×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اسید آکریلیک

اسید آکریلیک که با نام های دیگری مانند اسید ۲-پرونوئیک ، اسید وینیل فرمیک و اسید پروپن شناخته می شود ، مایعی شفاف ، بی رنگ ، خورنده و قابل اشتعال است که بوی تند و تیزی دارد. فرمول شیمیایی این ترکیب C۳H۴O۲ است و با آب ، الکل ، اتر ، بنزن ، کلروفرم و استون قابل ترکیب است. اسید آکریلیک بسیار متنوع و با ارزش است زیرا یک ماده واسطه شیمیایی است که در تولید بسیاری از محصولات صنعتی و مصرفی استفاده می شود.

 

1 - شرکت بازرگانی و پخش مواد اولیه -

برای خرید اسید آکریلیک به بازرگانی پارسیان شیمی نگین طهران تماس بگیرید

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی اسید آکریلیک

وزن مولکولی این ماده ۷۲  گرم می باشد. در آب قابل تجزیه است و دارای نقطه ذوب برابر با ۱۴ درجه سانتی گراد و نقطه جوش ۱۴۱ درجه سانتی گراد است. . اسید اکریلیک به دلیل ساختار شیمیایی خود با تعداد زیادی ترکیبات غیر آلی و آلی واکنش نشان می دهد که منجر به تشکیل تعداد زیادی از ترکیبات با وزن مولکولی کم و زیاد می شود.

عوارض و خطرات اسید آکریلیک

قرار گرفتن مداوم یا حتی ملایم در معرض این اسید باعث تحریک پوست و دستگاه تنفسی می شود. در حالی که قرار گرفتن در معرض مقادیر کم به طور کلی برای بدن مضر نیست ، دوزهای بالای این اسید می تواند سمی باشد و منجر به مشکلات ریوی در انسان شود. محلول های غلیظ اسید اکریلیک ، در صورت بلعیده شدن ، می توانند باعث سوختگی شدید در دهان و دستگاه های گوارشی شود، علاوه بر این ،  بخارات اسیدی آن می تواند باعث اختلال در غشای مخاطی و دستگاه تنفسی شود.

کاربردهای اسید آکریلیک

از آکریلیک اسید به طور سنتی به عنوان ماده اولیه تولید استرهای اکریلیک ، متیل اکریلات ، اتیل اکریلات ، بوتیل اکریلات و ۲-اتیل هگزیل اکریلات استفاده می شود. این اکریلات های فله ای در ابتدا برای تولید رزین های اکریلیک پایه حلال استفاده می شدند اما نگرانی های زیست محیطی در مورد استفاده از این حلال ها باعث تولید اکریلیک های پایه آب شد. کاربردهای اکریلیک های پایه آب در درجه اول در پوشش های تزئینی و سنگ تراشی صنعتی می باشد اما سایر موارد کاربردی شامل چسب ها ، پوشش های کاغذی و چرمی ، لاک ها ، ترکیبات پشتی فرش و پوشش های قرص است.

از دیگر کاربردهای عمده این اسید می توان به تولید پلی اکریلات اشاره کرد که به عنوان پراکنده کننده ، تغلیظ کننده  و کنترل کننده رئولوژی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب همچنین به عنوان کمونر با اکریل آمید در تولید پلی اکریل آمید آنیونی و هیدروکسی اکریلات ها در فرمولاسیون پوشش های صنعتی بکار می رود.

بازار خرید و فروش اسید آکریلیک

بازار  کاربرد و خرید اسید آکریلیک طی سالها رشد بسیار زیادی کرده است ، زیرا استفاده از این ماده شیمیایی در بخشهای مختلف از محصولات آرایشی مانند لاک ناخن اکریلیک گرفته تا صنایع شیمیایی افزایش یافته است. استفاده از اسید اکریلیک همچنین با بحث های مختلفی روبرو شده است زیرا آژانس های بهداشتی در ایالات متحده استفاده از آن را در محصولات مختلف مورد بررسی دقیق قرار داده اند.

به طور سنتی از این اسید به عنوان ماده اولیه در تهیه صنعتی استرهای اکریلیک استفاده می شود. این استرها مانند متیل اکریلات ، اتیل اکریلات و غیره برای تهیه رزین های پایه حلال مورد استفاده قرار می گرفتند ، اما به دلیل نگرانی های زیست محیطی ، تولید آنها متوقف شد. پس از مدتی تولید کنندگان ، اکریلیک های پایه آب را ساختن که در پوشش های خانگی و در محصولات مختلف دیگر مانند نقاشی ، کاغذ ، چسب و جلا ، استفاده زیادی پیدا کرده است.

