جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41449 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • فلش لون چیست؟ دریافت و پرداخت وام در یک تراکنش چطور ممکن است؟
    30 خرداد 1401 - 2:52
    شناسه : 200018
    0

    فلش لون یکی از قابلیت‌‌های دیفای است. امور مالی غیرمتمرکز خدمات متنوعی در حوزه امور مالی به کاربران ارائه می‌دهند؛ دریافت و پرداخت وام یکی از کاربردهای دیفای است. سیستم‌های وام‌دهی مختلف به روش‌‌های گوناگونی کار می‌کنند. فلش لون جزء جدیدترین کاربردهای دیفای است که در چند پروژه محدود ارائه مشده است.

    پ
    پ

    فلش لون یکی از قابلیت‌‌های دیفای است. امور مالی غیرمتمرکز خدمات متنوعی در حوزه امور مالی به کاربران ارائه می‌دهند؛ دریافت و پرداخت وام یکی از کاربردهای دیفای است. سیستم‌های وام‌دهی مختلف به روش‌‌های گوناگونی کار می‌کنند. فلش لون جزء جدیدترین کاربردهای دیفای است که در چند پروژه محدود ارائه مشده است.

    Flash Loan قابلیت جدیدی است که در تعداد محدودی از پروژه‌های دیفای ایجاد شده. این مفهوم تا پیش از این در سیستم‌های مالی سنتی وجود نداشته و زیرساخت‌هایی مثل بلاکچین و قراردادهای هوشمند، امکان ایجاد آن را فراهم کرده است. فلش لون نوعی وام است که در لحظه به کاربران پرداخت می‌شود و به وثیقه و ضامن نیازی ندارد. در این مقاله با فرایند دریافت و بازپرداخت وام‌های سریع آشنا خواهید شد و متوجه می‌شوید این فرایند جدید در پروتکل‌های وام‌دهی چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد.

     فلش لون چیست

    فلش لون چیست؟

    فلش لون Flash Loan یا وام سریع وامی است که هر سه مرحله دریافت، خرج کردن و بازپرداخت آن‌ها در یک تراکنش انجام می‌شود. این وام‌ها به وثیقه نیازی ندارند، زیرا قرارداد هوشمند پروژه تا زمانی که وام به همراه کارمزد آن بازپرداخت نشده باشد، تکمیل نمی‌شود. در صورتی که وام‌گیرنده، بدهی خود را پرداخت نکند، وام برگشت می‌خورد و کارهایی که با وام انجام داده، لغو خواهد شد تا در نهایت دارایی اصلی به وام‌دهنده برگردانده شود. در واقع معکوس شدن قرارداد هوشمند، تضمین‌کننده بازپرداخت وام است. بیایید با ذکر یک مثال، توضیحات بیشتری درباره فلش لون ارائه بدهیم.

    تصور کنید قصد دارید از یک پروتکل دیفای مبتنی بر اتریوم استفاده کنید، اما در ولت خود بیت کوین دارید. با بیت کوین نمی‌توانید توکن پروژه مورد نظرتان را بخرید. در حالت عادی باید با استفاده از بیت کوین، اتریوم بخرید و سپس اتریوم‌ را به توکن مورد نظرتان تبدیل کنید. با استفاده از فلش لون، می‌توانید بدون نیاز به بیت کوین، با پلتفرم دیفای مورد نظرتان کار کنید. درخواست فلش لون بدهید و به مقدار مورد نیاز اتریوم بگیرید؛ با استفاده از اتریوم دریافتی، توکن‌های مورد نیازتان را خریداری کنید و کارتان را انجام دهید. بعد از آن دوباره اتریوم بخرید و وام را برگردانید. همه این فرایند طی یک تراکنش انجام می‌شود.

    فلش لون چه کاربردی دارد؟

    فلش لون وامی است که کاربران از آن برای تراکنش‌های کوتاه مدت استفاده می‌کنند. در این وام‌ها، خبری از بازپرداخت چند هفته‌ای یا چند ماهه نیست؛ به همین دلیل فقط برای استفاده‌های خاص کاربرد دارد. یکی از کاربردهای فلش لون، آربیتراژ تریدینگ است. آربیتراژ تریدینگ یعنی شما یک دارایی دیجیتال در پلتفرمی که آن با قیمت کم‌تر ارائه می‌دهد، بخرید و در پلتفرمی که قیمت بالاتری دارد، بفروشید. گاهی اوقات نقدینگی و میزان تقاضا باعث می‌شود قیمت یک ارز دیجیتال در دو پلتفرم مختلف، اختلافات جزئی داشته باشد. کسانی که این تفاوت را پیدا می‌کنند، می‌توانند در لحظه سود خوبی به دست آورند. فلش لون به آربیتراژ تریدرها کمک می‌کند دارایی بیشتری برای انجام این دسته از معاملات داشته باشند و سود بالاتری به دست آورند.

