جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • جنگ بر سر چاپ پارچه و فروش آن، کدامیک ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟
    11 مرداد 1401 - 19:24
    شناسه : 203006
    0

    در این مقاله برای شما دوست عزیزی که قصد کسب اطلاعات در حوزه‌ی چاپ پارچه و یا فروش آن را دارید توضیحات جامعی گنجانده‌شده است برای کسب اطلاعات بیشتر همراهمان باشید.

    پ
    پ

    پارچه2.jpg

    چاپ پارچه

    زمانی که حرف از پارچه به میان می‌آید حتما طرح‌های زیبا و رنگارنگ آن در نظرتان تداعی می‌شود. همه‌ی ما برای انتخاب نوع پوشش خود ابتدا به جنس، طرح و چاپ پارچه دقت می‌کنیم. هنگام انتخاب پارچه و حتی خرید روسری طرح‌های خلاقانه و باکیفیت طرفداران زیادی دارد. در این مقاله برای شما دوست عزیزی که قصد کسب اطلاعات در حوزه‌ی چاپ پارچه و یا فروش آن را دارید توضیحات جامعی گنجانده‌شده است برای کسب اطلاعات بیشتر همراهمان باشید.

    آشنایی با صنعت چاپ پارچه

    برای انتخاب شغل در راستای چاپ روی پارچه نیاز به داشتن اطلاعات در این زمینه‌ است آیا تابه‌حال به طرح پارچه‌های موردعلاقه‌تان توجه کرده‌اید و می‌دانید از چه نوع چاپی برای آن‌ها استفاده‌شده است؟ چاپ روی پارچه کاری تخصصی ست و نیاز به مهارت و تجهیزات خاصی دارد. برای خلق هر طرح و نقش هنری روی پارچه، نیاز به وجود یک طراح خلاق و تجهیزات لازم برای به اجرا رساندن آن نقش است. برای ایجاد هر طرح و به تولید رساندن آن، باید اهتمام کافی صورت گیرد تا طرح خلق‌شده ازنظر زیبایی و ترکیب رنگ و ماندگاری در طی شست و شوی مداوم، مورد استقبال خریداران قرار گیرد.

    پارچه.jpg

    چاپ پارچه

    انواع چاپ روی پارچه

    چاپ مستقیم:

    در این روش از رنگ‌دانه به‌صورت مستقیم روی پارچه استفاده می‌شود، دقت و کیفیت چاپ آن بسیار عالی ست اما سرعت‌ پرینترها در این نوع چاپ پایین است و هزینه‌ی چاپ مستقیم نسبتا زیاد است.

    چاپ حرارتی:

    برای کسب‌وکارهای کوچک قابل‌استفاده است، ابتدا طرح رو کاغذهای مخصوص که شفاف هستند چاپ می‌شود سپس با استفاده از حرارت طرح به روی پارچه منتقل می‌شود. پرینترها برای این نوع چاپ، حرارت حدود ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد را ایجاد می‌کنند. سرعت چاپ پرینترها بالاست.

    ولی احتمال کنده شدن طرح از روی پارچه وجود دارد.

    چاپ سابلیمیشن:

    در این نوع چاپ، جوهر جامد در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به گاز تبدیل می‌شود و این‌گونه طرح روی پارچه ایجاد می‌شود. از این روش برای طرح انداختن روی بشقاب و لیوان هم استفاده می‌شود.

    هزینه‌ی تهیه جوهر در این نوع چاپ بالاست. از روش چاپ سابلیمیشن می‌توان برای کارهای تکی و یا کلی و تیراژ بالا استفاده کرد پس محدودیتی ازنظر تعداد وجود ندارد. در چاپ سابلیمیشن، مانند چاپ حرارتی طرح را روی کاغذ ایجاد می‌کنند سپس با قرار دادن کاغذ روی پارچه و حرارت دادن، جوهر جامد آن تبدیل به گاز می‌شود و طرح به پارچه منتقل می‌شود.

    چاپ قالبی:

    در روش قالبی شابلون‌ها در طرح‌های مختلفی که ممکن است از جنس چوب، فلز، کاغذ و … باشند، روی پارچه قرار می‌گیرند و با استفاده از رنگ‌های مختلف روی پارچه طرح ایجاد می‌کنند.

    این روش برای طرح‌های تکی کاربرد دارد و تولید آن زمان‌بر است. از این روش برای چاپ روسری نیز استفاده می‌شود. حال با اندکی دقت در هنگام خرید شال ، این سبک چاپ را می‌توانید در میان انبوه طرح‌ها و نقش‌ها برگزینید.

