×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر

آداب و رسوم و اسطوره ها، در تعیین این نقش ها بر روی لباس بلوچی زنانه چابهاری موثر هستند. به گونه ای که هر نقش نشان گر یک عقیده یا نمادی از رویا پردازی یک هنرمند با ذوق، نشات گرفته است. پر طرفدار ترین نقش در این لباس های جذاب، نقش کیهانی می باشد، که سوزن دوزی خاص و چشم نوازی دارد. هر کدام از خط های روی این لباس ها بیان گر یک سمبل است، مانند خط های زیگزاگ که نشان دهنده ی آب روان است، یا خطوط راست که به معنای هم بستگی بین اقوام این دیار می باشد. نقوش حیوانی از محبوبیت کمتری نسبت به سایر نقش های روی لباس آن ها برخوردار است.

word image 203692 1 scaled - دوخت لباس بلوچی زنانه شیک چابهار - دوخت لباس بلوچی

در طراحی لباس بلوچی زنانه چابهار از طرح و نقش های بسیاری الهام گرفته شده است. نقوش کیهانی نماد شانس، بخت و اقبال می باشد، که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، که به همراه خورشید در لباس های بلوچ دوزی استفاده می شود. نوعی طرح با مزمون لوزی در مرکز که به صورت حصیری دوخته شده و با دیگر اشکال هندسی تزئین شده باشد و بیشتر بر روی دامن زنان کاربرد دارد، که بین این اقوام آن را نقش پریوار دوزی می نامند.

روش دوخت لباس بلوچی زنانه

روش دوخت لباس بلوچی زنانه بسیار ساده است و مادران این آموزش ها را به دختران خود می دهند تا بتوانند برای خود لباس مناسب تهیه کنند. در بین افراد بومی سیستان و بلوچستان خیاط های ماهری وجود دارند، که وظیفه ی دوخت این لباس را به عهده آنان می گذارند. برای دوخت لباس بلوچی با الگو به راحتی می توان اقدام کرد زیرا این لباس برش های کمی دارد و با دقت در برش و دوخت آن می توان لباس زیبایی حاضر نمود.

در فرآیند دوخت لباس بلوچی زنانه، طرز دوخت آن رامی توان با توجه به کاربرد این لباس تغییر داد. برای مثال لباسی، که برای مراسم حنابندان استفاده دارد با لباسی، که برای خارج از منزل استفاده می شود دوخت متفاوتی دارند در لباسی، که برای مجالس استفاده می شود استفاده از سوزن دوزی های قرمز و زیوآلات رایج است جنس روسری را متفاوت تر انتخاب میکنند و از پارچه ی مرغوبی برای دوخت این لباس استفاده می نمایند. در مقابل لباسی، که برای استفاده بیرون از منزل دوخته می شود روسری بلند تری دارد و پوشیده تر طراحی می شود.. رنگ سوزن دوزی های این لباس ها نیز با توجه به موقعیتی، که در آن استفاده می گردد انتخاب خواهد شد.

word image 203692 2 scaled - دوخت لباس بلوچی زنانه شیک چابهار - دوخت لباس بلوچی

برای دوخت لباس بلوچی زنانه از طرح های زیبایی استفاده می شود. به این صورت، که پارچه ی پیراهن و شلوار با شال مطابقت دارد و با سوزن دوزی هایی همرنگ یا متضاد با پارچه برای دو چندان شدن زیبایی این لباس استفاده می شود. در طراحی های جدید پیراهن ها را به صورت بلند تر می توان تهیه کرد، که جلوه ی زیباتری به لباس می بخشد همچنین با استفاده از رنگ شال متضاد با پیراهن می توان طراحی لباس را به طور موثری تغییر داد.

مدل لباس بلوچی زن شیک

از سالیان دور همیشه مدل لباس زنان بلوچی مورد علاقه مناطقی که لباس های رسمی می پوشند قرار گرفته است زنان بلوچ در مراسم عروسی و جشن ها از لباسهای شیک که معمولا ازجنس ابریشم می باشد و با هنر دست زنان بلوچی تزئین می شود استفاده می کنند و این لباسها به این دلیل که از پارچه های گران قیمت تهیه می شود و در آن دست دوزی انجام می گردد جزو با ارزش ترین و گرانبها ترین لباس ها می باشد، زنان بلوچ با حفظ پوشش مناسب با پوشیدن لباس های بسیار زیبا و شیک در مجالس شرکت می کنند.

word image 203692 3 scaled - دوخت لباس بلوچی زنانه شیک چابهار - دوخت لباس بلوچی

در سیستان وبلوچستان از جمله چیزهایی که اصالت فرهنگ مردمان آن دیار را به نمایش می گذارد لباس های مدل دار آنهاست امروزه با جدید و به روز شدن سبک زندگی باز هم مردم علاقه زیادی به لباس های محلی دارند به طوری که هر فردی از زن و دختر کوچک و بزرگ دوست دارند یک دست لباس بلوچی زنانه شیک را داشته باشند تا گاهی بپوشند و با آن عکس های یادگاری بگیرند نمی دانم شما نیز همین احساس را دارید یا نه زمانی که این لباس ها را می پوشید شادی و لبخند بر صورت نقش می بندد انگار لباس هایشان هم همان انرژی مردم سلحشور بلوچ را دارد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.