×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

وضعیت فعلی کرونا در ایران و جهان، لزوم اهمیت به واکسن، آزمایش های کرونا و…

به نقل از سایت کافه پزشکی کرونا ویروسی است که امروزه تقریبا هر فردی را به شکلی درگیر خود کرده است. حتی اگر با این بیماری دست و پنجه نرم نکرده‌اید، حتما تا به حال در برخی شرایط مجبور به ارائه کارت واکسن کرونا یا جواب منفی تست PCR خود شده‌اید. آزمایش‌های کرونا بسته به نوع آزمایش می‌توانند وجود این ویروس یا آنتی بادی‌‌هایی که بدن پس از ابتلا به کرونا یا واکسینه شدن می‌سازد را شناسایی کنند. اگر به هر دلیلی نیاز به انجام آزمایش PCR دارید یا در صورت نداشتن فرصت کافی برای مراجعه به مراکز درمانی، امکان انجام تست PCR در منزل را فراموش نکنید. تست کرونا به راحتی در خانه از شما گرفته می‌شود و نتیجه نیز به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌‌گیرد. در این مقاله شما را با انواع مختلف آزمایش کرونا و موارد لازم جهت انجام تست‌ها آشنا می‌‌کنیم. همچنین مروری خواهیم داشت بر وضعیت کنونی این ویروس در ایران.

وضعیت کرونا در ایران در حال حاضر چگونه است؟

اگر می خواهید در مورد وضعیت فعلی کرونا در ایران و جهان بدانید، بد نیست که در مورد تاریخچه ویروس کرونا، پیدایش آن و اینکه این ویروس در کل چه نوع ویروسی است، اطلاعاتی داشته باشید. با این حال بر طبق آمار رسمی مورد تایید وزارت بهداشت، شرایط کرونایی در کشورمان نسبت به قبل کمی بهتر شده است. اما باید همچنان مراقبت‌های بهداشتی کرونا را رعایت کرد تا از شیوع آن جلوگیری شود. زیرا با توجه به آمار بالای واکسینه نشده‌ها واینکه کرونا در بدن هر شخص به طور متفاوتی عمل می‌کند نباید خطرات پنهان آن را دست کم بگیریم.

آیا کرونا همچنان خطرناک است؟

علی رغم کاهش آمار مرگ و میرناشی از کرونا در سطح جهانی، نباید تصور کرد که بحران کرونا به پایان رسیده است، هنوز میلیون‌ها نفر در دنیا واکسینه نشده و در معرض خطر هستنند. به روز رسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های جدید بسیار اهمیت دارد. مهم تر از آن درمان کرونا است، تا زمانی که درمان موثر و جدی برای آن وجود نداشته باشد، خطر همه گیری پایان نخواهد یافت و هنوز هم جدی تلقی می‌شود.

کرونا در آینده چگونه خواهد بود؟ آیا امکان اوج گیری مجدد کرونا وجود دارد؟

از مدت‌ها که از شروع همه‌گیری کرونا می‌گذرد، زندگی با آن کمی آسان تر شده است. اما درباره ادامه شکل شیوع کرونا سناریوهای متفاوتی وجود دارد. بر طبق یکی از این سناریوها، ممکن است کم کم به مصونیت همگانی در برابر کرونا برسیم. سناریو دوم می‌گوید که شاید شیوع کرونا به صورت فصلی با موج‌هایی درفصول سرد زمستان و پاییز یا به صورت منطقه‌ای ادامه یابد. در نهایت طبق سناریوی آخر این احتمال وجود دارد که با ترکیب واریانت های جدید اومیکرون و دلتا شاهد شکل‌گیری همه گیری سویه‌های جدیدتر باشیم. به هر حال برای هیچ کدام از این سناریوها هیچ تضمینی وجود ندارد.

با توجه به این موارد، در کنار ضرورت زدن ۳ دوز واکسن، لازم است که همچنان به تست های کرونا نیز توجه داشته باشیم و در صورت داشتن علائم، پس از مراجعه به پزشک، در صورت لزوم، یکی از انواع آزمایش های کرونا را بسته به شرایط، انجام بدهیم.

