شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کتابی در باب پارادایم‌شناسی حقوقی و گامی در راستای طرح نظریه حقوقی ایرانی به چاپ رسید
    17 اردیبهشت 1401 - 16:54
    شناسه : 197698
    0

    کتاب «درآمدی بر روش‌شناسی و اندیشه‌شناسی حقوقی استاد دکتر جعفری لنگرودی»، به قلم جناب آقای دکتر علیرضا آبین و با تقریظ‌ها و دیباچه‌های استادان دکتر جعفری لنگرودی دکتر سید حسین صفایی، دکتر سیدمصطفی محقق داماد و جناب آقای محمد درویش‌زاده به زیور طبع آراسته شده است.

    پ
    پ

    1234 1 - کتابی در باب پارادایم‌شناسی حقوقی و گامی در راستای طرح نظریه حقوقی ایرانی به چاپ رسید -

    کتاب «درآمدی بر روش‌شناسی و اندیشه‌شناسی حقوقی استاد دکتر جعفری لنگرودی»، به قلم جناب آقای دکتر علیرضا آبین و با تقریظ‌ها و دیباچه‌های استادان دکتر جعفری لنگرودی دکتر سید حسین صفایی، دکتر سیدمصطفی محقق داماد و جناب آقای محمد درویش‌زاده به زیور طبع آراسته شده است.

    نویسنده کتاب از محققان حوزه فلسفه حقوق است و در این زمینه، پیش‌تر نیز آثاری منتشر نموده است؛ وی در تألیف این کتاب، در پی دستیابی به دو هدف عمده بوده است: یکی، ارائه ضوابطی برای پارادایم‌شناسی حقوقی و دیگری، سامان دادن به نظریه‌های حقوقی ایرانی.

    وی بر این اعتقاد است که آینده حقوق در عصر ما به نحوی اجتناب‌ناپذیر با «نبرد سیستم‌ها، روش‌شناسی‌ها و الگوریتم‌ها» و به طور کلی، با نبرد «پارادایم‌های حقوقی» گره خواهد خورد.

    از این رو، آنگاه می‌توان اقدام به حل بحران هویت علوم انسانی و از جمله علم حقوق در نظام علمی بومی مان نماییم که پس از کشف مبانی فلسفی و زیربنایی علم انسانی، با اتکا بر مدل پارادایمی درست، علم حقوق بومی را هویت یابی کرد.

    برای وصول به باز هویت‌یابی علم حقوق، بی گمان یکی از مهمترین و موثرترین راه‌ها، کشف، پرورش و تأمل در مکاتب حقوقی صاحبنظران صاحب سبک داخلی است؛ امری که نگارنده از آن با عنوان «نظریه حقوقی ایرانی» نام می‌برد.

    همچنین، نگارنده در این کتاب دیدگاه های جدیدی نیز بیان داشته که یکی از آنها، تحت عنوان (نظریه عمومی روش شناسی حقوقی و منطق حقوق کثرت گرا) می باشد.

    کتاب مزبور که چندین سال صرف نگارش آن شده است، یکی از نخستین گامها در این مسیر طولانی، دشوار و صد البته پر ثمر است. کتابی که به بازخوانی و بازاندیشی در روش‌شناسی و اندیشه‌شناسی یکی از سرآمدان و برجستگان حقوق بومی، یعنی پروفسور جعفری لنگرودی اختصاص یافته است.

    خواننده این کتاب پس از مطالعه آن، مشاهده خواهد کرد که در‌های جدیدی در باب مطالعات فلسفی حقوق به رویش گشوده می‌شود. وانگهی، با منظومه فکری استاد جعفری لنگرودی به طور کامل آشنا می‌گردد و آنگاه، خواهد دید که چگونه اندیشه‌های استاد، در درون نظام فکری منسجم و متلائم تولید یا بازتولید می‌شوند.

    از دیگر اهداف نگارنده، ارائه راه کار‌ها و مدل‌های عملیاتی برای حل چالش‌ها و آسیب‌های معرفت حقوقی و بحران هویتی آن در علوم انسانی کشور است.

    برای سفارش کتاب می‌توانید با پژوهشکده حقوق و قانون ایران یا انتشارات داد و دانش تماس حاصل فرمایید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.