×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر

- ابتلای ۳۷ نفر در کشور به وبا - ابتلا به وبا

ایرنا نوشت: سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳۷ نفر در کشور به بیماری وبا مبتلا شده‌اند و فوتی در این زمینه نداشتیم.

مریم مسعودی فر افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه وبا بیشتر در کشورهای همجوار شیوع پیدا کرده به دلیل حجم تردد مسافران به کشور، این بیماری روند رو به افزایشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و باید اصول بهداشتی رعایت شود.

وی با بیان اینکه راهنمای کشوری مراقبت و درمان بیماران مشکوک مبتلا به وبا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است، اظهارداشت: وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود.

مسعودی فر ادامه داد: این بیماری با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد و از سرایت پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می توانند با موفقیت درمان شوند، در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توام و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود، همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.

وی تصریح کرد: وبا هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می شود. بر اساس تخمین محققان سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و حدود ۲۱۰ هزار نفر به دلیل ابتلای به این بیماری جان خود را از دست می دهند. این شرایط در حالی است با درمان صحیح و مناسب میزان کشندگی بیماری می تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، نواحی پر جمعیت حاشیه شهر، کمپ های تعبیه شده برای جمعیت های داخلی جا به جا شده (به عنوان مثال در شرایط وقوع بلایای طبیعی) و یا کمپ های جمعیت های مهاجرین در صورت عدم دسترسی به حداقل ملزومات مورد نیاز شامل آب سالم و فاضلاب بهداشتی، مناطقی هستند که به طور قابل توجهی در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

مسعودی فر افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تعداد موارد وبا گزارش شده طی چند سال اخیر همچنان بالا بوده و طی سال ۲۰۲۰، تعداد۳۲۳ هزار و ۳۶۹ مورد ابتلا و ۸۵۷ مورد مرگ از ۲۴ کشور دنیا گزارش شده است.

وی ادامه داد: پیشگیری و کنترل این بیماری مستلزم به کارگیری یک استراتژی چند بخشی و ترکیبی مشتمل بر اجرای نظام مراقبت، تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی، جلب همکاری و مشارکت جامعه و همچنین اجرای اقدامات درمانی مناسب است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.