جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بازداشت پزشک سرشناس / تست الکل او مثبت شد / حمل بدون مجوز اسپری اشک‌آور
    20 خرداد 1401 - 15:54
    شناسه : 199325
    پ
    پ

    بازداشت - بازداشت پزشک سرشناس / تست الکل او مثبت شد / حمل بدون مجوز اسپری اشک‌آور - بازداشت

    به گزارش رکنا، روز 20 اردیبهشت سال جاری ماموران گشت انتظامی در حال گشت زنی در اتوبان های تهران بودند که به خودرو در حال حرکتی که راننده تعادل مناسبی نداشت مشکوک شدند برای جلوگیری از حادثه که منجر به خسارت های مالی یاجانی نشود اقدام به توقیف خودرو مذکور کردند .

    پس از توقف و پیاده کردن راننده با بازجویی اولیه ماموران متوجه شدند که قادر به پاسخگویی ساده ترین سوال ها مثل نام و نام خانوادگی خود نمی باشد و تعادل ندارد بلافاصله اقدام به تهیه تست الکل کردند که مشخص شد در صد بالایی الکل درخون ایشان وجود دارد که باعث،شد تعادل و شرایط درستی نداشته باشد .

    ماموران راننده مست را به کلانتری منتقل می کنند که با توجه به مدارک شناسایی در تشکیل پرونده متوجه می شوند که وی یکی از پزشکان سرشناس هستند.

    با بررسی اولیه متوجه میشوند این پزشک اسپری اشک آور یا همان اسپری فلفلی همراه خود دارد.

    بعد از بهتر شدن حال جسمی پزشک از او سوال میشود که این اسپری برای چی نزد ایشان است و ایا مجوزی برای استفاده از این اسپری را دارد؟

    در پاسخ میگوید مجوزی ندارم چون شغل من جز مشاغل حساس شمرده میشود و بعضی وقت ها شبانه از بیمارستان خارج میشوم ممکن است خطرات جانی و مالی من را تهدید کند در صورتی که تا الآن هیچ گونه استفاده ای نکردم و فقط همراه خود دارم.

    مآموران کلانتری پس از تکمیل پرونده را به دادسرا و نزد ناحیه ۴ بازپرسی ارجاع دادند.

    بازپرس صالحی پس از تحقیقات اولیه و مشخص شدن شغل ایشان جدا از مصرف شرب خمر به نداشتن مجوز حمل گاز اشک آور پرداختند.

    بحث حقوقی پرونده توسط بازپرس صالحی

    افراد باید بدانند که استفاده از اسپری های اشک آور یا شوکر های برقی برای حمل نیاز به اخذ مجوز دارد و بدون اخذ مجوز صرف حمل کردن آنها در جیب،ماشین و حتی خرید آنها جرم است و مسئولیت کیفری به همراه دارد.

    تحلیل حقوقی بحث به این صورت است که امروزه بسیاری از افراد جامعه تصور دقیقی از خرید ،فروش ،نگهداری و استفاده از شوکر برقی و اسپری های فلفلی ندارند و با این استدلال که یک وسیله ای است برای حفظ و دفاع خود در برابر تعرض و تجاوز دیگران نسبت به جان و مال و ناموس آنها مورد استفاده قرار می گیرد و این تصور را دارند که حمل،خرید،فروش آنها هیچ گونه عمل مجرمانه ای نیست.

    چه بسا برای امنیت بیشتر خود و خانواده از آن استفاده میکنند.

    باید گفت در کشور ایران اصولا وظیفه حفظ امنیت افراد و جلوگیری از تعرض به مال،جان،ناموس آن ها بر عهده نیروی نظامی و انتظامی است .

    اما در جامعه یک سری مشاغل وجود دارد که به لحاظ حساسیت شغلی نیاز است علاوه بر اینکه تحت حمایت مآموران انتظامی مثل سایر شهروندان باشد از یک سری اقلام مثل شوکر،اسپری اشک آور (فلفلی) برای حفاظت و دفاع از خود استفاده کنند.

