پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سیستم اعلام حریق بی سیم چیست؟
    30 تیر 1401 - 12:22
    شناسه : 202229
    1

    سیستم های اعلام حریق از چند قسمت تشکیل شده که هر یک از آن ها وظیفه ای منحصر به خود را دارند که در ادامه با این اجزا آشنا خواهیم شد و کاربرد هر یک را بیان خواهیم کرد.

    پ
    پ

    معرفی اجزای سیستم اعلام حریق

    همه ما در کودکی به این فکر افتاده ایم که اگر در مکانی تنها باشیم و حادثه ای رخ دهد چه کاری باید بکنیم؟ حتی در بزرگسالی هم این چنین سوالاتی برای افراد پیش خواهد آمد: اما آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر مکانی که در آن هستید دچار حریق شود چه باید بکنید؟ احتمالا پاسخ اکثر افراد این است که تلفن را بر خواهم داشت و با آتش نشانی تماش خواهم گرفت. حال این را تصور کنید که در جایی گیر افتاده اید و موبایل هم آنتن نمی دهد، اکنون چطور؟ جایی برای نگرانی نیست. چون قبل تر از این ها فکری برای این چنین موقعیت هایی شده است: سیستم اعلام حریق بی سیم. این سیستم بدون نیاز به کابل کشی نصب می شود و حادثه را تنها با امواج رادیویی انتقال می دهد. سیستم های اعلام حریق از چند قسمت تشکیل شده که هر یک از آن ها وظیفه ای منحصر به خود را دارند که در ادامه با این اجزا آشنا خواهیم شد و کاربرد هر یک را بیان خواهیم کرد.

    images 1658386579 - سیستم اعلام حریق بی سیم چیست؟ - اعلام حریق

    پنل مرکزی اعلام حریق بی سیم

    یکی از اصلی ترین اجزای سیستم اعلام حریق بی سیم پنل مرکزی این سیستم است. پنل اصلی وظیفه دارد تا با دیگر اجزا مختلف سیستم اعلام حریق از طریق امواج رادیویی ارتباط بر قرار کند. گفتنی است که به دلیل بی سیم بودن کل این سیستم اگر این پنل ها را در محلی جایگذاری کردید که نیاز به تعمیر دارد و یا حتی نیاز است به طور کلی این پنل جا به جا شوند، خیالتان راحت باشد، زیرا این سیستم و پنل، قابلیت جابه جایی دارد و با جا به جایی خطایی در کار این سیستم ایجاد نمی گردد.

    دتکتور های اعلام حریق

    دتکتور ها مهم ترین اجزای این سیستم برای تشخیص حریق و حجم حریق هستند. این دستگاه ها طوری طراحی شده اند که با تشخیص بالا رفتن حجم دود و یا حرارت، به صورت خودکار و بی سیم اعلام هشدار خواهند کرد. دتکتور ها را می توان در مکان های کوچک نیز نصب کرد و عمدتا این سنسور ها در جایی قرار می گیرند که احتمال حریق در آن ها بالا تر است.

    شستی های سیستم اعلام حریق بی سیم

    اگر شما زود تر از سنسور ها متوجه حریق شدید و یا اینکه سنسور ها و دتکتور ها کار خود را به درستی انجام ندادند، بهتر است قبل از اینکه دیر شود خود را به شستی های اعلام حریق برسانید. با فشردن این شستی ها شما به صورت دستی باعث اعلام حریق به صورت بی سیم خواهید شد. این شستی ها معمولا به دو شکل تولید و عرضه می شوند. در شکل اول شستی ها بدون محافظ هستند و صرفا در مکان های مختلف از ساختمان ها قرار می گیرند. در شکل دوم این شستی ها توسط یک شیشه یا طلق که به راحتی شکسته می شوند محافظت می شوند. در هر دو مدل از این شستی ها بعد از استفاده و اعلام حریق توسط آن ها می توانید از آن ها دوباره استفاده کنید اما در مدل شیشه ای نیاز است تا یک شیشه جایگزین قرار دهید. نکته نهایی اینکه زمان فشردن دکمه تا اعلام حریق به طور معمول سه ثانیه طول می کشد.

    images 1658386616 - سیستم اعلام حریق بی سیم چیست؟ - اعلام حریق

    تجهیزات جانبی اعلام حریق بی سیم

    یکی از تجهیزات اعلام حریق که بسیار کاربردی است، باتری پشتیبان آن ها می باشد. این باتری ها در زمانی که برق ساختمان و یا مکانی که این سیستم در آن نصب شده است از کار می افتد، سبب می شود تا این سیستم کار خود را به درستی انجام دهد و مشکلی در اعلام حریق ایجاد نشود. با وجود تمام نکات گفته شده، بهتر است بدانیم که تمامی این تجهیزات نیاز به یک دستگاه تقویت کننده برای تقویت امواج رادیویی این سیستم ها دارد.

    سیستم اعلام حریق چگونه کار می کند؟

    بعد از جایگذاری کردن سنسور ها در جایی مناسب و پنل مرکزی، شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که این تجهیزات چگونه کار می کنند؟
    پنل مرکزی وظیفه دارد تمامی اجزا سیستم اعلام حریق را به صورت بی سیم با هم در ارتباط نگه دارد. اگر حجم دود و حرارت از حدی بیشتر شود دتکتور ها هشدار را به پنل مرکزی ارسال می کنند. از طرف دیگر اگر دتکتور ها متوجه ایجاد حریق نشوند و حریق به صورت دستی اعلام شود نیز هشدار برای پنل مرکزی فرستاده می شود و این پنل دستور پخش شدن صدای هشدار و یا ریختن آب بر روی آتش را خواهد داشت. همچنین این پنل ها می توانند هشداری را برای سازمان آتش نشانی ارسال کنند.

    fire alarm systems - سیستم اعلام حریق بی سیم چیست؟ - اعلام حریق

    مزایای استفاده از اعلام حریق بی سیم چیست؟

    سیستم اعلام حریق بی سیم نیاز به کابل کشی ندارد و هزینه کمتری را در بر خواهد داشت. این سیستم می تواند در هر ساختمانی قرار گیرد و اگر نیاز به جا به جایی آن ها شد می تواند این سیستم را به راحتی جا به جا کند. این سیستم می تواند با باتری هم کار کند که خود مزیت بسیار مهمی است چرا که ممکن است در هر ساعت از شبانه روز با قطعی برق مواجه شویم. از این سیستم در ساختمان های نیمه کاره و یا مکان های تاریخی می توان استفاده کرد، چرا که بی سیم است و آسیبی به بافت ساختمان نمی زند و از طرفی راه اندازی این سیستم بسیار سریع تر از سیستم های کابلی است.

    کلام آخر 

    یکی از مهم ترین دستگاه ها و سیستم هایی که باعث ایمنی در ساختمان ها می شود، همین سیستم اعلام حریق بی سیم است. این سیستم نیاز به کابل کشی ندارد و نصب آن بسیار ساده است و می توانید از راهنمای خرید سیستم اعلام حریق استفاده نمایید تا تجهیزات درست را برای فضای مورد نظرتان انتخاب کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.