×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ماه محرم یکی از ماه‌های مهم برای تمام مسلمانان جهان، مخصوصا شیعیان ایران است. این ماه به عنوان ماه عزای همگانی شناخته شده است. مسلمانان در این ماه با دادن نذری‌های مختلف حاجت خود را طلب می‌کنند. توضیحات بسیاری در مورد فلسفه نذری دادن در این ماه وجود دارد؛ برخی از افراد این باور را دارند که نذری دادن به معنای احترام قائل شدن به صاحب عزا یعنی امام حسین (ع) است و اعتقاد دارند نذری دادن به نوعی بزرگداشت و احترام قائل شدن به این شخصیت بزرگوار است. برخی دیگر از افراد بر این باور هستند که نذری دادن نشان از یکپارچگی و وحدت میان مسلمانان بوده و افراد در روزهای محرم با نذری دادن یکدلی و اعتقاد مشترک خود را به جهانیان نشان می‌دهند.

بسیاری از افراد دادن برنج و پلو را به عنوان نذری مناسب می‌دانند و اقدام به خرید برنج محرم و خرید برنج عمده می‌کنند. در مقاله حاضر توضیحات جامعی در این‌باره به اطلاع‌تان می‌رسانیم.

رایج‌ترین نذری‌ها در ماه محرم

word image 202559 1 - سفارش برنج ایرانی ایام محرم و مراسمات مذهبی تاسوعا و عاشورا - برنج نذری

همان‌طور که گفتیم نذری دادن یکی از مرسوم‌ترین امور در ماه محرم است. نذری دادن در همه جای کشور یکسان انجام نمی‌گیرد و در مناطق و روستاهای ایران با سنت‌ها و آداب مختلفی انجام می‌گیرد. در این قسمت رایج‌ترین ماده غذایی که در نذری‌های محرم از آن‌ها استفاده می‌شود را بررسی می‌کنیم.

  • برنج: برنج نذری یکی از پرفروش‌ترین مواد غذایی استفاده شده در ماه محرم است. معمولا در ماه محرم غذاهای پلویی مانند قرمه سبزی، قیمه پلو، چلو خورش قیمه، عدس پلو و غیره بسیار رواج دارند. البته در مناطق مختلف نوع خورشت و نوع طبخ غذا متفاوت است؛ اما با این وجود یکی از مهم‌ترین مواد غذایی استفاده شده در این ماه است. بنابراین، هیئت‌های بسیاری اقدام به خرید برنج محرم و خرید عمده برنج ایرانی می‌کنند تا بتوانند نذر خود را ادا کنند. خرید برنج محرم تنها برای غذاهای پلویی کاربرد ندارد، بلکه برای تهیه شیربرنج، شله زرد و غیره از برنج عمده محرم استفاده می‌شود.

نکات مهم در هنگام خرید برنج محرم

word image 202559 2 - سفارش برنج ایرانی ایام محرم و مراسمات مذهبی تاسوعا و عاشورا - برنج نذری

به دلیل پرمصرف بودن این ماده غذایی در ماه محرم، هیئت‌ها و مساجد برای نذری‌های خود به خرید برنج مجلسی و خرید برنج مراسم می‌پردازند. خرید برنج محرم مانند سایر خریدها اصول و قواعدی دارد که باید این نکات را در هنگام خرید برنج محرم دانسته و رعایت کنید.

  • برنج کهنه تهیه کنید! برنج قدیمی به دلیل اینکه آب خود را کشیده است، دانه‌های سفت‌تر و محکم‌تری دارد. بنابراین قیمت برنج مجلسی کهنه به احتمال زیاد بیشتر از برنج تازه خواهد بود؛ اما بهتر است این مورد را در نظر داشته باشید که برنج ایرانی وقتی خیسانده و پخته می‌شود، حجم زیادی به خود می‌گیرد و مناسب برای مجالس و نذر دادن است.
  • برنج سالم تهیه کنید! شما باید در هنگام خرید عمده برنج ایرانی این نکته را در نظر داشته باشید که برنج در شرایط مساعدی نگهداری شود، زیرا برنج‌های بی‌کیفیت احتمال شکستگی و حتی کپک‌زدگی نیز دارند.
  • برنج شفاف بخرید! یکی از نشانه‌های برنج با کیفیت، رنگ برنج است. برنج ایرانی مجلسی باید دارای شکل ظاهری یکدست و رنگ سفید و عاج مانندی باشد. همچنین این نوع برنج‌ها هیچ گونه رنگ زردی و کدری در خود ندارند؛ قیمت برنج عمده شفاف و سفید با توجه به کیفیت و محل تولید آن می‌تواند متغیر باشد.
  • مقدار کمی بخرید! اگر شما برنج را برای یک مراسم مذهبی و نذری نیاز دارید، بهتر است پیش از خرید عمده برنج محرم، مقدار کمی از آن را به عنوان نمونه خریداری نمایید تا از کیفیت، رنگ و طعم آن مطمئن شوید، سپس اقدام به خرید عمده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره یکی از زیباترین مرسومات شیعیان یعنی نذری دادن در مراسمات محرم سخن گفتیم و یکی از پرکاربردترین مواد غذایی ماه محرم یعنی برنج را معرفی کردیم. شما می‌توانید برنج مورد نیاز برای هیئت و مساجد را از کارخانه برنج اول تهیه نمایید. این کارخانه یکی از باسابقه‌ترین و خوش‌نام‌ترین موارد در حوزه تولید و توزیع برنج ایرانی است که فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. برنج اول اکنون یکی از باکیفیت‌ترین برنج‌ها را در شمال ایران تولید می‌کند، و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ شما می‌توانید با خیالی آسوده این محصول را از مجموعه تخصصی برنج تهیه کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.