شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی
    11 تیر 1401 - 11:00
    شناسه : 201025
    0

    به‌طور کلی کولر اسپلیت اینورتر و معمولی از نظر ظاهر و فرآیند خنک کردن هوا مشابه یکدیگرند، اما از نظر ساختار و نحوه عملکرد قطعات با هم تفاوت دارند.

    پ
    پ

    کولر گازی به‌عنوان یکی از متداول‌ترین و با کیفیت‌ترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی انواع مختلفی دارد و به لحاظ داشتن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و عملکرد بهینه در کمترین زمان ممکن فضای محیط را سرد یا گرم می‌سازد. در این‌خصوص مصرف‌کنندگان ضمن آشنایی با خصوصیات و طرز کار کولرهای گازی می‌توانند موجب بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی شوند. بدین منظور می‌بایست با شناخت مزایا، کارایی و تفاوت‌های هر یک از کولرهای اسپلیت، بهترین نوع و برند را انتخاب نموده و در محیط زندگی یا محل کار مورد استفاده قرار دهند. با توجه به اینکه دو نوع کولرگازی اینورتر و معمولی بیشترین میزان تقاضا را در بین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به خود اختصاص داده‌اند، در ادامه اطلاعاتی در زمینه نحوه عملکرد، مزایا و تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی ارائه می‌کنیم.

    کولر گازی اینورتر

    به‌طور کلی کولر اسپلیت اینورتر و معمولی از نظر ظاهر و فرآیند خنک کردن هوا مشابه یکدیگرند، اما از نظر ساختار و نحوه عملکرد قطعات با هم تفاوت دارند. بدین صورت که در کولرهای گازی و اسپلیت معمولی یک ترموستات قرار دارد که در مسیر هوای خروجی از کولر تعبیه شده است. این قطعه با سنجش میزان سرما و گرمای محیط به موتور فرمان می‌دهد با حداکثر توان فعالیت خود را تا رسیدن محیط به دمای مطلوب ادامه دهد. این در حالیست که کولر گازی اینورتردار با بهره‌گیری از سیستم جدیدتر و بکارگیری سنسورهای هوشمند مدت فعالیت موتور (کمپرسور) را تنظیم می‌کند. این طرز کار موجب افزایش طول عمر و بهره‌وری کولر و همچنین کاهش قابل توجه در مصرف برق می‌شود.

    تکنولوژی اینورتر چیست؟

    در صورتی‌که قصد خرید کولر گازی اسپلیت دارید می‌توانید از انواع مختلف این سیستم سرمایشی استفاده کنید. تنها کافیست با مدل‌های گوناگون و نحوه عملکرد هر یک از آنها آشنا شوید. در این‌خصوص کولرگازی اینورتر با بهره‌گیری از به روزترین و کارآمدترین تکنولوژی موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی به میزان 30 تا 50 درصد می‌شود. به عبارت دیگر اصلی‌ترین تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در نحوه عملکرد و میزان مصرف انرژی آن است. فناوری اینورتر برای اولین بار در کشور ژاپن ابداع شد و توسعه یافت تا جایی‌که امروزه شاهد انواع گوناگون کولر اسپلیت اینورتر در دنیا هستیم. از اینورتر ابتدا در یخچال، فریزرهای خانگی و صنعتی و کولر گازی استفاده می‌شود.

    در اصل اینورتر مانند یک مبدل برق دستگاه برقی و به روش تبدیل فرکانس عمل می‌کند و بدین ترتیب موجب افزایش کارایی و کاهش مصرف برق در وسایل برقی کوچک و بزرگ می‌شود. کیفیت و کارایی این سیستم به نحوی است که امروزه شاهد استفاده از آن در بسیاری از وسایل برقی هستیم. در کولرهای گازی مجهز به سیستم اینورتر عملکرد و سرعت کمپرسور متناسب با دمای روی کنترل، تنظیم می‌شود و همین امر موجب برتری آن نسبت به سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی معمولی شده است.

