جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اشنایی با قانون ریزش سنگ نما به گفته میهن راپل
    23 مرداد 1401 - 13:04
    شناسه : 203850
    0

    قانون ریزش سنگ نما صرفا به پیمانکار خلاصه نمی شود، مهندسان ناظر، تولید کننده سنگ نیز طبق قانون باید به وظیفه خود در این کار به خوبی عمل کنند.

    پ
    پ

    آشنایی با قانون ریزش سنگ نما

    قانون ریزش سنگ نما چند سالی است که به صورت جدی در بین مالکان، سازندگان ساختمان و نهاد های ناظر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع ریزش سنگ نما یک مفهوم گسترده و یک نقص ساختمانی به شمار می رود. این نقض ساختمانی می بایست با روش هایی مانند پیچ و رولپلاک سنگ نما برطرف شود.

    ساختمان ها باید با استانداردهای ساخت و ساز و ایمنی مطابقت داشته باشند. عدم رعایت به منزله نقص در طراحی یا کار ساخت و ساز یا هر دو است. حتی اگر سنگ نمای ساختمان شما مطابق انتظار عمل کند، باید همواره به آن توجه کرد، زیرا خرابی ها به مرور زمان رخ می دهند.

    images 1660389292 - اشنایی با قانون ریزش سنگ نما به گفته میهن راپل - ریزش سنگ نما

    قانون ریزش سنگ نما

    در زیر به تشریح مسئولیت ها و قانون ریزش سنگ نما می پردازیم:

    ۱. قوانین مربوط به پیمانکار

    پیمانکار مسئول انجام کارهای ساختمانی مورد نیاز برای تکمیل پروژه، طبق نقشه و قوانین موجود است. آنها باید نحوه اجرای ساخت و ساز، روش ها یا تکنیک هایی را که برای اطمینان از تکمیل کامل، به موقع و ایمن پروژه استفاده می شود را انتخاب کنند.

    تعهدات پیمانکار توسط قرارداد ساخت و ساز تعریف می شود که در صورت عدم انجام تعهدات پیمانکار، مبنای مسئولیت را فراهم می کند.

    مسئولیت ریزش سنگ نما می تواند متوجه پیمانکار پروژه نیز باشد. در صورت بروز حوادث جانی و مالی و با اثبات تخلف، پیمانکار متخلف شناخته شده و باید اقدام به جبران خسارات وارده کند. در واقع باید گفت نه تنها مالکان بلکه پیمانکاران نیز ملزم به رعایت قانون ریزش سنگ نما هستند.

    images 1660389295 - اشنایی با قانون ریزش سنگ نما به گفته میهن راپل - ریزش سنگ نما

    ریزش نمای ساختمان

    پیمانکار موظف است کار را کاملاً مطابق با نقشه ها و مشخصات و به نحو احسن انجام دهد. اکثر قراردادهای ساخت و ساز این وظایف را به صراحت بیان می کنند. البته در صورت عدم وجود مقررات خاص قرارداد، قانون به طور کلی این وظایف را بر عهده مالکان و سازندگان قرار می دهد.

    اگرچه پیمانکاری که نقشه ها و مشخصات را رعایت می کند به طور کلی مسئولیتی در قبال ریزش سنگ نما ساختمانی ندارد، اما یک استثنا نیز در قانون ریزش سنگ نما وجود دارد، به طوری که اگر پیمانکار واقعاً می دانست که امکان ریزش سنگ وجود دارد و کاری انجام نداده، مسئول خسارت به وجود آمده است.

    پیمانکاری که می داند یا باید بداند که ساخت سنگ نما به شکل غیر استاندارد احتمالاً منجر به نقص می شود، وظیفه دارد قبل از انجام کار، آن نقص را به اطلاع مالک برساند.

    طبق قانون تا ۱۰ سال بعد از ساخت ساختمان، مسئولیت ریزش سنگ نما بر عهده سازنده و پیمانکار است.

    ۲. قوانین مربوط به طراحان پروژه (معمار و مهندسان ناظر)

    طراحان پروژه (معمار و مهندسان ناظر) نیز مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. طبق قانون ریزش سنگ نما آنها نیز باید در صورت بروز حادثه پاسخگو باشند و در صورت اثبات تخلف، به جبران خسارت اقدام کنند.

    طراحان ممکن است در طول فرآیند ساخت و ساز درگیر بمانند یا صرفاً نقشه هایی را برای اجرای دیگران آماده کنند.

    اگر متخصص طراحی در انجام وظایف خود دقت نکند، ممکن است مسئول نقص های ساختمانی باشد. یک مثال بارز مهندس سازه ای است که بارهای وارد شده به ساخت و ساز تمام شده را اشتباه محاسبه می کند و منجر به خرابی سازه و یا بخش هایی از سازه می شود که مسئولیت آن خرابی و عواقب آن را بر عهده خواهد داشت.

    مهندسان ناظر که به طور قراردادی ملزم به بازرسی کار برای مطابقت با نقشه ها و مشخصات هستند، ممکن است در قبال عدم کشف عیوب در نما سازی که می تواند یا باید از طریق یک بررسی معقول تشخیص داده می شد، مسئول باشند.

    قانون ریزش سنگ نما صرفا به پیمانکار خلاصه نمی شود، مهندسان ناظر نیز طبق قانون باید به وظیفه خود در این کار به خوبی عمل کنند.

    images 1660389297 - اشنایی با قانون ریزش سنگ نما به گفته میهن راپل - ریزش سنگ نما

    بیمه سنگ نما

    ۳. قوانین مربوط به مالک یا مالکان

    مالکان معمولاً خود را از مسئولیت در قبال نقص یا ریزش سنگ نما ساختمانی مصون می دانند. نظر مالک این است که طراح موظف به تولید نقشه ها و مشخصاتی است که برای هدف مورد نظر کافی باشد و پیمانکار موظف است پروژه را مطابق با آن نقشه ها و مشخصات بسازد. با این حال، مالک ممکن است در شرایط خاصی مسئول نقص (ریزش سنگ نما) ساختمان باشد.