لسیتین چیست و از کجا تهیه کنیم؟

لسیتین چیست ؟

این ترکیب که مهمترین محصولات فرعی(byproduct) صنعت فرآوری روغن خوراکی است. علت این اهمیت عملکرد و کاربرد وسیع آن در صنایع غذائی و واحدهای صنعتی دیگر است. امروزه استفاده از آن فراتر از کاربرد سنتی آن است و در صنایع رنگ، شکلات و مارگارین کاربرد دارد. متخصصان فعال در صنایع غذایی از آن به عنوان یک عامل افزودنی بسیار پر کاربرد در بسیاری از سیستم های مدرن یاد می کنند. به طور خلاصه خواص طبیعی عمده که این ماده غذایی را به یک ماده ایده آل مبدل می سازد عبارتند از: امولسیون سازی ، اصلاح ویسکوزیته و ارزش غذایی.

2 - شرکت بازرگانی و پخش مواد اولیه -

برای خرید لسیتین به بازرگانی پارسیان شیمی نگین طهران تماس بگیرید

در حال حاضر تأثیر تغذیه لسیتین در زمینه پزشکی به عنوان عامل مهمی در بهبود اختلالات عصبی شناخته می شود. سایر کاربرد های این ماده در پزشکی و سلامت شامل تغییرات مثبت در سطح کلسترول، شیمی درمانی و عوامل بهبود دهنده ی گردش خون است. همچنین این ماده در بسیاری از کاربردهای صنعتی و غیر غذایی مانند پخش کننده رنگدانه، استخراج حلال و نیز به عنوان خوراک حیوانات استفاده می شود. منبع اصلی تجاری آن از محصولات جانبی در فرایند فراوری روغن سویا است. همچنین از سایر محصولاتی مانند دانه آفتاب گردان ، پنبه، ذرت و کلزا  استحصال لسیتین می تواند صورت گیرد.

ساختار

برای تعریف مواد چرب زرد و قهوه ای که در بافت های جانوری و گیاهی موجود است از لستین استفاده می شود. این ترکیب، ماده ای آمفیفیلی است – یعنی هردوخاصیت انحلال در آب و انحلال در چربی را دارد. این ماده مخلوطی از گلیسیرید فسفولیپید ها شامل فسفاتیدیل کولین، فسفاتیدیلتانولامین، فسفاتیدیلینواستیل، فسفاتیدیلسرین و فسفاتید اسید می باشد.

ویژگی ها و کاربرد ها

لسیتین سویا دارای خواص امولسیون کننده و خواص روان کنندگی است و در گروه سورفاکتانت ها قرار می گیرد. این ماده می تواند توسط بدن انسان به طور کامل تبدیل و متابولیزه شود، به طوری که در هنگام مصرف خوراکی های داری لسیتین به بدن انسان هیچ آسیبی نمی زند. برخی از امولسیفایر های دیگر تنها می توانند از طریق کلیه ها دفع می شوند و در بدن هضم نمی شوند.

اجزای اصلی ترکیب تولید شده از روغن سویا به شکل تجاری عبارتند از:حدود ۳۴%روغن سویا،حدود ۲۱% فسفاتیدیلینواستیل،حدود ۲۰% فسفاتیدیل کولین،حدود ۱۶% فسفاتیدیلتانولامین، حدود ۸%دیگر فسفاتیدها، ۵%کربوهیدرات های آزاد، ۳% استرول ها و حدود ۱% رطوبت.

موارد تاثیر گذار:

pH

pH در اکثر محصولات لسیتین حدود ۷ است.
به طور کلی این ماده در فرمولهایی با pH بالاتر از ۴ موثر است.

نمک ها

بیشتر محصولات غذایی حاوی سطح نمک از ۱٪ -۲ هستند.
محتوای نمک بالای ۲٪ ممکن است بر عملکرد این ماده تأثیر بگذارد.

کاربرد های لسیتین

در ادامه به کاربرد های این ماده بیشتر پرداخته شده است:

افزودنی غذایی

غیر سمی بودن این ماده باعث می شود تا از آن در غذا استفاده گردد. این استفاده به عنوان افزودنی به غذا یا استفاده مستقیم در تهیه آن است. این محصول به صورت تجاری در محصولات غذایی نیازمند به امولسیون یا روان کننده طبیعی استفاده می شود.

