چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41428 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • گل های مناسب برای روف گاردن کدامند؟
    12 تیر 1401 - 1:15
    شناسه : 201061
    0

    اگر با نحوه ی انتخاب گل های مناسب برای روف گاردن آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی گل و گیاهان مناسب برای روف گاردن و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.

    پ
    پ

    گل های مناسب برای روف گاردن

    اگر با نحوه ی انتخاب گل های مناسب برای روف گاردن آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی گل و گیاهان مناسب برای روف گاردن و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.

    گیاهان روف گاردن

    با توجه به سبک زندگی امروز و افزایش شهرنشینی، کمبود فضای سبز و گونه های گیاهی در فضای شهری کاملا محسوس است. همانطور که می دانید با کاهش فضای سبز آلودگی و گرمای هوا افزایش یافته و به همین دلیل بسیاری از معماران به فکر احداث فضای سبز بر روی بام افتاده اند.

    این طراحی فضای سبز با نام روف گاردن ( Roof Garden) شناخته می شود و علاوه بر اینکه فضای زیبایی را برای دورهمی ها و استراحت افراد ایجاد می کند سبب بهبود شرایط آب و هوایی و کاهش آلودگی نیز خواهد شد.

    با توجه به محدودیت های فضای پشت بام انتخاب گیاهان روف گاردن باید با دقت خاصی انجام شود. در واقع هر گیاهی مناسب استفاده در روف گاردن نیست. برای انتخاب گل های مناسب برای روف گاردن باید به شرایط آب و هوایی منطقه نیز توجه داشته باشید به عنوان مثال گیاهانی که در هوای معتدل و مرطوب رشد می کنند جهت استفاده در روف گاردنی با هوای گرم و خشک مناسب نخواهند بود.

    گل های مناسب برای روف گاردن

    به طور کلی گیاهان و گل های مناسب برای روف گاردن به انواع ذیل تقسیم می شوند:

    دسته ی اول: این گیاهان به جهت پوشش سطح خاک استفاده می شوند. از جمله گیاهان مناسب برای پوشاندن خاک می توان به یال اسبی، ناز ژاپنی و… اشاره کرد.

    دسته ی دوم: این گروه از گیاهان با نام بالا رونده نیز شناخته می شوند. معمولا این گیاهان را در پوشش دیوار سبز یا لبه های بام سبز برای افزایش جذابیت و جلوگیری از دید افراد استفاده می کنند. از جمله مناسب ترین گیاهان بالا رونده برای روف گاردن می توان به انواع پیچ، شیر خشت و پیچ امین الدوله اشاره کرد.

    دسته ی سوم: از دیگر گیاهانی که برای روف گاردن مناسب هستند گیاهانی با برگ های سوزنی هستند. این دسته از گیاهان در تمام طول سال سبز بوده و مقاومت بالایی دارند. از جمله گیاهان همیشه سبز و مقاوم می توان به کامیس پاریس اشاره کرد.

    دسته ی چهارم: گروه دیگری از گیاهان مناسب برای روف گاردن گل و گیاهان عطری می باشند.

    گل های مناسب برای روف گاردن

    خرید گل برای روف گاردن

    چنانچه قصد خرید گل برای روف گاردن را دارید. توجه داشته باشید که گل و گیاهان انتخابی باید دارای ویژگی های ذیل باشند:

    گیاهانی که به نور زیاد نیاز دارند

    گل و گیاهان انتخابی برای روف گاردن باید دوستدار نور بوده و با تابش مستقیم نور خورشید مشکلی نداشته باشند. به عبارت دیگر باید گیاهانی را برای روف گاردن انتخاب کنید که با قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید بتوانند به رشد خود ادامه دهند.

    گیاهان مقاوم به کم آبی

    توجه داشته باشید که گل و گیاهان انتخابی برای روف گاردن باید مقاوم به کم آبی و خشکی باشند. به عبارت دیگر استفاده از گیاهانی که به آبیاری کم نیاز دارند باعث بالا رفتن عمر روف گاردن شده و به استحکام ساختمان کمک می کنند بهتر است از این گیاهان برای روف گاردن استفاده نمایید. گیاهان با برگ های گوشتی می توانند آب را برای مدت طولانی در خود نگه داشته و علاوه بر زیبایی در برابر کم آبی نیز مقاوم هستند.