    چاپ اسپری:

    این روش بیشتر برای لباس‌های آبرنگی کاربردی ست؛ و روش کار آن این‌گونه است که رنگ‌های موردنظر با دقت و ظرافت بالایی بر روی شابلون اسپری می‌شوند تا طرحی زیبا خلق شود.

    چاپ باسمه:

    این روش مختص ایرانیان است که از گذشته‌ی دور عده‌ای به انجام این‌گونه چاپ روی پارچه مشغول بوده‌اند. در چاپ باسمه از قالب‌های چوبی یا مسی که طرح‌های زیبا روی آن‌ها کنده‌کاری‌شده است، استفاده می‌شود. این قالب‌ها را به رنگ آغشته می‌کنند و روی پارچه مهر می‌زنند. به‌طوری‌که با فشار و ضربه‌ی دست روی این قالب‌ها، طرح به پارچه منتقل می‌شود. این روش ایرانی، اسلامی زیبا به‌صورت تکی قابل‌اجراست و زمان‌بر است.

    چاپ دیجیتال:

    در این روش از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌شود، به صورتی که شکل موردنظر با کامپیوتر طراحی‌شده، این طرح توسط پرینتر روی پارچه چاپ می‌شود. سپس پارچه‌ی طرح دار شده در تونل حرارتی تحت گرمای زیادی قرار می‌گیرد تا طرح روی پارچه تثبیت شود. با این روش می‌توان طرح‌های فانتزی و خاصی را تولید کرد.

    چاپ دیجیتالی روی پارچه نسبت به سایر روش‌ها از سرعت‌بالایی در تولید برخوردار است. در این نوع چاپ ممنوعیتی برای انتخاب رنگ نداریم. استفاده از این روش برای پارچه‌های مشکی و تیره‌رنگ مناسب نیست و دیگر اینکه طرح‌های ایجادشده با روش دیجیتالی، ممکن است در طی شست‌وشوهای مکرر کم‌رنگ شوند. چاپ روی پارچه به این روش حتی در تیراژ پایین برای شما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. پس اگر قدرت خرید لوازم و تجهیزات این روش را دارید روش دیجیتال، روش مناسبی برای اشتغال و سرمایه‌گذاری خواهد بود.

    چاپ سیلک اسکرین:

    در این روش از صفحه‌های تحت‌فشار برای انتقال طرح روی پارچه استفاده می‌شود و برای هر رنگ یک صفحه نیاز است؛ مثلا اگر طرح انتخابی دارای ۵ رنگ باشد برای ایجاد آن نیاز به ۵ صفحه با رنگ‌های موردنظر است. استفاده از این روش برای تیراژ بالا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و نکته‌ای که قابل تامل است این‌که چاپی که با روش سیلک اسکرین زده می‌شود بسیار بادوام و ماندگار است و در شستشوهای مداوم از بین نمی‌رود.

    پارچه3.jpg

    چاپ پارچه

    راه‌اندازی کسب‌وکار چاپ پارچه با دستگاه

    در مطلب قبلی روش‌های چاپ پارچه به‌صورت مختصر برای آشنایی شما دوست عزیز مطرح شد حال با توجه به علاقه و توانایی خود می‌توانید هر یک از روش‌ها را به‌عنوان رشته‌ی کاری خود برگزینید و برای شروع کار و کسب درآمد نزد افراد باتجربه، مهارت‌های لازم را فراگیرید.

    استفاده از دستگاه چاپ روشی ست که تخصص زیادی نمی‌خواهد، شما می‌توانید بامهارتی اندک از این مسیر کسب درآمد کنید. برخی از این دستگاه‌ها علاوه بر چاپ روی پارچه برای چاپ روسری و حتی ماگ و ظروف هم استفاده می‌شوند. در ابتدای کار برای تهیه‌ی دستگاه چاپ باید بدانید که برای چه ابعادی و بر روی چه جنسی از پارچه می‌خواهید طرح ایجاد کنید زیرا جنس پارچه و ابعادی که برای فعالیت مدنظر دارید دستگاه خاصی نیاز دارد.

    کسب درآمد از فروش پارچه یا چاپ روی پارچه

    در مبحث قبل آشنایی نسبی با صنعت چاپ پارچه و چاپ روسری پیدا کردید حال در این بخش به مبحث فروش پارچه می‌پردازیم. خرید پارچه از گذشته تا به امروز روند روبه‌پیشرفتی داشته است به همین دلیل با توجه به سودی که از انجام اصولی این شغل به فروشنده می‌رسد، طرفداران خاص خود را دارد. زمینه کار با پارچه بسیار گسترده است به علت اینکه پارچه مواد اولیه‌ی بسیاری از مشاغل دیگر است و در صورت فعالیت در این زمینه می‌توان نیاز بسیاری دیگر از مشاغل مانند خیاطی‌، پرده فروشی‌، روکش اتومبیل، مبل‌فروشی‌ها و سایر مشاغل مربوطه را رفع نمود.

