پنج‌شنبه, 13 اردیبهشت 1403 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41538 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2375×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چگونه یک زندگی حرفه‌ای داشته باشیم؟
    11 خرداد 1401 - 11:02
    شناسه : 198800
    0

    در این یادداشت قصد داریم با مطالب خود به شما کمک کنیم تا از معمولی بودن خارج شده و به یک زندگی حرفه‌ای نزدیک‌تر شوید و تبدیل به فردی موفق در خانواده و جامعه شوید.

    پ
    پ

    image 1653984621 - چگونه یک زندگی حرفه‌ای داشته باشیم؟ -

    اکثر ما انسان‌ها از اینکه یک زندگی معمولی داشته باشیم و مانند افراد معمولی روزگار بگذرانیم ترس و واهمه داریم. همه ما دوست داریم یک زندگی موفق، شاد و طبق برنامه منظمی داشته باشیم، اما برخلاف این خواسته‌مان همیشه در حال در جا زدن هستیم و در مسیر نادرست قدم برمی‌داریم. ترس از اینکه دچار روزمرگی شویم به حدی است که ما را از تفکر عمیق وا می‌دارد و تنها می‌خواهیم کاری انجام دهیم و خود را از زندگی ساده و تکراری خلاص کنیم. به این منظور در یک تله گیر می‌افتیم و به خیال انجام کارهای موثر دست به هر اقدامی می‌زنیم. اما برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل و به اصطلاح حرفه‌ای نیاز به نقشه درست و حساب شده است. شما باید بصورت اصولی و حساب شده اقدام نمایید تا از هدر رفت زمان و انرژی‌تان جلوگیری کنید.

    در این یادداشت قصد داریم با مطالب خود به شما کمک کنیم تا از معمولی بودن خارج شده و به یک زندگی حرفه‌ای نزدیک‌تر شوید و تبدیل به فردی موفق در خانواده و جامعه شوید.

    در ابتدا نیاز است کمی در مورد روانشناسی شخصیت افراد اطلاعاتی داشته باشید تا وارد مباحث مهمتری شویم و شما را با ویژگی‌هایی آشنا کنیم که هر فرد حرفه‌ای آن‌ها را دارد.

    شخصیت چیست؟

    نظریه ‌پردازان متعددی از جمله فروید، یونگ، بندورا و … تعریف‌ های خود را از شخصیت ارائه کرده ‌اند؛ اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع و ساده از شخصیت ارائه کنیم، کافی است بگوییم “مجموعه رفتارهای فرد در مقابل رویدادهای مختلف که گاه به یک کلام خلاصه شده و گاه شامل ری اکشن های بدنی نیز می باشد.” سوال این جاست که این رفتارها از کجا نشات می گیرند؟ همه جنبه‌ های شخصیت، رفتار یا افکار خاصی را فعال یا هدایت می ‌کنند و هر فکری که می ‌کنیم یا هرکاری که انجام می‌ دهیم خاص خودمان است و هر فردی بی همتاست. آنچه شخصیت را می‌سازد، وراثت و محیط است مجموعه ژنتیکی هرفرد خاص اوست بنابراین همانگونه که هرفرد اثر انگشت خاص خود را دارد شخصیت او نیز خاص خودش است. بنابراین اطرافیان ما، ویژگی های ژنتیکی و به طور کلی محیطی که در آن از کودکی رشد کرده ایم، در شکل گیری شخصیت و رفتار ما دخیل هستند.

    با یادگیری مطالب روانشناسی شخصیت توانایی این را پیدا خواهید نمود که بتوانید از روی رفتارهای سایرین، تیپ شخصیتی‌شان را حدس زده و به بهترین نحوه با آن‌ها برخورد نمایید. این مساله به شما در نحوه برقراری روابط اجتماعی و شخصی‌تان بسیار کمک کننده خواهد بود و شما مانند یک شخص حرفه‌ای با دیگران تعامل دارید. به گونه‌ای که از برقراری ارتباط با دیگران لذت برده و همچنین می‌توانید به آسانی منظور اصلی خود را انتقال دهید.

    افراد حرفه‌ای اینگونه رفتار می‌کنند

    برنامه‌ریزی منسجم و دقیق دارند

    برای تغییر یک زندگی از معمولی به حرفه‌ای و موفق، اولین اقدام داشتن یک برنامه‌ریزی کاملا دقیق است. این کار می‌بایست براساس نیازها و علایق‌تان صورت گیرد. ابتدا خواسته‌ها و اهداف خود را مشخص کنید و براساس میزان علاقه خود آن‌ها را درجه بندی نمایید. براساس لیستی که آماده کرده‌اید شروع به تنظیم برنامه و در نهایت برای بدست آوردن آن‌ها اقدام کنید.