    اینورتر در کولر گازی

    طرز کار کولر گازی اسپلیت اینورتر و معمولی

    همان‌گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم اجزای اصلی و سیستم چرخه حرکت گاز مبرد در همه کولرهای گازی اینورتر و معمولی با هم یکسان است و تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در مدار الکتریکی آنها است. بدین صورت که هنگام روشن نمودن اسپلیت معمولی، کمپرسور با تمام توان فعالیت می‌کند تا دمای محیط را به میزان دلخواه و تنظیم شده توسط کاربر (روی ریموت) برساند. پس از آن کمپرسور متوقف شده و فن همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. در طول این مدت کولر گازی به طور کامل برق مصرف می‌کند. البته پس از گذشت مدت زمان کوتاه با افزایش دمای محیط دوباره کمپرسور شروع به‌کار نموده و فعالیت خود را جهت خنک‌سازی فضا انجام می‌دهد. این روند کار از ابتدا تا انتهای فعالیت کولر گازی معمولی ادامه دارد و از همه مهمتر اینکه روشن و خاموش شدن کمپرسور موجب افزایش بیش از حد مصرف برق می‌گردد.

    اما در مقابل کولر اسپلیت اینورتردار مانند شتاب‌دهنده در خودرو عمل می‌کند. بدین نحو که هنگام نیاز کمپرسور به برق بیشتر از انرژی بیشتر و بالعکس در صورت نیاز کمپرسور به برق کمتر از انرژی کمتری استفاده می‌نماید. به عبارتی موتور کولرهای اسپلیت اینورتر همیشه روشن است و فقط سرعت و میزان کارکرد (توان موتور) آن کم و زیاد می‌شود. همین امر سبب شده تا کولرهای مجهز به اینورتر برق کمتری مصرف کنند و طول عمر موتور آنها تا حد زیادی افزایش یابد. اگر قصد خرید سیستم سرمایش و گرمایش بهنیه، کم مصرف با طول عمر بالا دارید، پیشنهاد می‌کنیم کولر گازی اسپلیت مجهز به سیستم اینورتر را انتخاب نمایید.

    تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

    هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها و سایت‌های عرضه سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی با نام اینورتر مواجه خواهید شد و کمتر کسی است که نام کولرهای اسپلیت اینورتر را نشنیده باشد. در این زمینه برای خرید یک کولر مناسب و با کیفیت از نظر عملکرد و قیمت باید با تفاوت‌ها و خصوصیات هر کدام از برندهای موجود در بازار آشنایی داشته باشید. با توجه به اینکه از نظر ساختار و عملکرد دو مدل کولر گازی اینورتر و معمولی در بازار وجود دارد، شناخت تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی تا حد بسزایی می‌تواند مصرف‌کنندگان را جهت انتخاب یک سیستم سرمایشی مناسب یاری نماید.

    اصلی‌ترین و مهمترین تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در زمینه تنظیم سرعت موتور و عملکرد آن است. بدین ترتیب که کمپرسور کولر اسپلیت معمولی از زمان روشن شدن تا پایان فعالیت با تمام توان کار می‌کند و پس از هر بار خنک شدن فضا کمپرسور از کار می‌افتد و فقط فن به چرخش خود ادامه می‌دهد. این طرز کار موجب وارد شدن فشار زیاد به کمپرسور و افزایش مصرف برق می‌شود. از همه مهمتر اینکه کولرهای گازی معمولی استهلاک بیشتری نسبت به اسپلیت‌های دارای سیستم اینورتر دارند. اما در مقابل کولر گاز اینورتر با تنظیم سرعت موتور و عملکرد مداوم آن موجب صرفه‌جویی در مصرف برق، افزایش طول عمر کمپرسور و کاهش استهلاک سایر قطعات اسپلیت می‌شود.

    image 1656312563 - تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی - تهویه مطبوع

    مزایای کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی

    فناوری ساخت، ظرفیت، بازدهی و نحوه عملکرد اسپلیت‌های اینورتردار سبب برتری این محصول نسبت به مدل‌های معمولی شده و بر همین اساس مزایای بسیاری را برای مصرف‌کنندگان این نوع از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به همراه دارد. بعضی از مهمترین مزایای استفاده از کولر گازی اینورتر به شرح زیر عبارت است از:

