شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • دادخواست طلاق توافقی از طرف مرد
    30 تیر 1401 - 12:02
    شناسه : 202211
    0

    شرایط و مراحل درخواست طلاق از طرف مرد یا زن را می‌توان توافق‌های انجام شده بر سر حقوق زن دانست. یکی از این حقوق مهریه است. مهریه مهم‌ترین مسئله‌ای است که به مسالمت زن و مرد بر سر آن نیاز دارد. زن می‌تواند آن را ببخشید یا مطالبه کند. حتی می‌تواند بخشی را مطالبه و بخشی دیگر را ببخشد.

    پ
    پ

    دادخواست طلاق توافقی از طرف مرد

    وقتی زن و مرد بتوانند بر سر مسئله طلاق به توافق برسند، می‌توانند دادخواست طلاق توافقی بدهند. این نوع طلاق را می‌توان سهل‌ترین نوع طلاق دانست. البته که به زمان کمتری برای رسیدن تا مرحله اجرای صیغه طلاق نیاز دارد. تمام اختلاف‌هایی که می‌تواند روند طلاق را طولانی کند، در این نوع طلاق پیش از هر اقدامی برطرف شده است. زن و مرد می‌نشینند و بر سر مسائل مهم که بیشتر حقوق زن می‌شود با هم حرف می‌زنند. یعنی خودشان درباره مهریه، نفقه و اجرت المثل و همچنین حضانت فرزندان به نتیجه‌ای واحد می‌رسند.

    اما این نوع طلاق هم نیاز به طی کردن مراحل قانونی دارد. مراحل درخواست طلاق از طرف مرد یا زن می‌تواند به دادگاه تقدیم شود. در این نوع طلاق زن و مرد مسالمت آمیز روند طلاق را در کنار هم طی می‌کنند.

    مراحل درخواست طلاق توافقی

    درخواست طلاق توافقی را زن یا مرد می‌توانند بعد از رسیدن به توافق‌های لازم به دادگاه بدهند. در طلاق توافقی مرحله ارجاع طرفین به داوری حذف می‌شود. به دلیل این که نیازی به این مرحله وجود ندارد. زن و مرد خودشان بدون داوری به توافق رسیده‌اند. با این حال، هر دو باید در جلسه‌های مشاوره شرکت کنند. در این جلسه‌ها مشاور همه تلاشش را می‌کند که زن و مرد را به جای طلاق بر سر زندگی به توافق برساند. حضور پیدا نکردن در جلسه‌های مشاوره تبعات قانونی در پی خواهد داشت.

    دادخواست مربوط به طلاق توافقی باید ارائه شود. این دادخواست نیاز به تنظیم دارد و از نظر قانونی باید قابل قبول باشد. زن و مرد باید دادخواست تنظیم شده را به دفاتر خدمات الکترونیکی ارائه بدهند. با این کار دادخواست در وب سایت‌های قضایی ثبت می‌شود. این دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. یکی از مراحل درخواست طلاق از طرف مرد یا زن مراجعه در تاریخ و ساعت خوانده شده به دادگاه است. توافقی که بین زن و مرد شده است، در اینجا به کمکشان می‌آید. زیرا هیچ دعوایی طرح نمی‌شود که قاضی برای حل آن زمان صرف کند.

    آخرین مرحله مراجعه به دفتر اسناد رسمی است. صیغه طلاق بین زن و مرد در این دفاتر جاری می‌شود. اما جاری شدن صیغه طلاق منوط به ارائه توافق نامه بین زن و مرد است.

    صدور گواهی عدم سازش از طرف دادگاه

    یکی از مراحل درخواست طلاق از طرف مرد یا زن صبر کردن تا صدور گواهی عدم سازش است. این گواهی همان صدور حکم طلاق است. اگر زن و مرد در طی مراحل دادگاه با هم بر سر ادامه زندگی سازش کنند که پرونده بسته می‌شود. در غیر این صورت، دادگاه بر اساس توافق‌های صورت گرفته گواهی عدم سازش را صادر می‌کند. این گواهی تا سه ماه معتبر است. زن و مرد می‌توانند با در دست داشتن این گواهی برای جاری شدن صیغه طلاق به دفترخانه بروند. اگر زن و مرد در طی این سه ماه به دفترخانه مراجعه نکنند، گواهی از اعتبار ساقط می‌شود. یعنی زن و مرد باید مراحل را دوباره طی کنند.

    طلاق توافقی شاید نامش کمی غلط‌انداز باشد. زن و مرد فکر کنند که می‌توانند خودشان همه مراحل را به سادگی طی کنند. آنها وجود وکیل طلاق توافقی را نادیده می‌گیرند. در صورتی که وکیل می‌تواند زن و مرد را درباره حق و حقوقی که نسبت به زندگی دارند آگاهی ببخشد. هزینه طلاق توافقی میتواند به صرفه ترین انتخاب نیز باشد.

    شرایط و مراحل درخواست طلاق از طرف مرد یا زن

    شرایط و مراحل درخواست طلاق از طرف مرد یا زن را می‌توان توافق‌های انجام شده بر سر حقوق زن دانست. یکی از این حقوق مهریه است. مهریه مهم‌ترین مسئله‌ای است که به مسالمت زن و مرد بر سر آن نیاز دارد. زن می‌تواند آن را ببخشید یا مطالبه کند. حتی می‌تواند بخشی را مطالبه و بخشی دیگر را ببخشد.

    نفقه دومین حقی است که در چنین طلاقی باید بر سر آن توافق‌های لازم صورت گرفته باشد. یعنی مرد باید قبول کند که هزینه‌های زندگی زن را در طی زندگی مشترک و در ایام عده بپردازد. نگهداری و حضانت فرزندان نیز نیاز به تصمیم‌گیری دارد. این مسئله نیز بیشتر از مهریه اهمیت نداشته باشد، اهمیتش کمتر از آن نیست. آنها باید به نتیجه برسند که چه کسی از فرزندشان مراقبت می‌کند. البته بر سر تأمین هزینه‌های فرزند نیز باید توافق شود. درباره اجرت المثل که هزینه زحماتی است که زن در طی زندگی مشترک متقبل شده است نیز باید توافق شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.