سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41238 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • خازن الکترولیت چیست؟
    25 مرداد 1401 - 11:00
    شناسه : 204049
    0

    خازن ها نمونه های متفاوتی داشته اند و یکی از آنها خازن الکترولیتی می باشد و در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به دسترسی به ظرفیت بالاتر وجود داشته باشد.

    پ
    پ

    word image 204049 1 - خازن الکترولیت چیست؟ -

    خازن ها نمونه های متفاوتی داشته اند و یکی از آنها خازن الکترولیتی می باشد و در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به دسترسی به ظرفیت بالاتر وجود داشته باشد. به بیان ساده تر در خازن الکترولیتی به دلیل وجود الکترولیت در ساختار آن می توان نسبت به خازن های دیگر به ظرفیت بالاتر دستیابی داشت. معمولاً در همه خازن های الکترولیتی ولتاژ قطب مثبت از ولتاژ قطب منفی بیشتر میباشد و میتوان گفت پلاریزه هستند.

    الکترولیت به صورت ژل و مایع می باشد که در آن میزان زیادی یون وجود دارد و برای ساخت خازن های الکترولیتی میتوان از پلیمر جامد یا الکترونیک مرطوب هم استفاده کرد ؛ با توجه به آنچه که گفته شده قطعا مزیت های زیادی دارند ولی نمیتوان آن ها بدون عیوب دانست و از اصلی ترین آنها میتوان به عمر پایین، نشت جریان، تلورانس و مقاومت سری بالا اشاره نمود.

    معمولاً در همه مدارهای الکترونیکی خازن ها دیده می شوند و قطعه الکترونیکی هستند که ساخت آنها از دو صفحه هادی و عایق دی الکتریک صورت می گیرد؛ در اکثر موارد که مدار های الکترونیکی خراب میشوند باید سریعاً برای برطرف کردن مشکل خازن ها اقدام کرد چون در این شرایط خرابی مدار برطرف می شود. اگر تا این قسمت مطلب را مطالعه کرده باشید می توانید به سوال خازن الکترولیت چیست؟ پاسخ بدهید پس در ادامه بد نیست که از روش تست و تفاوت ها نیز آگاهی داشته باشید.

    خازن ها دارای نمونه های مختلفی هستند که از اصلی ترین آنها می‌توان به خازن های الکترولیت، خازن های سرامیکی یا عدسی، خازن کاغذی، خازنهای تانتالیوم، خازن ها متغیر، پلی استر، خازن های پلاستیکی MKP یا MKT اشاره کرد.

    word image 204049 2 - خازن الکترولیت چیست؟ -

    نکته) خازن قطعه ای می باشد که به منظور ذخیره ولتاژ یا انرژی الکتریکی در مدار مورد استفاده قرار می گیرد و می توان به منظور ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت با توجه به ذخیره بار الکتریکی در خازن از آنها استفاده نمود.

    تفاوت خازن الکترولیتی و سرامیکی

    دو نمونه اصلی از خازن ها به خازن الکترولیتی و خازن سرامیکی اختصاص داشته است که البته تفاوت خازن الکترونیکی و سرامیکی به چندین مورد محدود می شود و می توان اینگونه گفت که خازن الکترولیتی نسبت به مخازن سرامیکی به بارگیری بیشتر در هر حجم قادر هستند؛ در کنار آن خازن های سرامیکی هرگز قطبی نبوده ولی اکثر خازن های الکترونیک قطبی می باشند.

    از دیگر تفاوت خازن الکترونیکی و سرامیکی می توان به وجود دو صفحه فلزی به منظور ذخیره بار در ترمینال در نمونه خازن سرامیکی اشاره نمود و خازن الکترولیتی به عنوان دو ترمینال بوده و یک ورق فلزی و یک مایع یونی داشته است.

    تفاوت خازن پلی استر و الکترولیتی

    برای اینکه بتوان به تفاوت خازن پلی استر و الکترولیتی پی برد کافیست که تعریف هر کدام را به صورت دقیق بدانیم.

    در خازن های پلی استر که به عنوان خازن های پلاستیکی نیز شناخته می‌شوند حساسیت زیادی نسبت به دما و تغییرات آن وجود ندارد و به همین جهت در مداراتی مورد استفاده قرار می گیرند که در برابر حرارت نیاز به خازنی با ظرفیت ثابت وجود داشته باشد که البته پلی استیرن به عنوان یکی از مشهورترین دی الکتریک های می باشد که در این خازن ها وجود دارد. لازم است بدانید که این خازن از نمونه خازن های غیرقطبی محسوب میگردد. خازن های پلاستیکی دارای ماکزیمم فرکانس کار حدود یک مگاهرتز هستند.

