جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • صفر تا صد بیمتال اشنایدر
    07 خرداد 1401 - 1:06
    شناسه : 198551
    0

    تعریف بی متال به طور ساده تجهیزی است که از اضافه بار غیر مجاز از موتور محفاظت می کند قبل از  توضیح درباره ی بیمتال اشنایدر موردی را باید برایتان روشن کنیم.

    پ
    پ

    213 - صفر تا صد بیمتال اشنایدر - برق صنعتی

    تعریف بی متال به طور ساده تجهیزی است که از اضافه بار غیر مجاز از موتور محفاظت می کند قبل از  توضیح درباره ی بیمتال اشنایدر موردی را باید برایتان روشن کنیم.

    در مدارات دو نوع اضافه بار داریم، یکی اضافه بار مجاز و دیگری اضافه بار غیر مجاز. وقتی بار در موتور زیاد می شود ناگهان موتور به جریان کشیدن ازشبکه شروع می کند ! اگر مقدار این جریان بسیار بالا باشد و زمان آن هم زیاد باشد جریان غیر مجاز به وجود می آید و موتور قطعا آسیب می بیند.

    به عنوان مثال فرض کنید موتوری داریم که جریان بار کامل آن  (FLA)  100 آمپر است اگر این موتور در 4 دقیقه ، 150 آمپر جریان از شبکه بکشد یعنی 150 آمپر جریان از سیم پیچ های آن عبور کند قطعا این موتور می سوزد و آسیب می بیند و مشخص است که در این قسمت اضافه بار غیر مجاز رخ داده است .

    اما اگر موتور 110 آمپر جریان را در مدت 20 ثانیه از شبکه بکشد هیج اتفاقی رخ نمی دهد و به طور عادی روند ادامه پیدا می کند چرا که این جریان و اضافه بار مجاز بوده است.

    برای جلوگیری از باز غیر مجاز از بی متال (bimetal) استفاده می کنیم .

    بی متال چیست؟

    بی متال یا tor که اختصار کلمه ی  (Thermal Overload Relay) می باشد .یک تجهیز بسیار مهم در صنعت برق است. همانطور که می دانید متال (metal) به معنی فلز می باشد .بی متال از به هم متصل شدن دو فلز تشکیل شده است که این دو فلز با یکدیگر از نظر ضریب دمایی و جنس متفاوت اند .

    اگر بی متال در برابر گرما و حرارت قرار بگیرد ، فلزی که ضریب دمایی کمتری دارد زودتر خم می شود و فلز دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد و به سمت بالا می کشد که این امر موجب می شود کنتاکت قطع شود یعنی هنگامی که در موتور جریان بیش از حد عبور کند بی متال تشخیص می دهد که مدار باید قطع شود.

    چگونگی اتصال بی متال به کنتاکتور

    بی متال دارای 3 شاخک است که باید زیر کنتاکتور اشنایدر نصب شود .اما سوالی در این قسمت پیش میاید که اگر کنتاکتوری را تهیه کرده باشیم که بی متال به آن متصل نشود چه کاری باید انجام دهیم؟

    بی متال ها قابلیت های بسیاری در اختیار شما می گذارند اما باید حواستان باشد که بی متالی را بخرید که مختص به کنتاکتور خاص خودش طراحی شده باشد . چرا که اگر بی متال و کنتاکتور به هم کامل متصل نشده باشند و فیکس نشده باشند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

    در گذشته که بی متال ها وجود نداشته اند ، کنتاکتور ها طوری طراحی شده بودند که جایی برای اتصال به شاخک های بی متال نداشته اند بنابراین اگر شما کنتاکتوری داشتید که به شاخک های بی متال متصل نمی شد به شما پیشنهاد می دهیم که از پایه ی بی متال استفاده کنید و می بینید که به راحتی شاخک های بی متال وارد این پایه می شود و سپس می توانید آن را به کنتاکتور متصل کنید .