    به عنوان مثال، مالکی که اطلاعات پروژه را ارائه می دهد، نشان می دهد (چه به طور صریح در قرارداد ساخت و ساز یا به طور ضمنی طبق قانون) که اطلاعات دقیق خواهد بود. بنابراین، مالکی که وضعیت سایت ساختمان را نادرست گزارش می کند، در صورت ریزش سنگ نمای ساختمان، مسئول آن اطلاعات است.

    قانون ریزش سنگ نما به صراحت بیان می کند که، مالکان بعد از گذشت ۱۰ سال از ساخت پروژه مسئول اصلی هستند.

    مالکان ساختمان بعد از بروز حوادث طبیعی مانند طوفان و زلزله، می بایست ساختمان خود را بازرسی کرده و مشکلات را برطرف کنند. در صورتی که اقدام به برطرف کردن مشکلاتی مانند ریزش سنگ نمای ساختمانی نکند مسئول شناخته شده و طبق قانون باید خسارت مالی و یا جانی وارده را جبران کنند.

    در نهایت، مالک موظف است، از ساخت و ساز تمام شده حفاظت کند تا از خرابی هایی که ممکن است در طول زمان ناشی از بی توجهی یا تعویق تعمیرات باشد، جلوگیری کند.

    images 1660389299 - اشنایی با قانون ریزش سنگ نما به گفته میهن راپل - ریزش سنگ نما

    ریزش سنگ نما

    ۴. قوانین مربوط به تولید کننده

    بخشی از عیوب ساختمانی مانند ریزش سنگ نما می تواند ناشی از خرابی مصالح خریداری شده باشد. گیرایی بتن، شکست سنگ نما، ترک سنگ و غیره همه عیوب ساختمانی هستند که ممکن است از نقص یا خرابی محصول ناشی شوند.

    در صورتی که ریزش سنگ نما باعث صدمات شخصی یا خسارت مالی شود، سازنده محصول مسئول خسارت ناشی از آن خواهد بود.

    در مواردی که ریزش سنگ نما فقط باعث ضررهای اقتصادی شود (مانند از دست رفتن درآمد حاصل از پروژه یا خسارت تاخیرهای ساخت و ساز ناشی از محصول معیوب)، مدعیان ممکن است به دنبال جبران خسارت بر اساس قانون باشند که به طور کلی به مالک اجازه می دهد خسارت اقتصادی را از سازنده درخواست کند.

    منبع شرکت اب بندی نما رشت

    ثبت دیدگاه

    3 دیدگاه برای “اشنایی با قانون ریزش سنگ نما به گفته میهن راپل”
    1. روش های مختلف آب بندی نمای ساختمان
      برای آب بندی نمای ساختمان به مراحل مختلفی نیاز است. در حقیقت به دلیل اهمیت این موضوع باید کلیه مراحل آن با دقت بالا انجام گیرد. همچنین باید از مواد مرغوب و متناسب با شرایط استفاده کرد. انتخاب های گوناگونی برای این کار وجود دارد. یکی از انتخاب ها استفاده از مواد نانو می باشد. این مواد از زیبایی بسیار بالایی برخوردار هستند. مواد نانو باعث می شوند نمای ساختمان از درخشش و جلای خاصی برخوردار شود. همچنین آب بندی نمای ساختمان با آنها باعث می شود تا رطوبت و آب باران به درون ساختمان نفوذ نکند. اما نکته قابل توجه در استفاده از مواد نانو این است که عمر نسبتاً کوتاهی دارند. یعنی مادامی که این مواد خاصیت خود را دارند می توانند از ساختمان محافظت کنند و زیبایی به ظاهر ساختمان بدهند. اما به محض از بین رفتن ویژگی ها، آب و رطوبت به داخل نفوذ می کند.
      یکی دیگر از موادی که می شود برای آب بندی نمای ساختمان به کار برد مواد رزینی هستند. رزین قابلیت های زیبایی نانو را ندارد اما مقاومت بسیار بالایی دارد. برای آب بندی نمای ساختمان با رزین نیز باید در ابتدا کلیه ترک ها پوشانده شود. سپس از آن جایی که سطح مصالح ساختمانی اعم از سنگ ها صاف نمی باشد باید آنها را صیقل داد. در درجه بعدی مجددا باید بندکشی های نمای ساختمان بررسی شده و در صورت لزوم تجدید شود. حال نوبت آب بندی کردن است. به این ترتیب با استفاده از رزین به آب بندی و پوشاندن منافذ پرداخته می شود. رزین عمر بسیار بالایی دارد. همچنین مقاومت بسیار مطلوبی در مقابل رطوبت و آب باران دارد. تغییرات جوی شامل کاهش دما و افزایش آن می تواند نمای ساختمان را تخریب کند. استفاده از رزین برای این کار می تواند تا حد زیادی در برابر این معضل مقاومت ایجاد کند.

      پاسخ
    2. خیلی جالب بود این متن در مورد رولپلاک برای سنگ نما توضیح دادید فقط برای من یک سوال پیش اومد در مورد مقاله ای که در مورد سنگ مصنوعی توضیح دادید آیا سنگ مصنوعی نما هم نیاز به پیچ و رولپلاک نما دارد.

      پاسخ
    3. بنظرم پیچ و رولپلاک سنگ نمارو باید افرادی انجام بدن که تجربه کافی رو روی این نوع موضوعت دارند.
      همچنینی دارای بیمه باشن و قرارداد شرکتی داشته باشن.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.