×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

رادیوتراپی چیست؟

درمان سرطان عمدتا با رادیوتراپی (پرتودرمانی) انجام میشود. سرطان را می توان به روش های مختلفی درمان کرد که یکی از آنها رادیوتراپی است. هدف از درمان با سطوح بالای تابش، از بین بردن سلول های سرطانی است، جلوگیری از گسترش آنها و همچنین کوچک کردن اندازه تومورهای بدخیم است. تقریباً نیمی از بیمارانی که در آنها بیماری سرطان تشخیص داده مشود، تحت رادیوتراپی قرار می‌گیرند، یا حداقل از هر 10 بیمار سرطانی به 4 نفر توصیه می‌شود که تحت درمان رادیوتراپی به عنوان درمان سرطان قرار گیرند.

شاید به این موضوع فکر کنید که تابش اشعه موجب سرطان میشود اما اشعه رادیوتراپی آنقدر قوی نیست که بتواند باعث سرطان شود و بدن میتواند خود را به سرعت و بعد از آن درمان کند. اگرچه تمرکز رادیوتراپی برای درمان سرطان است ، رادیوتراپی برای درمان بیماری های غیر سرطانی مانند تومورها، بیماری تیروئید و سایر اختلالات خونی دیگر نیز استفاده می شود. به بیماران در مرحله پیشرفته نیز توصیه می شود که این درمان را انجام دهند، نه با هدف درمان، بلکه برای کاهش علائم سرطان .

images 1660018308 - بهترین درمان سرطان - درمان سرطان

 رادیوتراپی به چه صورت انجام میشود؟

 در شرایط عادی و سالم، سلول‌های بدن با تقسیم خود رشد می‌کنند. در بیماران مبتلا به سرطان، سلول های سرطانی نیز تقسیم مشابهی را انجام می دهند، اما با سرعت بسیار سریع و غیر طبیعی. این به دلیل جهش DNA در سلول های طبیعی است و سپس به سلول های سرطانی تبدیل می شود، به طوری که این سلول ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند.

رادیوتراپی با آسیب رساندن به DNA که تقسیم سلول های سرطانی را تنظیم می کند، عمل می کند، بنابراین سلول ها دیگر نمی توانند رشد کنند و حتی می میرند. با این حال، از آنجایی که رادیوتراپی معمولاً در دوزهای بالا به منظور از بین بردن سلول های سرطانی انجام می شود، گاهی اوقات سلول های طبیعی در ناحیه اطراف نیز آسیب می بینند. خبر خوب این است که آسیب در راستای توقف رادیوتراپی متوقف خواهد شد.

 بر خلاف شیمی درمانی که تمام قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا از جریان خون به عنوان یک واسطه استفاده می کند، رادیوتراپی یک درمان محلی است که هدف آن کاهش تعداد سلول های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول ها و بافت های اطراف سلول های سرطانی است.  با این حال، پزشک سعی می کند دوز بالایی را برای قسمت مبتلا به سرطان بدن و دوز بسیار پایین را برای قسمت غیر سرطانی تجویز کند. این درمان با آسیب رساندن به DNA سلول‌های سرطانی عمل می‌کند و سپس رشد آنها را متوقف می‌کند.

 دو نوع رادیوتراپی برای درمان سرطان وجود دارد که عبارتند از:

 رادیوتراپی خارجی ، که پرتودرمانی با استفاده از اشعه ایکس یا دستگاه های مختلف مورد استفاده در خارج از بدن است.

  • رادیوتراپی داخلی که روشی برای تابش پرتو از داخل بدن بیمار است. موادی که حاوی تشعشع هستند معمولاً از طریق تزریق در ورید یا مستقیماً توسط بیمار برای نوشیدن داده می شوند تا زمانی که این ماده به جایی که سلول های سرطانی در حال رشد هستند برسد.

 آیا رادیوتراپی باعث رادیواکتیوی شدن بدن میشود؟

 رادیوتراپی به عنوان یک درمان ایمن طبقه بندی می شود و برای تیم پزشکی برای حذف سلول های سرطانی و تسریع درمان بسیار مفید است. این درمان می تواند به درمان تعداد زیادی از بیماران سرطانی کمک کند.درمان رادیوتراپی خارجی با تاباندن اشعه به خارج از بدن، بدن را رادیواکتیو یا منبع خطرناکی از تشعشع نخواهد کرد.

