×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

اگر به بیماری قند خون دچار می باشید و یا مستعد بالا رفتن  آن هستید بهترین جایگزین برای شما گزهای  بدون شکر است. همواره این تصور برای خیلی ااز فراد وجود دارد که گزهای کم شکر یا بدون شکر به اندازه گز معمولی شیرین و خوشمزگی مطلوبی ندارند، چرا که به میزان کافی از شیرین کننده ها در ترکیب آن استفاده نشده است. اما این چنین نیست ما در این مقاله سعی داریم، تا با بیان فواید و مضرات انواع گز، شناخت انواع گزهای بدون شکر و نحوه انتخاب آنها قبل از خرید بهترین گزهای بدون شکر را به شما معرفی کنیم.

های رژیمی - گزهای بدون قند دوست افراد دیابتی - اصفهان

مزایای گز بدون شکر و مواد به کار رفته در آن

همواره در ساختار بعضی گزهای بدون شکر یا اصطلاحاً رژیمی علاوه بر عسل از نوعی شیرین کننده گیاهی نیز استفاده می شود که قند آن، بسیار کندتر از قندهای شیمیایی جذب می شود و ضرری برای بیماران مبتلا به دیابت یا فشار خون ندارد. در معرفی گز بدون شکر (یا همان گز رژیمی) باید بگوییم که: این نوع گز مناسب افراد سالخورده و کسانی است که مبتلا به بیماری های دیابت یا فشار خون هستند. این گونه افراد میل زیادی به خوردن شیرینی دارند، اما همان طور که می دانید مصرف شیرینی برای این افراد مضر است.

گز های که به جای شیرنی شدن با شکر از عسل استفاده می شود و گز های که از شیرین کننده های گیاهی استفاده میگردد. در تولید گز بدون شکر معمولاً از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نمی کنیم و به جای آن از سوربیتول و شیرین‌برگ به جای شکر مورد استفاده قرار میگیرد. ممکن است شما در مورد مصرف این نوع گز (گز بدون شکر) دو دل باشید و از مضرات احتمالی مواد به کار رفته در آن، احساس نگرانی کنید. به همین دلیل، راجع به ساختار این دو ماده توضیح کوتاهی را در ادامه آورده ایم:

سوربیتول

سوربیتول استفاده شده در گز بدون شکر نوعی کربوهیدرات است که در دسته ای از الکل های قندی به نام پلیول ها قرار می گیرد. این ترکیب محلول در آب به طور طبیعی در برخی از میوه ها از جمله سیب، زردآلو، خرما، توت، هلو، آلو و انجیر نیز یافت می شود. از نظر تجاری، سوربیتول برای حفظ رطوبت، افزودن شیرینی، و ایجاد بافت نرم در محصولات استفاده می شود. همچنین این ماده به طور بالقوه، برای تامین سلامت گوارش و بهداشت دهان کاربرد دارد.

چرا از سوربیتول استفاده می شود؟

  • نکته اول: همانطور که گفتیم، سوربیتول یک الکل قندی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. اول اینکه، الکل های قند اغلب در غذاها و نوشیدنی ها به جای شکر سنتی استفاده می شود تا میزان کالری آن ها کاهش یابد. سوربیتول حاوی تقریباً دو سوم کالری از قند های شیمیایی سفره است و حدود 60 درصد از شیرینی آن را فراهم می کند. همچنین به طور کامل در روده کوچک شما هضم نمی شود و آنچه از این ترکیب باقی می ماند، مستقیم به روده بزرگ رفته و به سرعت تجریه شده و کالری کمتری جذب بدن میکند.
  • نکته دوم: این شیرین کننده طبیعی، شیرین کننده محبوب و شناخته شده افراد دیابتی است که بسیار برای پخت و سرو غذای آنها پر استفاده است. به این دلیل که در مقایسه با غذاهایی که با شیرین کننده های سنتی مانند قند شیمیایی تهیه می شوند،
  • نکته سوم: بر خلاف قند و شکر معمولی، الکل های قند مانند سوربیتول در ایجاد آفت و زخم دهان و همچنین پوسیدگی دندان ها نقشی ندارنداستویا شیرین برگ