    گیاهان مقاوم در برابر باد

    چنانچه قصد اجرای روف گاردن در ساختمان بلندی را دارید باید توجه داشته باشید که حتما از گیاهان مقاوم در برابر باد استفاده نمایید. چرا که باد باعث آسیب رساندن به گیاه خواهد شد.

    از دیگر خصوصیات گیاهان مناسب روف گاردن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • گیاهانی که ریشه کم عمق دارد (استفاده از گیاهان با ریشه ی افشان یا رونده برای روف گاردن مناسب نمی باشد)
    • گیاهان راست ریشه (این گروه از گیاهان آب و رطوبت را برای مدت بیش تری در خود ذخیره می کنند)
    • گیاهان خزاندار (این گروه از گیاهان تبخیر کمی داشته و در برابر خشکی و گرما مقاوم هستند)
    • گیاهان با شرایط نگه داری آسان
    • گیاهان با طول عمر بالا

    گل های مناسب برای روف گاردن

    انواع پوشش گیاهی برای روف گاردن

    علاوه بر کاشت گل و گیاه می توانید در روف گاردن انواع سبزیجات و صیفی جات را نیز بکارید.

    سبزیجات

    روف گاردن و فضای سبز پشت بام یکی از بهترین گزینه ها برای کاشت انواع سبزی می باشد. می توانید با کاشت نعناع، ریحان، تره، شاهی و تربچه همیشه سبزی تازه داشته باشید.

    صیفی جات

    کاشت گیاهان خوراکی در روف گاردن انتخاب بسیار خوبی است. می توانید در فضای سبز پشت بام خود انواع فلفل، کاهو، گوجه فرنگی، کلم، خیار و بادمجان بکارید. کاشت این صیفی جات علاوه بر زیبایی روف گاردن امکان دسترسی به خوراکی های تازه و خوشمزه را برای فرد فراهم خواهد کرد.

    گیاهان بالا رونده

    استفاده از گیاهان بالا رونده در روف گاردن بعد از مدتی می تواند سایه بان مناسبی از گل و گیاهان را برای شما ایجاد کند. استفاده از درخت تاک که به آبیاری کمی نیاز دارد انتخاب مناسبی برای روف گاردن است.

    گل ها

    می توانید از گل آپارتمانی مختلف از جمله گل رز و اطلسی برای روف گاردن استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که گل های انتخابی باید شرایط نگه داری در روف گاردن را داشته باشند. ساکولنت ها نیز انتخاب خوبی برای نگه داری در روف گاردن خواهند بود.

    درختچه و بوته های کوتاه

    چنانچه بام قادر به تحمل وزن بالایی است می توانید انواع بوته های کوچک یا درختان کاج و افرا را برای روف گاردن خود انتخاب نمایید.

    معرفی 10 گیاه مناسب روف گاردن

    برای اجرای روف گاردن می توانید از گل و گیاهانی که در ذیل معرفی شده است استفاده نمایید.

    اسطوخودوس

    اسطوخودوس یا لوندر دارای عطر و رایحه ای مطبوع می باشد. این گیاه تحمل بالایی در برابر گرما و خشکی دارد. به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای کاشت در روف گاردن می باشد. شاخ و برگ های این گیاه به رنگ خاکستری بوده و می تواند تا 1.5 فوت رشد کند.

    آجوکا

    آجوکا تا دمای منفی 15 درجه نیز به خوبی رشد کرده و نیاز به آبیاری کمی دارد. آجوکا با گلهای آبی مایل به بنفش می تواند پروانه و پرندگان را به خود جذب کرده و بسیار زیبا می باشد. این گیاه برای کاشت روف گاردن بسیار مناسب است.