    مشاغل شامل صرافان،طلا فروشان،پزشکان،قضات،وکلا میباشد.

    اما سوال این است آیا افرادی که مشاغل آنها سخت و حساس است میتوانند هر زمان یا مکانی به هر شکلی بدون اخذ مجوز از این اقلام استفاده کنند؟

    در پاسخ میتوان گفت حتی اگر افراد دارای مشاغل حساس باشند بدون اخذ مجوز از مراجع ذی ربط نمی توانند اقدام به خرید ،فروش،حمل یا استفاده از شوکر و اسپری اشک آور بنمایند نیاز دارند الزاما مجوز لازم برای آن را کشف بکنند.

    نحوه اخذ مجوز به چه صورت است؟

    نحوه اخذ مجوز به این صورت است هر فردی در جامعه بنا به شرایط شغلی یا شرایط زندگی خود احساس می کند ممکن است مورد حملات و تعرض افراد نسبت به جان،مال و ناموسش قرار بگیرد و نیاز به حمل از شوکر یا اسپری دارد باید به مراجعه به پلیس پیشگیری نیروی انتظامی یا یکی از شرکت های تامین حفاظت نیروی انتظامی برای حفاظت فیزیک و… تاسیس شده اند در خواست خود را ارسال نمایند.

    این مراکز یا واحد پلیس پیشگیری نیروی انتظامی بعد از بررسی سلامت جسمی و روحی فرد که آیا از لحاظ روحی و از لحاظ جسمی شرایط و صلاحیت دارا بودن این موضوع را دارد یا خیر؟

    دوم اینکه آیا شرایط زندگی یا شرایط شغلی او وجود و استفاده از این چنین وسیله ای را برای او ضروری تشخیص می دهند یا خیر بررسی می نماید در صورتی که دو شرایط احراز شد به فرد اجازه استفاده از شوکر و یا اسپری فلفلی داده می شود .

    مردم باید بدانند هر فردی عالما با عامدا به خرید و فروش حمل یا استفاده از اقلام تحت کنترل غیر مجاز مثل شوکر،اسپری فلفل اشک آور بنماید در صورتی که مجوز اخذ نکرده باشد مرتکب جرم شده و موجب بند های ماده (۱۲) قانون قاچاق اسلحه و مهمات تحت تعقیب کیفرب قرار می گیرد و در نهایت به مجازات محکوم می شود.

    ماده(۱۲) قانون قاچاق اسلحه و مهمات بیان می کند هر کسی به طور کلی اقلام غیر مجاز یا مواد تحت کنترل را خریدار ،نگهداری یا حمل یا توزیع یا به فروش آنها اقدام کند و یا هر معامله ای با آنها انجام دهد به شرح ذیل مجازات میشود .

    یکی از مواردی که مشمول اسپری گاز اشک آور و در واقع شوکر می شود ابتدا بند(ت) ماده (۱۲) است که استفاده از گازهای بی حس کننده بیهوشی کننده اسپری اشک آور یا افشانه حبس شش ماه تا ۲ سال دارد.

    استفاده از بند(۳) ماده اعلام می کند مواد محترقه و شوکر ها ۹۱ روز تا شش ماه حبس دارد نکته قابل توجه این است خرید و حمل مواد محترقه غیر مجاز برای جشن ها و عروسی هانیز مجازات و تحت تعقیب قرار می گیرد مگر اینکه این مواد محترقه غیر مجاز برای جشن و عروسی هااز طرف وزارت دفاع خطر ساز نباشد.

    که مشمول این ماده نیست و مجازاتی ندارد .

    پس افراد به دو نکته باید توجه داشته باشند برای استفاده از شوکر و افشانه باید مجوز لازم را اخذ نمایند صرف حمل این اقلام جرم محسوب می شود استفاده مواد محترقه غیر مجاز در جشن ها ،عروسی ها مجازات داد مگر اینکه کارشناسان وزارت دفاع این اقلام را خطر ساز نداند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.