سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41412 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ابتلای ۳۵ نفر در چین به ویروس جدید لانگیا
    21 مرداد 1401 - 1:00
    شناسه : 203703
    0

    ویروس جدید لانگیا که تصور می‌شود حشره‌خوارها عمدتاً حامل آن هستند، ۳۵ نفر را در چین آلوده کرده؛ اما هنوز هیچ موردی از انتقال انسان به انسان مشاهده نشده است.

    پ
    پ

    ۳۵ نفر در چین به ویروس جدید لانگیا - ابتلای ۳۵ نفر در چین به ویروس جدید لانگیا - لانگیا

    تیمی بین‌المللی از دانشمندان در حال رهگیری ویروس جدید و احتمالاً خطرناکی هستند که از حیوانات به انسان منتقل شده و حداقل ۳۵ نفر را در شمال شرق چین آلوده کرده است. نوع جدید هنیپاویروس که لانگیا یا LayV نام دارد اولین بار در سال ۲۰۱۸ در یک مزرعه‌دار ۵۳ ساله شناسایی شد که با مراجعه به بیمارستانی در استان شاندونگ در شمال شرقی چین به‌دنبال درمان تب بود.

    تحقیقات بعدی که در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ انجام شد نشان داد ۳۴ نفر دیگر در شاندونگ و استان هم‌جوار آن یعنی هِنان به لانگیا آلوده شده‌اند.

    آن‌طور که لایوساینس می‌نویسد، درحال‌حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان‌دهنده‌ی انتقال ویروس لانگیا از انسان به انسان باشد. ازآنجاکه اکثر مبتلایان به لانگیا مزرعه‌دار هستند،‌ فرضیه‌ی پژوهشگران این است که لانگیا از حیوان به انسان منتقل می‌شود. دانشمندان در اصطلاح علمی به انتقال ویروس از حیوان به انسان «سرایت زُئونوتیک» می‌گویند.

    ویروس تازه نام‌گذاری‌شده که کشف آن چهارم آگوست در نشریه پزشکی نیوانگلند تشریح شد، به خانواده‌ی هنیپاویروس‌ها تعلق دارد. ویروس‌های خطرناک و کشنده‌ی نیپا و هندرا نیز متعلق‌ به همین خانواده از ویروس‌ها هستند.

    براساس گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، ویروس نیپا دارای نرخ مرگ‌و‌میر تخمینی ۴۰ تا ۷۵ درصد است. ویروس هندرا به ندرت انسان را مبتلا می‌کند،‌ اما آن‌طور که آژانس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید،‌ دارای نرخ مرگ‌و‌میر ۵۷ درصد است.

    تاکنون هیچ واکسن تأییدشده‌ای برای مقابله با سه هنیپاویروس موردبحث ساخته نشده است.

    ویروس لانگیا (LayV) اولین بار در سال ۲۰۱۸ در یک مزرعه‌دار ۵۳ ساله دیده شد

    خوشبختانه عفونت‌های گزارش‌شده از لانگیا تاکنون نسبتاً خفیف بوده‌اند و افراد مبتلا به این ویروس علائمی مانند تب، سرفه، خستگی، سردرد، کاهش اشتها، استفراغ و دردهای عضلانی از خود نشان می‌دهند. در شماری از بیماران آثاری از آسیب به کلیه و کبد مشاهده شده ولی دانشمندان می‌گویند تاکنون هیچ گزارشی مبنی‌بر مرگ افراد در اثر ابتلا به لانگیا منتشر نشده است.

    فرانسوا بالو، استاد سیستم‌های محاسباتی زیستی در کالج دانشگاهی لندن که در مطالعه‌ی اخیر مشارکت نداشته است،‌ در توییتر می‌گوید:‌ «در شرایط فعلی، LayV به‌هیچ‌وجه شبیه به تکرار کووید ۱۹ نیست، اما باری دیگر تهدیدهای ناگهانی ناشی از انواع پاتوژن‌ها را که در حیوانات وحشی و اهلی در گردش‌اند و احتمال سرایت به انسان را دارند، به ما یادآوری می‌کند.»

    دانشمندان مطالعه می‌گویند از ۲۵ گونه حیوان وحشی موردبررسی، تست ابتلای حشره‌خوار (جانوری شبیه به موش کور) به لانگیا در اغلب مواقع مثبت از آب درآمد. تحقیقات نشان داد ۲۷ درصد از ۲۶۲ حشره‌خوار بررسی‌شده در بافت‌ها و ادرار خود ماده‌ی ژنتیکی ویروس لانگیا را داشتند. این موضوع باعث می‌شود حشره‌خوار مخزن طبیعی احتمالی برای لانگیا باشد. لانگیا در شماری از حیوانات اهلی شامل پنج درصد از سگ‌ها و دو درصد از بزها نیز مشاهده شده است.

    دانشمندان می‌گویند هنوز مدارکی مبنی‌بر انتقال انسان به انسان لانگیا مشاهده نشده، اما آن‌ها نمی‌توانند این احتمال را رد کنند. پژوهشگران در مطالعه‌ی خود می‌گویند تحقیقاتی روی ۱۵ نفر از اعضای خانواده‌ی ۹ فرد مبتلا به لانگیا انجام داده‌اند و هیچ اثری از انتقال این ویروس بر اثر تماس نزدیک افراد با یکدیگر مشاهده نکرده‌اند. آن‌ها می‌افزایند: «اما جامعه‌ی نمونه‌ی ما کوچک‌تر از آن بود که بتواند تعیین‌کننده‌ی انتقال ویروس از انسان به انسان باشد.»

    دانشمندانی که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را مطالعه می‌کنند، می‌گویند رویدادهای سرایت زُئونوتیک نظیر لانگیا یا اتفاقی که به دنیاگیری ویروس کرونا منتهی شد به دلیل افزایش جنگل‌زدایی، شهرنشینی و کوچک شدن زیستگاه‌های طبیعی درنتیجه‌ی تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسانی، محتمل‌تر می‌شوند.

    به‌نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) سه مورد از چهار بیماری عفونی جدید یا در حال ظهور در انسان از حیوانات آمده‌اند. دانشمندان می‌گویند بیش از ۵۰۰ هزار ویروس پتانسیل سرایت به انسان را دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.