    جهت خرید انواع گل و گیاه می توانید از بهترین گلفروشی تهران اقدام نمایید

    پیچ امین الدوله

    همانطور که پیش تر اشاره کردیم می توانید از انواع پیچ در روف گاردن استفاده کنید. این گیاه بالارونده دارای برگ هایی است که در تمام فصول سال سبز هستند. پیچ امین الدوله می تواند باعث جذب پروانه ها شود. پیچ امین الدوله در اواخر بهار با شکوفه های صورتی و معطر باعث زیباتر شدن روف گاردن خواهد شد.

    گل های مناسب برای روف گاردنبومادران

    یکی دیگر از گیاهان مناسب روف گاردن بومادران یا مینای دائمی نام دارد. این گیاه 15 تا 30 سانتی متر رشد کرده و دارای شکوفه های سفید، صورتی یا بنفش می باشد. بومادران در بهار و اوایل تابستان گلدهی می کند.

    گل یشم

    گل یشم جز ساکولنت ها می باشد که دارای برگ های گوشتی و بیضی شکل است. گیاه یشم با نام هایی همچون گل پول یا دلار نیز شهرت دارد و نماد پول و قدرت و خوش شانسی است. کراسولا یشم نیاز چندانی به مراقبت ندارد. این گیاه به آبیاری متوسط و نور زیاد احتیاج دارد. از این رو می تواند یکی از گیاهان جذاب روف گاردن باشد.

    درختچه فوتونیا

    اگر می خواهید برای روف گاردن خود از درختچه استفاده کنید، فوتونیا بهترین گزینه است. این درختچه همیشه سبز بوده و دارای برگ های سبز و گل های قرمز و سفید است. به همین دلیل این درختچه بسیار زیبا بوده و البته برای رشد خود به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. این درختچه تا ارتفاع 1 متر نیز رشد خواهد کرد.

    پیچ گلیسین

    پیچ گلیسین یا ویستریای ژاپنی دارای شکوفه های معطری است. این گیاه برای روف گاردن مناسب بوده و برای رشد نیاز به آبیاری زیادی ندارد. پس اگر شرایط روف گاردن شما به نحوی است که امکان آبیاری زیادی ندارید، انتخاب پیچ گلیسین بهترین گزینه است. این گیاه دارای گل هایی به رنگ ارغوانی، آبی و بنفش می باشد. توجه داشته باشید از آن جایی که بخش هایی از پیچ گلیسین سمی است در صورت کاشت این گیاه در روف گاردن مراقبت کودکان خود باشید.

    گل های مناسب برای روف گاردنگیاه هوستا

    هوستا دارای برگ هایی گوشتی بوده و به همین دلیل در کم آبی مقاوم است. این گیاه باید در بخش های سایه ی روف گاردن کاشته شود. هوستا تا یک متر نیز رشد خواهد کرد. برگ های این گیاه بسیار زیبا بوده و کاشت آن در روف گاردن سبب افزایش زیبایی بام سبز شما خواهد شد. برگ های هوستا موجی شکل بوده و اطراف آن کرم رنگ می باشد.

    آویشن

    آویشن در روف گاردن علاوه بر افزایش زیبایی بام سبز برای پخت و پز نیز استفاده می شود. آویشن از جمله گیاهان دارویی است. این گیاه دارای برگ های نیزه ای شکل می باشد. آویشن مانند بومادران در آب و هوای گرم به خوبی رشد کرده و مقاومت بالایی در برابر کم آبی دارد. این گیاه می تواند در شرایط مناسب تا چند سانتی متر نیز رشد کند.

    آستیلب

    این گیاه علفی برای نگه داری در نیم سایه مناسب است. برگ های آستیلب سبز رنگ و دندانه ای شکل می باشد. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز دارد پس چنانچه روف گاردن شما به نحوی است که برای آبیاری زیاد گیاهان مناسب است آستیلب بهترین انتخاب است. این گیاه تا 50 سانتی متر رشد کرده و دارای برگ های پهن و زیبایی به رنگ آبی و سبز می باشد.

    گل کاغذی

    گل کاغذی از جمله گیاهان بالا رونده است. این درختچه برای روف گاردن مناسب می باشد. چرا که در تمامی فصول سال گلدهی کرده و باعث زیباتر شدن فضای سبز پشت بام خواهد شد. این گیاه در آب و هوای گرم و خشک نیز به خوبی رشد خواهد کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.