شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • عمل بینی در 17 سالگی امکان پذیر است؟
    16 تیر 1401 - 10:58
    شناسه : 201317
    0

    کمترین سنی که برای جراحی بینی در نظر گرفته شده، در دختران ۱۶ سالگی و در پسران ۱۷ سالگی است. رسیدن به بلوغ جسمی و فکری برای انجام این گونه جراحی‌ها ضروری است.

    پ
    پ

    جراحی بینی، یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در جهان امروز است که کشورهای بسیاری در حال انجام است. جراحی بینی می‌تواند در سنین مختلفی انجام ‌شود و سن ثابت و معینی برای آن وجود ندارد. هرچند به طور معمول، پزشکان اوایل جوانی تا اوایل میانسالی را برای انجام این کار توصیه می‌کنند.

    دکتر علی اصغر شیرازی

    جراحی بینی چیست؟

    جراحی بینی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی است که همواره متقاضیانی در سنین مختلف دارد. دانستن این که کمترین و بیشترین سن جراحی در چه بازه‌ای است، می‌تواند به روند انجام جراحی بینی و تثبیت نتایج آن کمک کند.

    جراحی بینی دارای متدهای مختلفی است. تنوع این متدها و روش‌های عمل، به جراح کمک می‌کند شکل بینی را متناسب با صورت هر فرد شکل دهد. برای مثال در صورت‌های استخوانی و لاغر راحت‌تر می‌توان رینوپلاستی فانتزی انجام داد.

    چرا جراحی بینی انجام می‌شود؟

    رینوپلاستی به منظور برطرف کردن عیوب بینی انجام می‌شود. بهبود زاویه بینی، رفع قوز و پولیپ، برطرف کردن مشکلات تنفسی و انحراف و همچنین تغییر اندازه بینی از جمله اصلاحاتی است که توسط رینوپلاستی صورت می‌گیرد.

    تاثیر جراحی بینی روی چهره

    بینی یکی از تاثیرگذارترین اجزای چهره است. به دلیل موقعیت ویژه‌ای که در مرکز صورت دارد، معمولا اولین عضوی است که توجه را به سوی خود جلب می‌کند. هماهنگی اجزای صورت با یکدیگر در نمایش زیبایی نقش بسیاری دارند. این هماهنگی باعث می‌شود چهره‌ به گونه‌ای مطبوع جلب نظر کند. در برخی افراد وقوع حوادث و ویژگی‌های ژنتیکی باعث آسیب به بینی شده و آن را با سایر اجزای صورت ناهماهنگ می‌کند. در این هنگام انجام رینوپلاستی و جراحی زیبایی باعث بهبود فرم بینی و افزایش زیبایی آن می‌شود.

    جراحی بینی

    انواع مدل های جراحی بینی

    جراح بینی انواع مختلفی دارد که فرد با توجه به سلیقه اش یکی از آن را انتخاب میکند. در زیر به معرفی انواع مدل های جراحی بینی خواهیم پرداخت:

    جراحی بینی طبیعی

    این نوع جراحی یکی از عمل هایی است که در میان خانم ها و آقایان در هر سن و سالی محبوب است، معمولا افرادی که خواستار این نوع جراحی هستند تمایل ندارند که سایر افراد متوجه شوند که جراحی بینی انجام دادند. بسیاری از جراحان توصیه میکنند که افراد جراحی بینی طبیعی انجام دهند زیرا این مدل هیچ وقت تکراری نخواهد شد و همچنین فرد دچار مشکلات تنفسی نمی شود.

    جراحی بینی نیمه فانتزی

    این نوع جراحی بینی برای افرادی مناسب است که تمایل دارند یک قوس بسیار کم روی بینیشان نمایان شود. این افراد معمولا مدلی بین بینی طبیعی و بینی فانتزی میخواهند. در جراحی بینی نیمه فانتزی از آنجایی که تغییرات گسترده در این مدل صورت نمیگیرد، در نتیجه احتمال ایجاد مشکلات تنفسی کم خواهد بود.

    جراحی بینی فانتزی

    این نوع جراحی محبوبیت کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد. معمولا در این مدل نوک بینی سربالا، سایز بینی کوچک و قوس زیادی بر روی بینی ایجاد می شود.اگر جراح بینی مهارت کافی در این جراحی نداشته باشد فرد ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود. بسیاری از دختران نوجوانان خواستار جراحی بینی فانتزی هستند اما باید در انتخاب جراح خود دقت کنند.

    عمل بینی

    کمترین و بیشترین سن جراحی بینی

    کمترین سنی که برای جراحی بینی در نظر گرفته شده، در دختران ۱۶ سالگی و در پسران ۱۷ سالگی است. رسیدن به بلوغ جسمی و فکری برای انجام این گونه جراحی‌ها ضروری است؛ زیرا برخی افراد در سنین پایین بر اثر تصمیمات ناگهانی و زودگذر دست به رینوپلاستی می‌زنند و بعدها از آن پشیمان می‌شوند. رینوپلاستی در سنین پایین‌تر از شانزده سال انجام نمی‌شود. زیرا بینی و سایر اعضای صورت به اندازه کافی رشد نکرده اند. توقف فرایند رشد و بلوغ معمولا در دختران زودتر از پسران رخ می‌دهد، برای همین حداقل سن جراحی بینی در پسران بالاتر از دختران است. این جراحی در کودکان (حتی اگر دچار آسیب شده باشند) انجام نمی‌شود. زیرا بدن آنان در حال رشد است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

    جراحی در سن بالا

    شرایط بسیاری برای سنجش صلاحیت داوطلبان جراحی بینی وجود دارد و نمی‌توان فقط سن را ملاک قرار دهد. اما به طور کلی، بیشترین متقاضیان جراحی بینی بین ۱۸ تا ۴۰ سال دارند و معمولا این بازه به عنوان ایده‌آل‌ترین بازه‌ی سنی برای رینوپلاستی در نظر گرفته می‌شود اما به این معنا نیست که در بالاتر از ۴۰ سال انجام نشود. با گذر زمان و افزایش سن، نوک بینی بیشتر به سمت پایین متمایل می‌شود.

