جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • کشتار 1600 سگ در نقاهتگاه دماوند / مدیرکل محیط زیست تهران: قتل عام سگ های رهاشده غیرقانونی و غیرکارشناسی است
    05 مرداد 1401 - 1:45
    شناسه : 202512
    0

    مرکز نقاهتگاه و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب در منطقه گندک دماوند که بهمن ماه ۱۳۹۸ با حضور مسوولان افتتاح شده بود، در صفحه اینستاگرام خود خبر از کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ سگ با گلوله از سوی شهرداری دماوند داد.

    پ
    پ

    1600 سگ در نقاهتگاه دماوند - کشتار 1600 سگ در نقاهتگاه دماوند / مدیرکل محیط زیست تهران: قتل عام سگ های رهاشده غیرقانونی و غیرکارشناسی است - شهرداری دماوند

    در ساعات گذشته خبر قتل عام حدود 1600 سگ رهاشده در نقاهتگاه منطقه گندک به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده است. سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان تهران ضمن تایید این خبر در گفت و گو با رکنا اعلام کرد که محیط زیست مخالف این اقدام غیرانسانی است و اساسا قتل عام سگ های بدون صاحب با سلاح گرم، خارج از دستورالعمل های تعیین شده در وزارت کشور برای رسیدگی به حیوانات شهری است و اقدامی غیرقانونی و غیرکارشناسی به حساب می آید.

    به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ساعات گذشته خبرها و تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر این که حدود 1600 سگ در مرکز نقاهتگاه و عقیم سازی سگ های بدون صاحب شهرستان دماوند که همه فعالیت هایش در منطقه گندک براساس بخشنامه و شیوه نامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور انجام می شود، توسط شهرداری دماوند با استفاده از سلاح گرم قتل عام شده اند.

    این در حالی است که مطابق آیین نامه وزارت کشور، کشتار جمعی سگ های بدون صاحب با سلاح گرم ممنوع است و برای کنترل جمعیت سگ های رهاشده ابتدا باید عقیم سازی انجام شود و حتی در صورت نیاز و در شرایط انتقال بیماری توسط سگ های ولگرد، این سگ ها باید با استفاده از تزریق دارو و با روش مرگ آرام از بین بروند.

    مطابق اخباری که در فضای مجازی منتشر شده است، در نقاهتگاه گندک خدماتی مانند زنده گیری، انگل زدایی، عقیم سازی و در نهایت رهاسازی سگ های بدون صاحب فراهم می شود. در ماه های اخیر هم تعداد سگ های رهاشده در منطقه گندک افزایش یافته بود و به همین دلیل، مسئولان نقاهتگاه از شهرداری دماوند درخواست داشتند که امکانات بیشتری از جمله آب مورد نیاز نقاهتگاه را در اختیار آنها بگذارد.

    در این میان اما تصاویر و اخبار منتشرشده توسط مسئولان این نقاهتگاه در فضای مجازی نشان می دهد که نه تنها شهرداری دماوند کمکی به مرکز نقاهتگاه سگ های ولگرد نکرده است، بلکه امروز صبح عده ای مسیر ورود به این نقاهتگاه را بسته اند و حدود 1600 سگ را با تیراندازی از بین برده اند. البته تعداد سگ های کشته شده در برخی خبرها نیز حدود 1000 سگ اعلام شده است.

    سکوت شهرداری دماوند درباره خبر قتل عام سگ ها

    با وجود این خبرنگار رکنا برای پیگیری این خبر در ابتدا با مسئولان شهرداری دماوند تماس گرفت، اما آنها حاضر به ارائه پاسخی روشن درباره این ماجرا نشدند. مسئولان شهرداری دماوند فقط این که تاکید کردند که نقاهتگاه گندک به طور مستقیم زیر نظر شهرداری دماوند فعالیت نمی کند، بلکه این نقاهتگاه مسئول جمع آوری و رسیدگی به سگ های رهاشده در تمام شهرهای شهرستان دماوند اعم از رودهن، آبسرد، آبعلی، کیلان و دماوند است.

