×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری، یکی از دغدغه‌های بانوانی است که قصد بچه دار شدن دارند. اما خود تخمک گذاری به چه معناست؟ در بخشی از دوره عادت ماهانه زنان یا قاعدگی بانوان، تخمک‌گذاری انجام می‌شود. در این مدت، تخمدان زن تخمک‌ها را آزاد می‌کند، با اسپرم آمیخته می‌شود، به رحم برگشته و لانه‌گزینی می‌کند که در این صورت باروری انجام می‌شود. بهترین زمان مراجعه به پزشک زنان و زایمان تهران، برای مراقبت‌های دوران بارداری، بعد از ازمایش مثبت بارداری است

عدم انجام لقاح

Figure 1تحریک تخمک گذاری

دوره عادت ماهانه در زنان ۲۸ روز است و عمل تخمک‌گذاری هم از چهاردهمین روز از این دوره اتفاق می‌افتد. البته در بعضی از خانم‌ها طول این دوره متفاوت است و زمان آن هم فرق می‌کند. این چرخه قاعدگی در زنان به فاصله دو پریود گفته می‌شود که فاصله هرکدام ۲۸ روز است.

تحریک تخمک گذاری چیست؟

بیشتر اوقات دوران قاعدگی نامنظم باعث دشوار شدن بارداری و فرزند دار شدن می‌شود. اگر شما هم جزوه افرادی که منتظر فرزند هستید و دچار مشکل شده‌اید، روش تحریک تخمک‌گذاری را امتحان کنید. این روش درمان دارویی است که شانس شما را برای داشتن بچه افزایش می‌دهد و بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری است. در جامعه ۴۰ درصد از خانم‌ها نابارور هستند و تخمک‌گذاری ندارند که با پیشرفت دانش پزشکی این امر بدون علاج نیست. بانوان زیادی برای مشکلات ناباروری و نازایی از جمله ضعیف و کم بودن تخمک، تنبلی تخمدان، ناهنجاری های مربوط به رحم و تخمدان، تعیین جنسیت، روش های باردارید در آزمایشگاه ivf و iui که منجر به نازایی می‌شود با دکتر زنان، زایمان و نازایی، مشورت می‌کنند.

علائم تخمک گذاری

بهتر است بانوان با مهم‌ترین نشانه‌های تخمک‌گذاری آشنا باشند و مشکلات و بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری را بشناسند. مهم‌ترین علامت آن در بدن خانم‌ها تغییراتی است که در ترشحات واژنی اتفاق می‌افتد. منظور زمانی است که این ترشحات از لحاظ رنگ و نوع تغییر می‌کند.

word image 201952 2 - بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری - باروری

در بیشتر مواقع این ترشح به‌صورت شفاف و حالت کش‌دار است که وقتی تخمک‌گذاری انجام می‌شود، رنگ آن تیره‌تر و حتی غلیظ می‌شود. در این جا به چند نمونه از نشانه‌هایی که معلوم می‌کند یک زن در حال تخمک‌گذاری است، اشاره می‌کنیم:

  • لکه بینی در این دوره
  • احساس درد در ناحیه سینه
  • سفت شدن سینه‌ زنان
  • افزایش میل جنسی در زنان
  • درد در ناحیه تخمدان (احساس در یک طرف شکم)

البته بعضی از خانم‌ها علامت‌های تخمک‌گذاری را متوجه نمی‌شوند و یا همه این علامت‌ها در یک نفر به وجود نمی‌آید.

رابطه تخمک‌گذاری و بارداری

اگر قصد بارداری دارید، باید بدانید چه موقع در بدن شما تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد؟ و چه موقع برای اقدام به بارداری مناسب است؟ اگر بعد از تخمک‌گذاری، اقدام به بارداری کنید، احتمال موفقیت خیلی کم است. اگر یک روز از زمان تخمک‌گذاری گذشته باشد، احتمال بارداری ۰ تا ۱۱ درصد پایین می‌آید، ولی غیرممکن نیست. گاهی امکان دارد که روز تخمک‌گذاری را اشتباه محاسبه کرده باشید.

