شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چرا از عایق الکتریکی استفاده می‌کنیم و انواع عایق الکتریکی کدام است؟
    15 تیر 1401 - 22:25
    شناسه : 201263
    0

    عایق الکتریکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که دارد این است، در مقابل ولتاژ الکتریکی عایق هستند که به طور معمول در دو مدل بدنهٔ معمولی و لعاب دار تولید شده‌اند که در مورد قطعات بدون لعاب می‌توان سرپیچ‌های لامپ، سوکت ها و ترمینال‌ها را نام برد.

    پ
    پ

    عایق الکتریکی عایق نوین

    مدل‌های متنوع عایق‌های الکتریکی که در دست تولید می‌باشد در صنعت امروزی کاربرد فراوان دارد به همین منظور داشتن اطلاعات و آشنا بودن با خواص آن می‌تواند برای شما ملزم باشد که عملکرد عایق‌ها وتجهیزات مورد نیاز آن‌ها و تست‌های اعمال شده بر روی عایق‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود.

    عایق الکتریکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که دارد این است، در مقابل ولتاژ الکتریکی عایق هستند که به طور معمول در دو مدل بدنهٔ معمولی و لعاب دار تولید شده‌اند که در مورد قطعات بدون لعاب می‌توان سرپیچ‌های لامپ، سوکت ها و ترمینال‌ها را نام برد.

    با عایق الکتریکی آشنا بشوید؟!

    مواد رسانا می‌توانند الکتریسیته را به راحتی هدایت کند، اما رسانایی الکتریکی مواد عایق الکتریکی چنین توانایی را ندارد، در واقع مواد عایق اجازه عبور جریان را نمی‌دهند، اما در عمل جریان بسیار کمی از مواد عایق می‌توانند عبور کند، بنابراین هیچ ماده عایق قابل قبول نخواهد بود، جریانی که می‌توانند عبور کنند، شامل یک جریان شارژ خازنی، یک جریان پلاریزه، یک جریان نشتی سطحی و یک نشتی داخلی است.

    انواع مواد عایق

    مواد عایقی را می‌توان به دو دسدسته تقسیم کرد مواد عایق طبیعی و مصنوعی

    مواد عایق طبیعی که شامل الیاف طبیعی، سلولز، ابریشم کتان، آزبست، پشم شیشه و…

    در زمان‌های قبل از مواد عایق طبیعی برای عایق‌های هادی و برای محافظت و نگهدارندگی استعمال می‌شد ولی در عصر امروز با ترکیب رزین‌های طبیعی که از درون زمین استخراج شده و یا از درختان، نفت خام و شن و… به وجود می‌آیند.

    مواد عایق مصنوعی که شامل آکریلیک، نایلون، ملامین و… البته مواد دیگری مثل پلی کربنات و… هم می‌باشد.

    word image 201263 1 - چرا از عایق الکتریکی استفاده می‌کنیم و انواع عایق الکتریکی کدام است؟ -

    کاربرد و مشخصه عایق الکتریکی

    می‌توان بیشترین مورد کاربرد عایق الکتریکی را در مورد استفاده به عنوان پوشش سیم‌های برق و کابل و یا اینکه مثل دی الکتریک در خازن‌ها عمل کرده، موادی که از جنس پلاستیک، تفلون و.. است دارای مقاومتی در حدود ده به توان بیست برابر بیشتر از مقاومت مواد فلزی مانند مس می‌باشد که به طور معمول این عایق‌ها در مدل‌های رنگی تهیه می‌شود.

    قابل ذکر می‌باشد که هوا هم به نوبهٔ خود یک نوع عایق الکتریکی بسیار خوب تلقی می‌شود، به دلیل اینکه برق می‌تواند از یک رسانا به راحتی عبور کند ولی از هوا نمی‌تواند این کار را انجام بدهد، زیرا که از طریق هوا این انتقال صورت نمی‌گیرد و هوا یک نارساناست.

    از مشخصات مهم و بارز عایق‌های الکتریکی این است که دارای مقاومت بالا و هدایت کم جریان می‌باشد اتم عایق‌ها طوری است که در آن الکترون‌ها قابلیت حرکت را ندارند که در طول ماده بتوانند حرکت کنند.