    مسئولان شهرداری دماوند همچنین بیان کردند که این نهاد اقدام به کشتن سگ های بلاصاحب نکرده، ولی توضیحی ندادند که کدام فرد یا نهاد سگ های نقاهتگاه گندک را کشته است. آنها همچنین درباره وجود 1600 سگ در نقاهتگاه گندک تشکیک کردند و تعداد سگ های موجود در این نقاهتگاه تا قبل از انتشار خبرهای اخیر را کمتر از این مقدار دانستند.

    مسئولان شهرداری دماوند همچنین در پاسخ به این سوال رکنا که چرا از صبح امروز تا کنون موضعی درباره خبر نگرفته اند، گفتند که لزومی نمی دانند درباره هر خبری که صحت و سقم آن مشخص نیست، واکنش نشان دهند. در مجموع هم مسئولان شهرداری دماوند نه تنها در گفت و گو با رکنا بلکه در مصاحبه با سایر رسانه ها نیز تا این لحظه موضع سکوت را در پیش گرفته اند.

    کشتن سگ های بلاصاحب با سلاح گرم غیرقانونی است

    در این میان اما با وجود این که پیگیری رکنا از مسئولان شهرداری دماوند به جایی نرسید، سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان تهران ضمن ابراز مخالفت با کشتار سگ های بدون صاحب در نقاهتگاه دماوند، به خبرنگار رکنا گفت: قطعا قتل عام سگ های بدون صاحب با سلاح گرم غیرقانونی و غیرکارشناسی است، زیرا در کشور ما رویه های مشخصی برای رسیدگی به سگ های رهاشده تعریف شده است که هیچ کدام از آنها کشتن سگ ها با استفاده از سلاح گرم را تایید نمی کند.

    وی افزود: طبق قانون شهرداری ها وظیفه دارند با استفاده از بخش خصوصی، مکان هایی را برای نگهداری، عقیم سازی و رسیدگی به امور سگ های بدون صاحب در نظر بگیرند و اگر هر کدام از شهرداری ها این کار را انجام ندهند، قطعا کم کاری کرده اند. البته در قوانین ما سازمان حفاظت محیط زیست و زیرمجموعه های آن متولی رسیدگی به حیوانات شهری نیستند و ما فقط می توانیم مجوز جانمایی و تاسیس یک مرکز نگهداری از حیوانات رهاشده را در یک زمین مشخص صادر کنیم.

    قانون مخالف کشتار جمعی سگ های رهاشده است

    محمودی در پاسخ به این سوال که کدام نهاد مسئول قتل عام سگ های بدون صاحب دماوند بوده است، عنوان کرد: ما دقیقا نمی دانیم که کدام نهاد اقدام به کشتار سگ های ولگرد کرده است، البته شنیده ها از این حکایت دارد که این اقدام توسط شهرداری دماوند رخ داده، اما حتی اگر شهرداری هم این اقدام را نکرده باشد، به هر حال مسئولیت رسیدگی به سگ های رهاشده در محدوده شهری دماوند با شهرداری این شهر است.

    مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: مطابق قانون، شهرداری ها مسئولیت رسیدگی به تمام امور حیوانات رهاشده و حیوانات شهری را برعهده دارند. در این مقررات هم با کشتار جمعی یا قتل عام حیوانات شهری مخالفت شده و تاکید شده است که شهرداری ها باید با کمک بخش خصوصی اول به عقیم سازی سگ ها بپردازند و بعد آنها را رها کنند. اگر هم به دلیل ابتلای یک سگ به بیماری های خطرناک امکان رهاسازی آن وجود نداشت، باید این سگ مرگ آرامی را تجربه کند.

    وی در پایان تصریح کرد: طبق قانون مرگ سگ هایی که نیاز به از بین بردن آنها وجود دارد، نباید به صورت دسته جمعی رخ بدهد و اساسا کشتار جمعی سگ های بدون صاحب در هر شرایطی، قطعا غیرقانونی، غیرکارشناسی و غیرانسانی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.