    خازن های شیمیایی یا همان خازن های الکترولیت هستند که در این خازن ها دی الکتریک ها آغشته به نوعی مواد شیمیایی می شوند که یک وضعیت کاتالیزور خواهند داشت و منجر به افزایش میزان ظرفیت خازن می گردد. این خازن ها دارای پایه مثبت و منفی یا قطب هستند و در کنار پایه مثبت معمولاً علامتی وجود ندارد اما در کنار پایه منفی بر روی بدنه خازن علامت – درج شده است البته بر روی بدنه آن ها قطب مثبت و منفی مشخص گردیده و باید پلاریته در مدار الکترونیکی رعایت گردد.

    چگونه خازن الکترولیتی را تست کنیم ؟

    بصورت کلی میتوان خازن ها را تست کرد و سلامت آنها را سنجید اما گاهی امکان تست خازن الکترولیتی روی برد وجود دارد و به نحوه قرارگیری آنها مرتبط میباشد. یک روش تست خازن برای نمونه هایی می باشد که ظرفیت آنها زیاد بوده و معمولاً خازن های الکترولیت را تشکیل می‌دهند و برحسب میکروفاراد می باشند؛ نمونه های دیگر از تست سلامت خازن برای خازن هایی با ظرفیت کم هستند.

    برای اینکه بتوان به نحوه صحیح فرایند تست خازن را انجام داد بهتر است که خازن از روی برد مدار جدا شده و تست صورت بگیرد و به همین جهت معمولاً تست خازن الکترولیتی روی برد پیشنهاد نمی گردد.

    به منظور صاف نمودن سطح ولتاژ مستقیم نیز می توان خازن ها را به کار گرفت؛ همانطور که اشاره کرده‌ایم با توجه به جهت اتصال کوتاه خازن می توان از تست خازن الکترولیتی روی برد هم استفاده کرد.

    انواع روش های تست خازن شامل تست خازن بدون قطب، تست با قطب یا تست خازن الکترولیتی، تست خازن متغیر یا واریابل، تست خازن روی مدار، تست خازن متغیر روی مدار و تست خازن متغیر به طریقه ولتاژ گیری می باشد.

    به منظور تست باید به واسطه یک میله یا کابل رسانا ابتدا خازن خالی از شارژ شود که بدین منظور باید دو سر خازن را به هم اتصال داد؛ در صورتی که از اهم متر آنالوگ یا دیجیتال استفاده شود باید آن را در حالت R*1K قرارداد و کابل های اهم متر را از دو سر به دو ترمینال خازن متصل نمود. اگر در چنین وضعیتی خازن شارژ شود یعنی سالم است و عقربه اهم متر قسمت صفر اهم میرود و و بعد از اینکه خازن شارژ شد به سمت بی نهایت اهم برمی گردد. این نکته را به خاطر داشته باشید که بعد از اینکه خازن به صورت کامل شارژ شود نباید از خازن جریانی عبور نماید و اهم باید بی نهایت را نشان بدهد.

    فروشگاه افرا الکترونیک

    فروشگاه افرا الکترونیک یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه هایی میباشد که توانسته است قطعات الکترونیک را به بهترین قیمت و بالاترین کیفیت ها در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار بدهد و در این رابطه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با واردات مستقیم از کشور چین در کنار اینکه سود کمی را شامل می‌شود اما مشتریان خود را راضی نگه دارند و از قیمت های منصفانه ای استفاده نماید.

    شرکت افرا الکترونیک در این حوزه بیشتر از یک دهه فعالیت داشته است و به صورت تخصصی در تامین قطعات dip و smd فعالیت می کند.

    به محض ورود به وب سایت فروشگاه افرا الکترونیک می توانید از دسته بندی کالا زیر مجموعه های خازن، مقاومت و دیود را انتخاب کنید که کدام از آنها شامل زیر گروه های دیگری نیز می باشند مثلاً اگر شما خازن را انتخاب کنید با گزینه هایی همچون خازن پلی استر، خازن جامد، خازن مایلار، خازن مولتی لایر، خازن عدسی، خازن الکترولیت و خازن MKT روبه‌رو خواهید بود. با کلیک بر روی هر کدام از آنها محصولات مرتبط را مشاهده می کنید که همراه با قیمت و مشخصات می باشند.

    لازم است که این نکته را در خصوص فروشگاه افرا الکترونیک به خاطر بسپارید که امکان خرید به صورت عمده نیز برای شما مهیا شده و اگر نیاز به مشاوره یا پشتیبانی داشته اید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.