 در این میان، تشعشعات از طریق رگ‌های خونی یا داخل بدن می‌تواند برای اطرافیان به ‌ویژه کودکان و زنان باردار خطرآفرین باشد. برای این کار، بهتر است با یک متخصص سرطان صحبت کنید که چه اقداماتی باید برای کاهش اثرات تشعشعاتی که ممکن است به دیگران آسیب برساند، انجام داد.

images 1660018346 - بهترین درمان سرطان - درمان سرطان

 عوارض جانبی احتمالی رادیوتراپی چیست؟

 مانند سایر انواع درمان سرطان، رادیوتراپی نیز در خطر ایجاد تعدادی از عوارض جانبی است. با این حال، این عوارض معمولاً قابل پیشگیری هستند یا پس از پایان پرتودرمانی از بین خواهند رفت.

 برخی از عوارض رادیوتراپی عبارتند از:

 خارش، خشکی و قرمزی پوست که معمولاً 1 تا 2 هفته پس از درمان از بین میرود.

  • ریزش مو در قسمت تحت درمان، معمولاً 2-3 هفته پس از درمان
  • اسهال که معمولاً چند روز پس از پرتودرمانی ظاهر می شود
  • لنف ادم ، که می تواند باعث درد و تورم در پاها شود
  • خستگی آسان، که می تواند تا ماه ها پس از درمان ادامه یابد
  • سفتی، درد و تورم در عضلات و مفاصل در ناحیه تحت درمان
  • از دست دادن اشتها منجر به کاهش وزن می شود
  • اختلالات روانی، مانند اضطراب، استرس، ناامیدی یا افسردگی
  • زخم در دهان یا برفک ، که ممکن است با خشکی دهان، بوی بد دهان و احساس ناراحتی در دهان هنگام خوردن، نوشیدن یا صحبت کردن همراه باشد.
  • اختلالات جنسی و باروری از جمله کاهش میل جنسی ، اختلال نعوظ در مردان و خشکی واژن در زنان
  • سیستم ایمنی ضعیف به دلیل کاهش تعداد گلبول های سفید خون، آنها را مستعد ابتلا به عفونت می کند

 شیمی درمانی در درمان سرطان

 شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. معمولاً با جلوگیری از رشد، تقسیم و ساخت سلول‌های جدید سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. از آنجایی که سلول‌های سرطانی سریع‌تر از سلول‌های طبیعی رشد و تقسیم می‌شوند، شیمی‌درمانی تأثیر بیشتری بر خود سلول‌های سرطانی دارد. با این حال، داروهای مورد استفاده برای شیمی درمانی بسیار قوی هستند و می توانند به سلول های سالم نیز آسیب برسانند. این آسیب باعث عوارض جانبی شیمی درمانی می شود.

images 1660018369 - بهترین درمان سرطان - درمان سرطان

 شیمی درمانی چگونه باعث درمان سرطان میشود؟

پزشکان از شیمی درمانی در درمان سرطان و با توجه به شرایط خاص استفاده میکنند که عبارتست از:

 قبل از جراحی یا رادیوتراپی برای کوچک کردن تومور. به آن شیمی درمانی نئوادجوانت می گویند.

  • پس از جراحی یا پرتودرمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده. به این شیمی درمانی کمکی می گویند.
  • به عنوان تنها راه درمان. به عنوان مثال، برای درمان سرطان های خون یا سیستم لنفاوی، سرطان خون و لنفوم.

برای درمان سرطانی که بعد از بهبودی عود کرده و یا سرطانی که به سایر بخش های بدن گسترش یافته است طبق نظر پزشک از شیمی درمانی استفاده میشود.

 اهداف شیمی درمانی چیست؟

 اهداف شیمی درمانی به نوع سرطان و گسترش آن بستگی دارد. گاهی اوقات هدف از درمان ممکن است تخریب کامل سلول های سرطانی و جلوگیری از بازگشت بیماری باشد. اگر این موضوع امکان پذیر نباشد، از شیمی درمانی برای جلوگیری از رشد و گسترش سرطان استفاده می شود. در این مورد، شیمی درمانی به کاهش علائم ناشی از سرطان نیز کمک می کند. شیمی درمانی که برای کند کردن رشد سرطان استفاده می شود گاهی اوقات شیمی درمانی تسکینی نامیده می شود.