استویا درختچه ای بوته ای است که بومی شمال شرقی پاراگوئه، برزیل و آرژانتین است. اکنون در سایر نقاط جهان از جمله کانادا و بخشی از آسیا و اروپا نیز رشد می کند. این گیاه، به عنوان منبع شیرین کننده های طبیعی شناخته شده است. برخی از افراد برای شرایطی مانند فشار خون بالا، دیابت، سوزش سر دل و بسیاری موارد دیگر استویا را به صورت خوراکی مصرف می کنند. همچنین، عصاره برگ های استویا به عنوان شیرین کننده در بسیاری از کشورها موجود است. استویا گیاهی حاوی شیرین کننده های طبیعی است که در غذاها استفاده می شود. محققان همچنین تأثیر مواد شیمیایی موجود در استویا را بر فشار خون و سطح قند خون ارزیابی کرده اند و نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مصرف این شیرین کننده سبب بالا رفتن قند خون یا فشار در افراد نمی شود، بلکه سطح آن را نیز کنترل می کند.

مصرف گز بدون شکر (گز رژیمی) برای چه افرادی توصیه می شود؟

توصیه پزشکان بر این است که افراد مبتلا به دیابت و فشار خون، از گز بدون شکر استفاده کنند. این گز برای افرادی که دیابت دارند مناسب است و باعث افزایش سطح قند خون نمی شود. بنابراین افراد دیابتی می توانند با خیال راحت از این نوع گز مصرف کنند.

و گز عسلی - گزهای بدون قند دوست افراد دیابتی - اصفهان

در گز بدون شکر از شیرین کننده های طبیعی استفاده شده است که نه تنها مضر نیستند، بلکه قادر هستند تا قند خون، چربی و فشار خون افراد را کنترل کند.

گزهای رژیمی

گزهای رژیمی به جز نوع شیرین کننده شان، در سایر متریال به کار رفته در آن ها، هیچ تفاوتی با یک گز معمولی ندارند.

این محصول در سه نوع

  • گز پسته ای
  • گز بادامی
  • گز ترکیبی از هر دو مغز

در مجموعه گز شاهکار تولید شده و ضمن برخورداری از فوایدی که دارد در مزه اصلی گز تغییری ایجاد نشده است. این نوع گز کالری کمتری نسبت به گزهای سنتی دارد و در آزمایشات انجام شده، ۵۰ درصد کاهش کالری نسبت به گزهایی با قند های شیمیایی داشته است. به همین دلیل افرادی که ممنوعیت مصرف شیرینی و قند دارند، می توانند از گز بدون شکر استفاده کنند.

نکته دیگری که هنگام خرید گز لقمه ای بدون شکر به عنوان سوغات اصفهان باید در نظر بگیرید، مخلوط بودن یا نبودن مغز هاست. در گذشته تنها مغزی که به گز اضافه می کردند، مغز پسته بود. اما امروزه به دلیل قیمت فوق العاده بالای پسته، مغز پسته و بادام را به صورت مخلوط در تهیه و پخت گز استفاده می کنند. همین موضوع باعث تعدیل قیمت گز می شود و خرید آن را برای همه افراد امکان پذیر می نماید.

مضرات استفاده از گز های تولید شده با ساکارز، گلوکز و فروکتوز

اگرچه در دید عموم، این نمک است که منجر به فشار خون بالا می شود، اما قند و شکر نیز دو ماده ای هستند که در بالا رفتن فشار خون نقش دارند. چرا که قند در بدن تبدیل به چربی می شود. خوردن بیش از حد قند می تواند از تولید اکسید نیتریک (NO) در رگ های خونی جلوگیری کند. اکسید نیتریک به طور معمول به اتساع عروق (انبساط عروق خونی) کمک می کند. بدون NO، انقباض عروق (باریک شدن رگ ‌های خونی) می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود. اما به طور معمول، مردم مصرف نمک را برای فشار خون مضر می دانند. با این حال، در واقع این قند است که مسئول و عامل اصلی فشار خون بالاست.