    1- کاهش مصرف انرژی و در پی آن صرفه‌جویی در برق و سایر هزینه‌های جانبی؛ نحوه عملکرد کولرهای اسپلیت اینورتر به گونه‌ای است که با تنظیم و کنترل سرعت و کارکرد کمپرسور موجب کاهش محسوس مصرف انرژی می‌شود. استفاده از این نوع کولر گازی برای مناطق گرمسیر کشور که ساعات زیادی در طول شبانه‌روز روشن هستند، بسیار مناسب است و میزان مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

    2– ایجاد دمای پایدار در محیط از طریق کنترل یکنواخت آن؛ هنگام استفاده از کولرهای گازی معمولی متوجه خواهید شد که دمای محیط هر از چند گاهی افزایش یافته و پس از آن کاهش می‌یابد. در صورتی‌که عملکرد یکنواخت و پایدار اسپلیت‌های اینورتردار موجب تنظیم دما در طول مدت زمان فعالیت شده و همواره دمایی معتدل و متناسب با نیاز کاربر در محیط حکم‌فرماست. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت اساسی‌ترین تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی مربوط به این بخش می‌شود و همین امر موجب افزایش راندمان و بهبود کارایی این مدل از کولر اسپلیت شده است.

    3- کارایی و عملکرد بهینه و کارآمد بودن کولر؛ به روزرسانی سیستم برق و سنسورهای به کار رفته در کولرهای اینورتردار موجب بهبود کارایی و عملکرد بهینه کولرگازی شده است به‌طوری که کاربران رضایت بیشتری از کولرهای مجهز به سیستم اینورتر دارند و همواره خواستار خرید و استفاده از این نوع سیستم سرمایشی هستند. شما نیز اگر تمایل به خرید کولرهای اسپلیت با کارایی مناسب و عملکرد بهینه دارید، می‌توانید از برندهای مختلف کولرگازی اینورتر استفاده نمایید. قطعاً استفاده از این کولرهای پیشرفته موجب بهبود هوای محیط و کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

    4- سازگاری بالا با محیط زیست؛ از آنجایی که کولرهای اسپلیت اینورتر عملکرد کنترل شده و بهینه دارند، نسبت به اسپلیت‌های معمولی دمای کمتری تولید می‌کنند و تأثیر بسزایی در کاهش دمای هوای کره زمین و در پی آن آسیب به لایه اوزون دارند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت کولرهای اینورتردار سازگاری بالایی با محیط زیست دارند و کمترین آسیب را به آن وارد می‌کنند. این مزیت کولرگازی سبب شده تا بسیاری از دوستداران محیط زیست این محصول را به‌عنوان سیستم سرمایشی و گرمایشی محل زندگی و کسب و کار خود انتخاب نمایند.

    5- صدای بسیار کم؛ کولرهای اسپلیت اینورتر به دلیل کنترل سرعت و تنظیم عملکرد موتور صدای کمتری نسبت به مدل‌های معمولی تولید می‌کنند و همین ویژگی نیز یکی از مزایا و برتری کولرهای اینورتردار محسوب می‌شود؛ زیرا برخلاف کولر گازی معمولی کمپرسور کولر اسپلیت اینورتر خاموش و روشن نمی‌شود و فقط سرعت آن کم و زیاد می‌گردد. به همین سبب عملکرد آن با صدای بسیار کم همراه است و مصرف‌کنندگان با آگاهی نسبت به این تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی، از آن (اسپلیت اینورتر) در کلیه محیط‌های خانگی، اداری، تجاری، درمانی و غیره با فضای کم استفاده می‌کنند.

    6- راندمان بالا و خنک‌سازی سریع محیط؛ طبق استانداردهای جهانی هرچه کولر سریع‌تر فضای محیط را خنک کند، به نسبت انرژی و توان کمتری صرف می‌شود. در این‌خصوص نیز کولرهای دارای اینورتر در مدت زمان کوتاه تمامی محیط را خنک می‌کنند و به همین سبب کمترین استهلاک را در مقایسه با سایر سیستم‌های سرمایشی به خود اختصاص داده‌اند.