    عایق نوین تولید کنندهٔ بهترین عایق‌ها می‌باشد که در صورت نیاز به این گروه مراجعه کنید.

    انواع عایق‌های الکتریکی

    عایق فیبر نسوز

    فیبر نسوز از تکه‌های باریک و ریز که با همراهی آب خمیر شده و با چسب و رزین ترکیب می‌شود.

    از مشخصات فیبر که بسیار زیاد است می‌توان بیان کرد که بسیار پر مصرف می‌باشد، و از مشخصه‌های بارز آن این است که برای صنعت بسیار مهم می‌باشد و دارای مقاومت و تحمل بالا، بسیار کم حرارت را انتقال می‌دهد، از مهم‌ترین عایق‌ها در برابر جریان الکتریسیته، دارای عمر بلند و طولانی و همچنین استحکام عالی و قیمت متناسب است.

    مصارف فیبر نسوز و کاربرد آن

    در آشپزخانه‌ها عایق بندی کوره‌ها، عایق لوله اگزوز و موتورها، صنایع شیشه، عایق قطعات الکتریکی و مکانیکی و ساخت چرخ دنده و… از موارد پر مصرف این نوع فیبرهای نسوز است.

    فیبر نسوز بسیار متناسب برای تولید انواع تابلوهای برق صنعتی و دستی، عایق بندی درزهای حرارتی و پیشگیری کردن از هدر رفتن حرارت، یا لایهٔ بیرونی کوره‌های نیروگاه‌های برق مورد استعمال قرار می‌گیرد برای سفارش و خرید فیبر نسوز اینجا کلیک کنید.

    چه نوع فیبری متناسب است؟

    برای فیبرهای متناسب نسوز که دارای این مدل مشخصه هستند که چگالی کمتری د ارند و وزن آن بسیار سبک است و هیچ گونه خوردگی و یا سوراخ را نداشته باشد، مقاومت آن در برابر تراکم بالا باید بسیار بالا باشد و فیبری که این نوع ویژگی را داشته باشد مناسب خواهد بود.

    عایق فیبر نخ دار

    این نوع فیبر را با نام صفحه لمینت نخ دار بیشتر می‌شناسند، این نوع فیبر از یک نوع عایق سخت و محکم و لایه‌های کاغذ که به رزین فنلی آغشته است و تحت فشار قرار گرفته ترکیب شده است.

    از ویژگی‌های این نوع فیبر می‌توان بالا بودن خواص مکانیکی، داشتن مقاومت در برابر مواد شیمیایی مانند روغن، داشتن خواص دی الکتریک بالا و همچنین دارای عمر بسیار طولانی‌تری به نسبت با دستگاه‌هایی که در معرض سایش هستند را نام برد.

    کاربردهای این فیبر نخ دار که شامل قطعات ماشین آلات شیمیایی و آلات عمومی، دنده، ژنراتور، اینورتر و موتور و… می‌باشد.

    از جانب دیگر خصوصیت مکانیکی بسیار خوب فیبر نخ دار که دارای سایش و صربهٔ مقاوم در برابر کشش، همچنین دارای جذب پایین آب و نگه داری در فضاهای سر بسته است.

    علاوه بر این مواردی که بیان شد فیبر نخ دار بسیار مقاوم در برابر اسیدهای ضعیف و امکان استفاده برای عایق الکتریکی را دارا است.

    فیبر نخ دار معمولاً به شکل ورق و یا میلگرد تولید می‌شود.

    فیبر نسوز نخ دار شامل فیبر فایبر گلاس، فیبر اپوکسی، فیبر فنولیک، و انواع لوله و بوشن فیبر نخ دار و اپوکسی می‌باشد.

    عایق فیبر فنولیک

    الیاف فنولیک از ترکیب فوم پلاستیک با رزین‌های فنولیک ساخته می‌شود و یکی از بهترین انواع عایق‌های ارگانیک می‌باشد، همچنین این الیاف به رنگ زرد و قهوه‌ای تند بوده و به راحتی سوراخ می‌شود.