    افرادی که عادت به برنامه‌ریزی دارند دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را نسبت به سایرین متفاوت‌تر و حرفه‌ای تر نشان می‌دهد. آن ویژگی‌ها عبارتند از:

    ذهن آگاه و حواس جمعی دارند

    افراد حرفه‌ای از تمامی امور آگاه هستند و بر آنچه که قرار است انجام دهند تسلط کامل دارند. به عبارت دیگر خط فکری کاملا واضح و مشخصی دارند. آن‌ها بصورت آشکار می‌دانند که خواستار چه چیزهایی هستند و می‌دانند چه می‌خواهند و از مسیر اطلاع دارند. به عنوان مثال دوست شما عاشق بازیگری است در این زمینه مطالعات زیادی داشته، با افرادی که در این مسیر هستند صحبت کرده و مشاوره گرفته است و به بیان دیگر کاملا از انتخاب و هدف خود آگاه است. کتاب ذهن حواس جمع به شما یاد می‌دهد که چگونه ذهن‌تان را تحت کنترل خود گرفته و از حواس پرتی دوری کنید.

    image 1653984640 - چگونه یک زندگی حرفه‌ای داشته باشیم؟ -

    اعتماد به نفس خوبی دارند

    زمانی که شما به تمامی امور تسلط و آگاهی داشته باشید بصورت ناخودآگاه اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد، زیرا از کارهایی که قرار است انجام دهید اطلاع دارید و می‌دانید که گام بعدی‌تان چه خواهد بود. وجود اعتماد به نفس بالا شما را به فردی حرفه‌ای تبدیل کرده که گام به گام به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شود. برنامه‌ریزی برای چنین افرادی حکم مشعل نور در مسیر تاریک را دارد. اعتماد به نفس بالا به شما این امکان را می‌بخشد که در مواقع تصمیم‌گیری، سرعت العمل بیشتری داشته باشید و با اقتدار کامل تصمیمات خود را اجرایی نمایید.

    بین برنامه‌ریزی و اقدام فاصله نمی‌اندازند

    افراد برنامه‌ریز به خوبی از آنچه که به دنبال آن هستند آگاهی دارند و با یادداشت کردن آن‌ها و مشخص کردن مسیر رسیدن، از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرند. همانطور که در ابتدای این یادداشت اشاره کردیم در ابتدا شما باید بصورت دقیق خواسته‌های خود را مشخص کنید. عدم آگاهی از آنچه که می‌خواهید، شما را گیج و سردرگم می‌کند. افراد حرفه‌ای بعد از مشخص کردن اهداف و تدوین برنامه خود دیگر بسراغ عمل کردن می‌روند و از دست دست کردن و منتظر ماندن تا مهیا شدن همه شرایط ایده‌آل اجتناب می‌ورزند.

    برای زمان خود ارزش قائل هستند

    افراد موفق و حرفه‌ای ارزش زمان خود را می‌دانند. مهم نیست چه سنی دارند و یا در چه جایگاهی هستند، شخص حرفه‌ای همیشه حرفه‌ای رفتار می‌کند! به عنوان مثال یک دانش‌آموز و یا یک پزشک هر دو اگر رفتار حرفه‌ای داشته باشند، زمان خود را صرف امور بیهوده نمی‌کنند و با برنامه‌ریزی حداکثر استفاده را از وقت خود خواهند داشت. کمتر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و سعی می‌کنند مطالعه مفید داشته باشند. با دانستن ارزش زمان، با هنر در لحظه زندگی کردن هیچ‌گاه غصه گذشته را نمی‌خورند و نگرانی آینده را نیز ندارند.

    سخن آخر

    در وب سایت بوکاپو مقالات بیشماری با موضوع زندگی حرفه‌ای منتشر شده است می‌توانید برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر به این وب سایت مراجعه نمایید. مطلب خود را با جمله‌ای تاثیرگذار از کارآفرین و میلیاردر موفق و خودساخته آمریکایی به نام جان پل جونز به اتمام می‌رسانیم:

    “موفقیت ارتباطی با موجودی بانک‌تان یا موقعیتی که در آن هستید ندارد. موفقیت یعنی شما کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید آن هم جایی که هیچ‌کدام از همکاران‌تان به کیفیت انجام آن کار توجهی ندارند”.

    image 1653984655 - چگونه یک زندگی حرفه‌ای داشته باشیم؟ -

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.