×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

تولید اتومبیل پراید در کره جنوبی آغاز گردید. این خودرو سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا شروع به کار کرد. مدل های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ گرفته شده و سپس در سال های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو در زمان ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادر شدن به آمریکا و اروپا را بگیرد.

word image 202529 1 - اتومبیل پراید -

به علت مصرف سوخت پایین و همچنین قیمت مناسب قطعات آن در طبقه ی متوسط بسیار محبوب شد. بیش از ۲۰ سال است که خودرو پراید در مدل های متفاوت در ایران تولید شده است. پراید به عنوان ارزان قیمت‌ترین خودرو سایپا، فناوری قدیمی و ایمنی نامناسبی دارد و هیچ آپشنی ندارد. این موارد باعث انتقادات فراوانی در سال‌های گذشته شده‌است. همچنین سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌است. به همین دلیل پس از سال‌ها جدال بر سر آن در تیرماه ۱۳۹۹ توقف تولید گردید و خودرو های دیگری جایگزین مدل های پراید شد.

انواع شیشه اتومبیل

شیشه های اتومبیل انواع و اقسام متفاوتی دارند. این تفاوت را در رنگ، جنس و سایز آنها میتوان مشاهده کرد. اما دلیل اصلی آن نوع کاربرد ، طراحی متفاوت و درصد ایمنی است که به ما میدهد.این شیشه ها را میتوان در چهار نوع دسته بندی قرار داد که در ادامه با توجه به توضیحات میتوانید با آن ها آشنا شوید.

شیشه لمینت یا PVB

شیشه های لمینت تقریباً بیش از یک قرن و از دهه ۱۹۲۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفته اند. این شیشه ترکیبی ساده از دو ورقه شیشه مجزا می باشد که با یک لایه پلاستیکی به نام پلی وینیل بوترال (PVB) به هم چسبانده شده است. برای چسباندن این دو لایه شیشه به بکدیگر، از دمای بالا استفاده می شود. شیشه لمینت به گونه ای ساخته شده است که حداکثر استحکام را داشته باشد و در صورت تصادف خرد نشود. پس از نصب شیشه با استفاده از چسب شیشه ماشین، در صورتی که در اثر ضربه بشکند، لایه پللاستیکی بین شیشه ها، لایهه دیگر را دست نخورده نگه می‌دارد. همین امر است که باعث پخش نشدن قطعات تیز شیشه در هنگام تصادف می شود چرا که که ممکن است به آسیب‌دیدگی ناشی از تصادف اضافه کند. حتی در هنگام برخورد رودرروبا شئ یا خودرو، هنگامی که کمک راننده و یا حتی خود راننده در صورت بسته نبودن کمربند ایمنی به سمت شیشه جلو پرتاب شود، شیشه های لمینت به عنوان یک بالشتک عمل می کنند. این شیشه ها معمولا برای پنجره جلو خودرو پراید مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که سنگ ها یا سنگریزه ها نیز به شیشه جلو برخورد می کنند و به لایه بیرونی شیشه لمینت جلویی پراید آسیب می رسانندریا، می توانید به راحتی آنرا با استفاده از خدمات خرید و فروش شیشه شاد به خرید و تعمیر شیشه خودرو بپردازید.

شیشه های سکوریت یا حرارت دیده

شیشه های سکوریت به طور معمول برای شیشه های جانبی خودرو پراید استفاده می شود. در پروسه ساخت این شیشه های منحنی، آنها را تا دمای بالا گرم کرده و سپس به طور ناگهانی سرد می کنند تا شیشه سکوریت تولید شود. این فرآیند سردی و گرمی باعث می شود تا شیشه سکوریت ۱۰ برابر قوی تر از شیشه معمولی شود. در صورتی که شیشه های سکوریت با چیزی برخورد کنند، به جای خرده‌هایی نوک تیز و برنده که ممکن است به مسافران آسیب برساند، این شیشه به قطعات کوچک سنگریزه مانند با لبه‌های کند تبدیل می‌شود و کم خطر ترین حالت را در هنگام تصادف به ارمغان می آورد. متاسفانه شیشه های سکوریت بر خلاف شیشه های لمینت، در صورت تصادف قابل تعمیر نیستند چرا که به طور کامل می شکنند. از آنجایی این شیشه ها مانند شیشه لمینت نمی تواند حالت بالشتکی و انعطاف پذیری را در هنگام تصادف فراهم کنند، برای شیشه جلو استفاده نمی شود.