    این الیاف در پانل‌های بزرگ تولید می‌شود و به راحتی می‌توان آن را به صورت مورد نیاز درآورد.

    مشخصهٔ مهم این نوع فیبرها داشتن بالاترین مقاومت حرارتی بین عایق پلیمری و مواد آلی، غیر سمی و بی بو بودن آن‌ها، بسیار مناسب برای پیشگیری از پخش دود در فضا، تراکم و چگالی‌های مختلفی دارد، سازگاری با محیط زیست و اوزن دارد، مقاومت در برابر رطوبت بسیار دارد و همچنین در آخر دارای گزینهٔ باز یافت هم می‌باشد.

    کاربردهای فیبر فنولیک را در این موارد می‌توان نام برد:

    به جای استانداردهای آتش، از پلی اورتان یا پلی ایزوسیانورات استفاده کنید، کانال‌های تهویه مطبوع و کولر گازی، مخزن‌ها و تانک‌ها را شامل می‌شود، کوره‌هایی که دارای دمای مداوم 120 درجه هستند، از این نوع محصول را می‌توان در مکان‌هایی با فضای کم استفاده کرد، زیرا ضخامت بسیار کمی دارد، تولید ساندویچ پنل

    این نوع فیبر را در ضخامت‌هایی که بین یک، دو، پنج قابل تولید است.

    عایق فیبر استخوانی

    ورق‌های کاغذ از رزین فنولیک ساخته شده و خواص فنی آن نزدیک به الیاف فیبر نخ دار است، از یک رزین فنولیک و یک ماتریس تشکیل شده است که با فشار بیش از 2000 تن پخته شده و دارای استحکام بسیار خوبی است.

    با این تفاوت که الیاف استخوان را نمی‌توان چرخاند و سوراخ کرد و سوراخ شدن آن تنها با استفاده از ابزار دقیق امکان پذیر است، یکی از ویژگی‌های برجستهٔ این ورق عایق برق فشار قوی، مقاومت حرارتی تا 120 درجه سانتی گراد است.

    الیاف استخوانی این نوع فیبر دارای مقاومت مکانیکی بسیار خوب و مقاومت الکتریکی عالی است و به دلیل مقاومت عالی در برابر حلال‌های شیمیایی و همچنین جذب آب بسیار کم، کاربردهای زیادی در صنعت دارد. کاربردهای این محصول به طور عمده در صنعت برق از جمله ژنراتور، ترانسفورماتور و دینام در نیروگاه‌ها می‌باشد و برای خرید فیبر استخوانی به سایت عایق نوین مراجعه کنید.

    word image 201263 2 - چرا از عایق الکتریکی استفاده می‌کنیم و انواع عایق الکتریکی کدام است؟ -

    کاربرد فیبر استخوانی

    از مزایای آن، الیاف استخوانی به خوبی در صنایع مختلف نفوذ کرده و جای خود را در آنها باز کرده است، یکی از مهمترین صنایعی که این الیاف در آن نفوذ کرده است، صنایع مربوط به تولید برق است.

    از آنجا که الیاف استخوان دی الکتریک بسیار قوی هستند، می‌توانند به خوبی در برابر جریان الکتریکی عایق شوند، همین امر باعث استفاده از این الیاف در صنایع مختلف برق و الکترونیک شده است.

    البته قابل ذکر می‌باشد که این نوع فیبر استخوانی هم در صنایع دیگری مانند هوا و فضا و مخابرات و ماشین سازی هم کاربرد بسیار دارد.

    فیبر پمپ وکیوم

    فیبر وکیوم از قطعاتی است که در پمپ خلاء روغنی قرار دارد که با هل دادن هوا به سمت بیرونی باعث ایجاد خلاء خواهد شد که احتمال دارد در اثر گذشت زمان و به مرور استفاده کردن و ایجاد اصطکاک خورده بشود که نیاز به تعویض داشته باشد و قابل توجه می‌باشد که قیمت فیبرها با توجه به ابعاد آن با هم فرق دارد.