سدیم متا بی سولفیت | کاربرد ها و خواص

سدیم متا بی سولفیت یک ماده شیمیایی غیر آلی بوده که به سادگی درون آب حل می شود و به هنگام حل شدن بوی ناخوشایندی مانند سولفور ایجاد می کند. گرید خوراکی این ماده در صنایع غذایی بسیار پر کاربرد می باشد. در ادامه به کاربرد های سدیم متا بی سولفیت بیشتر می پردازیم.

3 - شرکت بازرگانی و پخش مواد اولیه -

برای خرید سدیم متا بی سولفیت به بازرگانی پارسیان شیمی نگین طهران تماس بگیرید

کاربرد متا بی سولفیت سدیم:

این ماده شیمیایی به سبب استفاده در گرید های مختلف تنوع استفاده بالایی دارد که بخشی از آنها به شرح زیر است:

گرید خوراکی

کاربرد به عنوان نگهدارنده:

سدیم متا بی سولفیت خوراکی عمدتا به عنوان نگهدارنده  جهت جلوگیری از رشد باکتری در غذا و افزایش زمان ماندگاری جلوگیری از قهوه ای شدن و از دست رفتن تازگی در میوه ها،سبزیجات و سایر مواد غذایی مورد استفاده است. میزان مصرف روزانه آن در حدود ۰.۷ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن انسان توصیه شده است. هر چند در صورت وجود آلرژی به ترکیباتی سولفیتی این مقدار باید کمتر باشد. غذاهایی که حاوی بیشترین ترکیبات سولفیت می باشند ، شامل سس ها،محصولات فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس،برخی غذاهای دریایی نظیر صدف ها و ترکیبات حاوی سویا هستند.

از متا بی سولفیت سدیم در تولید بیسکویت رژیمی و کم چرب نیز استفاده می شود. این ماده یک بهبود دهنده خمیر بیسکویت است . در اثر آزاد کردن سولفور دی اکسید با تاثیر بر گلوتن موجو د در خمیر بیسکویت، خمیری منعطف جهت  قالب زنی را تولید می کند و همچنین مانع  از خرد شدن در زمان پخت می شود.

متابی سولفیت سدیم در تهیه میوه خشک:

سولفوره کردن میوه ها موجب حفظ آن ها در برابر واکنش با هوا و اکسید شدن می شود در نتیجه از تغییر رنگ آن ها در هنگام خشک کردن میوه هایی مثل گلابی، زردآلو ، سیب و سایر میوه هایی که دارای  رنگ روشن هستند با این روش جلوگیری به عمل می آید و می توان آن ها را مدت زمان طولانی تری با حفظ طعم و رنگ نگهداری نمود. به غیر از MBS  برای خشک کردن میوه ها می توان از سایر مواد سولفور دار مجاز در صنایع غذایی مانند دی اکسید سولفور، سدیم بی سولفیت و… استفاده کرد.

و استفاده ازSMBS باید در زمانی کوتاه و مقداری مجاز و مشخص انجام شود. زیرا استفاده ی بیش از حد و ماندن میوه ها در محلول های سولفور دار بیشتر از مقدار مجاز موجب خمیری شدن آن ها می گردد. یک الی یک و نیم قاشق چای خوری از محصول فوق یا دیگر مواد سولفور دار ذکر شده در یک لیتر آب برای میوه های ورقه شده به مدت پنج دقیقه و برای میوه های نصف شده به مدت ۱۵ دقیقه باعث خمیری شدن میوه ها نمی شود و موجب حفظ ظاهر و خواص میوه ها می گردد. بعد از مدت زمان ذکر شده میوه ها را با آب سرد بشویید و آن را روی سینی توری مانند پهن کنید.

متابی سولفیت سدیم در آبلیمو:

این ماده شیمیایی به عنوان یک ماده موثر در حفظ طعم و رنگ آبلیمو می باشد. به عنوان نگهدارنده مانع رشد باکتری در آبلیمو می شود. میزان مجاز استفاده از این ماده شیمیایی ۲۵۰پی پی ام است و بیشتر از آن غیر مجاز می باشد.

گرید صنعتی:

به عنوان یک عامل پاک کننده:

متا بی سولفیت صنعتی در کارخانجات تولید نوشیدنی جهت استریل و ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی افراد به این مواد شیمیایی حساسیت دارند و بعد از نوشیدن برخی نوشیدنی ها دچار برخی حساسیت ها می شوند که به دلیل وجود همین ماده شیمیایی است.