 شیمی درمانی چه مدت طول میکشد؟

شیمی درمانی گاهی اوقات در یک دوره زمانی مانند 6 ماه یا 1 سال انجام می شود. در مورد دیگر، شیمی درمانی ممکن است تا زمانی که موثر باشد ادامه یابد.

در مورد اکثر داروها، عوارض جانبی آنقدر قوی است که استفاده روزانه از آنها غیرممکن است. چنین داروهایی در فواصل زمانی معینی تجویز می شوند تا بدن شما زمان لازم برای بهبودی و استراحت را داشته باشد. در این فرآیند، سلول‌های سالم بازسازی می‌شوند، برای مثال، پس از دریافت اولین دوره شیمی‌درمانی در روز اول، ممکن است 3 هفته بعد برای دوره بعدی مجددا لازم باشد که مراجعه نمایید. در برخی از انواع سرطان، مدت استراحت بین دوره ها کمتر است. این روش شیمی درمانی دوز فشرده نامیده می شود. که در برخی از سرطان ها، می تواند درمان را موثرتر کند

 انواع روش های شیمی درمانی

 شیمی درمانی داخل وریدی : بسیاری از داروها نیاز به تزریق مستقیم وریدی دارند. می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. برخی از داروها زمانی که طی روزها و هفته ها تجویز شوند بهتر عمل می کنند. آنها از طریق پمپ های کوچک داده می شوند. به این شیمی درمانی انفوزیون مداوم می گویند.

  • شیمی درمانی خوراکی: برخی از داروها به صورت خوراکی تجویز می شوند. که می توانند به شکل قرص، کپسول یا مایع باشند. این بدان معنی است که شما می توانید دارو را در خانه استفاده کنید. نسخه خوراکی آن به ویژه در مورد داروهای هدفمند رایج است. در این حالت برخی داروها هر روز و برخی کمتر استفاده می شود. به عنوان مثال، دارو ممکن است به مدت 4 هفته از مصرف روزانه و به دنبال آن یک استراحت 2 هفته ای داده شود.
  • شیمی درمانی تزریقی : شیمی درمانی را می توان به صورت تزریقی معمولی نیز انجام داد. در برخی موارد می توان دارو را به صورت عضلانی و در برخی موارد داخل پوستی تزریق کرد. این کار را می توان از بازو، پا یا شکم انجام داد.
  • شیمی درمانی داخل شریان: شریان رگ خونی است که خون را از قلب به سایر قسمت های بدن می برد. گاهی اوقات دارو به داخل شریان تزریق می شود و مستقیماً به ناحیه تومور هدایت می شود.
  • شیمی درمانی صفاقی یا شکمی: در برخی از انواع سرطان، دارو مستقیماً در حفره شکمی تجویز می شود. این گزینه درمانی در صورتی موثر است که عضله شکم در فرآیند ضایعه درگیر باشد. صفاق غشایی است که از داخل شکم را احاطه کرده و روده، کبد و معده را می پوشاند. سرطان تخمدان شایع ترین نوع سرطانی است که به شکم سرایت می کند.
  • شیمی درمانی موضعی برخی از کرم های شیمی درمانی برای استفاده موضعی وجود دارد.

 رادیوتراپی و شیمی درمانی در کجا انجام میشود؟

برای انجام درست و بموقع درمان سرطان چه با شیمی درمانی و چه رادیوتراپی بهتر است این کار را در کلینیک های معتبر و تخصصی انجام دهید برای این کار میتواند به کلینیک آروین اسکرینینگ که یکی از کلینیک ها تخصصی در زمینه سرطان است مراجعه نمایید. از ابتدای تشخیص تا تمامی مراحل درمان سرطان در این کلینیک زیر نظر متخصصین برتر خون و انکولوژی ایران انجام خواهد شد و باید به این موضوع اشاره نمود که آروین اسکرینینگ اولین کلینیک نخصصی در زمینه شیمی درمانی در تهران میباشد.

 آروین اسکرینینگ در کجا قرار دارد؟

کیلینیک تخصصی سرطان کلینیک آروین در مرکز تهران واقع شده است تا تمامی عزیزان چه در تهران و چه در اطراف بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند در ضمن برای انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی به هیچ عنوان نیازی نخواهد بود تا در بیمارستان بستری شوید در 90 درصد مواقع این روش درمان بصورت سرپایی و در کوتاه مدت انجام میشود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.