     فلش لون چه کاربردی دارد؟

    بعضی از کاربران با توجه به استراتژی‌ها و ترفندهای معاملاتیشان از فلش لون‌ها استفاده می‌کنند. مثلا به جای اینکه برای تبدیل دو ارز دیجیتالی که باهم جفت نیستند، چند تراکنش مختلف بپردازند، از فلش لون استفاده می‌کنند تا همه مبادله‌های ارز دیجیتالشان در یک تراکنش انجام شود و در نهایت یکبار کارمزد بپردازند. فلش لون کاربردهای هوشمندانه‌ای دارد که بیشتر تریدرهای حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

    چگونه می‌توانیم فلش لون بگیریم؟

    در حال حاضر چند پلتفرم مانند آوه، Dy/Dx و Kollateral وام سریع می‌دهند. نکته مهمی که باید درباره فلش لون بدانید این است که “کاربران فقط می‌توانند وام خود را در بستر پروتکل‌های DeFi و در بلاکچینی که وام را در آن گرفته‌اند، خرج کنند. به عنوان مثال اگر شما فلش لون را در یک پروتکل مبتنی بر اتریوم و با یک توکن ERC-20 گرفته باشید، فقط می‌توانید آن را در پروتکل‌های دیفای موجود بر بستر اتریوم خرج کنید. شما اجازه ندارید پول دریافتی را به ولت‌هایی مثل ولت سرد که پول را از دسترس خارج می‌کنند،‌ انتقال دهید. همچنین نمی‌توانید آن را به صرافی‌های متمرکز ببرید و به پول نقد تبدیل کنید.”

    از آنجایی که فلش لون به تازگی در بازار ارزهای دیجیتال مطرح شده، هنوز کاربرد بسیاری ندارد. در حال حاضر تنها افرادی که دانش کدنویسی دارند و می‌توانند قرارداد هوشمند بنویسند، امکان درخواست دادن برای دریافت فلش لون را دارند. البته ابزارهایی مانند collateralswap یا defisaver هم هستند که امکان ایجاد قرارداد هوشمند بدون دانش کدنویسی را فراهم کرده‌اند. بعد از ایجاد قرارداد هوشمند برای درخواست فلش لون، تراکنش برای شما باز می‌شود و می‌توانید از مبلغ دریافتی استفاده کنید.

    آیا فلش لون امن است؟

    از نظر تئوری، وام‌های فلش لون امنیت بالایی دارند، اما تاکنون تجربه حمله هکرها به این نوع سیستم‌ها هم مشاهده شده. از آنجایی که فلش لون به قراردادهای هوشمند وابسته است و توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهای مخرب در قرارداد بنویسند، امنیت این وام‌ها کاهش پیدا می‌کند. مثلا ممکن است یک فرد سودجو، قرارداد هوشمندی بنویسد که وام را به طور کامل دریافت می‌کند، اما برای بازپرداخت، کدها را دستکاری کند و نوسان‌های جعلی ایجاد کند؛ مثلا قیمت واقعی اتریوم ۳ هزار دلار است، اما قیمت این ارز دیجیتال در قرارداد هوشمندی که از فلش لون پشتیبانی می‌کند، هزار دلار ثبت می‌شود. در نتیجه فرد کلاهبردار به راحتی می‌تواند مبلغ کم‌تری به عنوان بازپرداخت وام بدهد و وام‌دهنده هم راهی برای پیگیری نخواهد داشت.

    چگونه می‌توانیم فلش لون بگیریم؟

    توسعه‌دهندگان پروژه‌هایی فلش لون ارائه می‌دهند، در تلاشند که باگ‌های اینچنینی در قراردادهای هوشمند را از بین ببرند. اما از آنجایی که این حوزه بسیار جدید است، هنوز احتمال نفوذ هکرها بسیار زیاد است. یکی از روش‌های افزایش امنیت قراردادهای هوشمند فلش لون، استفاده از اوراکل‌های غیرمتمرکزی مانند چین لینک است. این اوراکل‌ها داده‌ها را از خارج از بلاکچین و پروتکل مورد نظر جمع‌آوری می‌کنند و در اختیار شبکه قرار می‌دهند؛ در نتیجه شبکه می‌تواند با تکیه بر اطلاعات صحیح، فرایند فلش لون را پیش ببرد.

    کلام آخر

    پروژه‌های دیفای دو دسته هستند. دسته اول پروژه‌هایی هستند که مشابه آن‌ها در سیستم مالی متمرکز ارائه شده است، اما دیفای آن‌ها را به صورت غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. دسته دوم هم پروژه‌هایی هستند که در دنیای متمرکز وجود ندارند و بلاکچین و فناوری‌های غیرمتمرکز برای اولین بار امکان توسعه‌ آن‌ها را فراهم کرده است. فلش لون‌ها خدماتی هستند که در دسته دوم قرار می‌گیرند و نمونه مشابه آن‌ها در سیستم‌های مالی سنتی وجود ندارد.

    صرافی داموند

    آنچه خواندید، چکیده‌ای از مطالب داموندمگ بود. داموندمگ مجله ارز دیجیتالی است که بروزترین مطالب درباره پروژه‌های دیفای، بلاکچین و ارزهای دیجیتال را به زبان فارسی در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهد. صرافی داموند هم قسمت دیگری از مجموعه است که پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال را برای کاربران ایرانی فراهم کرده. این پلفترم امکان مبادله مستقیم ارزهای دیجیتال با ریال ایران را برای کاربران فراهم می‌‌کند و نیازی به انجام تراکنش‌‌های واسطه، مثل تبدیل ریال به دلار، ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داموند به وب سایت https://damond.ir مجموعه مراجعه کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.