×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

یکی از قطعات لاستیکی خودرو که عموم مردم حداقل یکبار اسم آن را شنیده اند ، کاسه نمد نمی باشد. قطعه ای مهم که باعث ایجاد آب بند در موتور و هر قسمتی که در آن نصب شود می شود. اما دلایل و علائم خرابی کاسه نمد چه هستند؟ در این در این مقاله ، که توسط مهندسین شرکت کار و صنعت جمع آوری گردیده است ، می خواهیم شما را با کاسه نمد های مختلف و کابرد های آن ها آشنا کنیم .

word image 203658 1 - از کجا بفهمیم کاسه نمد خودرو خراب شده است ؟ -

کاسه نمد چیست؟

وظیقه اصلی کاسه نمد ها ایجاد آببندی در بین شفت ها می باشد تا از نشت سیالات روان کننده می باشد. شفت قطعه ی اصلی موتور ها برای انتقال نیروی چرخشی می باشد.

بخاطر اینکه شفت به صورت دائمی در حال چرخش است باید به خوبی روغن کاری شود تا از اصطحکاک آن ها در مقابل این چرخش محافظت شود. سیال روان کننده به علت ماهیت سیال بودنش باید به صورت دائمی توسط یک قطعه آب بندی شود و به بیرون نریزد تا بتواند تا انتها کارش را به بهترین شکل انجام دهد. قطعه ای که وظیفه این آب بندی را به دوش می کشد کاسه نمد نام دارد.

چرا نام این قطعه ی کاسه ای شکل کاسه نمد است؟!

در واقع شکل این قطعه همچون کاسه می باشد زیرا لبه های خم شده ای دارد. در زمان های قدیم برای اینکه روغن یا مایعی را خشک کنند از نمد یا پارچه استفاده می شد . برای همین اسم این قطعه که آب بندی را در موتو انجام می دهد کاسه نمد نام دارد. کاسه نمد با توجه به ابعاد و متریال ها مختلفی که برای ساخت شان به کار می رود ، انواع مختلفی دارند برای مثال کاسه نمد هایی قابلیت تحمل دما های بالا تری دارند یا به اصطلاح نسوز هستند ، قیمت بالاتری نیز دارند. شرکت کار و صنعت این افتخار را دارد که بزرگتریتن تولید کننده کاسه نمد وایتون در استان اصفهان باشد . کاسه نمدی نسوز با مقاومت سایشی بالا.

حرکت چرخش در جای جای موتور توسط قطعات مختلفی به وجود می آید. همانطور که گفتیم هر قسمتی که حرکت چرخشی داشته باشد نیاز مند یک روان کننده است. هر جایی که این دو عامل باشند یک کاسه نمد نیز وجود دارد پس در بسیاری از قسمت های موتور کاسه نمد وجود دارد. در قسمت هایی از ماشین مثل بلبرینگ‌ها، پلوس، پیستون، کمک فنر، شیر فرمان و سوپاپ‌ها می توانید به راحتی کاسه نمد ها را پیدا کنید .

برای مثال محفظه تیوبی شکل کمک فنر ها را مد نظر قرار دهید که توسط یک روغن محبوس شده وتحت فشار ، کار خود را انجام می دهد. یکی از مهم ترین قسمت های ماشین که باید از کاسه نمد آن به خوبی محافظت شود ، کاسه نمد کمک فنر ها است تا بتوانند به خوبی از برون ریزی روغن جلو گیری کنند. معمولا همیشه برای مطمئن شدن از خرابی کمک فنر از زیر به آن نگاه می‌کنند و در صورت مشاهده روغن متوجه می‌شوند که به دلیل خرابی کاسه نمد و نشت روغن به بیرون، کمک فنر دیگر کارایی خود را از دست داده است و مثل قبل خودرو نرم نیست و کمک فنر بازی نمی کند. این امر به خودی خود می تواند آسیب های مالی جدی را برای شاسی ماشین به ارمغان بیاورد.

عملکرد و جنس های مختلف کاسه نمد ها

کاسه نمد دارای سه جزء اصلی نمد ، واشر و فنر می باشد. در کنار هم کار کردن این عناصر موجب می‌شود که کاسه نمد وظیفه خود را به عنوان درزگیری و آب بندی قطعات دارای سیال به کار می‌رود . فنر در این مجموعه خاصیتی کشسانی و ارتجاعی را به کاسه نمد می دهد که همین امر باعث آب بندی بهتر کاسه نمد می شود زیرا آن را در جای خود محکم نگه می دارد. در مکان های مختلف برای مثل مکان های صنعتی یا موتور خودرو ، جنس فنر قرار گیرنده در کاسه نمد متفاوت می شود.

برای مثال در صورتی که برای درزگیری در برابر آب استفاده بشود ، از فنرو استیل استفاده می شود چرا که اسایل از جمله فلز هایی است که در برابر زنگ زدن بسیار مقاوم می باشد. نمد در این مجموعه برای افزایش مقاومت گرمایی محصول استفاده می شود و واشر هم عمل آب بندی را تثبیت می کند.

word image 203658 2 - از کجا بفهمیم کاسه نمد خودرو خراب شده است ؟ -

عوامل و علائم خرابی کاسه نمد

شما خوانندگان عزیز این مقاله شرکت کار و صنعت ممکن است با وجود استفاده از انواع کاسه نمد ها باز هم از خرابی آن ها شاکی شده باشید. نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

چندی از این نکات به صورت خلاصه در نوع متریال استفاده شده در کاسه نمد ها و نحوه نصب شدن آن ها در مکان مورد نظر نیز بستگی داشته باشد . با در نظر گرفتن این عوامل و انتخاب صحیح کاسه نمد برای مورد مورد نیاز می توانید از نهایت عمر مفید آن استفاده کنید. اگر گرمای مورد تحمل کاسه نمد در محل انتخاب شده و میزان سایشی که کاسه نمد باید تحمل کند را در نظر بگیریم ، می توانیم به یک انتخاب مناسب در کاسه نمد ها برسیم. با توجه به روغن های روان کننده مختلف در خودرو ها و همینطور حرارت ایجاد شده که در خودرو های مختلف متفاوت می باشد، کاسه نمد های متفاوتی تولید شده است که بسته به نوع خودرو باید از آن ها استفاده کنیم.

word image 203658 3 - از کجا بفهمیم کاسه نمد خودرو خراب شده است ؟ -

یکی دیگر از موارد مهم در استفاده درست از کاسه نمد ها نحوه قرار گیری صحیح آن ها می باشد. در کاسه نمدها لبه ای خمیده وجود دارد که با توجه به وجود روغن روان کننده در آن ها می تواند روغن را دائماً رو شفت دوار بریزد و از اصطحکاک آن به صورت مستمر جلو گیری کند. چپ گرد و راست گرد بودن کاسه نمد ها با توجه به شیار هایی که روی آن ها تعیین می شود مشخص خواهد شد که در هر دو نوع کاسه نمد ها موجود هستند. در صورتی که به چپ گرد یا راست گرد بودن شیار ها دقت نکنید ، عمل آب بندی به صورت ناقص انجام می شود و روغن از کاسه نمد بیرون می زند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.