کاربرد در صنایع تصفیه آب:

متا بی سولفیت سدیم در تصفیه آب در نقش یک عامل ضد باکتریایی عمل می کند. این ماده در تمیز کردن جرم لوله های آب در دستگاه آب شیرین کن مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده باعث کاهش کلر مازاد در فرآیند تصفیه و عاملی برای کاهش اکسیژن محلول در آب برای مصارف خاص کاربرد دارد.

کاربرد در صنایع نساجی و کاغذ سازی

گرید صنعتی SMBS در صنعت ساخت کاغذ و نساجی با قدرت کلر زدایی به عنوان سفید کننده کاغذ ،کتان،پارچه ،پشم و… استفاده می شود. در تولید پارچه ها با کیفیت ،برگشت لباس های آب رفته به حالت عادی، استفاده می شود به این صورت که باعث از بین رفتن پیوند های سولفید می شود و لباس به حالت اولیه خودش برمی گردد. برای جلوگیری از فرسودگی لباس و کفش نیز مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده در صنعت چرم سازی به مرغوبیت چرم و جلو گیری از ترک خوردن چرم بسیار موثر است.

 از این ماده به صورت خشک برای جذب رطوبت دربسته بندی های کفش ها یا کیف ها نیز استفاده می شود.

نکته این ماده شیمیایی به دلیل قرارگرفتن در معرض هوا، مقدار کمی دی اکسید سولفور آزاد می کند.

داروسازی :

به عنوان یک آنتی اکسیدان در فرمولاسیون دارویی خوراکی،تزریقی و موضعی استفاده می شود. این محصول در pH اسیدی به عنوان نگهدارنده در دارو های خوراکی مانند شربت و احیا کننده استامینوفن مورد استفاده قرار می گیرد.

استخراج طلا

این ماده معمولا برای رسوب دهی طلا در محلول های تیزاب سلطانی و کلرید طلا مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی این ماده در آب حل می شود گاز سولفور دی اکسید تشکیل می شود که در رسوب دهی طلا از محلول مناسب می باشد. این ماده به دلیل آنکه انتخابی عمل می کند و سبب ایجاد رسوب می شود محبوبیت خاصی دارد.

در فرآیند استخراج طلا از قطعات و برد های الکترونیکی معمولاً خرید این ماده به منظور ترکیب گردن آن با اوره مورد استفاده قرار می گیرد.

اوره که با نام کاربامید شناخته می شود در الکل و آب محلول است و غیر قابل احتراق می باشد. در فرایند های بازیابی طلا از اوره به منظور خنثی سازی اسید نیتریک اضافی موجود در محلول های تیزاب سلطانی استفاده می شود.

کاهش میزان کلر در تصفیه ی آب

استفاده از متا بی سولفیت سدیم در تصفیه ی آب می تواند باعث کاهش میزان کلر اضافی در آب شود. همچنین می تواند O3 را جذب نماید و از میزان آن در آب بکاهد. کلر و اوزون دو ماده ی اکسید کننده هستند که در هنگام تصفیه ی آب اگر به فرایند اسمز معکوس برسند موجب نابودی آن می شوند. در نتیجه حذف آن ها قبل از رسیدن به این مرحله توسط MBS یکی از قسمت های اساسی در تصفیه ی آب محسوب می شود.

سایر کاربردها

به دلیل خواص اسیدی و نگهدارنده ای که دارد, برای استفاده در تاریکخانه های چاپ عکس در عکاسی, بسیار مناسب است. هر چند در حال حاضر این شیوه ظهور عکس در حال منسوخ شدن است. محصول فوق به عنوان یک ماده ی سفید کننده در تولید پارچه در صنایع نساجی و یا تولید خمیرکاغذ نیز به کار برده می شود.

مصرف در دوران بارداری

به طور کلی در دوران بارداری باید نسبت به مصرف مواد مختلف حساسیت بیشتری نشان داد، اکثر مواد غذایی که از نگه دارنده ها استفاده می کنند حاوی ترکیبات حائی سولفیت هستند بنابراین باید کمتر مصرف شوند،سدیم متا بی سولفیت نیز به طور کلی خطری ایجاد نمی کند اما در بعضی افراد که به سولفیت ها از قبیل سولفیت سدیم، سولفیت پتاسیم و… حساسیت نسان می دهند، ممکن است سبب تهوع و اسهال تورم صورت و مشکل در تنفس شود.

منبع : بازرگانی پارسیان شیمی نگین طهران

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.