی ای گشت که زمین آن، با کود های شیمیایی تغذیه نشده باشد! مواد غذایی و محصولات کشاورزی ای که هرچند کوچک تر هستن، آب و رنگ کمتری دارند ولی سالم و در یک کلمه ارگانیک اند. گذشته از بحث سلامت محصولات کشاورزی، قیمت کود های شیمیایی بالا است و همین امر هزینه تمام شده تولید محصولات کشاورزی را خیلی بالاتر می‌برد! و این یعنی غذای در دسترس کمتر برای تمام اقشار جامعه.

    اینجاست که مینرال کود یا همان کود معدنی با تاثیری معجزه وار، وارد می شود. کود معدنی یا همان مینرال کود با قدرتی حتی ده ها برابر کود های شیمیایی، ولی با قیمت بسیار مناسب تر و ارگانیک، توانسته امروزه مشکل بسیاری از زمین های کشاورزی را حل نماید.‌ کود معدنی کارکرد بسیار ساده ای دارد. مگر رودخانه مواد مغذی کوه ها را به زمین های کشاورزی نمی رساند؟ کود معدنی دقیقا همین است. مواد مغذی کوه ها منتهی این بار از سطوح پایین تر و در واقع از معادن، جمع آوری می‌ شود. با فرآیندی علمی بهینه و فرآوری می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. این یعنی تکنولوژی درخدمت بشربت به معنای واقعی. این یعنی مواد غذایی و محصولات کشاورزی سالم، حجیم، خوش رنگ و آب و در عین حال ارگانیک، در اختیار بشتریت.‌ کود معدنی یا همان مینرال کود یعنی آینده صنعت کشاورزی. موج جدیدی که صنعت کشاورزی را متحول خواهد کرد.
    هر کس در این زمینه و در کشاورزی و صنعت های مربوطه فعالیت دارد، باید با استفاده از قدرت این موج تحول، بر قدرت صنعت خود بیافزاید و نابودی کسانی که بر این موج سوار نشوند حتمی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.