پس باید بدانید که برای بارداری موفق، شما باید قبل از اینکه تخمک‌گذاری انجام شود، رابطه داشته باشید. بیشتر افراد از این موضوع اطلاعی نداشته و بعد از تخمک‌گذاری اقدام به رابطه می‌کنند. پس نکته مهمی که باید رعایت شود، زمان رابطه است که یا باید روز قبل انجام شود یا همان روزی که تخمک‌گذاری انجام می‌شود.

احتمال بارداری در روز قبل از تخمک‌گذاری بین ۲۱ تا ۳۵ درصد و در همان روز ۱۰ تا ۳۵ درصد و روز بعد از ۰ تا ۱۱ درصد به همین ترتیب پایین می‌آید. تخمک به وجود آمده باید طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت که آزاد شده بارور شود، چرا که ممکن است زنده نماند و همیشه لقاح به معنی بارداری نیست.

تجویزبهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری توسط متخصص زنان

داروهایی تولید شده، هم به‌صورت خوراکی و هم تزریقی به تحریک تخمک‌گذاری شما کمک می‌کند. البته با نظر پزشک متخصص باید از بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده شود. البته در روش‌های دیگری از درمان باروری مثل لقاح داخلی رحم و لقاح آزمایشگاهی هم از این روش استفاده می‌کنند. در روش تحریک تخمک‌گذاری فقط یک تخمک تولید می‌شود و با روش درمانی به تحریک فولیکول‌های بیشتر در تخمدان می‌پردازند که باعث تولید تخمک بیشتر می‌شود.

 برای انجام این روش درمانی، خانم‌ها باید برای پایش رشد فولیکول و حتی زمان مناسب تخمک‌گذاری یا تلقیح، سونوگرافی و آزمایش خون بدهند. با انجام این موارد پزشک متخصص بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری را پیشنهاد می‌دهد.

آشنایی با روش‌های درمانی تحریک تخمک‌گذاری

برای درمان اختلال تخمک‌گذاری، متخصص‌های زنان،زایمان و نازایی روش‌های درمانی زیادی را طبق ساختار بدنی فرد ارائه می‌دهند و بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری را برای نتیجه بهتر، تجویز می‌کنند.

۱. ارزیابی: متخصص نازایی، چگونگی دوره تخمک‌گذاری را با انجام آزمایش خون و رشد فولیکول در تخمدان‌ها، دیواره‌های رحم و ضخامت آن را توسط سونوگرافی ارزیابی می‌کنند.

۲. تحریک: برای تقویت رشد فولیکول‌های حاوی تخمک برای تحریک تخمدان‌ها، از دارو استفاده می‌کنند. در این روش متخصص زنان، باید مناسب‌ترین دارو یا ترکیبات دارویی را برای بیمار خود تجویز کند.

۳. پایش: در دوره تخمک‌گذاری، دکتر متخصص زنان و زایمان با استفاده از سونوگرافی و آزمایش خون، رشد فولیکول را بررسی می‌کنند. این مرحله پایش برای احتمال بارداری‌های چندقلویی اهمیت دارد.

تلقیح مصنوعی

وقتی خانم‌ها به‌روز تخمک‌گذاری نزدیک می‌شوند، متخصص، لقاح مصنوعی را انجام می‌دهد که شامل ورود اسپرم به داخل رحم زن است. البته یکی از شرط‌های لازم برای بارداری وجود تخمک سالم و فعال است تا اسپرم درون آن، جای‌گیر و عمل لقاح صورت بگیرد. اگر فرد، تخمک ناسالم که برای باروری مناسب نباشد، داشته باشد، روش درمانی دیگری را انجام می‌دهند.

