×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بستری کرونا 2 - کرونا برگشت / هشدار رعایت پروتکل‌های بهداشتی - کرونا

دکتر سید احمد طباطبایی، درباره شرایط فعلی کرونا در کشور، گفت: تقریبا از دو الی سه هفته قبل تعداد بیمارانی که با علائم امیکرون با سویه‌های احتمالی BA۴ و BA۵ مراجعه ‌کردند، تعداد کمی داشتند و همین سبب شد که دلخوشی شکل گیرد که افراد فکر کنند با از بین رفتن پاندمی مواجه هستیم. در رابطه با رعایت مسائل بهداشتی و عدم حذف ماسک از مجامع عمومی در اتوبوس، ‌ مترو، هواپیما و سایر مجامع سربسته باید دقت کافی صورت گیرد تا مردم همچنان ماسک بزنند اما با توجه به اینکه پیش از این ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که شیوع این بیماری کاهش یافته و مصوباتی درباره استفاده از ماسک داشتند، مردم میزان رفت و آمدها در جشن، عروسی و مسافرت و … را بدون رعایت پروتکل‌ها افزایش دادند.

او با ذکر مثالی ادامه داد: اکنون بنده شاهد افزایش دو تا سه برابری مراجعین به مطب خود هستم البته نمی‌توان گفت آمار کشوری هم دقیقا از این الگو پیروی می‌کند اما این به عنوان یک نمونه از محل مراجعات بیماران است که نسبت به هفته‌های قبل روند مراجعه افزایشی بوده است که حاصل این اتفاق چیزی جز عدم رعایت نکات بهداشتی نیست .

وی درخصوص پیش‌بینی شرایط روزهای آتی کرونا در کشور، تصریح کرد: بحث ما جمعیت‌های میلیونی است که ممکن است مبتلا شوند. همه‌ افراد از جمله کسانی که به سفر می‌روند باید نکات بهداشتی را رعایت کنند اما مسئله فراتر از این است. باز شدن استخرها، ‌ باشگاه‌ها، ‌ تئاترها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها و … همگی می‌تواند در افزایش بیماری نقش‌آفرین باشد.

او تاکید کرد: تقریبا با فاصله یک یا دو ماه از سایر کشورها ما هم همان الگویی که آنها طی کردند را تجربه می‌کنیم. در رابطه با کرونای آلفا، بتا، دلتا و… این اتفاق افتاد که ما با فاصله دو تا سه ماه از جهان همان الگوها را در کشور دیدیم. اکنون در برخی کشورهای اروپایی کرونا شیوع زیادی داشته است. با توجه به افزایش درصد واکسیناسیون در کشور که می‌تواند عاملی برای جلوگیری از بروز فرم شدید بیماری باشد اما هنوز هم عوامل افزایشی بیماری وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر به مهر و آبان برسیم شاید دوباره همان الگوی افزایشی سایر کشورها را در ایران طی کنیم.

طباطبایی درباره جهش‌های جدید کرونا، اظهار کرد: سویه‌های BA۴ و BA۵ غالب است. سویه جدید در برخی کشورهایی که اکنون دوره سرما را سپری می‌کنند و یک دوره همزمانی کرونا و آنفلوآنزا دارند، شاید وجود داشته باشد. از طرفی بعید نیست که ما هم در نیمه دوم سال، مجددا شیوع کرونا و آنفلوآنزا را همزمان داشته باشیم. امیدواریم که سویه جدیدی از کرونا در این فصل به وجود نیاید اما احتمال این موضوع صفر نیست؛ زیرا دیدیم که کرونا طی دو سال و نیم گذشته جهش‌های زیادی داشته است.

او با اشاره به اهمیت تکمیل واکسیناسیون کرونا، گفت: برای تزریق دز سوم توصیه این است که حتما بعد از گذشت مدت زمان معین تلقیح واکسن دز سوم صورت گیرد؛ زیرا ایمنی‌ها کاهش می‌یابد. اکنون یکی از مشکلات ما این است که به دلیل عدم استقبال مردم، اکثر مراکز واکسیناسیون که پیش‌تر به شکل گسترده فعالیت می‌کردند جمع‌آوری شده است و الان فقط مراکز خاصی هستند که واکسن تزریق می‌کنند، اما این حالت با تشویق مردم و روی آوردن آنها به تزریق واکسن می‌تواند تغییر کند تا دولت موظف شود مراکز بیشتری برای تزریق واکسن فراهم کند.

او با تاکید بر اینکه تزریق واکسن دز چهارم برای گروه‌های خاص همچنان مطرح است، بیان کرد: افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران مزمن، ‌ کسانی که داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، افرادی که در مراکز مراقبت از بیماری‌ها کار می‌کنند و کادر درمان، از کسانی هستند که توصیه به تزریق دز چهارم واکسن برایشان صورت گرفته است.

وی افزود: در مورد کودکان زیر ۱۸ سال نیز واکسن دز سوم فعلا توصیه نشده است اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که هنوز کودکان زیادی هستند که حتی دز اول و دوم واکسن را تزریق نکرده‌اند و به نظر نمی‌آید که این بی‌توجهی خانواده‌ها به این موضوع به نفع این کودکان تمام شود. در حال حاضر مجوز تزریق واکسن برای کودکان بالای ۵ سال صادر شده است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان، تاکید کرد: خستگی مردم که ناشی از رعایت نکات بهداشتی طی دو سال گذشته است، ممکن است سبب شود که رفتارهای نامناسب در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه در سفرهای فصل تابستان داشته باشند که نباید این اتفاق رخ دهد و حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.