    از آنجایی که بینی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، ممکن است با گذر از دوره میانسالی بیشتر به چشم بیاید. مسئله‌ی دیگری که جراحی بینی در سنین بالا را با چالش مواجه می‌کند، ضخیم شدن پوست بینی، افزایش میزان چربی و کاهش کلاژن سازی در آن است. این موارد باعث می‌شوند که زخم‌ها دیرتر بهبود یابند و همین ممکن است باعث بروز عفونت و مشکلات ثانویه شود. همچنین، کاهش کلاژن سازی باعث عدم استحکام بینی می‌شود و احتمال دارد مدتی پس از جراحی، بینی دوباره رو به پایین متمایل شود. سفت و چرب شدن پوست بینی در سن بالا، برش‌ها را با مشکل همراه کرده و احتمال بروز غیر قرینگی در شکل نهایی وجود دارد. برخی از افراد نیز تصور میکنند اگر جراحی بینی را به تعویض بیاندازند بهتر است. تصور اشتباهی که وجود دارد این است که افرادی که عمل جراحی بینی گوشتی انجام میدهند ممکن است بعد از چند سال بینیشان دوباره برگردد. دکتر علی اصغر شیرازی از جدید ترین تکنیک ها استفاده میکند به همین دلیل امکان بازگشت بینی به حالت اول غیر ممکن است.

    نقش حمایت خانواده در رینوپلاستی نوجوانان

    همراهی خانواده از نوجوانان خود هنگام تصمیم به انجام جراحی بینی، موضوع بسیار مهمی است. همواره عده‌ی فراوانی از نوجوانان در کلینیک‌های زیبایی به همراه خانواده خود دیده می‌شوند که در تلاش اند والدین خود را برای رضایت به جراحی بینی ترغیب کنند. معمولا والدین نمی‌توانند درک کنند که چرا فرزندشان اصرار به انجام جراحی زیبایی دارد. در این شرایط باید گفت و گویی صادقانه بین نوجوان، والدین و پزشک صورت بگیرد. شرایط رینوپلاستی به طور کامل شرح داده و مزایا و عوارض جانبی احتمالی نیز ذکر شود. سپس باید به خانواده فرصت داد در این زمینه فکر کنند و پس از رسیدن به نتیجه‌ای قطعی، برای جراحی اعلام آمادگی کنند.

    در مواردی نیز به دلیل انحراف بینی و یا قوز بسیار آن، جراحی بینی ضروری است و با توضیح آن به والدین، می‌توان آنان را قانع کرد. رینوپلاستی در این دسته از نوجوانان می‌تواند تاثیر بسزایی بر افزایش اعتماد به نفس داشته باشد.

    دوران نقاهت جراحی بینی

    جراحی بینی به وسیله بیهوشی انجام می‌شود و پس از به هوش آمدن می‌توانید به منزل بازگردید. به دلیل خونریزی و برش‌هایی که در طول جراحی ایجاد می‌شوند، صورت و اطراف چشم‌ها دچار کبودی و تورم می‌شوند. استراحت و استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به بهبود کبودی و کاهش ورم کمک کند.

    بسیاری از افراد حدود دو هفته پس از رینوپلاستی به زندگی روزمره خود باز خواهند گشت. در صورتی که عوارض جراحی طول کشید و انجام کارهای روزانه را برایتان دشوار کرد، به پزشک مراجعه کنید.

    بینی پس از رینوپلاستی به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد. در این دوران باید متوجه وضعیت قرارگیری سر به هنگام خوابیدن باشید. از خوابیدن به پهلو بپرهیزید زیرا می‌تواند بینی را کج کند.

    بهتر است حدود دو ماه فعالیت ورزشی سنگین را قطع کنید تا فشاری به بینی وارد نشود.

    پس از بازکردن پانسمان بینی ممکن است متوجه شوید که سوراخ‌های بینی نامتقارن اند. این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا نتیجه‌ی قطعی جراحی پس از یک سال برای عمل بینی استخوانی و دو سال برای بینی‌های گوشتی آشکار خواهد شد. چنانچه پس از این مدت بینی قرینه نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

    در نظر داشته باشید که جراحی‌های زیبایی باید با خواست و تمایل شخصی انجام شوند، نه به اجبار شخص دیگری؛ زیرا علاوه بر تاثیرات روانشناختی موضوع، ممکن است فردی ظاهر خود را پس از جراحی نپسندد. نظرات دیگران در مورد شکل و ظاهر هر فرد تغییر می‌کند. آنچه که مهم است، مصمم بودن خود شما برای انجام جراحی به دلایل شخصی یا پزشکی است.

    امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر علی اصغر شیرازی به آدرس www.dr-shirazi.com مطرح کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.