روش تحریک تخمک‌گذاری برای چه افرادی مناسب است؟

این روش درمانی که منجر به  فرزندآوری برای کسانی که در انتظار فرزند هستند، می‌شود، همیشه مناسب همه بانوان دارای مشکل نیست. هر مشکلی درمان مناسب خود را دارد. ناباروری یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را آزرده و زندگی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. اختلال در تخمک‌گذاری یکی از این مشکلات است.

 در افرادی که تخمک‌گذاری آن‌ها ناموفق و نمی‌توانند تخمک‌گذاری کنند، تحریک تخمک گذاری روش خوبی برای درمان آن‌هاست. بعضی از خانم‌هایی که دچار مشکل تخمک‌گذاری هستند، مثل خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، از این روش برای بارداری استفاده می‌کنند. چرا که بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری محسوب می‌شود.

تاثیر روش تحریک تخمک گذاری

افرادی که از روش‌های کمک درمانی مثل لقاح مصنوعی و آزمایشگاهی استفاده می‌کنند، هم از روش تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌کنند و یا با کمک این روش به درمان خود کمک می‌کنند. در خانم‌هایی که روش تحریک تخمک‌گذاری را انجام داده‌اند و مشکل آزادسازی تخمک را دارند، متخصص باروری به آن‌ها تحریک شدید تخمک‌گذاری را تجویز می‌کند.

 باید دانست که هورمون گنادوتروپین انسانی است که سبب تحریک آزادسازی تخمک‌های بالغ می‌شود. این هم یکی از بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری است که در این روش شانس بیشتری برای بارداری به وجود می‌آید.

داروهای مورد استفاده در روش تحریک تخمک‌گذاری

پزشکان و متخصصان زنان، بهترین دارو برای تحریک تخمک‌گذاری را باتوجه ‌به وضعیت فرد مورد نظر تجویز می‌کنند. بعضی از این داروها بصورت قرص خوراکی و بعضی بصورت آمپول هستند.

تعدادی از این داروها عبارت‌اند از:

گنادوتروپین GNRH

متفورمین برای تحریک تخمگذاری

آمپول HMG جهت رشد و تحریک تخمک‌گذاری

آمپول FSH جهت رشد و تحریک تخمک‌گذاری

تحریک تخمک‌گذاری با قرص کلومیفن

فواید استفاده از تحریک تخمگذاری برای بانوان

تحریک تخمک‌گذاری، بهترین روش برای درمان نازایی است چون در مقایسه با روش‌های درمانی مثل لقاح مصنوعی و آزمایشگاهی، زمان کمتری برای درمان احتیاج دارد. گاهی اوقات تحریک همراه با روش‌های لقاح مصنوعی به صورت هم‌زمان نیز می‌تواند، در فردی مؤثر باشد. توجه کنید که نمی‌توان خودسرانه از این داروها برای ایجاد بارداری سریع و یا چندقلویی استفاده کرد.

مراجعه به پزشک برای تحریک تخمک‌گذاری

دکتر زنان و زایمان و نازایی در دو حیطه‌ی بیماری‌های زنان و مراقبت‌های زایمان فعالیت می‌کنند. تمامی بیماری‌های مرتبط با سیستم تناسلی زنان و همچنین مسائل مربوط به بارداری، قبل از حاملگی و دوره‌ی بعد از زایمان (نفاس) و عمل سزارین در حوزه ی فعالیت‌های دکتر متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص زنان است. برای ثبت نوبت دکتر زنان در دکترتو ابتدا شهر خود را انتخاب کنید.

  1. زهرا

    مطلب خوبی بود به نظرتون برای تحریک تخمک گذاری کلومفن بهتریه یاا لتروزول؟

  2. دکترتو

    با سلام کاربر گرامی
    داروهای تحریک تخم گذاری حتما باید توسط متخصص زنان و با بررسی وضعیت هر بیمار تجویز شود
    سپاس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.