بدون شکر شاهکار - گزهای بدون قند دوست افراد دیابتی - اصفهان
برای مثال، فروکتوز، نوعی قند ساده است که سطح اسید اوریک خون را افزایش می دهد که به نوبه خود از تولید اکسید نیتریک جلوگیری می کند. اکسید نیتریک ماده ای مورد نیاز است که به رگ‌ های خونی شما کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنند، بنابراین وقتی سطح NO کاهش می‌یابد، منجر به افزایش فشار خون می شود. علاوه بر موارد بالا، افزایش مصرف قند می تواند منجر به افزایش وزن شود که چاقی هم به نوبه خود، در افزایش فشار خون نقش دارد. قند موجود در غذاهای فرآوری شده مثل گز معمولی، نیز عامل اصلی فشار خون بالا محسوب می شود. برخی از قند ها تاثیری به مراتب بدتر از سایرین دارند. به طور خاص، تصور می‌ شود که «شکر افزوده» مانند شکر و شربت ‌هایی که برای تهیه خوراکی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، مضرتر از قند های طبیعی مانند قندهای موجود در میوه و شیر هستند.

مصرف بیش از اندازه گز و تأثیرات منفی در بدن

به احتمال زیاد می دانید که خوردن بیش از حد شکر برای شما خوب نیست. با این حال احتمالا هنوز هم در حال زیاده‌روی هستید! نوشیدنی های شیرین، شیرینی جات مانند گز معمولی و لبنیات شیرین شده منابع اصلی قند افزوده هستند. مهم نیست که آن خوراکی چه نامی دارد، شکر شکر است چه میخواهد، قند باشد یا نبات، چه گز و چه سوهان عسلی و مصرف بیش از حد آن، می تواند از جهات مختلف بر بدن شما تأثیر منفی بگذارد.

تاثیر منفی بر روی مغز

خوردن شکر مخصوصاً گز های که بدون شکر تولید شده اند، موج عظیمی از یک ماده شیمیایی به نام دوپامین را در مغز شما ترسح می کند که این هورمون حال شما را به کلی عوض کرده و سر حالتان می کند. حالا متوجه شدید که چرا در ساعت 3 بعد از ظهر بیشتر هوس یک خوراکی شیرین می‌کنید تا اول صبح؟ از آنجایی که غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات باعث ترشح دوپامین در مغز نمی شوند، مغز شما درخواست قند بیشتری می کند تا همان احساس لذت را دریافت کند.

تاثیر بر روی خلق و خو

مصرف گز شکر دار، می تواند با افزایش سریع سطح قند خون، انرژی سریع (یا “قند بالا”) به شما بدهد. هنگامی که سطح انرژی شما کاهش می‌یابد، ممکن است احساس عصبانیت و اضطراب کنید (مثلاً “سقوط قند” وحشتناک). مصرف یک عدد گز شکر دار شاید اشکالی نداشته باشد، اما اگر بیش از حد مصرف کنید، شکر موجود در آن، روی خلق و خوی شما تأثیر می گذارد.

نکته مهم: مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد قند موجود در گز و سوهان، خطر بیشتر افسردگی در بزرگسالان را به همراه دارد.

تاثیر بر روی سلامت دندان ها

خوردن گز های شکر دار، می تواند دندان های شما را پوسیده کند. باکتری‌ هایی که باعث ایجاد حفره‌ه در دندان ها می ‌شوند، پس از خوردن چیزی شیرین، دوست دارند قندی را که در دهان شما باقی می‌ماند بخورند.

تاثیر بر روی مفاصل

اگر درد مفاصل دارید، مصرف خوراکی های شیرین مانند گز شکر دار می تواند باعث تشدید آن شود. در عوض گز های بدون شکر جایگزین مناسب تری هستند. چرا که مصرف زیاد شیرینی ها به دلیل التهابی که در بدن ایجاد می کنند، درد مفاصل را تشدید می کند. به علاوه، مطالعات نشان می دهد که مصرف شکر می تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش دهد.

در پایان

همواره قبل از خرید گز بدون شکر نباید فراموش کنید، گز های رژیمی یا گز بدون شکر نسبت به گز معمولی بافت نرم تری دارد و از لحاظ طعم و مزه هیچ تفاوتی با گز معمولی ندارد. علاوه بر این  ترکیب چند شیرین کننده به جای یک شیرین کننده بهتر می تواند به تنظیم و اصلاح ویژگی های کیفی و حفظ و پایداری محصول نهایی کمک کند. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد شما را با گز بدون شکر و فواید آن برای افراد دیابتی آشنا کرده باشد.

منبع گز شاهکار یا گز بلداجی اصل( https://shahkargaz.com)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.