    صنعت مد بسیار پرطرفدار بوده و مدام در حال به‌روز شدن است ازآنجایی‌که این صنعت در نبود پارچه‌های متفاوت امکان فعالیت ندارد پس می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت و اشتغال درزمینه ی فروش پارچه می‌تواند برای شما یک شغل پردرآمد و همیشگی باشد.

    طبق برخی تحقیقات سود حاصل از پارچه‌فروشی بین ۲۵% تا ۵۰% تخمین زده‌شده است.

    پارچه5.jpg

    فروش پارچه

    مهارت‌های موردنیاز برای فروش پارچه

    • از راه‌های مختلف تحقیق و بررسی، کسب اطلاعات از پیشکسوتان این حرفه، درزمینه ی بازاریابی پارچه اطلاعات خود را افزایش دهید.
    • مهارت خود را درزمینه ی نحوه‌ی ارتباط با مشتری ارتقا دهید.
    • در بازار ایران حدود ۴۵ تا ۵۰ نوع پارچه خریدوفروش می‌شود که باید با انواع مدل و جنس پارچه‌ها و کاربرد آن‌ها آشنایی داشته باشید.
    • فقط به فروش سنتی پارچه اکتفا نکنید.
    • خود را با نیاز بازار همسو کنید و به‌روز باشید.
    • بامهارت های حسابداری آشنا شوید یا از یک حسابدار برای کسب‌وکار خود بهره بگیرید تا در حساب‌وکتاب‌ها یاریگر شما باشد.
    • از تولیدکنندگان معتبر در بازار مطلع شوید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

    مزایای سرمایه‌گذاری برای فروش پارچه

    • شما در فروشگاهتان با کالایی سروکار دارید که تاریخ انقضا ندارد و این یک مزیت بزرگ است.
    • برای راه‌اندازی این شغل نیاز به دستگاه و تجهیزات خاصی ندارید.
    • این شغل فعالیت بدنی زیادی ندارد و از این لحاظ نسبت به برخی مشاغل آسان‌تر است.
    • سود فعالیت در این شغل بالاست.
    • برای شروع کار نیاز به فروشگاه بزرگ و سرمایه‌گذاری فراوان نیست.

    معایب انتخاب شغل فروش پارچه

    • پس از انتخاب این شغل تعطیلی زیادی ندارید زیرا پارچه‌فروشی شغلی پرکار است و در تمام ایام سال حتی روزهای تعطیل امکان حضور مشتری وجود دارد.
    • قدرت روحی بالایی را می‌طلبد زیرا باید در بازار فشارهای روانی زیادی را تحمل‌کنید از قبیل تامین اجناس طبق نیاز روز، فعالیت در کنار رقبا، فروش نرفتن برخی پارچه‌ها و سایر مشکلاتی که باید در بازار آن‌ها را مدیریت کنید.

    سخن پایانی با شما دوست عزیزی که برای کسب روزی حلال تخصص پارچه، روسری و … را انتخاب کرده‌اید این است که با توجه به علاقه، توانایی‌ها و سرمایه‌ای که در دست دارید می‌توانید یکی از مشاغل چاپ روی پارچه، چاپ روسری و یا فروش پارچه را برگزینید. همان‌طور که در مباحث قبلی توضیح داده شد هر یک از این روش‌ها مزایای ویژه و معایبی دارند که بسته به شرایط خود می‌توانید هرکدام را برگزینید، نکته‌ی قابل به ذکر اینکه هرکدام از رشته‌های شغلی، پردرآمد خواهند بود اگر با انتخاب درست و پشتکار به‌پیش روید زیرا با توجه به پیشرفت صنعت مد و لباس و نیاز بازار برای خرید پارچه‌های متنوع و زیبا یا خرید روسری در طرح و رنگ‌های مختلف می‌توانید از آینده‌ی شغلی خود درزمینه‌ی چاپ روی پارچه، چاپ روسری و یا فروش پارچه اطمینان داشته باشید.

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “جنگ بر سر چاپ پارچه و فروش آن، کدامیک ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟”
    1. سلام خوبید شما به نظر من عالی بود قشنگ شیر فهم شدم کدوم بهتره ، مرسی از شما

      پاسخ
    2. این واقعا مهمه که آدم قبل از راه اندازی یک کسب و کار اطلاعات لازم و کافی رو داشته باشه ، به نظرم چه چاپ پارچه و چه خرید روسری از بازار ،آدم باید با گاهی بیشتر قدم برداره که مشکلی براش پیش نیاد.

      خوبی این مطلب این بود که اطلاعات خوبی بهمون داد. ممنون از با مردم عزیر

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.