×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

طلاق گرفتن هرگز آسان نیست. اگر با طلاق روبرو شدید و نمی توانید با همسرتان به توافق برسید، دعوای طلاق ممکن است تنها گزینه شما باشد.

در این مقاله، گزینه‌های شما را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا دقیقاً نحوه کارکرد دعوی قضایی و زمانی که ممکن است ضروری باشد را درک کنید.

طلاق - مراجعه به محاکم برای دعاوی طلاق چه زمانی لازم است؟ - حضانت

دعوای طلاق چیست؟ مشاوره حقوقی خانواده چه کسی است؟

از بین همه راه هایی که می توانید طلاق بگیرید، دعوای قضایی پرهزینه ترین، وقت گیرترین و از نظر عاطفی ترین گزینه موجود است.

هنگامی که اکثر مردم به دعوای طلاق فکر می کنند، تصور می کنند که این به معنای حضور در دادگاه است و قبل از تصمیم گیری در مورد توافق از سوی قاضی، به پرونده شما رسیدگی می کند. در حالی که این مورد است، از نظر فنی، داوری و حل و فصل مذاکره نیز اشکال دعوی قضایی هستند.

برای اهداف این مقاله، ما بر روی محاکمه در دادگاه علنی به عنوان تعریف دعوا تمرکز خواهیم کرد.

دعوا در لغت به معنای مراجعه به دادگاه برای استیفای حقوق خود است. شما از قاضی می خواهید که با صدور حکم در مورد اختلافاتی که با همسرتان دارید آنچه را که شرعاً به شما تعلق می گیرد به شما عطا کند. البته بعد از دریافت مشاوره حقوقی خانواده.

در برخی موارد، دعوی قضایی ممکن است محدود باشد و به طور دقیق بر بخش‌های مشخص شده طلاق شما تمرکز کند، مانند حضانت فرزند یا مسائل مربوط به والدین. در مواقع دیگر، دعوی قضایی ممکن است شامل تمام جنبه های طلاق باشد، با چندین حکم که با هم ترکیب می شوند تا یک توافق حل و فصل الزام آور قانونی ایجاد کنند.

به ندرت یکی از همسران در دادگاه طلاق همه چیز را بدست می آورد. غالباً تقسیم بندی وجود دارد که در آن هر یک از طرفین می تواند ادعای پیروزی نسبی در کل مسائلی را که بر آن حکم شده است، داشته باشد.

با وجود اینکه این امر از نظر عاطفی پرهزینه است، اما برخی از همسران در واقع می‌خواهند با همسر خود نبردی خصمانه داشته باشند تا راهی برای تنبیه آنها برای تخلفات واقعی یا خیالی باشند. بهتر آن است که قبل از شروع طلاق از مشاوره حقوقی خانواده استفاده کنید.

فقط مدت زمانی که دعوا طول می کشد می تواند مجازات کافی باشد. به دلیل برنامه ریزی، تغییرات در برنامه قاضی و سایر متغیرهای بیرونی، غیر معمول نیست که طلاق دعوی یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد.

حتی اگر ممکن است در یک طلاق دعوی تا زانو باشید، هنوز این گزینه را دارید که سعی کنید اختلافات خود را با همسرتان در یک توافق مذاکره حل کنید. در واقع، در برخی موارد، سرعت آهسته حلزون مانندی که دادگاه با آن پیش می‌رود، گاهی انگیزه کافی برای تلاش و حل اختلافات شما در خارج از دادگاه است.

زن و شوهر - مراجعه به محاکم برای دعاوی طلاق چه زمانی لازم است؟ - حضانت

دعوی در مقابل داوری

دعوا و داوری هر دو اشکال دعوی هستند. در حالی که آنها در برخی از مشترکات مشترک هستند، برخی از تفاوت های متمایز نیز وجود دارد.

هر دو شکلی از طلاق اعتراضی هستند که در آن مسائل حل نشده باید توسط شخص ثالث تصمیم گیری شود.

هنگام ارجاع به دعوا، به طور کلی به برگزاری یک محاکمه در دادگاه عمومی در مقابل یک قاضی اشاره می کنید. تفاوت اصلی با داوری این است که پرونده شما در مقابل قاضی که شما انتخاب میکنید رسیدگی می شود و دادگاه به صورت خصوصی و پشت درهای بسته برگزار می شود.

یکی دیگر از اشکال دعوا، حل و فصل مذاکره است. در هر زمانی در دعاوی یا داوری، اگر هر دو طرف بتوانند در مورد مسائل حل نشده از طریق مذاکره و مصالحه به توافق برسند، این به عنوان یک توافق مذاکره شناخته می شود. اغلب، این اتفاق زمانی می افتد که یک یا هر دو طرف روند پیشرفت دعوی یا داوری را دوست ندارند.

ممکن است این احساس وجود داشته باشد که یک همسر در یک موضوع خاص ضرر می کند، یا ممکن است به دلایل احتمالی زیادی (مانند ازدواج مجدد، مالی و غیره) تمایل به تسریع این روند وجود داشته باشد.

داوری همچنین فرض می کند که هنوز سطحی از مدنیت و همکاری بین هر دو طرف وجود دارد. اگرچه داوری الزام آور است، اما تنها زمانی موفقیت آمیز است که هر دو طرف با دادن و گرفتن برخی از آنها موافقت کنند. ارتباط مستمر و اعتماد نیز باید نقشی داشته باشد تا داوری کار کند.

خبر خوب در مورد داوری این است که هزینه کمتری نسبت به دعاوی سنتی دادگاه دارد. حتی اگر شما باید برای یک داور هزینه کنید (و بله، آنها ارزان نیستند)، چون زمان‌بندی را کنترل می‌کنید، تاخیرهای کمتر، لغو کمتر و ساعت‌های کمتری وجود دارد که وکلا باید برای دفاع از شما صرف کنند.

اشکال داوری این است که تصمیمات به ندرت قابل تجدید نظر هستند. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، هر تصمیمی که داور تصمیم می گیرد همان چیزی است که شما به احتمال زیاد مجبور خواهید بود با آن زندگی کنید. در واقع، در ابتدای فرآیند داوری باید توافقنامه ای را برای آن امضا کنید.

محاکمه ها اغلب امکان تجدید نظر را باز می گذارند. در حالی که اگر حکمی را دوست ندارید، این به شما انعطاف بیشتری می دهد، طلاق شما را طولانی تر می کند و متر پول را روشن نگه می دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.