word image 202529 2 - اتومبیل پراید -

شیشه های آکوستیک

شیشه های آکوستیک از پیشرفت های اخیر در فناوری به شمار می آیند که میزان صدایی را که به درون کابین خودرو می رسد را کاهش می دهند. شیشه جلوی آکوستیک، از لایه ای به نام وینیل آکوستیک ساخته شده است که بین دو لایه شیشه قرار می گیرد که سطح نویز و فرکانس های خاص را ۶ دسی بل به ۲ تا ۳ دسی بل کاهش می دهد. شیشه جلوهای آکوستیک نه تنها صدا را کاهش می دهند، بلکه به مصرف سوخت بهتر نیز کمک می کنند. متاسفانه فناوری شیشه های آکوستیک در شیشه های جلو خودرو پراید پیاده نشده و مختص خودرو های لوکس می باشد. اما به هر حال، خالی از لطف نیست که به وجود این فناوری اشاره کنیم.

شیشه های دودی اتومبیل

در خودرو های لوکس و مدرن معمولا از شیشه های دودی استفاده می شود. دلیل استفاده از این شیشه ها ایجاد زیبایی در اتومبیل و جذب اشعه ی فرابنفش است. اشعه فرابنفش به علت انرژی زیادی که دارد به مرور زمان باعث آسیب رساندن به قطعات داخل اتومبیل و ایجاد ترک خوردگی و رنگ پریدگی قسمت های داخلی آن می شود.

شما می توانید با دودی کردن شیشه اتومبیل خود از تابش اشعه فرابنفش به آن جلوگیری کنید و طول عمر بخش های داخلی را افزایش دهید. این ویژگی برای اتومبیل پراید و هر خودرویی امکان پذیر است و به راحتی انجام می شود.

word image 202529 3 - اتومبیل پراید -

شیشه اتومبیل المنت دار

منظور از المنت خط های سیاه رنگ موازی ایست که در شیشه عقب خودرو ها وجود دارد. این خطوط در جهت فراهم کردن دید مناسب برای راننده هنگام رانندگی با روشن شدن سیستم جریان برق ماشین ، جریان برق را از المنت های مخصوص رد کرده و با گرمای تولید شده ، بخار و قطرات ناشی از برف و باران را از روی آن محو می کنند.

زمانی که در هوای سرد ، بخاری خودرو روشن است به علت فاصله زیادی بخاری تا عقب ماشین ،شیشه عقب بخار کرده و دید راننده مختل می شود.پس بهترین کار استفاده از شیشه های المنت دار است. به این المنت ها شیشه گرمکن نیز گفته می شود.

انواع شیشه اتومبیل پراید

پس از آشنایی با انواع شیشه های اتومبیل ها به بررسی شیشه های موجود برای پراید می پردازیم.با توجه به اینکه شیشه اتومبیل پراید از نظر مدل تفاوت زیادی ندارد آن با توجه به محل قرارگیری در نظر می گیریم:

  • شیشه جلو پراید: امروزه شیشه جلو هر خودرویی از جمله شیشه خودرو پراید شیشه لمینت است و از ۳ لایه تشکیل شده.لایه بیرونی -لایه داخلی و لایه میانی . جنس لایه بیرونی و داخلی از جنس شیشه است. اما بین این دو لایه (لایه میانی) از جنس PVB است که در بالا در مورد آن توضیح دادیم.این لایه میانی باعث جلوگیری از خورد شدن شیشه ماشین در اثر برخورد می شود.
  • شیشه عقب پراید: شیشه عقب خودرو پراید لایه ای از جنس PVB ندارد. با این وجود از استحکام بالایی برخوردار است. برای همین در اثر برخورد با عاملی خارجی، احتمال خورد شدن و ریختن آن وجود دارد. اما ویژگی که آن را متمایز میکند این است که برندگی ندارد.
  • شیشه جانبی پراید: این شیشه های خودرو به شیشه های بغل خودرو نیز شناخته می شوند. ماهیت شیشه درب جلو و درب عقب پراید مانند شیشه عقب آن است. به عبارتی در اثر برخورد با عاملی خارجی می شکنند اما تکه های آن تیز و برنده نیستند.
  • شیشه لچکی و رو گلگیری پراید: به شیشه مثلث شکلی که در کنار شیشه های جانبی خودرو قرار می گیرد، شیشه لچکی ماشین می گویند. ماشین پراید دارای ۲ شیشه لچکی است.

به شیشه ای که کنار شیشه لچکی قرار دارد شیشه رو گلگیر می گویند. این شیشه روی در خودرو قرار ندارد و در برخی از مدل های پراید به کار رفته است

شما میتوانید تمامی شیشه های پراید در مدل های مختلف را از شیشه بری شاد گلس در اصفهان خریداری و نصب کنید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.