    استفاده از این نوع فیبر وکیوم در پمپ وکیوم دلیلی برای بالا رفتن راندمان پمپ وکیوم می‌شود، این فیبر مقاومت بالایی در برابر دمای بالا دارد و بدون وجود رزین و ترکیبات با ذوب بالا از چسبندگی در پمپ وکیوم جلوگیری می‌کند.

    طول عمر پمپ فیبر، خلاء روغن به میزان روغن پمپ در حین کار بستگی دارد، برای استفاده از پمپ وکیوم روغن باید توجه داشته باشید که مقدار روغن موجود در مخزن روغن این دستگاه همیشه کافی باشد، کمبود روغن در آن باعث از بین رفتن فیبر می‌شود.

    از مشخصات مهم و بارز فیبر پمپ وکیوم مرغوبیت آن است که باعث افزایش طول عمر شیردوشی، افزایش عملکرد پمپ وکیوم، حفظ سلامت پمپ وکیوم و دیواره پمپ وکیوم و جلوگیری از چسبندگی پمپ وکیوم در دماهای بالا می‌شود.

    عایق فیبر فایبر گلاس

    فیبر فایبرگلاس که از ترکیب الیاف پشم شیشه با مواد پلیمری ساخته شده است، از الیاف پشم شیشه برای تقویت فایبرگلاس استفاده می‌شود و از مواد پلیمری مانند رزین نیز به عنوان چسب پایه استفاده می‌شود، در واقع رزین به توزیع نیرو و کشش وارد شده به قطعه بر روی سطح آن کمک می‌کند.

    از ویژگی‌های ورق‌های فایبرگلاس بسیار سبک هستند و به همین دلیل کاربردهای زیادی در دنیای صنعتی دارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای بسیاری از مواد مصرفی قبلی باشند.

    از مزیت‌های برتر فیبر فایبر گلاس می‌توان موارد زیر را نام برد:

    مقاوم بودن این نوع فیبر در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش، مقرون به صرفه بودن آن دلیلی برای استفاده از انواع فایبرگلاس در صنایع مختلف، فایبرگلاس را می‌توان در اشکال و طرح‌های مختلف تولید کرد، جنس فایبرگلاس بسیار بادوام و سبک است.

    کاربرد فایبر گلاس

    این نوع عایق به دلیل نوع جنسش بسیار پر کاربرد می‌باشد، در برخی از موارد می‌تواند از فولاد هم محکم‌تر باشد، به عنوان یه عایق تمام قابل استفاده است و باعث شده در همهٔ صنایع دیده بشود.

    فایبر گلاس را در صنایع دریایی و هوایی نقش بسزایی دارد، در ساخت سیلوهای سیمانی کاربرد دارد، این نوع فیبر در ساخت ایرانیت نقش مهمی را ایفا می‌کند، همچنین از مدل‌های مختلف آن در تولید قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، این نوع عایق برای مخازن آب و اسید بسیار کارایی دارد و می‌تواند در مقابل پوسیدگی و خوردگی این نوع مخازن مقاومت داشته و از بروز مشکل جلوگیری نماید.

    word image 201263 3 - چرا از عایق الکتریکی استفاده می‌کنیم و انواع عایق الکتریکی کدام است؟ -

    کاربرد دیگرش در صنایع ساختمانی است مانند:

    پارکینگ ساختمان و مجتمع‌ها و..

    با تولید کردن قطعات از این نوع فیبر در اشکال مختلف می‌توان در ساخت مجسمه‌های شهری دخیل شد.

    در طراحی‌های داخلی ساختمانی و یا ویترین مغازه‌ها و یا نمای دکوراتیو ساختمان‌ها و استخر و جکوزی و… از این نوع فیبر فایبر گلاس استفاده می‌شود.

    در صنعت برق یکی از متداول‌ترین موارد مصرف است که در عایق کاری الکتریکی نقش دارد، مثل: ترانسفورماتور و قطعات رایانه و… بسیار کاربرد دارد.

    فایبرها دارای انعطاف پذیری بالا، سبک، مقاومت و استحکام خوب و شکل پذیری آسان و از مشخصه‌های بارز دیگرش به خاطر دارا بودن وینیل و داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی است و همچنین به دلیل دارا بودن مواد مغذیباعث افزایش سختی ورق فایبر گلاس خواهد شد.