    7- طول عمر بالا؛ با توجه به قرارگیری اینورتر در کولر گازی کمترین فشار به موتور و سایر بخش‌های آن وارد می‌شود و ضمن کاهش استهلاک‌های ناشی از خنک‌سازی محیط، طول عمر آن به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

    مزایای کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی

    برندهای معروف و معتبر کولر اسپلیت اینورتر

    یکی دیگر از تفاوت‌های مهم و قابل توجه کولرهای گازی اینورتر و معمولی به ظرفیت و برند سازنده مربوط می‌شوند. بدین جهت مصرف‌کنندگان متناسب با ابعاد فضا، نوع کاربری و برند مورد علاقه‌شان نسبت به خرید اسپلیت اینورتردار اقدام می‌کنند. در این راستا شرکت‌های مختلفی اقدام به طراحی و تولید این مدل از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نموده‌اند که از بین معتبرترین و معروف‌ترین آنها می‌توان به اُجنرال، ال‌جی، سامسونگ، پاناسونیک، بوش، گری، هایسنس و غیره اشاره کرد. تمامی این برندها در کشور وجود دارند و قیمت هر یک آنها با توجه به نوع کمپرسور، ظرفیت، سرمایش و گرمایش و سایر امکانات نظیر پرتاب باد در جهات مختلف و نحوه عملکرد متفاوت است. از این‌رو هنگام خرید اسپلیت‌های اینورتردار می‌بایست این مؤلفه‌ها را مدنظر قرار دهید و بهترین و با کیفیت‌ترین نوع و مدل کولر گازی اینورتر را انتخاب نموده و خریداری کنید.

    قیمت خرید و هزینه تعمیرات؛ دو چالش بزرگ مصرف‌کنندگان اسپلیت اینورتر

    به لحاظ نحوه طراحی و عملکرد بهینه و با کیفیت اسپلیت‌های اینورتردار قیمت این محصول و هزینه تعمیرات آن به نسبت در سطح بالاتری در مقایسه با کولرهای گازی معمولی قرار دارد؛ به نحوی که مصرف‌کنندگان این دسته از سیستم‌های سرمایشی هنگام خرید کولر اینورتردار دچار تردید شده و در بعضی موارد از تهیه آن صرف‌نظر می‌کنند. در این رابطه باید گفت ممکن است در ابتدا هزینه بالاتری جهت خرید یا تعمیر کولرهای اینورتر پرداخت کنید، اما عملکرد بهینه و کارکرد مطلوب این مدل از کولر گازی موجب کاهش استهلاک کولر و صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود. نکته قابل توجه اینکه تنظیم سرعت و قدرت موتور کولرهای گازی اینورتر درصد و میزان خرابی‌های احتمالی را به حداقل رسانده است و مصرف‌کنندگان با آرامش خاطر و اطمینان می‌توانند از این محصول جهت خنک یا گرم کردن فضای موردنظرشان استفاده کنند.

    در پایان خاطر نشان می‌شود صرف‌نظر از تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی هنگام خرید اسپلیت‌های موجود در بازار ابعاد و مساحت محیط موردنظرتان را اندازه‌گیری نمایید و براساس آن کولرگازی با ظرفیت مناسب انتخاب کنید؛ در غیر این‌صورت نه تنها اسپلیت نصب شده کارایی مطلوبی نخواهد داشت، بلکه راندمان و میزان خنک‌کنندگی آن کاهش یافته و به طبع آن استهلاک دستگاه افزایش می‌یابد.

    کولر گازی دیواری و اینورتر

    سخن پایانی

    با توجه به تمامی مطالب ارائه شده در زمینه خصوصیات، مزایا، نحوه عملکرد و تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی موجود در بازار باید گفت که کولرهای دارای سیستم اینورتر به نسبت بهتر هستند و با افزایش بهره‌وری تا حد زیادی استهلاک کولر و سایر قطعات آن را کاهش داده‌اند. با یک بررسی و نظرسنجی ساده در بازار سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خواهید دید که مصرف‌کنندگان کولرهای گازی اینورتر رضایت بیشتر و کامل‌تری نسبت به استفاده از این محصول دارند تا جایی که تهیه و استفاده از آن را به دوستان و همکاران خود سفارش می‌کنند. شما نیز جهت خرید این مدل از کولر گازی می‌توانید به نمایندگی‌های مجاز و سایت‌های معتبر فروش لوازم برقی و تجهیزات سرمایشی مراجعه نموده و متناسب با نوع کاربری فضا، ابعاد و اندازه و همچنین توان مالی بهترین و مناسب‌ترین کولر گازی را خریداری نموده و مورد استفاده قرار دهید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.