کرونا ماسک - ویروس کرونا؛ هنوز همه چیز تمام نشده است! هشیار باشید - ویروس کرونا

هنوز هم به تست‌های کرونا نیازمندیم؛ انواع تست‌های کرونا

انواع آزمایش های کرونا به ۳ شکل انجام می‌شود:

  • آزمایشات پی سی آر(PCR)

نام PCR را این روزها بسیار می‌شنویم. زیرا در شرایط مختلف ممکن است نیاز به ارائه جواب تست PCR داشته باشیم. اما آیا می‌دانید تست PCR چیست و روش انجام آن چگونه است؟ نام کامل این آزمایش RT-PCR است. پی سی آر در شناسایی ویروس از روش تشخیص مستقیم استفاده می‌‌کند، به این ترتیب که RNA ویروس (ماده ژنتیکی ویروس) را با استفاده از آنزیمی به نام نسخه‌بردار معکوس شناسایی می‌کند. به این ترتیب می‌تواند وجود ویروس کرونا در بدن را با درصد اطمینان بالایی بررسی کند.

  • آزمایش آنتی ژن

شناسایی آنتی ژن کرونا که از نوع پروتئین ویروسی است‌، مبنای تست آنتی ژن است. آنتی ژن به عنوان پاسخ ایمنی از سوی بدن  در برابر ویروس کرونا ‌ساخته می‌شود. این تست یک تست تشخیصی است که نسبت به بقیه انواع تست‌ها، بسیار سریع‌تر نتیجه را می‌تواند مشخص کند، اما از طرفی، گاهی ممکن است اطمینان کمتری در پاسخگویی، نسبت به سایر آزمایش‌ها داشته باشد.

  • آزمایش آنتی بادی

تست آنتی بادی کرونا نوعی آزمایش خون است که ابتلای به کرونا در زمان گذشته را بررسی می‌کند. توجه کنید که این تست ویروس فعال را بررسی نمی‌کند، بلکه به دنبال این است که آیا سیستم ایمنی فرد تاکنون واکنشی به ویروس کرونا داشته است یا خیر. به این معنی که اگر قبلا مبتلا به کرونا شده‌اید، با این روش می توان آن را مشخص کرد.

در چه مواقعی بهتر است تست کرونا بدهید؟

اگر هر گونه علائمی از قبیل تب، سرفه‌های مکرر، سردردهای طولانی یا از دست دادن حس چشایی و بویایی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید که ابتلا به کرونا مورد بررسی قرار گیرد. اما این موضوع که چه زمانی برای آزمایش کرونا باید اقدام کنید، هنگامی ضرورت بیشتری دارد که اطرافیان شما به این ویروس مبتلا شده باشند. حتی در صورتی که هیچ کدام از علائم کرونا در شما ظاهر نشده باشد، لازم است با انجام دادن آزمایش پی سی آر، خود و اطرافیان‌تان را از خطر شیوع هر چه بیشتر این ویروس حفظ کنید.

تست کرونا برای پرواز چیست و چگونه انجام می‌شود؟

اکنون برای ورود به بسیاری از کشورها بر اساس مقرارت شرکت‌های هواپیمایی، باید جواب منفی آزمایش PCR خود را به همراه بلیت سفر به کانتر ایرلاین موردنظر تحویل دهید. درواقع در این شرایط انجام تست کرونا مختص پرواز، ضروری است. انجام آزمایش باید به گونه ای انجام شود که در بازه زمانی ۲۴ تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز انجام شده باشد. در غیر اینصورت اعتبار انجام تست PCR شما از بین می‌رود و اکثر ایرلاین‌ها تاکید زیادی بر این قانون دارند. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی فقط PCR از شما می‌خواهند نه انواع دیگر تست کرونا. آزمایشگاه‌هایی که PCR انجام می‌دهند نیز باید دارای تاییدیه وزارت بهداشت باشند.

انجام تست PCR به این شکل است که با استفاده از یک سواب از بینی یا گلوی شما نمونه را جمع‌آوری می‌کنند. سپس نمونه را در یک ظرف قرار داده و به آزمایشگاه می‌برند. انجام این تست بسیار راحت است و در زمان کمی انجام می‌شود.

