پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41356 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سرعت قطار مشهد- یزد ۱۱۴کیلومتر بر ساعت بود/ سیستم ATC قطار فعال نبود/ ریل در حال بهسازی بود
    19 خرداد 1401 - 17:23
    شناسه : 199301
    0

    یک منبع آگاه در گفتگو با حادثه ۲۴ از دلایل برخورد قطار مشهد- یزد در طبس با یک بیل مکانیکی پرده برداشت و گفت با وجود اینکه در آن محدوده قطار محدودیت سرعت ۱۵ کیلومتر برساعت داشت اما بع دلایل نامعلوم با سرعت ۱۱۴ کیلومتر برساعت حرکت می کرد.

    پ
    پ

    قطار مشهد یزد - سرعت قطار مشهد- یزد ۱۱۴کیلومتر بر ساعت بود/ سیستم ATC قطار فعال نبود/ ریل در حال بهسازی بود - قطار مشهد- یزد

    به گزارش حادثه ۲۴، این حادثه ساعت ۵:۳۰ بامداد دیروز (چهارشنبه) در نزدیکی طبس اتفاق افتاد و در جریان برخورد قطار با یک بیل مکانیکی قطار مشهد- یزد واژگون شد و ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند. حالا یک منبع آگاهی در راه آهن طبس در گفتگویی با حادثه ۲۴ ناگفته های این حادثه مرگبار را بازگو می کند.

    او که رئیس یکی از قطارهای طبس است و هر روز از این مسیر عبور می‌کند در این باره می گوید: در محدوده‌ای حدفاصل ۲ایستگاه ریزو و عباس‌آباد از ۴۰روز قبل عملیات بهسازی ریل آغاز شده است. این عملیات معمولا از ساعت ۱۲شب آغاز می‌شود و تا ۵صبح ادامه دارد و قطارها برای عبور از آنجا باید برگه مخصوص عبور داشته باشند.

    او ادامه می‌دهد: گاهی در این محدوده حتی ایستگاه موقت ایجاد می‌شود که در این صورت قطار باید ایست کامل کند و تا صدور مجوز از طرف رئیس خط اجازه حرکت ندارد و درصورت صدور مجوز هم به‌دلیل اینکه هنوز خط آهن به‌طور کامل پایداری ندارد باید از این محدوده با سرعت خیلی کمی و با احتیاط کامل عبور کرد. مجوز حرکت هم با انجام هماهنگی چندباره و چندمرتبه کنترل کردن مسیر امکان‌پذیر است و در غیراین صورت قطار نمی‌تواند وارد این محدوده شود.

    به‌گفته این رئیس قطار حادثه قطار مشهد- یزد ساعت ۵:۳۰بامداد، یعنی ۳۰دقیقه پس از پایان عملیات بهسازی اتفاق افتاده است. زمانی که عملیات بهسازی در حال انجام است قطار باید با مجوز و با احتیاط از آنجا عبور کند اما بعد از پایان عملیات و ساعت کار قطار می‌تواند از این مسیر بگذرد اما محدودیت سرعت دارد. قطارها برای عبور از این منطقه باید حداکثر ۱۵کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند.

    با وجود این توضیحات پس چطور شد که قطار مشهد- یزد با سرعت زیادی به بیل مکانیکی کنار جاده برخورد کرد و این فاجعه به بار آمد؟ این متخصص راه‌آهن که به محل حادثه اشراف کامل دارد می‌گوید: بیل مکانیکی بعد از پایان عملیات بهسازی در حریم ریل قرار داشته و در این خصوص احتیاط کامل انجام نشده است. از طرفی قطار نیز قطعا محدودیت سرعت ۱۵کیلومتر بر ساعت را رعایت نکرده است. چرا که درصورتی که این محدودیت رعایت می‌شد و قطار با بیل مکانیکی برخورد می‌کرد قطعا چنین اتفاقی نمی‌افتاد. نکته دیگر اینکه محل وقوع حادثه در یک قوس واقع شده است و در این محدوده قطار دچار تکان‌های عرضی می‌شود و وقتی سرعت زیاد باشد تکان‌ها نیز شدید‌تر می‌شود و احتمال برخورد با اشیای پیرامونی و وقوع حادثه بیشتر می‌شود.

    این کارشناس راه‌آهن که تمایلی به ذکر نامش نداشت به نکته حائز اهمیت دیگری درباره راهبری قطار اشاره می‌کند و می‌گوید: در همه قطارها سیستمی برای کنترل و ایمنی بیشتر نصب است که ATC نام دارد. این سیستم برای این است که مثلا در مکان‌هایی که محدودیت سرعت وجود دارد اگر لوکوموتیوران بخواهد با سرعت بیشتری قطار را هدایت کند مانع می‌شود. یا مثلا در جاهایی که چراغ قرمز است و قطار باید ایست کامل کند اجازه حرکت به قطار نمی‌دهد. اما در این قطار به‌دلیل اینکه از مسیری که محدوده عمرانی بوده عبور می‌کرد سیستم ATC غیرفعال بوده است. اگر این سیستم فعال بود شاهد چنین حادثه‌ای نبودیم و سیستم به‌طور خودکار سرعت قطار را کاهش می‌داد.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.