    هر چند که دارای ضخامت کمی است ولی عایق بسیار مناسب الکتریکی می‌باشد، و انتقال حرارتی آن بسیار پایین است و همین موضوع بسیار مهم و مفید است و از طرف دیگر وجود مواد معدنی در ترکیباتش باعث شده که غیر قابل احتراق باشد و در معرض گرما مواد سمی و یا دود انتشار نکند.

    فیبر لوله فایبر گلاس

    از مهم‌ترین کاربرد کامپوزیت تولید لوله‌های فایبر گلاس است که دارای مزیت‌های متعدد اعم از مقاومت مکانیکی است که ساخت این لوله‌ها بر اساس یک روند الیاف پیچی بر روی یک قالب متغیر است.

    این نوع فیبر علاوه بر رزین، از الیاف شیشه ایی پیوسته و الیاف بریده که به دلیل مستحکم بودن حلقوی و تقویت استحکام محوری می‌باشد و از سیلیس برای افزایش سفتی لوله استفاده می‌شود.

    این لوله‌ها از الیاف کربن و شیشه و… برای تأمین کردن سختی و مقاومت و رزین را به دلیل چسبندگی بین الیاف و عملکرد پارچه و وجود الیاف کربن سختی آن را در حد فولاد کرده و پر مصرف‌ترین نوع الیاف در زمینهٔ مقاوم سازی است.

    از مزیت‌های این نوع فیبر می‌توان بیان کرد که دارای حداقل طول عمر پنجاه سال، نیاز به پوشش داخلی و خارجی ندارد و مقاوم در برابر خوردگی، در طول‌های شش متر و دوازده متر قابل تولید می‌باشد، دارای خاصیت ارتجاعی، سبک بودن و نصب آسان و سریع و دارای مقوامت الکتریکی، و دارای سفتی حلقوی و امکان نصب زیر زمینی لوله‌هاست.

    کاربردش در انتقال دادن آب به چاه‌های نفت و لوله گذاری چاه‌های نفت و گاز، منتقل کننده مواد خورنده ایی مانند اسید و باز، در سیستم مکش دریا برای پالایشگاه و پتروشیمی، شبکهٔ آتش نشانی، سیستم آبیاری و زهکشی و خطوط زیر دریا می‌باشد.

    تفاوت در فیبر نخ دار و فیبر استخوانی چیست؟

    این دو نوع فیبر هم با هم دارای شباهت‌هایی هستند ولی در این جا از اختلافات آن دو می گوییم.

    فیبرهای استخوانی تراشکار و سوراخ کاری و پانچ شدن از قابلیت‌های این نوع نمی‌باشد و در اصل شباهت این دو مدل فیبر در سخت بودنشان می‌باشد، و این نوع محصول برای برش کاری نیاز به دستگاه برش مخصوص دارد و در صورتی که فیبر نخ دار به این شکل نمی‌باشد.

    مقاومت کششی فیبر نخ دار کمتر از فیبر استخوانی

    مقاومت ضربه فیبر نخ دار بیشتر از فیبر استخوانی

    مقاومت فشار فیبر نخ دار کمتر از فیبر استخوانی

    جذب آب فیبر نخ دارکمتر از فیبر استخوانی می‌باشد.

    کاربرد فیبر استخوانی بیشتر درهوا فضا و مخابرات است.

    از لحاظ قیمتی هم به دلیل تورم زیادی که وجود دارد به طور کامل مشخص نیست.

    نتیجه گیری عایق الکتریکی

    در اینجا شما را با مفاهیم عایق‌های الکتریکی آشنا کردیم، تمامی ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم و شما را آگاه کردیم که بدون استفاده از عایق‌های الکتریکی نمی‌توان کاری انجام داد و این عایق‌ها در مدل‌های متنوعی وجود دارد، هر زمان که نیازمند این گونه عایق‌ها بودین می‌توانید با عایق نوین ارتباط برقرار کرده و از خدماتشان بهرهٔ لازم را ببرید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.