آیا تست سویه‌های مختلف کرونا با یکدیگر متفاوت است؟

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر هستند که این تغییرات، سویه یا واریانت جدید از همان ویروس را به وجود می‌آورند. این سویه‌ها گاهی نسبت به سویه‌های قدیمی‌تر کمی متفاوت عمل می‌کنند. ویروس کرونا نیز همینطور است. اما آیا نحوه آزمایش گونه‌های جدیدتر متفاوت است؟ واقعیت این است که انتظار می‌رود تست‌های تایید شده برای کرونا، توانایی بررسی طیف گسترده‌ای از انواع جدید این ویروس را نیز داشته باشند. با این حال دانشمندان هر روز انواع واریانت‌های جدید کرونا را بررسی می‌کنند تا بتوانند تغییرات لازم را در آزمایش‌های قبل ایجاد کنند. به این ترتیب آزمایش‌‌ها هر روز صحت و اطمینان بیشتری در مقابل انواع متفاوت واریانت کرونا خواهند داشت.

پاسخ تست‌های کرونا در چه مدت زمانی آماده می‌شود؟

به طور کلی زمان آماده شدن پاسخ آزمایش‌های مختلف کرونا به صورت زیر است:

  • برای نتایج تست پی سی آر معمولا بین ۲ تا ۳ روز است.
  • آزمایش آنتی ژن، نتیجه را در یک ساعت یا کمتر مشخص می‌کند.
  • آزمایش آنتی بادی نیز که به آزمایش خون نیاز دارد، پاسخ آن از ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد.

موارد مهم پیش از انجام تست‌های کرونا چیست؟

نمونه‌های گرفته شده از حلق و بینی در آزمایش PCR باید خالص باشند. هر گونه ماده‌ای که دارای رنگ مصنوعی یا ناخالصی باشد می‌تواند نمونه را از حالت شفاف خارج کند. وجود جرم حاصل از غذا یا سیگار در دهان ممکن است بر نمونه موثر باشد، بنابراین توصیه می‌شود که چند ساعت پیش از تست کرونا از خوردن غذا، نوشیدنی‌های حاوی رنگ و سیگار کشیدن خودداری کنید.

سوالات متداول

  • نمونه آزمایش پی سی آر چگونه گرفته می‌شود؟

این تست به نمونه از گلو یا بینی نیاز دارد که با استفاده از یک سواب برداشته می‌شود.

  • آیا انجام آزمایش‌های پی سی آر در منزل خطری برای فرد نخواهد داشت؟

خیر، انجام کلیه نمونه گیری‌‌ها توسط پرسنلی کاملا مجرب در شرایط استاندارد انجام می‌شود بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

  • آیا اگر جواب تست PCR مثبت شود، نشانه وجود کرونا و اگر منفی شد، عدم ابتلا به کروناست؟

در صورتی که جواب مثبت باشد نشانه ابتلا به کروناست، اما اگر منفی شد بیانگر آلوده نبودن او به ویروس نیست، زیرا اگر شخصی در روزهای اولیه ابتلا به کرونا باشد، ممکن است تست نتواند آن را تشخیص دهد.

  • آیا مصرف مواد غذایی می‌تواند بر نتیجه تست پی سی آر تاثیر بگذارد؟

بله، باید از مصرف غذاهایی که دارای رنگ هستند خودداری شود.

  • در صورت مثبت بودن نتیجه تست پی سی آر چه باید کرد؟

در این شرایط بهتر است شرایط قرنطینه بودن را تا زمانی که علائم کرونا پایان می‌یابد، ادامه دهید تا از شیوع آن جلوگیری کنید.

  • تفاوت نمونه گیری گروه‌های سنی مختلف در آزمایش PCR چیست؟

شرایط نمونه گیری برای سنین متفاوت یکسان است.

  •  هزینه تست PCR چگونه است؟

اکنون قیمت تست PCR با توجه به پوشش یا عدم پوشش بیمه از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است. هزینه تست برای کارمندان برخی از بانک‌ها یا ارگان‌های دولتی با داشتن نسخه پزشک شامل بیمه‌های درمانی خواهد شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.