    42423 - صفر تا صد بیمتال اشنایدر - برق صنعتی

    بررسی شکل ظاهری بی متال

    اگر از نزدیک یک بی متال را دیده باشید می بینید روی آن یک دری وجود دارد که اگر آن را باز کنید در آن قسمت هایی وجود دارد که میخواهیم تک تک آن ها را بررسی کنیم

    پیچ دورانی کوچکی در آن وجود دارد که می توانیم با چرخاندن آن مقدار جریانی که مدنظرمان هست  را تنظیم می کنیم .

    دکمه ی آبی رنگ کوچکی نیز موجود است که می توانید آن را روی حالت دستی یا اتومات تنظیم کنید این دکمه ، دکمه ی ریست نام دارد . دکمه ی آبی رنگ در بی متال به ما امکان راه اندازی مجدد بی متال را بعد از رخ دادن خطا ، به ما می دهد.

    اگر در عکس ملاحظه کنید می بینید دکمه ی قرمز رنگی هم وجود دارد که توسط این دکمه متوجه می شویم که آیا کنتاکت ها درست کار می کنند ؟! این دکمه به صورت لحظه ای می باشد. به این دکمه ی قرمز رنگ دکمه ی توقف یا stopمی گویند .

     یک قسمت قفل مانند دیگری وجود دارد که اگر در بی متال را ببندید توسط این قسمت بی متال پلمپ می شود و دیگر به افراد اجازه نمی دهد که کسی جریان آن را دست کاری کند و آن را تغییر دهد .

    2353453 - صفر تا صد بیمتال اشنایدر - برق صنعتی

    انواع بی متال

    بی متال انواع مختلفی  دارد این تجهیز از لحاظ تیپ کاری ، مقدار جریانی که می تواند محافظت کند ، سرعت قطع  و … به چند دسته تبدیل شده است .از لحاظ سرعت قطع به سه دسته تبدیل شده است : کلاس 10، کلاس 20 ، کلاس 30

    منظور از کلاس 10  که به آن  QUIKTRIPهم گفته می شود این است که موتور را به سرعت قطع می کند .

    کلاس 20 یا همان   Standard Trip که زمان قطع از کلاس 10 کند تر است و حالت استاندارد در نظر گرفته شده است .

    کلاس 30 نیز زمان قطع  در آن کند تر می باشد .

    در اصل این سه کلاس مشخص می کند که سرعت پاسخ بی متال چقدر است و در چه مدت زمانی چه جریانی را حفاظت می کند .

    تفاوت بیمتال و کلید حرارتی

    در صنعت برق به جز بیمتال تجهیزات دیگری هم وجود دارد که از مدار محافظت می کند یکی از این تجهیزات کلید حرارتی اشنایدر می باشد .کلید حرارتی و بیمتال علاوه بر اینکه از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت اند بدیهی است که این دو از نظر کاربرد هم با یکدیگر متفاوت باشند .

    در ادامه برخی از تفاوت های بیمتال اشنایدر و کلید حرارتی اشنایدر را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

    • برای حفاظت از موتور کلید‌های حرارتی بهترین گزینه هستند اما ضعف بسیار بزرگی در بازه ی جریان دارد چرا که تنها تا بازه ی 125 آمپر در دسترس هستند.
    • کلید حرارتی در نقش یک بریکر قبل از کنتاکتور و در بخش مدار قدرت و نصب می‌ شود در صورتی که بیمتال اشنایدر پس از کنتاکتور و بر روی مدار فرمان قرار می‌گیرد.

    ثبت دیدگاه

    5 دیدگاه برای “صفر تا صد بیمتال اشنایدر”
    1. من از بی متال اشنایدر استفاده کردم و راضی بودم ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

      پاسخ
    2. کسی از تهران اشنایدر بی متال خریده راضی بوده

      پاسخ
    3. این که بیمتال اشنایدر رو از کجا بخرین خیلی مهمه. من تهران اشنایدر رو پیشنهاد میکنم

      پاسخ
    4. قیمت بی متال تیپ دی چقدره

      پاسخ
    5. سلام وقت بخیر، چطور می تونیم بیمتال اشنایدر تهیه کنیم؟

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.